Конспект виховної години для учнів 4-5 класів на тему "Планета Земля в небезпеці"

Про матеріал

Земля - наш дім і ми господарі у нім. Наша природа різноманітна та багата і дуже потерпає від діяльності людини.Виховна година має на меті поглибити знання дітей про багатогранність і цінність природи, розширити уявлення про різноманітність живої та неживої природи, а також дати відомості про Червону книгу України й виховувати бережливе ставлення до природних багатств землі, усвідомлення того, що Земля – наш загальний дім.

Перегляд файлу

Планета Земля в небезпеці

 

 

 

      Мета. Поглибити знання дітей про багатогранність і цінність природи.   Розширювати  уявлення про різноманітність живої та неживої природи; знання учнів про зв'язок людини з природою, її вплив на культуру нашого народу. Дати відомості про Червону книгу України. Виховувати бережливе ставлення до природних багатств землі, усвідомлення того, що Земля – наш загальний дім.

      Девіз уроку: «Я зірвав квітку, і вона загинула. Я спіймав метелика, і він помер у мене на     долоні. І тоді я зрозумів, що торкатися Краси можна тільки Серцем».

                                                                                                                  П.  Твердослав

 

Вчитель.  Добрий день, діти! Сьогодні до нас завітали гості, тож давайте привітаємось з ними.

 

Діти   Добрий день!

 

  • Добре, сідайте. У нас сьогодні з вами дуже цікаве та повчальне заняття. Ми мандруватимемо Україною, її родючою землею, зеленими верховинами Карпат, розлогими нивами, бистрими ріками та переконаємось в тому, що красу цю ми повинні берегти. Темою заняття є Екологія і ми або планета Земля в небезпеці .
  • Погляньте, діти, на ці ілюстрації (укр. краєвиди). Що зображено на них?

  Так, це наша матінка – Земля. Погляньте, яка вона гарна! Як ваблять око розкішні густі ліси, на луках цвіте безліч барвистих квітів, у чистому блакитному небі літають птахи. Але чи справді все так чудово?

  Сьогодні Україна – одна з екологічно забруднених країн. А чи знаєте , що таке екологія?

  • Екологія – це наука про навколишнє середовище, яке тісно пов’язане із впливом кліматичних факторів та їхньою взаємодією з живою природою.

 

Трагедією в житті всього українського народу стала аварія на Чорнобильській АЕС. Велика кількість радіаційних продуктів, що потрапили до навколишнього середовища після аварії, згубно вплинула на все живе, на здоров’я людей. Значно підвищилась захворюваність, особливо серед дітей віком до 14 років. Майбутнє Землі у небезпеці. Людство стоїть на порозі екологічної катастрофи: проблема чистої води, кислотні дощі, люди хворіють на рак … І причиною всього цього є порушення взаємодії людини та навколишнього середовища. І якщо Землі не допомогти, то з великої квітучої планети вона може перетворитися на пустелю.

 

  • Діти, давайте допоможемо Землі зберегти її красу і складемо уявний екологічний пейзаж.

 

а) повітря (небо)

- Чим планета Земля відрізняється від інших планет?

- Що є необхідною умовою життя на Землі?

Наша планета оточена повітряним шаром. Якби не було повітря, всюди, куди б не проникало повітря, було б темно. А отже, життя на Землі припинилося б. Перший космонавт Юрій Гагарін не зміг стримати свого захвату, коли вперше побачив рідну планету з висоти космічної орбіти, і вигукнув: «Яка прекрасна наша Земля!». Оточена тонким блакитним серпанком атмосфери, як коштовний діамант, сяє вона на фоні чорного вакууму Космосу.

-  Але повітряному шару загрожує небезпека. Яка, як ви гадаєте?

 - Так, часто люди, не замислюючись, своїми діями забруднюють повітря. Викиди диму з труб фабрик і заводів, вихлопні гази автомобілів, спалювання опалого листя з дерев призводить до забруднення повітря. Через це зростає кількість хворих на хронічний бронхіт, алергії, злоякісні захворювання бронхів і легень.

Так, наприклад, у Києві, Харкові, Одесі виникає таке явище як білий смог(велика загазованість автотранспортом) яке серйозно шкодить здоров’ю мешканців цих міст.

 

б) вода

- Чому нашу планету називають блакитною?

