Цей сценарій уроку допоможе підготувати захід до Дня української писемності. Для перевірки знань учнів планується взаємоперевірка. Вправи на редагування тексту, підбір лексичних одиниць допоможуть учням поглибити знання з української мови
Тема: Мовна гра з теми: «Я досконало знаю українську мову».
Мета: поглибити знання учнів із мовних розділів, розвивати їхні творчі здібності та навички роботи у команді, виховувати в учнів любов та повагу до української мови, бажання вивчати та спілкуватися рідною мовою та збагачувати мовлення учнів.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Обладнання: презентація до уроку, роздатковий матеріал.
Хід уроку
І Оголошення теми та мети уроку.
Вступне слово вчителя.
Ліна Костенко зазначає: «Нації вмирають не від інфаркту. Спочатку їм відбирає мову. Ми повинні бути свідомі того, що мовна проблема для нас актуальна і на початку ХХІ століття, і якщо ми не схаменемося, то матимемо дуже невтішну перспективу». Тому напередодні Дня української писемності та мови проводимо мовну гру, завдання до якої підібрані таким чином, щоб Ви могли поглибити знання із мовознавчих розділів української мови. Тож клас поділено на дві команди. Кожна команда повинна виконати ряд завдань. Тож розпочнімо.
ІІ Проведення мовної гри.
Слово вчителя: Більше інформації про День української писемності та мови зможемо дізнатися, опрацювавши поданий текст.
Вправа 1 (оцінювання: за кожну знайдену помилку нараховується 1 б.)
Завдання: відредагувати поданий текст.
День української песемності та мови державне свято, яке що року відзначається в Україні 9 Листопада. Встановлене воно було 9 Листопада 1997 року указом президента № 1241/97 «Про день української песемності та мови» на підтримку «ініціативи громадьських організацій та із урахуванням важливої ролі української мови в консолідації українського суспільства».
За православним календарем — це день вшанування пам’яті Приподобного Нестора-літописця, письменника-агіографа, основоположника давньо-руської історіографії, першого історика Київської русі, меслителя, вченого, ченця києво-печерського монастиря. Дослідники вважають що саме з Приподобного Нестора-літописця і починається песемна українська мова.
Відновлений текст
День української песемності та мови — державне свято, яке щороку відзначається в Україні 9 листопада. Встановлене воно було 9 листопада 1997 року Указом Президента № 1241/97 «Про День української писемності та мови» на підтримку «ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливої ролі української мови в консолідації українського суспільства».
За православним календарем — це день вшанування пам’яті преподобного Нестора-літописця, письменника-агіографа, основоположника давньоруської історіографії, першого історика Київської Русі, мислителя, вченого, ченця Києво-Печерського монастиря. Дослідники вважають, що саме з преподобного Нестора-літописця і починається писемна українська мова.
Слово вчителя. У нашій мові ми використовуємо для увиразнення думки стійкі сполучення слів.
Вправа 2 (за кожну правильну відповідь – 1б.)
Завдання: відновити фразеологічні звороти.
1. Лебедині сльози
2. Авгієва арфа
3. Ведмежа пісня
4. Нитка Тантала
5. Пуп часу
6. Олімпійська ніч
7. Сізіфів кінь
8. Ахіллесова нога
9. Рука фортуни.
10. Третє диво світу
11. Бути на десятому небі.
12. Ріг благополуччя.
Відновлені фразеологізми
1. Лебединнна пісня
2. Авгієві стайні
3. Ведмежа послуга
4. Нитка Аріадни
5. Пуп землі
6. Олімпійський спокій
7. Сізіфова праця
8. Ахіллесова п’ята
9. Колесо фортуни.
10. Сьоме диво світу
11. Бути на сьмомому небі.
12. Ріг добробуту.
Слово вчителя: досить часто у своєму мовленні ми використовуємо іншомовні слова, проте не замислюємося, що ці слова мають українські відповідники.
Вправа 3 (за кожну правильну відповідь – 1б.)
Завдання: до поданих іншомовних слів дібрати українські відповідники.
Спіч (промова), мемуари (спогади), формат (розмір), апробація (схвалення), імідж (образ), релаксація (відпочинок), департамент (відділ), тренінг (вправляння), вербальний (словесний), архаїчний (застарілий), електорат (виборці), структура (будова).
Слово вчителя: кожне слово має лексичне значення, і ми повинні правильно поєднувати слова, враховуючи відтінки у значеннях.
Вправа 4 (за кожну правильну відповідь – 1б.)
Завдання: вибрати одне із слів, що в дужках, і утворити словосполучення
1. (Громадський, громадянський) лірика, думка.
2. (Батьків, батьківський) голос, комітет.
3. (Ефектний, ефективний) жест, співробітництво.
4. (Діалектний діалектичний) наголос, підхід.
5. (Змістовий, змістовний) неточність, доповідь.
6. (Дійовий, діючий) особа, армія.
7. (Корисний, корисливий) справа, людина.
8. (Музикальний, музичний), людина, школа.
9. (Криштальний, кришталевий) вода, ваза.
10. (Особовий, особистий) річ, рахунок.
11. (Прозовий, прозаїчний) твір, життя.
12. (Робітничий, робочий) одяг, клуб.
Слово вчителя: кожна освічена людина повинна знати частини мови.
Вправа 5 (за кожну правильну відповідь – 1б.)
Завдання: випишіть слова за частинами мови: 1) іменник; 2) прикметник; 3) числівник; 4) займенник; 5) прислівник.
Баштан, двадцятий, інший, людяний, горілиць, опівночі, дехто, юний, бездоганний, сюди, естрада, ошатний, одинадцять, ніякий, ліворуч, вартий, осьде, зоря, вкупі, раз-два, отакий, активно, індійський.
Ключ: з перших букв прочитаєте початок вислову В. Сухомлинського: «… не може бути ні всебічної людської вихованості, ні духовної культури» (Без любові до рідного слова )
Слово вчителя:важливо правильно вимовляти слова, дотримуючись орфоепічних вимог.
Вправа 6(за кожну правильну відповідь – 1б.)
Завдання: записати слова фонетичною транскрипцією.
Для, цвях, тліти, слід, гість, їздь, стіни, сніг, вість, честь, сльози, просьба, молотьба, футбол; екзамен, анекдот, екзальтований, гекзаметр.
ІІІ Підведення підсумків та визначення переможців.
Хвилина гумору: Павло Глазовий «Гаряча філософія»
Не боялася дівулька
Ні лайки, ні бійки.
Закінчила школу на нещасні «трійки»,
Але в мами є знайомий
В університеті.
- Будеш ти на філософськім
Вчитись факультеті.
Та, явившись на екзамен,
Ляпнула дівулька,
Що жив колись на Вкраїні
Філософ Каструля.
І сказав екзаменатор,
Вставши із-за столу:
- Я вам радив би вступити
В кулінарну школу.
І закінчила дівулька
Курси кулінарні.
Пече тепер пиріжечки
І оладки гарні.
І на кухні порядкує
Рукою твердою,
І не плутає Каструлю
Зі Сковородою.
Завдання: відредагувати поданий текст.
День української песемності та мови державне свято, яке що року відзначається в Україні 9 Листопада. Встановлене воно було 9 Листопада 1997 року указом президента № 1241/97 «Про день української песемності та мови» на підтримку «ініціативи громадьських організацій та із урахуванням важливої ролі української мови в консолідації українського суспільства».
За православним календарем — це день вшанування пам’яті Приподобного Нестора-літописця, письменника-агіографа, основоположника давньо-руської історіографії, першого історика Київської русі, меслителя, вченого, ченця києво-печерського монастиря. Дослідники вважають що саме з Приподобного Нестора-літописця і починається песемна українська мова.
Завдання: відновити фразеологічні звороти.
1. Лебедині сльози
2. Авгієва арфа
3. Ведмежа пісня
4. Нитка Тантала
5. Пуп часу
6. Олімпійська ніч
7. Сізіфів кінь
8. Ахіллесова нога
9. Рука фортуни.
10. Третє диво світу
11. Бути на десятому небі.
12. Ріг благополуччя.
Завдання: вибрати одне із слів, що в дужках, і утворити усі можливі словосполучення
1. (Громадський, громадянський) лірика, думка.
2. (Батьків, батьківський) голос, комітет.
3. (Ефектний, ефективний) жест, співробітництво.
4. (Діалектний діалектичний) наголос, підхід.
5. (Змістовий, змістовний) неточність, доповідь.
6. (Дійовий, діючий) особа, армія.
7. (Корисний, корисливий) справа, людина.
8. (Музикальний, музичний), людина, школа.
9. (Криштальний, кришталевий) вода, ваза.
10. (Особовий, особистий) річ, рахунок.
11. (Прозовий, прозаїчний) твір, життя.
12. (Робітничий, робочий) одяг, клуб.