Конспект відкритого уроку з української літератури. ПЧ. Галина Кирпа "Місяць у колисці"

Про матеріал
Матеріал уроку знайомить учнів з творчістю сучасної української поетеси Галини Кирпи, її поезією "Місяць у колисці" та іншими; сприяє розширенню кола читацьких інтересів підлітків з інтелектуальними порушеннями; виховує любов до читання.
Перегляд файлу

Тема. ПЧ. Галина Кирпа «Місяць у колисці».

Мета: познайомити учнів з творчістю сучасної української поетеси Галини Кирпи; опрацювати її поезію «Місяць у колисці», визначити художні засоби вірша; вдосконалювати техніку виразного читання ліричних творів; сприяти розширенню кола читацьких інтересів учнів; розвивати елементи логічного мислення, вміння відтворювати зміст прочитаного, визначати головну думку; інформаційну та комунікативну компетенції; виховувати цікавість до сучасної української поезії, естетичний смак, любов до читання.

Обладнання: мультимедійна презентація, тексти вірша «Місяць у колисці.

Тип уроку: урок позакласного читання.

Форма проведення: літературна кавярня.

 

Хід уроку

 

І. Загальнокорекційний етап

1. Організаційний етап уроку.

2. Нервово-психологічна підготовка.

 Вправа «Дружнє коло».

 Учні стають у коло, тримаються за руки і  всі разом говорять слова:

 «Я все знаю, я все можу, я все зможу».

 Вчитель: «Бажаю всім успішної роботи на уроці».

 ІІ. Основна частина уроку

1. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети уроку.

 Життя різноманітне і непередбачуване. Кожен день дивує нас неочікуваними поворотами, несподіванками та сюрпризами. Так і сьогодні я приготувала для вас неочікуваний сюрприз – урок позакласного читання у літературній кавярні. Терпкий аромат кави, чорної, як ніч і міцної, як дружба, давній приятель поруч і полине некваплива бесіда про сучасну українську поезію.

 (На партах в учнів серветки, солодощі, кавові чашки; у класі – аромат кави).

  Вчитель читає вірш Галини Кирпи «Мій ангел такий маленький…».

 Мій ангел такий маленький,

 ну просто крихітка –

 я навіть не бачу,

 чи він сидить

 на моєму плечі.

 Мій ангел такий легенький,

 ну просто пушинка –

 я навіть не чую,

 як він сидить на моєму плечі.

 Мій ангел такий тихенький,
 ну просто тихіший трави —
 я навіть не знаю,
 коли він спить,
 а коли прокидається
 на моєму плечі.

 - Чи сподобався вам вірш?

 Цей вірш написала сучасна українська поетеса Галина Кирпа.

  • Чи є у вас бажання почути інші вірші цієї поетеси?

 Сьогодні ми поговоримо про творчість Галини Кирпи і її поезію для дітей. Та спершу пропоную згадати поезію інших сучасних авторів, яку ми вже вивчали на уроках української літератури.

2. Актуалізація опорних знань учнів.

 Літературна вікторина (проводиться в усній формі).

  • З якого твору рядки і хто автор?

1) Встала мати. Мотузочком диму

Хату привязала до небес…

(Станіслав Чернілевський «Теплота родинного інтиму»).

2) Ходить Котик між зірок,

між хмарок, за кроком крок,

темне місто осяває,

і зітхає, й позіхає…

(Ірина Жиленко «Кіт-воркіт»).

3) І вийшли в небо зорі-жаровички,

І тихо бабка посеред села

Малесенькі дитячі черевички

У спорожнілу хату занесла…

(Станіслав Чернілевський «Забула внучка в баби черевички…»).

4) А він йде і йде хоча

вже й не дихає свіча,

лиш вуста дрижать гарячі:

янголе, не впадь з плеча…

(Іван Малкович «Із янголом на плечі…»).

5) І на честь такого свята

(буде ж свято! Вже в путі!)

ми зарядимо гармату

кольоровим конфетті.

(Ірина Жиленко «Ох, яке було би свято!»)

