Урок "Ліричний цикл віршів « В казематі» , його провідні мотиви."

Про матеріал
Ліричний цикл віршів « В казематі» , його провідні мотиви.Тестування «Життєпис Кобзаря».Бесіда, що ознайомлює учнів з роллю Т.Г.Шевченка в Кирило – Мефодіївському товариства.
Перегляд файлу

 

Кабанюк Ольга Валеріївна,

НВК «Чернеченська ЗОШ І-ІІІ ступенів- ДНЗ»,

с.Чернече,

Балтський район,

Одеська область.

 

 

                    Урок української літератури  9 клас

Тема: Ліричний цикл віршів « В казематі» , його провідні мотиви.

 

Мета: Розкрити головну думку поезії написаних Шевченком в III відділі каземату,  ознайомитися з поняттями «ліричний цикл», виховувати емоційне сприйняття поезій, бажання через виразне читання  вдосконалювати свої творчі здібності митця; розвивати вміння логічно і послідовно доводити своє твердження, вміння зіставляти і робити висновки на підставі спостережень над текстом твору; виховувати почуття патріотизму, любові до Україні.

 

Тип уроку: Комплексне  застосування знань, умінь та навичок.

 

Обладнання: «Кобзар», портрет Т.Г.Шевченка, портрети членів Кирило - Мефодіївського товариства.

 

                                                                                             Епіграф до уроку

                                                  Лиш сивий морок в стінах каземату -

                 У  цій тюрмі лихій.

                                        Вологе світло ллється із-за   грат

                                                  На вбогий стіл, на цемент, на кайдани,

                          І не дописані рядки горять,

           Немов у серці рани.

                                                                      Кесар Андрійчук

                                           «Шевченко в казематі.»

 

 

                                       Хід уроку

I  Відтворення опорних  знань

 

                   Тестування  «Життєпис Кобзаря»

1.Що сталося у 1838 році?

2.Які ідеї поширювалися членами Кирило – Мефодіївського  товариства ?

3.Які чотири кари було накладено на Шевченка?

4.Чому солдатчина для Шевченка була гірша за тюрму?

5.Де народився Тарас Шевченко?

6.Що спонукало поета виголосити такі слова: «Караюся, мучуся, але не каюсь…»?

7. За який твір поета було заарештовано?

8.У якому творі представлена тема  селянського повстання 1768 року?

9.Хто побачив Шевченка в Літньому саду?

10.Чий портрет  розігрувався в лотерею?

11.Скільки дітей було в родині Шевченків?

12.Прізвище дяка, який був першим учителем Шевченка?

 

II .Повідомлення  теми і мети уроку.

 

III Сприйняття та засвоєння  навчального матеріалу.

 

Технологія «Аналіз ситуації»

1.Бесіда, що ознайомлює  учнів з  роллю Т.Г.Шевченка в Кирило – Мефодіївському     товариства:

1.)Демонстрація матеріалу  у справі Товариства;

2)Коментар рішення царя Миколи щодо Шевченка (коментар  підготовлений учнем)

- Чого ж так  злякався цар, прочитавши рядки поеми «Сон»?

- Як ви гадаєте, чи злякався  Шевченко присуду,чи просив помилування у царя?

(Учитель наголошує,що не тільки не злякався, а й відважився писати під найсуворішим наглядом.)

3)Демонстрація «Кобзаря», з’ясування  його ролі в  житті поета і цінності в сучасному світі.

4)Виразне читання поезій «Згадайте, братія моя», «Ой, одна я, одна»,  «Ой три шляхи широкій»,  « В неволі тяжко, хоча  й волі…», «Чи ми ще  зійдемося знову?», визначення  їх провідних мотивів.

5)Декламування вірша «Садок вишневий коло хати».

2.Бесіда за змістом твору

- Як ви гадаєте, які джерела  появи цього твору в таких драматичний умовах?

- Яким побачив поет літній  вечір?

- З якими творами  Шевченка, написаними раніше, перегукується поезія?

- Які художні деталі допомагають зробити картину зоровою?

- Визначити головну думку твору.

3. Евристична бесіда  за змістом вірша «Мені однаково…»

- Що хвилює автора  найбільше?

- Хто ліричний герой, чиї переживання і роздуми описані автором?

-У яких рядках змальовано близьке майбутнє?

- Як ви розумієте вислів « на нашій – не своїй землі».

- Чи актуальна ця тема сьогодні?

- Де у творі лірична кульмінація?

-  Чия доля передусім тривожить автора?

-  Які рядки епіграфа до уроку підкреслюють висловлення автором у творі?

- Яку найзлободеннішу проблему нашого часу передбачив Шевченко ще 1847 року?

4.Словникова робота

З’ясувати значення слів: егоїсти, альтруїсти, каземат.

  • Низка поезій, пов’язаних  між собою єдиною думкою,спільними почуттями,  складає ліричний цикл.

 

IV Закріплення набутих знань.

 

1.Робота в групах.

Завдання I групі

- Яким в уяві Шевченка постає майбутнє України?

    План відповіді

1)Що позитивного відбулося в Україні після здобуття нею статусу незалежної держави?

2)Значення української мови для  сучасного українського суспільства.

3)Спільність шляхів розвитку слов’янських народів і їхній взаємозв’язок.

Завдання II групі

- У яких творах письменників світової літератури звучить мотив любові до Батьківщини.

1) Прізвища митців і назви творів.

2)Чи загрожує ця любов до Батьківщини  якоюсь розправою над письменником?

3)Чому так жорстоко  Шевченка покарали за цю любов?

 

V Підбиття підсумків уроку

 

1.Робота над епіграфом уроку інтерактивна вправа «Займи позицію»

- Чи є епіграф до уроку провідною думкою циклу віршів «У казематі».Чому?  

 Відповідь «Так» - «Ні».

2.Бесіда на закріплення.

- Про що свідчить той факт, що Шевченко в тюрмі не змінив своїх  демократичних поглядів і переконань?

- Який провідний мотив циклу «В казематі».

- Яке значення діяльності Кирило – Мефодіївського товариства в нашій країні?

 

VI Домашнє завдання

- Провести аргументований  експеримент

 « Що пов’язує окремі вірші  Т.Г.Шевченка в єдиний ліричний цикл».

 

 

 

 

doc
Додано
27 лютого
Переглядів
168
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку