Марк Твен. «Пригоди Тома Сойєра». Провідні ідеї твору.
Цільова група:
Тривалість:
Мета:
Операційні цілі (завдання) :
Після закінчення уроку учень
знає
розуміє
вміє
може
Методи і техніки :
Обладнання :
Тип уроку: узагальнення знань.
Допоміжні матеріали :
Додаток 1. Прийом «Літературне дерево ідей повісті « Пригоди Тома Сойєра» »
Додаток 2. Гра «Історія семи речей»
____________________________________________________________________
« Ми всі родом з дитинства… »
А. де Сент-Екзюпері
- Які асоціації у вас викликає слово «дитинство»? (Слайд 3).
Запитайте учнів:
- Яке життя друзів? (Життя друзів сповнене пригод, і часто ці пригоди самі їх знаходять. Дітям доводиться робити вибір: ризикувати собою і врятувати безневинну людину чи боягузливо змовчати; розгубитися, плакати й чекати на допомогу чи відчайдушно шукати вихід і знаходити його, і це робить їм честь).
- Чому поставлений пам’ятник Тому і Геку? (Це свідчить про те, що читачам багатьох поколінь полюбилися ці персонажі, що книга дала багатьом дітям і навіть дорослим безцінні моральні уроки).
Герой цей – хлопчик-розбишака,
Його карали – він не плакав.
Він завжди в гуморі, веселий,
Зверта увагу він на себе.
Він шкодив тітці й всім навкруг,
Та був у нього вірний друг.
Він добре вмів товаришувати
Й дотепно, щиро жартувати.
Його всі витівки веселі
Доводили усіх до сліз,
А ще завжди у їх оселі
Були і крики, був і сміх.
– Про кого йдеться у вірші?
– Так, про Тома Сойєра. А чому ви так вирішили?
Скажіть, що імені героя не названо.
– А що скажете про Гека, як би писали вірш?
Наголосіть учням, що вони зовсім різні, але об’єднує їх велике почуття дружби, яке долає всі труднощі та перешкоди на шляху пізнання життя.
2.4. – Діти, хто з вас любить грати у будь-які ігри, підніміть руки. Добре. Всі. Отже, сьогодні на уроці я пропоную вам погратися. Але ігри наші будуть не розважальними, а навчальними. Ну що, згодні!
2.5. Запропонуйте учням Прийом «Літературне дерево ідей повісті « Пригоди Тома Сойєра» » . (Додаток 1). У вас на партах листочки з зображенням дерева, подивіться на це дерево. На ньому всього декілька листочків, а на них щось написано. Давайте прочитаємо написи: « вірність, відданість, чесність, порядність, готові підтримати в скрутну хвилину». Поясніть ці поняття.
– Ви хочете, щоб на дереві було багато листочків?
Тоді на протязі уроку будем добавляти листочки з ідеями твору на наше дерево.
– А зараз ми побуваємо з вами у картинній галереї, експонатами якої є ілюстрації до повісті «Пригоди Тома Сойєра».
Ваше завдання – пригадати, який епізод з твору зображений на кожній ілюстрації.
Ви повинні сказати, як ці речі, назва яких написана на аркушах, стосуються повісті.
(Полуничне варення, щітка, дохла кішка, зуб, персик, весільний пиріг, мотузка від повітряного змія).
2.7. Розгляньте з учнями епізод «Трагедія на цвинтарі» (розділ IX). (Слайд 15).
Скажіть учням, що як бачимо Том і Гек виявилися сміливішими, ніж дорослі мешканці містечка. Це був перший серйозний вчинок героїв.
2.8.Розділ чотирнадцятий «На острові» (Слайд 16 ). Запитайте учнів:
- А як би ви повелися, якби хтось з друзів захотів так пожартувати зі своїми батьками? (відповіді дітей, такими речами жартувати не можна!)
2.9. Проведіть роботу з текстом. Читання за ролями розділу 23 (Слайд 17). ( ст.178)
від слів:
Тоді підвівся захисник і сказав, звертаючись до судді:
— Високоиоважний сер! На початку судового засідання…. до — А коли лікар ударив Меффа Поттера дошкою по голові й той упав, індіанець Джо підскочив до нього з ножем і...
- Які риси характеру розкриваються в даному уривку? (Чесність, сміливість, справедливість)(Слайд 17).
- Ми щойно назвали найкращі риси справжнього героя, друга.
2.10. Аналіз епізоду «Том жертвує собою заради Беккі» (Слайд 18). Запитайте чнів:
2.11. Обговорення епізоду «Том і Беккі у печері» розділ 31
2.12. «Що спільного в мене з Томом Сойєром?» ( Слайд 20) (на дошці запис Том + Я)
2.13 Запропонуйте інтерактивну вправу «Мозковий штурм».
Завдання: визначте провідні ідеї твору М. Твена. ( Слайд 21).
Хлопці шукали скарб, а знайшли цінності добра честі, благородства, порядності, взаємоповаги, взаєморозуміння, прагнення допомогти людям, бажання їх врятувати, навіть ціною самопожертви, рішучість у діях.
Очікувані відповіді
Утвердження сили дружби, кохання, людяності.
Уславлення сили духу, порядності, добра, милосердя
Засудження жорстокості, зла у світі дорослих.
3.1. Підсумуйте з учнями у вигляді бесіди:
3.2. Зачитайте учням вірш
Дитинство – це пора казкова:
цікава, добра, золота;
у ньому вічність дріб’язкова –
живе лиш мрія молода.
Там сміх і радість, хвилювання,
очей замріяний політ,
падіння, злет, розчарування,
життя грайливе юних літ.
Скажіть дітям, що дитинство – найкраща пора в житті людини, бо у дорослому житті все набагато складніше, ніж у дитинстві. Пам’ятайте про те, що дитинство ніколи не повториться. Є безліч спокус, які можуть відвернути людину з правильного шляху. Бажаю вам якомога довше не розлучатися з дитинством, щоб у кожного з вас воно було неповторним, яскравим, радісним, щасливим.
3.4. Оцініть дітей.
3.5. Зачитайте домашнє завдання : (Слайд 22).
3.6. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Учням пропонується закінчити одне з речень:
«На місці героїв повісті Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра» я б…»;
«Мені здалося…»;
«Мене вразило…».
____________________________________________________________________
Прийом «Літературне дерево ідей повісті « Пригоди Тома Сойєра» »
На партах листочки з зображенням дерева. На ньому всього два листочки, а на них щось написано. Давайте прочитаємо написи: « вірність, відданість, чесність, порядність, готові підтримати в скрутну хвилину», «щастя». Поясніть ці поняття.
– Ви хочете, щоб на дереві було багато листя?
На протязі уроку добавляти листочки з ідеями твору на наше дерево.
Ідеї повісті « Пригоди Тома Сойєра»
____________________________________________________________________
Додаток 2
Гра «Історія семи речей»
Ви повинні сказати, як ці речі, назва яких написана на аркушах, стосуються повісті.
(Полуничне варення, щітка, дохла кішка, зуб, персик, весільний пиріг,
мотузка від повітряного змія).
Ідеї повісті « Пригоди Тома Сойєра»
Гра «Історія семи речей»
Ви повинні сказати, як ці речі, назва яких написана на аркушах, стосуються повісті.
(Полуничне варення, щітка, дохла кішка, зуб, персик, весільний пиріг,
мотузка від повітряного змія).
_______________________________________________________________________________
Додаток 2
Гра «Історія семи речей»
Ви повинні сказати, як ці речі, назва яких написана на аркушах, стосуються повісті.
(Полуничне варення, щітка, дохла кішка, зуб, персик, весільний пиріг,
мотузка від повітряного змія).