Конспект уроку за повістю Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра»

Про матеріал
Конспект уроку розроблено за повістю Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра», яку залюбки читають уже понад століття діти й дорослі. В конспекті узагальнено все, що так захоплює читача, - романтика пригод, живий гумор, цікавий сюжет із несподіваними поворотами і навіть любовні переживання головного героя – шибеника і витівника Тома Сойєра!
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Марк Твен (Семюель Ленгхорн Клеменс) (1835-1910)Видатний американський письменник, сатирик, журналіст

Номер слайду 2

« Ми всі родом з дитинства…» А. де Сент-Екзюпері

Номер слайду 3

Текст- Які асоціації у вас викликає слово «дитинство»?

Номер слайду 4

Марк Твен «Пригоди Тома Сойєра». Провідні ідеї твору. Тема уроку:

Номер слайду 5

ТекстІдея  ІДЕ́Я - Поняття, уявлення, що відбивають дійсність у свідомості людини та виражають ставлення її до навколишнього світу.Ідея (грец. ιδέα — образ, початок) головна думка, що служить узагальненим вираженням змісту всього твору й містить у собі оцінку зображених у ньому життєвих явищ.Ідея немовби підводить підсумок усьому зображеному в художньому творі.

Номер слайду 6

Текст. Джо Гарпер. Гекельберрі Фінн. Том Сойєр. Беккі Тетчер

Номер слайду 7

Текст. Название презентации. Текст. Пам’ятник героям Марка Твена – Тому і Геку

Номер слайду 8

Название презентациипригадати епізоди повісті, які найбільше сподобались;впізнати епізоди з картинної галереї;уважно читати літературний твір;серед зображених предметів назвати ті, які не отримав Том від хлопчиків за фарбування паркану;визначити провідні ідеї повісті. Завдання уроку:

Номер слайду 9

Текст. Назвіть епізод з твору зображений на ілюстрації

Номер слайду 10

Текст. Назвіть епізод з твору зображений на ілюстрації

Номер слайду 11

Текст. Назвіть епізод з твору зображений на ілюстрації

Номер слайду 12

Текст. Назвіть епізод з твору зображений на ілюстрації

Номер слайду 13

Текст. Гра «Мовчанка» Назвіть ті предмети, які не отримав Том від хлопців за фарбування паркануцукерки, друзки пляшки, ключ, іграшкова машинка, шматок крейди, рукоятка ножа. повітряна кулька, ручка від дверей, футбольний м'яч, яблуко, скляна пробка від карафки, пуста котушка.  

Номер слайду 14

Текст« Фарбування паркану»

Номер слайду 15

Текст« Трагедія на цвинтарі »

Номер слайду 16

Текст« На острові »

Номер слайду 17

Текст« Порятунок Мефа Поттера »

Номер слайду 18

Текст«Том жертвує собою заради Беккі»

Номер слайду 19

Текст«Заблудились у печері»

Номер слайду 20

Текст«Що спільного в мене з Томом Сойєром?»

Номер слайду 21

Текст. Провідні ідеї твору М. Твена « Пригоди Тома Сойєра» Утвердження сили дружби, кохання, людяності. Уславлення сили духу, оптимістичного світобачення. Засудження жорстокості, зла у світі дорослих.

Номер слайду 22

Текст Прочитати роман Елеонор Портер «Полліанна»Домашнє завдання

Номер слайду 23

Текст. Справжня хлоп’ча дружба. Закінчіть одне з речень: На місці героїв повісті Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра» я б …Мені здалося…Мене вразило…

Перегляд файлу

Марк Твен. «Пригоди Тома Сойєра». Провідні ідеї твору.

 

Цільова група:

  • учні 5 класу

 

Тривалість:

  • 45 хв

 

Мета:  

 

Операційні цілі (завдання) :

Після закінчення  уроку учень

знає

  • справжні цінності , провідні ідеї повісті;

розуміє

  • що таке дитинство;
  • що таке ідея;

вміє

  • критично та творчо мислити;

може

  • виявити справжні цінності, провідні ідеї повісті.

Методи і техніки :

  • прийом «Літературне дерево ідей повісті « Пригоди Тома Сойєра» »;
  • гра «Картинна галерея»;
  • гра «Історія семи речей»;
  • гра « Мовчанка »;
  • інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

 

Обладнання :

  • «Літературне дерево»;
  • «Картинна галерея» (ілюстрації);
  • презентація до урок.

 

Тип уроку:  узагальнення знань.

 

Допоміжні матеріали :

Додаток 1. Прийом «Літературне дерево ідей повісті « Пригоди Тома Сойєра» »

Додаток 2. Гра «Історія семи речей»

____________________________________________________________________

Хід уроку

 « Ми всі родом з дитинства… »

  А.  де Сент-Екзюпері

 

  1. Вступна частина
    1.       Привітайтесь з дітьми.
    2.       Скажіть учням, що  кожна людина колись була дитиною. І великі письменники також були дітьми.  Але, подорослішавши, люди часто забувають свої дитячі роки. І тоді чудовий світ дитинства назавжди відходить у минуле, а шкода.  Розкажіть дітям, що Жив на світі один цікавий чоловік. У нього була незвичайна біографія, дивне  ім′я і химерний будинок. На одну третину це був пароплав, на іншу третину – собор, а ще одна – годинник із зозулею. Вечорами він любив сидіти на «палубі». Це був … Марк Твен. (Слайд 1).  І сьогодні ми вирушимо в країну  далекого дитинства Марка Твена, який  зберіг дитинство в собі, зберіг дитячу щирість, чистоту, відвертість.
    3.       Зверніть увагу дітей на  епіграф (Слайд 2) і запитайте учнів:

 

- Які асоціації у вас викликає слово «дитинство»?  (Слайд 3).

  1.       Оголосіть учням тему уроку (Слайд 4).  Запитайте учнів:
  •                   Чи всі слова зрозумілі? ( Визначення Ідея). (Слайд 5).
    1.       Скажіть учням як добре, коли в тебе багато друзів — вірних, відданих, чесних, порядних, готових підтримати в скрутну хвилину! Але навіть якщо в тебе один друг, все одно можна  почуватися впевненою, щасливою людиною. Томові Сойєру в цьому поталанило. У нього є:
  •                   Хто діти друзі Тома (Гек Фінн, і Джо Гарпер, і Беккі ) . ( Слайд 6).
  •                   Які друзі в Тома?

  Запитайте учнів:

 - Яке життя друзів? (Життя друзів сповнене пригод, і часто ці пригоди самі їх знаходять. Дітям доводиться робити вибір: ризикувати собою і врятувати безневинну людину чи боягузливо змовчати; розгубитися, плакати й чекати на допомогу чи відчайдушно шукати вихід і знаходити його,  і це робить їм честь).

  1.       Том Сойєр і Гек Фінн — усього лише літературні герої, але їм поставлений пам’ятник у рідному містечку Марка Твена Ганнібалі ( Слайд 7).  Запитайте дітей:

- Чому поставлений пам’ятник Тому і Геку? (Це свідчить про те, що читачам багатьох поколінь полюбилися ці персонажі, що книга дала багатьом дітям і навіть дорослим безцінні моральні уроки).

  1.       Саме про це ми сьогодні й поговоримо, а ще ми попрацюємо над планом уроку ( Слайд 8 ).

 

  1. Основна частина

 

  1.       Наш урок мені б хотілося почати з невеликого вірша-загадки. Послухайте його, будь ласка,  про кого він?

Герой цей – хлопчик-розбишака,

Його карали – він не плакав.

Він завжди в гуморі, веселий,

Зверта увагу він на себе.

Він шкодив тітці й всім навкруг,

Та був у нього вірний друг.

Він добре вмів товаришувати

Й дотепно, щиро жартувати.

Його всі витівки веселі

Доводили усіх до сліз,

А ще завжди у їх оселі

Були і крики, був і сміх.

 

– Про кого йдеться у вірші?

– Так, про Тома Сойєра. А чому ви так вирішили?

     Скажіть,  що імені героя не названо.

 – А що скажете про Гека, як би  писали вірш?

         Наголосіть учням, що  вони зовсім різні, але об’єднує їх велике почуття дружби, яке долає всі труднощі та перешкоди на шляху пізнання життя.

  1.       Тож давайте ще раз пригадаємо ті епізоди твору, які найбільше сподобались у яких розкриваються ідеї твору.

2.4. – Діти, хто з вас любить грати у будь-які ігри, підніміть руки.  Добре. Всі. Отже, сьогодні на уроці я пропоную вам погратися. Але ігри наші будуть не розважальними, а навчальними. Ну що, згодні!

2.5. Запропонуйте учням Прийом «Літературне дерево ідей повісті « Пригоди Тома Сойєра» » . (Додаток 1). У вас на партах листочки з зображенням дерева, подивіться на це дерево. На ньому всього декілька листочків, а на них щось написано. Давайте прочитаємо написи: « вірність, відданість, чесність, порядність, готові підтримати в скрутну хвилину». Поясніть ці поняття.

  •                   Здається, це не просте дерево, а ідейне.

– Ви хочете, щоб на дереві було багато листочків?

Тоді на протязі уроку будем добавляти листочки з ідеями твору  на наше дерево.