- Які теми і ідеї звучать у віршах для дітей сучасних українських поетів? Про які людські цінності їхні вірші?

3. Вивчення нового матеріалу.

1) Робота в зошитах з позакласного читання.

Записати дату, тему уроку.

2) Знайомство з творчістю Галини Кирпи (за презентацією).

Фізкультхвилинка (для зору)

 Вчитель читає вірш Галини Кирпи «Коли до вас темної ночі…», учні слухають з заплющеними очима.

 Коли до вас темної ночі
 прийде Лев,

 ви не кажіть йому нічого
 про зоопарк.

 Нехай він не знає,
 що на світі є зоопарки.
 Нехай хоч один Лев
 цього не знає.

 А потім цього не знатимуть
 його діти.

 А потім - його онуки.

 Потім правнуки.

 І колись буде
 ціла Лев’яча Держава,
 де жоден Лев
 не знатиме про зоопарк.

 Коли б тільки вижив
 той Лев,

 що прийде до вас темної ночі.

 - Сподобався вірш? Як ви думаєте, про що він?

 

Коментар вчителя.

 Вірш про Лева насправді про те, що найголовніша цінність на
землі — бути вільним. Усвідомлення значущості, цінності волі при-
ходить не одразу. Навіть до могутніх левів, якщо вони звикли жити
у клітці.

 Бо насправді навіть найкращий і найдосконаліший зоопарк – це
неволя. У ній не повинні жити звірі. Тим більше – люди. Бо коли
поетеса пише про Лев’ячу Державу, вона цілком очевидно має на
увазі людей. Люди повинні бути вільними, бо інакше життя втрачає
сенс. Існує така хороша приказка: «Птахи, народжені в неволі, дума-
ють, що літати — це хвороба».

 - Які картини постали у вашій уяві під час слухання вірша?

2) Робота з віршем «Місяць у колисці».

 Показове читання вірша вчителем.

 Чи сподобався вірш?

Словникова робота (за презентацією).

Пелена – це нижній край жіночого одягу (спідниці, плаття).

Пестунчик – улюбленець.

Серпик – місяць у початковій або кінцевій фазі, коли із Землі видно лише частину його освітленого Сонцем диска.

Брязкальця – це дитячий український шумовий інструмент.

Чеберятиме (чеберяти) – робити часті рухи ногами, рідше руками.

В повню (повня) – це одна з фаз Місяця, коли він обернений до Землі своїм освітленим боком і має вигляд повного круга; повний місяць.

Розповідь-пояснення вчителя з елементами бесіди про Місяць і його фази.

Що таке Місяць? (це – супутник Землі).

  • Чи може він світити? (Ні, сам не може. Він світить відображеним сонячним світлом, тому ми можемо спостерігати його на небі).

 Внаслідок руху орбітою Місяць змінює свою видиму форму, і ці зміни називаються фазами. Фази залежать від відносного розташування Землі, Місяця й Сонця.

 Молодик — фаза, коли місяць перебуває між Землею й Сонцем.

У молодик Місяць з'являється одразу після заходу Сонця й спостерігається на небі як тонкий серп, звернений до Сонця опуклою стороною. Протягом приблизно тижня видимий на небі серп Місяця збільшується у розмірах, поступово перетворюючись на півколо, — це перша чверть. Поступово зростаючи, півколо досягає стадії повні, а потім починає зменшуватися спочатку до півкола (остання чверть), а потім — до вузького серпа, опуклою стороною зверненого до Сонця перед світанком.

Читання нових слів хором з учнями (вимовляти чітко), ввести слова в речення.

Читання вірша учнями: мовчазне, в парах.

 - Про що  розповідається у вірші?

Робота з виразністю (позначити олівцем у тексті вірша – паузи довгі і короткі).

Бабуся Ніч ходить
ген-ген до Дніпра
І при самому березі
у срібній блискучій воді
купає молоденького місяця-серпика.
А тоді закутує його
у свою прозору пелену
і кладе у вербову колисочку —
свого пестунчика...
…А тоді… а тоді…
Зорі заграють у брязкальця,
бабуся Ніч співатиме люлі,
а місяць у колисці чеберятиме,
поки виросте
в повню.

Фізкультхвилинка-руханка

Виразне читання вірша вголос учнями.

ІІІ. Закріплення матеріалу

1. Бесіда за змістом вірша.

- Назвіть головних персонажів вірша? (Ніч, місяць).

-  У яких стосунках вони перебувають, як на вашу думку? (Бабуся і онук).

- Якою постає ніч?

- Як вона піклується про свого онука? Зачитайте рядки з вірша.

- Про що це свідчить?

- Який місяць?

- У яких творах української літератури зустрічаємо ці два образи?  (Колискові, казки, загадки).

- Яка тема вірша? (змалювання картини нічної природи).

- Які людські цінності описані у вірші? (турбота, любов, стосунки у сімї (ніч – бабуся, місяць – онук).

- Якщо покласти вірш на музику, щоб це була, на вашу думку, за пісня? (колискова).

2. Робота з художніми засобами вірша (колективна робота).

Художнє означення (епітети):

Вода (яка?) – срібна, блискуча.

Місяць (який?) – молоденький.

Пелена (яка?) – прозора.

Колисочка (яка?) – вербова.

Пестливі слова: пестунчик, молоденький, серпик, колисочка.

  • З якою метою поетеса використовує пестливі слова?

 Уособлення: надання неживим предметам чи явищам природи людських якостей. Це вид метафори, що сприяє поетичному олюдненню довколишнього світу.

Ніч ходить, купає, закутує, кладе, співатиме; зорі заграють; місяць чеберятиме.

Образи-символи: ніч і місяць.

3. Робота в зошитах.

 Записати художні засоби вірша.

Художні означення: срібна, блискуча вода; молоденький місяць; прозора пелена, вербова колисочка.

Пестливі слова: пестунчик, серпик, колисочка, молоденький.

Уособлення (поетичне олюднення довколишнього світу): ніч – ходить, купає, закутує, кладе, співатиме; зорі – заграють; місяць – чеберятиме.

4. Словесне малювання.

 - Чи доводилося вам спостерігати влітку за нічним зоряним небом?

 - Пригадайте свої емоції і враження від літньої місячної ночі.

 - Які картини постають у вас перед очима під час читання вірша?

 Опишіть їх за допомогою фарб, кольорів; звуків.

5. Вправа «Продовж рядки вірша».

Вчитель читає вірш, пропускаючи окремі слова, словосполучення, рядки, а учні повинні доповнити.

ІV. Заключна частина уроку

1. Підсумок уроку.  Рефлексія.

- З творчістю якої поетеси познайомилися?

- Який вірш читали?

- Які вірші Галини Кирпи ще звучали на уроці? (нагадати за презентацією).

- Чи виникло у вас бажання прочитати інші твори поетеси?

 Я рекомендую прочитати вам прозовий твір Галини Кирпи «Тринадцятий місяць у році» або Що таке дружба? (видавництво Старого Лева).  Це проза для підлітків, яка зачіпає теми дорослішання та справжньої дружби.

 Вчитель зачитує уривок з твору.

 «…Я  сиділа і сушила собі голову, чого Ніна не дзвонить. Може, завела собі нову подругу? Кращу за мене. Певно, їй зі мною набридло дружити, тож вона і завела. Та стривайте. Не може такого бути. Завести можна собаку чи кота, чи папугу. Навіть барвисту паву, але подругу – ні! Коли я когось люблю, то з головою. До скону…»

2. Підсумкове оцінювання учнів.

- Оцініть свою роботу на уроці?

3. Домашнє завдання.

 Навчитися виразно читати вірш «Місяць у колисці»; намалювати ілюстрації до вірша.

 Вправа «Дружнє коло».

 Учні стають у коло, тримаються за руки, дякують один одному за спільну роботу і взаємодопомогу.

 

docx
Додано
26 лютого 2019
Переглядів
1786
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку