Конспект заняття гуртка «Народна лялька» на тему
«Виготовлення ляльки - мотанки Десятиручки»
Мета: ознайомити дітей з народними традиціями - святкуванням Покрови Пресвятої Богородиці та виготовлення ляльки – оберегу; формувати навики роботи в групах та почуття відповідальності за спільну роботу; навчити застосовувати набуті знання підпорядкованості форм та розмірів деталей ляльки; виховувати шанобливе ставлення до жінки, як берегині роду, та позитивне емоційно-цілісне ставлення до творчої праці; розвивати естетичний смак; відроджувати призабуті образи нашого народу.
Дата проведення заняття: 14 жовтня
Вікова категорія дітей: 9-10 років, перший рік навчання в гуртку «Народна лялька». Заняття проводиться за участю запрошених мам дітей.
Обладнання: демонстраційний та ілюстративний матеріал, зразки різноманітних ляльок-мотанок, вишиті різними техніками рушники.
Матеріали: клаптики лляних, конопляних та бавовняних тканин і ниток, старі вишиті речі, стрічки, намистинки, ножиці.
Хід заняття
Керівник гуртка і чергові перевіряють готовність робочих місць учнів та наявність необхідних матеріалів. На окремому столі підготовлена виставка зразків, на демонстраційній дошці розміщені фотографії, малюнки та схеми візерунків.
Наш народ має багату культуру, величезний скарб якої складається з цінностей, надбаних багатьма поколіннями. З прадавніх часів до нас ідуть життєва мудрість та настанови щодо способу життя. Вони закладені в українських звичаях, обрядах, фольклорі, адже в них - світовідчуття та світосприймання нашого народу.
У міфах багатьох народів першими людьми були ляльки, створені з глини або дерева, оживлені богами. Найдавніші ляльки з тканини – це коптські ляльки з вовни, знайдені під час розкопок стародавніх поселень у Єгипті.
Але є лялька, яку в тій чи іншій формі знали на всіх континентах. Це мотана, або вузлова лялька, виготовлена з м’якого матеріалу – шкіри або тканини і з ниток. Очевидно, перші такі ляльки робили з трави або соломи, а згодом, з поширенням ткацтва, почали використовувати тканину і прядиво.
Сьогодні, 14 жовтня, за новим стилем – свято Покрови Пресвятої Богородиці або, як кажуть в народі, Святої Покрови. «Покрова накриває траву листям, землю- снігом, воду-льодом, а дівчат шлюбним вінцем». В українських селах і сьогодні дотримуються давньої народної традиції справляти весілля після Покрови, щоб завжди Божа Матір їх охороняла.
Дівки, яким набридло дівувати, в свято Покрови потайки просять: «Свята Мати, Покровонько, накрий мою головоньку, хоч ганчіркою, аби не зостаться дівкою!» або «Свята Мати, Покрівонько, завинь мою голівоньку, чи в шматку чи онучу-най ся дівкою не мучу!». Для дівчат Покрова - найбільше свято: у молоді починався сезон вечорниць, а на вечорницях дівчата збиралися до однієї з хат та займалися рукоділлям аби приготувати собі гарний посаг. А ще Покрова завжди заступниця та помічниця жінок у всіх добрих справах. А для вас, діти, хто найближча та найдорожча заступниця, хто вберігає дитину від усілякого лиха? Хто нагодує? Хто приголубить? Хто втішить добрим словом? Звісно-мама.
Мама-ласкава берегиня. Добра хатня богиня. В Україні здавна шанували жінок: дружин, матерів, сестер, бабусь. Їх називали берегинями. А берегині оберігають оселю і добробут сім’ї. Ось тому сьогодні ми запросили на наше заняття ваших мам. Мами розкажуть вам багато цікавого та повчального, а також допоможуть вам виконати сьогоднішню роботу.
Від берегині походить слово «оберіг». Оберегами є рослини, тварини, різноманітні предмети та речі виготовлені власними руками.
Я вам пропоную розгадати кросворд, в якому головне слово «БЕРЕГИНЯ». (додаток 1)
Запитання:
1)Назвіть дерево, яке є символом весни та життя. Воно оберігало життєву дорогу кожної людини. Тому його садили обабіч шляху, щоб таланило у дорозі.
(відповідь – верба).
2) Є в Україні прикмета: якщо на хаті звив гніздо птах, то в родині поселиться щастя. Тому ніколи, ніхто, ні за яких обставин не наважувався заподіяти шкоду білим птахам з чорною ознакою. Навпаки, їх оберігали, допомагали споруджувати гніздо, шанобливо вітали і розмовляли з ними. Назвіть цього птаха.
(відповідь – лелека).
3) Наші предки дуже шанували воду, вважали, що є вода «жива» та «мертва». Біля води не можна було сваритися або говорити неправду. Серед села стоїть бочка, хто хоче, той нап'ється.
(відповідь –криниця).
4) Назвіть рослину, у відварі якої купали немовлят.
(відповідь – чебрець).
5) Зображення яких птахів вишивають на весільних рушниках.
(відповідь – голуб).
6) Злакова культура – символ життя і достатку. Її назва походить від слова жити.
(відповідь – жито).
7) Це давній оберіг. Він був різного призначення: повсякденний, святковий, вінчальний, поховальний та ін. Техніка вишивання та візерунки його також були найрізноманітніші.
(відповідь –рушник).
8) Іграшка та оберіг родини й роду, як могутній магічний талісман і символ зв’язку між поколіннями.
(відповідь – лялька).
3. Повідомлення теми та мети заняття. Теоретична складова заняття.
Звичайно ж, наші предки щиро вірили, що такі ляльки оберігатимуть їх від нечистих сил, недобрих очей. І в залежності від того, яка в людини проблема, таку і виготовляли мотанку. Існували раніше і збереглися дотепер ляльки, які виконували бажання, ляльки на щастя, ляльки-нені, ляльки зерновиці, ляльки-цілительки, ляльки в дорогу, весільні ляльки та ін.
Тема нашого заняття: «Виготовлення ляльки - мотанки Десятиручки». Сьогодні ми навчимося спільно виготовляти таку ляльку, дізнаємось її призначення.
Десятиручка - це багаторука лялька - мотанка – оберіг. Її робили з лика, соломи або тканини саме 14 жовтня, на Покрову, коли сідали на вечорницях за рукоділля. Лялечка призначалася для допомоги дівчатам, що готують собі посаг, і жінкам в різних справах, таких як ткацтво, шиття, прядіння, вишивання, гаптування та ін.
Ваші мами сьогодні розкажуть про свої улюблені заняття та повсякденні справи. Тож просимо вас до слова, любі наші мами.
(мами розповідають про свої захоплення вишиванням, в’язанням, шиттям, малюванням, поезією, співом та ін., демонструють свої вироби, співають пісні, читають вірші. Також мами розповідають про свої обов’язкові справи хатні та по господарству , підкреслюючи їх необхідність та важливість.)
- Дякую, вам любі мами! Я впевнена, що дехто з дітей, мабуть, і не здогадувався скільки роботи встигає зробити мама.
- Пропоную вашій увазі конкурс «Склади з розрізаних речень прислів’я».
У праці коріння гірке, а людина для роботи.
Птиця створена для польоту, а добрі діла.
Не одежа красить людину, а на людину як робить.
На дерево дивись, як родить, та плоди солодкі.
Бджола мала, а лінь марнує.
Праця чоловіка годує, а та працює.
Фізкультхвилинка.
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі рідній поклоніться
За щасливий день вчорашній
І до сонця потягніться,
В різні боки похиліться,
Веретеном покрутіться,
Раз присядьте, два присядьте
Й за роботу тихо сядьте!
Практична складова заняття.
1-ша пара виконує першу пару рук;
2-га пара виконує другу пару рук;
3-тя пара виконує третю пару рук;
4-та пара виконує четверту пару рук;
5-та пара виконує п’яту пару рук;
6-та пара виготовляє голівку ляльки;
7-ма пара виготовляє сорочку;
8-ма пара виготовляє нижню спідницю;
9-та пара виготовляє запаску;
10-та пара виготовляє головний убір;
11-та пара виготовляє намисто;
12-та пара виготовляє пасок.
А зараз послухайте декілька порад та настанов. Щоб виготовити ляльку - мотанку потрібно зосередитися, і виготовляти тільки з хорошими думками. З поганим настроєм людина не може створювати ляльку, бо коли думки розсіяні, переповнені негативними проблемами та негараздами, то все це передається ляльці. Вона вбирає в себе негативну енергію, тоді й результат відповідний. При виготовленні ляльки потрібно думати тільки про позитивне, щоб вона принесла щастя і була справжнім оберегом та помічницею. Ляльці потрібно з певною метою «передавати» свої бажання .
Мотанку не шиють, а мотають, тому вона і має таку назву. Одяг можна шити голкою. Всі елементи одягу примотують за допомогою ниток чи стрічок. Ще українські традиційні ляльки відрізняються від інших тим, що в них на обличчі знаходиться особливий знак - сакральний хрест, для того щоб в тіло не потрапила нечиста сила.
Щоб створити ляльку, знадобляться клаптики старого одягу чи будь-якої іншої тканини (бажано з натуральних матеріалів), нитки ллянні чи конопляні, кольорові стрічки, намистинки та ін. Всі ці матеріали знаходяться у вас на столах.
Нитки правильно мотати за сонцем-цей ритуал направляє енергію в стихію розвитку, і водночас за спіраллю –це символ безкінечності. Вузликів має бути непарна кількість, після кожного з них потрібно подумки говорити якесь бажання.
Лялька обов’язково має бути одягнена в сорочку, нижню спідницю, запаску, головний убір, намисто. Кожен елемент одягу має своє значення, оскільки є своєрідним оберегом. Так спідниця уособлює в собі землю, сорочка - минулий, теперішній і майбутній часи, намисто підкреслює достаток, а хустка, стрічки або вінок – зв'язок з небом.
Важливе значення при виготовлені ляльки надається кольору: червоний колір - на добробут та здоров’я; зелений та золотистий - успіх у фінансових справах; рожевий, помаранчевий та червоний - щастя у коханні та подружньому житті; блакитний - успіх у творчих справах.
У давні часи кожна дівчина повинна була вміти мотати ляльку так само, як і вишивати шлюбний рушник, бо це вважалося найкращим оберегом від злих очей, напасті, неприємностей.
У нашої ляльки буде десять рук для того, щоб вона допомагала виконувати усіляку роботу.
Перед початком роботи учні повторюють правила безпечної праці під час користування ножицями, голками та іншими гострими предметами.
Тож обираємо потрібні матеріали та приступаємо до роботи. Прошу звернути вашу увагу на те, що ми виконуємо спільну роботу – тож розміри деталей повинні бути підпорядковані розміру майбутнього виробу (висота ляльки 32 сантиметри).
Вихованці разом з мамами виконують практичну роботу; керівник гуртка коригує роботу груп та надає індивідуальні поради, а також слідкує за дотриманням правил безпечної праці. Практична робота розрахована на 20 хвилин.
Я хочу запропонувати нашим парам презентацію своїх робіт, а потім прикріплення виготовленої деталі до майбутньої ляльки. А я допомагатиму вам правильно їх закріпити.
Розпочинається презентація робіт, під час якої пари пояснюють чому вони обрали певні матеріали та кольори, які бажання говорили, хто виконував більшу частину роботи та ін.
Практична робота завершена і наша лялька Десятиручка спільними зусиллями з’явилася на світ (додаток 2). А щоб вона була нашою помічницею та оберегом пропоную на стрічечках написати свої побажання, в яких справах ви хочете мати допомогу нашої ляльки.
Діти та мами на стрічечках пишуть побажання, а одна з учениць читає вірша для ляльки.
Розповім я ляльці казку
Про ледащицю - Параску,
Слухай, Лялю, і учись,
Як Парася - не лінись.
Бо Парася пізно встане,
На весь світ спідлоба гляне,
Сяду їсти-вередує,
Свою кицю не годує,
На вулиці сонце скаче -
А Парася в хаті плаче.
Бо від ліні і від скуки
Розболілись в неї руки.
Наша Лялька - не така,
В неї не одна рука.
Буде лялечка встигать
Людям добрим помагать.
Бо у лялі десять рук
Роботящих - не для скук.
Лялька - мотанка Десятиручка буде зберігатися в гуртковій кімнаті і допомагати нашим дітям у всіх справах.
4.Підсумок заняття.
Шановні мами і діти, підходить до завершення наше заняття. І я хочу запропонувати вам інтерактивну вправу «Мікрофон». Діти і дорослі відповідають на запитання:
- На занятті гуртка найбільшим відкриттям для мене було...
- Мені цікаво було дізнатися про...
- Після заняття я обов’язково ...
Заключне слово керівника гуртка.
Українська народна лялька є втіленням добра і лагідності. Це оберіг людської душі й долі, символ предків. Це символ Великої Матері, яка сотворила все суще і береже дотепер народжені нею душі.
Я сподіваюсь, що і діти, і дорослі довідалися і навчилися сьогодні багато нового й дуже цікавого саме завдяки вивченню однієї із сторінок народної культури. Можливо, хтось зацікавиться вивченням українських звичаїв та традицій, а хтось самостійно виготовить ляльку - мотанку. Це значить, що наша зустріч пройшла не даремно. Спасибі вам, шановні мами, за участь у нашому занятті!
Чергові учні прибирають робочі місця.
Додаток 2