 

  1.       Запропонуйте гру «Картинна галерея». ( Слайд 9, 10, 11, 12 ).

– А зараз ми побуваємо з вами у картинній галереї, експонатами якої є ілюстрації до повісті «Пригоди Тома Сойєра».

Ваше завдання – пригадати, який епізод з  твору зображений на кожній ілюстрації.

  1.       Наступна гра «Історія семи речей». (Додаток 2).

Ви повинні сказати, як ці речі, назва яких написана на аркушах, стосуються повісті.

 (Полуничне варення, щітка, дохла кішка, зуб, персик, весільний пиріг, мотузка від повітряного змія).

  1.       Проведіть гру « Мовчанка ».  Серед зображених  предметів назвіть ті, які не отримав Том від хлопців за фарбування паркану ( книжка ст.165 )                   ( Слайд 13). Раз, да, три – говори! (повні відповіді).
  •                 цукерки, скельце від розбитої пляшки, ключ, іграшкова машинка, шматок крейди, рукоятка ножа. (Цукерки, іграшкова машинка).
  •                 повітряна кулька, ручка від дверей, футбольний м'яч, яблуко, скляна пробка від графина, пуста котушка. (Повітряна кулька, футбольний  м'яч).
    1.          А зараз проаналізуємо епізод 2 розділу  «Фарбування паркану»     (Слайд 14). Запитайте учнів:
  •                   Чи був Том в цьому епізоді справжнім другом для інших?
  •                   – Ваші поради Тому.

  •                   А хто був справжнім другом Тома?(Гекльберрі Фінн)

2.7. Розгляньте з учнями  епізод «Трагедія на цвинтарі» (розділ IX).           (Слайд 15).

  •                   Чому Том і Гек ходили до ув’язненого Портера? Як це їх характеризує? (Хлопці ходили до ув’язненого Портера, тому що співчували йому і намагалися підтримати невинного бідолаху. З їхнього боку це був вияв благородства і сміливості. Адже вони ризикували своїм життям.)

Скажіть учням, що як бачимо Том і Гек виявилися сміливішими, ніж дорослі мешканці містечка. Це був перший серйозний вчинок героїв.

 

2.8.Розділ чотирнадцятий  «На острові»  (Слайд 16 ). Запитайте учнів:

- А як би ви повелися, якби хтось з друзів захотів так пожартувати зі своїми батьками? (відповіді дітей, такими речами жартувати не можна!)

 


2.9. Проведіть роботу з текстом. Читання за ролями розділу 23   (Слайд 17). ( ст.178)

  •                   Автор
  •                   Том
  •                   Адвокат

                                        від слів:

Тоді  підвівся  захисник  і  сказав,  звертаючись  до  судді:

  Високоиоважний  сер!  На  початку  судового  засідання…. до — А коли лікар ударив Меффа Поттера дошкою по голові й той  упав,  індіанець  Джо  підскочив  до  нього  з  ножем  і...

- Які риси характеру розкриваються в даному уривку? (Чесність, сміливість, справедливість)(Слайд 17).

- Ми щойно назвали найкращі риси справжнього героя, друга.

 

2.10. Аналіз епізоду «Том жертвує собою заради Беккі» (Слайд 18). Запитайте чнів:

  •                   Як Том урятував Беккі? (Він узяв усю провину на себе. Том з гідністю прийняв покарання різками.)
  •                   Які риси вдачі хлопчика виявилися в цьому епізоді? (Сміливість, благородство душі.)( Слайд 18).

 

2.11. Обговорення  епізоду  «Том і Беккі у печері» розділ 31

  •                   Як Том проявив себе у печері? (мужньо, сміливо, відповідально)      (Слайд 19).
  •                   Чи можна довірити своє життя в скрутну хвилину такому як Том?
  •                   Чи хотіли б ви мати такого друга? (Так. Він надійний)

2.12.  «Що спільного в мене з Томом Сойєром?» ( Слайд 20) (на дошці запис Том + Я)

 

 

2.13 Запропонуйте інтерактивну вправу «Мозковий штурм».

Завдання: визначте провідні ідеї  твору М. Твена. ( Слайд 21).

     Хлопці шукали скарб, а  знайшли цінності добра честі, благородства, порядності, взаємоповаги, взаєморозуміння,  прагнення допомогти  людям, бажання їх врятувати, навіть ціною самопожертви,  рішучість у діях.

Очікувані відповіді

Утвердження сили дружби, кохання, людяності.

Уславлення сили духу, порядності, добра, милосердя

Засудження жорстокості, зла у світі дорослих.

 

  1. Підсумкова частина

 

3.1.  Підсумуйте з учнями у вигляді  бесіди:

  •                   Які цінності сповідували Том Сойєр та Гекльберрі Фінн? (Благород­ство у ставленні до дівчат, прагнення допомогти людям, бажання їх врятувати, навіть ціною самопожертви, рішучість у діях, чесність.)
  •                   Які риси вдачі героїв розкриваються в ході повісті? (Сміливість, благородство, відсутність жадібності, байдужість до грошей.)    
  •                   Як на вашу думку, чи завжди Том і Гек чинили вірно? (Вони іноді бешкетували. Однак у критичних ситуаціях хлопці завжди приймали важливі, правильні рішення. Тому їхні вчинки заслуговують на повагу.)
  •                   Чи завжди дорослі герої повісті чинили вірно? (На жаль, ні. Най­страшніше, що їхні помилки бачили діти.)
  •                   Від чого або від кого, на вашу думку, залежить правильність чи хибність вчинків? (Від самої людини, від тих принципів, які вона сповідує.)
  •                   Що, на вашу думку, є головним у дружбі?
  •                   Чому   вас навчила повість?
  •                   Як ви гадаєте, чого сьогодні хлопці можуть навчитися у Тома і Гека?
  •                   справжньої хлоп’ячої дружби,
  •                   порядності,
  •                   сміливості,
  •                   шляхетності,
  •                   доброти,
  •                   романтизму,
  •                   терплячості,
  •                   толерантності.

 3.2.  Зачитайте учням вірш

Дитинство – це пора казкова:

цікава, добра, золота;

у ньому вічність дріб’язкова –

живе лиш мрія молода.

Там сміх і радість, хвилювання,

очей замріяний політ,

падіння, злет, розчарування,

життя грайливе юних літ.

     Скажіть  дітям, що дитинство – найкраща пора в житті людини, бо у дорослому житті все набагато складніше, ніж у дитинстві. Пам’ятайте про те, що дитинство ніколи не повториться.  Є безліч спокус, які можуть відвернути людину з правильного шляху. Бажаю вам якомога довше не розлучатися з дитинством, щоб у кожного з вас воно було неповторним, яскравим, радісним, щасливим.

3.4. Оцініть дітей.

3.5. Зачитайте домашнє завдання :  (Слайд 22).

3.6. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Учням пропонується закінчити одне з речень:

 «На місці героїв повісті Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра» я б…»;

 «Мені здалося…»;

 «Мене вразило…».

____________________________________________________________________

Додаток 1

Прийом «Літературне дерево ідей повісті « Пригоди Тома Сойєра» »

На партах листочки з зображенням дерева. На ньому всього два листочки, а на них щось написано. Давайте прочитаємо написи: « вірність, відданість, чесність, порядність, готові підтримати в скрутну хвилину», «щастя». Поясніть ці поняття.

  • Здається, це не просте дерево, а ідейне.

– Ви хочете, щоб на дереві було багато листя?

      На протязі уроку добавляти листочки з ідеями твору  на наше дерево.

 

Ідеї повісті « Пригоди Тома Сойєра»

Похожее изображение

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

____________________________________________________________________

Додаток 2

Гра «Історія семи речей»

 

Ви повинні сказати, як ці речі, назва яких написана на аркушах, стосуються повісті.

(Полуничне варення, щітка, дохла кішка, зуб, персик, весільний пиріг,

 мотузка від повітряного змія).

Похожее изображениеКартинки по запросу щіткаКартинки по запросу дохла кішка

C:\Users\Администратор\Desktop\2.jpgПохожее изображение          Похожее изображение       Похожее изображение

 

 

Перегляд файлу

Похожее изображениеІдеї повісті « Пригоди Тома Сойєра»

 

Додаток 2

Гра «Історія семи речей»

 

Ви повинні сказати, як ці речі, назва яких написана на аркушах, стосуються повісті.

(Полуничне варення, щітка, дохла кішка, зуб, персик, весільний пиріг,

 мотузка від повітряного змія).

Похожее изображениеКартинки по запросу щіткаКартинки по запросу дохла кішка

C:\Users\Администратор\Desktop\2.jpgПохожее изображение          Похожее изображение       Похожее изображение

 

_______________________________________________________________________________

Додаток 2

Гра «Історія семи речей»

 

Ви повинні сказати, як ці речі, назва яких написана на аркушах, стосуються повісті.

(Полуничне варення, щітка, дохла кішка, зуб, персик, весільний пиріг,

 мотузка від повітряного змія).

Похожее изображениеКартинки по запросу щіткаКартинки по запросу дохла кішка

C:\Users\Администратор\Desktop\2.jpgПохожее изображение      Похожее изображение           Похожее изображение

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Семеновських Оксана Ярославівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Додано
17 березня 2021
Переглядів
6832
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку