Тема. ПЧ. Галина Кирпа «Місяць у колисці».
Мета: познайомити учнів з творчістю сучасної української поетеси Галини Кирпи; опрацювати її поезію «Місяць у колисці», визначити художні засоби вірша; вдосконалювати техніку виразного читання ліричних творів; сприяти розширенню кола читацьких інтересів учнів; розвивати елементи логічного мислення, вміння відтворювати зміст прочитаного, визначати головну думку; інформаційну та комунікативну компетенції; виховувати цікавість до сучасної української поезії, естетичний смак, любов до читання.
Обладнання: мультимедійна презентація, тексти вірша «Місяць у колисці.
Тип уроку: урок позакласного читання.
Форма проведення: літературна кав’ярня.
Хід уроку
І. Загальнокорекційний етап
1. Організаційний етап уроку.
2. Нервово-психологічна підготовка.
Вправа «Дружнє коло».
Учні стають у коло, тримаються за руки і всі разом говорять слова:
«Я все знаю, я все можу, я все зможу».
Вчитель: «Бажаю всім успішної роботи на уроці».
ІІ. Основна частина уроку
1. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети уроку.
Життя різноманітне і непередбачуване. Кожен день дивує нас неочікуваними поворотами, несподіванками та сюрпризами. Так і сьогодні я приготувала для вас неочікуваний сюрприз – урок позакласного читання у літературній кав’ярні. Терпкий аромат кави, чорної, як ніч і міцної, як дружба, давній приятель поруч і полине некваплива бесіда про сучасну українську поезію.
(На партах в учнів серветки, солодощі, кавові чашки; у класі – аромат кави).
Вчитель читає вірш Галини Кирпи «Мій ангел такий маленький…».
Мій ангел такий маленький,
ну просто крихітка –
я навіть не бачу,
чи він сидить
на моєму плечі.
Мій ангел такий легенький,
ну просто пушинка –
я навіть не чую,
як він сидить на моєму плечі.
Мій ангел такий тихенький,
ну просто тихіший трави —
я навіть не знаю,
коли він спить,
а коли прокидається
на моєму плечі.
- Чи сподобався вам вірш?
Цей вірш написала сучасна українська поетеса Галина Кирпа.
Сьогодні ми поговоримо про творчість Галини Кирпи і її поезію для дітей. Та спершу пропоную згадати поезію інших сучасних авторів, яку ми вже вивчали на уроках української літератури.
2. Актуалізація опорних знань учнів.
Літературна вікторина (проводиться в усній формі).
1) Встала мати. Мотузочком диму
Хату прив’язала до небес…
(Станіслав Чернілевський «Теплота родинного інтиму»).
2) Ходить Котик між зірок,
між хмарок, за кроком крок,
темне місто осяває,
і зітхає, й позіхає…
(Ірина Жиленко «Кіт-воркіт»).
3) І вийшли в небо зорі-жаровички,
І тихо бабка посеред села
Малесенькі дитячі черевички
У спорожнілу хату занесла…
(Станіслав Чернілевський «Забула внучка в баби черевички…»).
4) А він йде і йде хоча
вже й не дихає свіча,
лиш вуста дрижать гарячі:
янголе, не впадь з плеча…
(Іван Малкович «Із янголом на плечі…»).
5) І на честь такого свята
(буде ж свято! Вже в путі!)
ми зарядимо гармату
кольоровим конфетті.
(Ірина Жиленко «Ох, яке було би свято!»)
- Які теми і ідеї звучать у віршах для дітей сучасних українських поетів? Про які людські цінності їхні вірші?
3. Вивчення нового матеріалу.
1) Робота в зошитах з позакласного читання.
Записати дату, тему уроку.
2) Знайомство з творчістю Галини Кирпи (за презентацією).
Фізкультхвилинка (для зору)
Вчитель читає вірш Галини Кирпи «Коли до вас темної ночі…», учні слухають з заплющеними очима.
Коли до вас темної ночі
прийде Лев,
ви не кажіть йому нічого
про зоопарк.
Нехай він не знає,
що на світі є зоопарки.
Нехай хоч один Лев
цього не знає.
А потім цього не знатимуть
його діти.
А потім - його онуки.
Потім правнуки.
І колись буде
ціла Лев’яча Держава,
де жоден Лев
не знатиме про зоопарк.
Коли б тільки вижив
той Лев,
що прийде до вас темної ночі.
- Сподобався вірш? Як ви думаєте, про що він?
Коментар вчителя.
Вірш про Лева насправді про те, що найголовніша цінність на
землі — бути вільним. Усвідомлення значущості, цінності волі при-
ходить не одразу. Навіть до могутніх левів, якщо вони звикли жити
у клітці.
Бо насправді навіть найкращий і найдосконаліший зоопарк – це
неволя. У ній не повинні жити звірі. Тим більше – люди. Бо коли
поетеса пише про Лев’ячу Державу, вона цілком очевидно має на
увазі людей. Люди повинні бути вільними, бо інакше життя втрачає
сенс. Існує така хороша приказка: «Птахи, народжені в неволі, дума-
ють, що літати — це хвороба».
- Які картини постали у вашій уяві під час слухання вірша?
2) Робота з віршем «Місяць у колисці».
Показове читання вірша вчителем.
Чи сподобався вірш?
Словникова робота (за презентацією).
Пелена – це нижній край жіночого одягу (спідниці, плаття).
Пестунчик – улюбленець.
Серпик – місяць у початковій або кінцевій фазі, коли із Землі видно лише частину його освітленого Сонцем диска.
Брязкальця – це дитячий український шумовий інструмент.
Чеберятиме (чеберяти) – робити часті рухи ногами, рідше руками.
В повню (повня) – це одна з фаз Місяця, коли він обернений до Землі своїм освітленим боком і має вигляд повного круга; повний місяць.
Розповідь-пояснення вчителя з елементами бесіди про Місяць і його фази.
Що таке Місяць? (це – супутник Землі).
Внаслідок руху орбітою Місяць змінює свою видиму форму, і ці зміни називаються фазами. Фази залежать від відносного розташування Землі, Місяця й Сонця.
Молодик — фаза, коли місяць перебуває між Землею й Сонцем.
У молодик Місяць з'являється одразу після заходу Сонця й спостерігається на небі як тонкий серп, звернений до Сонця опуклою стороною. Протягом приблизно тижня видимий на небі серп Місяця збільшується у розмірах, поступово перетворюючись на півколо, — це перша чверть. Поступово зростаючи, півколо досягає стадії повні, а потім починає зменшуватися спочатку до півкола (остання чверть), а потім — до вузького серпа, опуклою стороною зверненого до Сонця перед світанком.
Читання нових слів хором з учнями (вимовляти чітко), ввести слова в речення.
Читання вірша учнями: мовчазне, в парах.
- Про що розповідається у вірші?
Робота з виразністю (позначити олівцем у тексті вірша – паузи довгі і короткі).
Бабуся Ніч ходить
ген-ген до Дніпра
І при самому березі
у срібній блискучій воді
купає молоденького місяця-серпика.
А тоді закутує його
у свою прозору пелену
і кладе у вербову колисочку —
свого пестунчика...
…А тоді… а тоді…
Зорі заграють у брязкальця,
бабуся Ніч співатиме люлі,
а місяць у колисці чеберятиме,
поки виросте
в повню.
Фізкультхвилинка-руханка
Виразне читання вірша вголос учнями.
ІІІ. Закріплення матеріалу
1. Бесіда за змістом вірша.
- Назвіть головних персонажів вірша? (Ніч, місяць).
- У яких стосунках вони перебувають, як на вашу думку? (Бабуся і онук).
- Якою постає ніч?
- Як вона піклується про свого онука? Зачитайте рядки з вірша.
- Про що це свідчить?
- Який місяць?
- У яких творах української літератури зустрічаємо ці два образи? (Колискові, казки, загадки).
- Яка тема вірша? (змалювання картини нічної природи).
- Які людські цінності описані у вірші? (турбота, любов, стосунки у сім’ї (ніч – бабуся, місяць – онук).
- Якщо покласти вірш на музику, щоб це була, на вашу думку, за пісня? (колискова).
2. Робота з художніми засобами вірша (колективна робота).
Художнє означення (епітети):
Вода (яка?) – срібна, блискуча.
Місяць (який?) – молоденький.
Пелена (яка?) – прозора.
Колисочка (яка?) – вербова.
Пестливі слова: пестунчик, молоденький, серпик, колисочка.
Уособлення: надання неживим предметам чи явищам природи людських якостей. Це вид метафори, що сприяє поетичному олюдненню довколишнього світу.
Ніч ходить, купає, закутує, кладе, співатиме; зорі заграють; місяць чеберятиме.
Образи-символи: ніч і місяць.
3. Робота в зошитах.
Записати художні засоби вірша.
Художні означення: срібна, блискуча вода; молоденький місяць; прозора пелена, вербова колисочка.
Пестливі слова: пестунчик, серпик, колисочка, молоденький.
Уособлення (поетичне олюднення довколишнього світу): ніч – ходить, купає, закутує, кладе, співатиме; зорі – заграють; місяць – чеберятиме.
4. Словесне малювання.
- Чи доводилося вам спостерігати влітку за нічним зоряним небом?
- Пригадайте свої емоції і враження від літньої місячної ночі.
- Які картини постають у вас перед очима під час читання вірша?
Опишіть їх за допомогою фарб, кольорів; звуків.
5. Вправа «Продовж рядки вірша».
Вчитель читає вірш, пропускаючи окремі слова, словосполучення, рядки, а учні повинні доповнити.
ІV. Заключна частина уроку
1. Підсумок уроку. Рефлексія.
- З творчістю якої поетеси познайомилися?
- Який вірш читали?
- Які вірші Галини Кирпи ще звучали на уроці? (нагадати за презентацією).
- Чи виникло у вас бажання прочитати інші твори поетеси?
Я рекомендую прочитати вам прозовий твір Галини Кирпи «Тринадцятий місяць у році» або Що таке дружба? (видавництво Старого Лева). Це проза для підлітків, яка зачіпає теми дорослішання та справжньої дружби.
Вчитель зачитує уривок з твору.
«…Я сиділа і сушила собі голову, чого Ніна не дзвонить. Може, завела собі нову подругу? Кращу за мене. Певно, їй зі мною набридло дружити, тож вона і завела. Та стривайте. Не може такого бути. Завести можна собаку чи кота, чи папугу. Навіть барвисту паву, але подругу – ні! Коли я когось люблю, то з головою. До скону…»
2. Підсумкове оцінювання учнів.
- Оцініть свою роботу на уроці?
3. Домашнє завдання.
Навчитися виразно читати вірш «Місяць у колисці»; намалювати ілюстрації до вірша.
Вправа «Дружнє коло».
Учні стають у коло, тримаються за руки, дякують один одному за спільну роботу і взаємодопомогу.