  На Землі багато води, але більша частина води – це солоні моря і океани. Прісної води мало і тому її треба берегти.

  Наші предки дуже шанували воду. Вважалося великим гріхом кинути в річку сміття чи каміння. Не можна було бити по воді. Люди вірили, що вода має велику цілющу силу і любили молитися біля неї, приносили жертви річкам, озерам, криницям. Навіть найменше джерельце розчищали, обкладали камінням і, зробивши кухлик, залишали його там, щоб кожен міг напитися джерельної води. Кажуть, що скільки криниць на Землі, стільки й зірок на небосхилі. І якщо вам доводилось бачити, як падає зірка, знайте, десь забруднилось джерело.

              Ми чистих вод майже не зберегли,

              Оскільки були жадні і жорстокі.

              І божий дар – дар матінки-землі,

              Перетворили у брудні потоки…

 

  Україна – одна з найменш забезпечених водою регіонів Європи.

  В той же час, у водойми скидається велика кількість забруднених стічних вод. Мають місце застій і накопичення шкідливих речовин у річках, “цвітіння води”, руйнування берегів.

- Чому ж вода в наших морях і річках забруднена? Хто забруднює водойми?

  В першу чергу в забрудненні водойм винна діяльність людини:

1) промислові підприємства;

2) погані очисні споруди;

3) побутове сміття у воді;

4) отрутохімікати і мінеральні добрива, які дощ змиває з полів.

Чиста вода – велике багатство! І ні зараз, ні тоді, коли ви виростете, не робіть зла, не руйнуйте того, що створила природа, бо все в ній розумно і взаємопов’язано.

Подумайте і скажіть, чому ця казка з невеселим кінцем?

 

                   СТАРА КАЗКА НА НОВИЙ ЛАД

              Людина, природи володар одвічний,

              Звернулася якось до тихої річки,

              До чистої, наче сльозина, води:

               - Течеш ти, старенька, кудись не туди.

              Вихляєш лісами, вихляєш лугами…

              У мене, в людини, тектимеш ти прямо.

              Течи ти пошвидше, як хочеш вихляти!

              Почну-но я зараз тебе виправляти!

              Слово людини бути у всьому несхитним повинно.

              Людина, бульдозер та ще й екскаватор

              Взялися стареньку ріку виправляти.

              Що? Якісь старі човни?

              Не потрібні нам вони!

              Що? Якийсь там очерет?!

              А бульдозер нащо?

              Геть! Рванем гранітну глибу –

              Тільки булькне в річці риба!..

              І от тече пряма ріка,

              Та вже якась і не така:

              Аж надто рівні береги

              Не забігають на луги,

              Не ронять листячко ліси

              У води дивної краси.

              Луги висихають! Ліси засихають!

              Веселі птахи від ріки утікають!

              А питали у човнів,

              Хто такого з них хотів?

              А питали в тих же глиб:

              Може, глибам жалко риб?!

              Ні для кого не секрет:

              Річкам треба очерет,

              А не динаміт і глиби!

              Це відомо навіть рибам!..

              А в річки питали, чи хочеться їй

              До моря летіти лише по прямій?

              А хто запитав у старого села,

              Якому ця річка за матір була,

              Яка напувала, яка годувала,

              Красою людей дарувала?!

              Дерева стогнали: як бути без річки?!

              Без неї нам лячно! Без неї – незвично!

              Луги висихали і ридма ридали:

              - Навіщо Людина в нас річку забрала?

              Не стало невдовзі лугів і лісів,

              Не чути навколо веселих птахів,

              Не стало краси і старого села…

              І річка нікуди уже не текла,

              Бо зникла старенька, ні в чому не винна…

              Так знов довела всім навколо Людина,

              Що вічний володар природи – вона!..

              Так чом же ця казка про річку сумна?

                                                      (А. Костецький)

 

  • А що могли б ви зробити для захисту водойм від забруднення і збереження водних запасів?
  • А ви чули, про що говорять краплини, коли капають з нещільно закритого крана?

              Джерельце висохло, струмок ослаб,

              А ми із крану – крап-крап-крап…

              Міліють ріки і моря,

              Не витрачай води дарма,

              Бо пройде небагато літ –

              Загине без води весь світ.

 

в) грунт

- Щоб дізнатися, що ще є необхідною умовою життя, ви повинні розгадати ребус.

  Без грунту не можуть жити рослини. Верхній родючий шар грунту зростає сам і дуже повільно. Для цього потрібно кілька тисяч років. А при невмілому чи недбайливому господарюванні, родючий грунт може загинути швидко і безповоротно.

       - А що є причиною руйнування грунтів?

  1. сильні вітри;
  2. вирубування;
  3. забруднення їх шкідливими речовинами.

 

Запам’ятай:

гниє в грунті:

   папір – від 2 місяців до 1.5 року

   консервна бляшанка – до 50 років

   поліетиленовий пакет – до 200 років

   пластикові пляшки – 180-300 років

   скло – понад 1000 років.

 Велику шкоду грунтам завдають аварії на хімічних заводах, АЕС.

 Наше завдання зберегти для майбутніх поколінь землю квітучою і родючою.

 

г) ліс

   Ліс має не тільки економічну, а й екологічну цінність. Його називають «легенями планети». Чому?

  Але є багато причин, які призводять до знищення лісу. Порівняйте малюнок лісу у наш час і того, як він виглядатиме через 50 років.

  Про ліс кажуть: «Наш зелений друг». І це не випадково, адже він пом’якшує клімат, захищає поля від вітрів, поліпшує водний режим грунтів. А ще безкорисливо ділиться з людиною своїм багатством. Яким?(грибами, горіхами, ягодами, лікарськими рослинами)

  Будда говорить: «Ліс – це особливий, безконечно добрий і безконечно щедрий організм, який не просить нічого для підтримки свого існування й великодушно розсипає продукти власної життєдіяльності; він бере під захист всі живі істоти і пропонує тінь навіть лісорубові, що губить його».

  Ліс – це величезне багатство. Кожна людина повинна оберігати його. Бо, приносячи шкоду лісу, ми шкодимо собі.

  • Діти, а що в мене в руках? (Червона книга України)
  • А що це за книга?( це книга, до якої заносять рослини і тварини, які опинилися на межі зникнення).
  • Давайте пройдемося її сторінками та згадаємо й запам’ятаємо деякі рослини, що внесені до неї.

  Дехто вважає: «Нічого не трапиться, якщо я зламаю лише одну гілочку, зірву одну квіточку, роздушу метелика»

 - А ви згідні з таким міркуванням?

  Дійсно! Природі буде гірше!

 

 Запам’ятайте: якщо ти щось взяв від Землі – віддай їй. Посади дерево, вичисти джерельце, підгодуй птахів. Тільки тоді Земля залишиться неповторно красивою.

 

  • А от у мене на дошці така красива і цікава квіточка. На її пелюстках заховані загадки про рослин і тварин. Давайте повідгадуємо їх.

 

 - Уявіть, що ви на один день стали міністром охорони навколишнього середовища, мером міста або, навіть, президентом. Що б ви зробили, щоб наше повітря стало чистішим, а люди менше хворіли від брудного повітря?

 

  Отож, якщо люди всієї планети зрозуміють значення повітря і будуть його оберігати, то наша Земля так і залишиться блакитним діамантом, і на небі буде завжди сяяти яскраве сонечко.

 

  Ну, і насамкінець, давайте запам’ятаємо правила бережливого ставлення до природи:

  • не ламати гілок дерев та кущів;
  • не зривати квітів в лісах та на луках;
  • не засмічувати ліси, річки, озера;
  • не руйнувати мурашники;
  • не руйнувати пташині гнізда;
  • не ловити метеликів, джмелів, та інших комах;
  • не ловити диких тваринок і не приносити їх додому.

 

  Якщо ми та всі люди дотримуватимуться цих простих, але таких необхідних правил, то і Земля наша  завжди радуватиме нас своїми багатствами!

  Закінчимо нашу бесіду молитвою до Господа Бога, що дав нам життя, подарував чудовий край з великою скарбницею – Природою.

 

              Боже наш, всесвітній Отче.

              Дякую тобі за сонце,

              І за весь твій любий світ,

              За повітря, воду й хліб,

              За наш одяг, теплу хату

              Дякую тобі, наш Тато!

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Мукан Наталя Михайлівна
    Дякую! Цікавий сценарій!
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
28 січня 2018
Переглядів
3935
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку