Конспект уроку з всесвітньої історії для 6-го класу на тему "Грецька релігія та міфологія. Античні олімпійські ігри"

Про матеріал

Конспект уроку з всесвітньої історії для 6-го класу (нова програма). Матеріал спрямований на ознайомлення школярів з релігійними віруваннями та міфологією греків, античними олімпійськими іграми та подвигами міфічних героїв.

Перегляд файлу

Нінічук Зоряна Анатоліївна, вчитель історії НВК «ЗОШ І-ІІІ ступеня №1-гімназія ім. В. Газіна» смт Ратне Волинської області

 

Предмет: Всесвітня історія. Історія України.

6 клас.

Тема. Грецька релігія та міфологія. Античні олімпійські ігри.

Мета:  сформувати уявлення про релігійні вірування та міфологію греків, описувати подвиги міфічних героїв; охарактеризувати роль Олімпійських ігор в житті еллінців; вдосконалювати навички роботи з підручником та історичними текстами, вміти виділяти головне; розвивати навички роботи в групі; виховувати інтерес до історії та загальнолюдських цінностей.

Обладнання: підручник, робочий зошит, роздатковий матеріал, ілюстрації.

Основні терміни і поняття: філософія, міфологія, Олімпійські ігри.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу, формування вмінь і навичок.

 

Хід  уроку

I. Організаційний момент

  Привітання, перевірка присутніх, позитивний настрій на майбутню роботу.

 

II. Актуалізація опорних знань і вмінь

Перевірка домашнього завдання

   Учні представляють проекти, сценки на тему «Повсякденне життя давніх греків»

 

III. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності

  Метод «Бліцопитування»

 Що таке міфи?

 Яку роль відіграють міфи у вивченні стародавньої історії ?  

 Що таке релігія?

 

Вступне cлово вчителя

 Уявіть, що ви подорожуєте в часі й вам випала нагода відвідати давньогрецьку бібліотеку, яка була спалена під час завоювання іншими народами. У вас з’явилась унікальна можливість попрацювати в цій бібліотеці та проаналізувати релігію, міфологію греків. Про це ви можете розказати сучасникам, підготувавши виступ.

(Учитель оголошує тему та план уроку)

План

1. Уявлення греків про світ та богів.

2. Грецька міфологія.

3. Герої Еллади.

4. Олімпійські ігри.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

Робота в парах з підручником по рядах (диференційовані завдання)

 1 ряд.

1. Уявлення греків про світ та богів

    У грецькому міфі про створення світу йдеться про період, коли існувала безодня Хаос. У ній народився Ерос (сила кохання), що постав зі світового яйця. Він призвів рух у Всесвіті. Богиня землі Гея народила Урана (небо) та Понта (море). Згодом, вона народила однооких велетнів – циклопів і дванадцятьох титанів. Головним серед них був Кронос. Згодом його син – Зевс – скинув титанів і став верховним богом, царем і батьком богів та людей. Бог неба, покровитель грому й блискавки Зевс, сидячи на високому троні, поділяв владу над світом з братами та сестрами. Його брат Посейдон став володарем моря, покровителем мореплавства. Він здіймав або гамував на морі бурю, викликав землетруси. Своїм тризубцем Посейдон підіймав кораблі, що сіли на мілину, а тим, хто зазнав кораблетрощі, посилав швидкі течії, які несли їх до безпечних берегів.

   Інший Зевсів брат, Аїд, став володарем у підземному світі. За віруваннями давніх греків, ворота в царство Аїд, а охороняв триголовий пес Цербер. Коли душа людини проходила крізь браму царства мертвих, вона потрапляла на суд Аїда, де зважували її вчинки за час земного життя. Душі праведників потрапляли в країну вічного щастя та вічної весни. Грішників доправляли в Тартар, оточений вогненною рікою. Тут на кожного з них чекала доля відповідно до його провини.

    З грецьких міфів дізнаємося, що Аїд з дозволу Зевса викрав дочку Деметри й Зевса – Персефону, зробивши її своєю дружиною. Розгнівана Деметра наслала на землю неврожай, тому Зевс, аби врятувати життя на Землі, наказав Аїдові відпускати Персефону до матері на три чверті року. Саме на цей час природа щороку оживає. На землі розцвітають та плодоносять дерева, трави. Коли Персефона повертається до Аїда, життя завмирає. Так давні греки пояснювали зміни пір року.

   Завдання «Заповнити пропуски в тексті»

   Бог неба, покровитель грому й блискавки __________ поділяв владу над світом з братами та сестрами. Його брат Посейдон став володарем моря, покровителем __________.

   Інший Зевсів брат, Аїд, став володарем у підземному світі. За віруваннями давніх греків, ворота в царство Аїд, а охороняв триголовий пес Цербер. Коли душа людини проходила крізь браму царства мертвих, вона потрапляла на суд_______, де зважували її вчинки за час земного життя. Душі праведників потрапляли в країну__________ та вічної весни. Грішників доправляли в Тартар. Тут на кожного з них чекала доля_____________.

    З грецьких міфів дізнаємося, що Аїд з дозволу Зевса викрав дочку __________– Персефону, зробивши її своєю дружиною. Розгнівана Деметра наслала на землю неврожай, тому Зевс, аби__________на Землі, наказав Аїдові відпускати Персефону___________на три чверті року. Саме на цей час природа щороку______. На землі розцвітають та плодоносять дерева, трави. Коли Персефона повертається до Аїда, життя завмирає. Так давні греки пояснювали зміни пір року.

 

  2 ряд

2. Грецька міфологія

    Елліни вірили, що їхні найголовніші боги на чолі із громовержцем Зевсом живуть на горі Олімп. Боги в уяві греків мали людську подобу, людські бажання, думки, почуття, людські вади. Давньогрецькі боги сварилися, закохувалися, заздрили одне одному й навіть зазнавали поразок від людей.

    Важлива роль серед богів-олімпійців належала сестрам Зевса та Посейдона: богиням Гестії, Деметрі та Гері. Гестію вшановували як покровительку домашнього вогнища; Деметра, богиня землеробства, уособлювала родючість та хліборобство; Гера – покровителька заміжніх жінок і дітей, родинного життя, подружньої вірності.

    Вшановували греки й дітей Зевса. Так, Арес був богом війни, Гефест – вогню та ковальства; Артеміда – богиня полювання й покровителька тварин. Її зображували в довгому жіночому вбранні або в короткому, зручному для швидкого бігання одязі. За плечима в неї був сагайдак, а в руках – лук зі стрілами. Поряд з Артемідою зображували лань – її священну тварину.

    Особливо шанували греки Афіну – богиню мудрості, покровительку наук та мистецтва, жіночої праці (ткацтва). Міфи розповідають про народження Афіни з голови Зевса в повному військовому спорядженні. Тому зображували її в обладунках, зі списом, щитом і в шоломі. За легендою, саме Афіна подарувала афінянам оливкове дерево.

    Аполлону, богові сонячного світла, покровителю мистецтв, богу цілительства, були підвладні дев’ять муз, які уособлювали різні види мистецтва. Грецькі митці зображували Аполлона в образі вродливого стрункого юнака, з лірою в руках.

Шанували греки також Гермеса – вісника богів, опікуна пастухів, торговців, шахраїв і злодіїв. Щоб устигати виконувати всі доручення, Гермес змушений був зробити собі на ногах маленькі крильця. Зображували його юнаком у пласкому капелюсі, у руці він тримає чарівний жезл.

   Одним з найпопулярніших богів був Діоніс – бог виноградарства та виноробства. Саме він навчив людей вирощувати виноградну лозу й робити вино. Зображували цього бога молодим, гарним, у вінку з плюща або виноградного листя, з гроном винограду.

    Богиня кохання та краси Афродіта, за легендою, народилася з морської піни, і всюди, де ступала її нога, виростали квіти.

   Греки вважали, що деякі боги втручалися в людські справи, допомагаючи чи шкодячи людині. Це, наприклад, богиня правосуддя Феміда, богині помсти ерінії, бог сну Гіпнос, бог шлюбу Гіменей.

 

Завдання. Заповнити таблицю «Боги стародавніх греків»

 

Імена богів

Які сили природи вони відображали,

покровителями яких занять вони вважалися

Гестія

 

 

Деметра

 

 

Гера

 

 

Арес

 

 

Гефест

 

 

Артеміда

 

 

Афіна

 

 

Аполлон

 

 

Гермес

 

 

Діоніс

 

 

Афродіта

 

 

 

 3 ряд

3. Герої Еллади

    Не менше шанували греки героїв - напівбогів, народжених від богів і смертних жінок або від богинь і смертних чоловіків. Герої допомагали людям, навчали їх нового й корисного досвіду, а також приборкували або знищували страшних чудовиськ. Найулюбленішим з грецьких героїв-напівбогів був Геракл. Він убив велетенського лева, знищив гідру – потвору з тілом змії та дев’ятьма головами дракона, уполював дикого кабана, який мав дивовижну силу й наводив жах на людей. Геракла шанували й за те, що він навів лад у стайнях царя Авгія (які ніхто не чистив З0 років). Герой вичистив стайні від гною за один день, спрямувавши туди води двох річок. Загалом Геракл уславився 12 подвигами, за які Зевс зробив героя безсмертним, узявши його на Олімп.

  У міфах про Геракла розповідається, що під час своїх мандрів герой зустрів титана Прометея, прикутого, за наказом Зевса, до скелі за те, що той викрав вогонь з Олімпу та приніс його людям. Тіло титана не переставав клювати орел. Геракл стрілою вбив орла, розірвав ланцюги й визволив Прометея.

   Не менш шанованим героєм був Персей. Йому випало знищити страшну Медузу Горгону. Гермес подарував юному героєві всепереможного меча, який легко розрубував навіть залізо, Афіна вручила Персеєві блискучого, мов дзеркало, щита. Герой знав, що той, хто погляне на Медузу, негайно перетвориться на камінь, тому дивився на віддзеркалення на щиті. Відтявши голову Медузі Горгоні, Персей запхав її в чарівну торбу й знявся на летючих сандалях у повітря, тікаючи від інших Горгон. Дорогою додому Персей урятував від морського чудовиська красуню Андромеду й одружився з нею.

   Завдання. Пояснити походження та значення висловів «геркулесова праця», «прометеїв вогонь», «очистити авгієві стайні»

 

Фізкультхвилинка «Наші пращури колись…»

 

4. Античні олімпійські ігри

 Робота в парах з підручником

    Використовуючи відповідний матеріал підручника, учні визначають основні характеристики Олімпійських ігор та подають їх у вигляді схеми. Після завершення роботи учні розповідають про Олімпійські ігри, користуючись створеною схемою.

   Найурочистішими з-поміж свят були Олімпійські ігри на честь Зевса Олімпійського. Від 776 р. до н. е. вони відбувалися в Олімпії кожних чотири роки. На час проведення ігор припинялися війни та збройні сутички, а в Олімпію з усіх куточків Еллади сходилися учасники змагань та глядачі.

     Програма ігор передбачала парад учасників, спортивні змагання в п’ятиборстві (біг, стрибки в довжину, метання списа й диска та боротьба), кулачні бої, перегони колісниць (пізніше додався панкратіон – боротьба без правил і змагання на кулаках) та жертвоприношення Зевсу. Переможці ігор називались олімпіоніками, в останній день свята вони одержували вінки з гілок оливкового дерева. Імена переможців та назви їхніх міст урочисто оголошували, влаштовуючи на їхню честь бенкет. Олімпіонік повертався до рідного поліса в пурпуровому плащі й на колісниці. Його зустрічало все місто. На честь олімпіоніка співали гімни та влаштовували гуляння.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зразок схеми

Схема_20-01

 

   Хронологічна задача

   Скільки часу минуло від проведення вперше Олімпійських ігор?

 

    V. Закріплення та систематизація вивченого матеріалу

Графічний диктант (позначте правильні твердження знаком +, а помилкові  -)

  1. Головні боги, за твердженнями стародавніх греків, жили на горі Еверест. -
  2. Основним богом, якого вшановували греки, був володар неба, грому, блискавок і дощів Зевс. -
  3. Богинею кохання і краси вважалася Артеміда. -
  4. Богом рослинності, виноградарства, вина, веселощів і бенкетів був Діоніс. +
  5. Володарем підземного царства був Аїд. +

 

Розв’язання кросворду в робочих зошитах на ст. 56

 

   VІ.  Підсумки уроку.

   Продовжіть речення:

«Сьогодні я дізнався (дізналася)…».

 

Заключне слово вчителя.

 

Оцінювання учнів.

 

  VІІ. Домашнє завдання

  Опрацювати параграф 25, 34(4); підготувати та пояснити крилаті вислови давніх греків.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Матушевська Альона Вікторівна
    дуже цікава і змістовна розробка. дякую
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Бандровський О.Г., Власов В.С.)
Додано
17 січня 2018
Переглядів
16010
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку