Конспект заняття гуртка ПТМ "Проведення дослідів і спостережень вивчення властивостей паперу."

Про матеріал
Розробка може бути використана для занять гуртків початкового технічного моделювання, є корисною для вчителів трудового навчання та художньої праці, початкових класів та керівників гуртків шкіл, профільних та багатопрофільних позашкільних навчальних закладів.
Перегляд файлу

Тема заняття: Проведення дослідів і спостережень вивчення властивостей паперу.

Мета заняття :

  • навчальна : сформувати вміння досліджувати предмети,  встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, узагальнювати та робити висновки ;
  • розвивальна : розвивати пізнавальну активність, інтерес в процесі дослідницької діяльності, дрiбну моторику рук, увагу, уяву;
  • виховна : виховувати допитливість,  дисциплiнованiсть, охайнiсть, самостiйнiсть, дружнi стосунки та вмiння працювати в колективi.

Мiжпредметнi зв’язки : фізика.

Тип заняття: інтерактивне заняття (метод «Мозаіка» адаптований для проведення заняття гуртка з дітьми молодшого шкільного віку).

Форма заняття: групова.

Обладнання: різноманітний папір (картон, папір кольоровий та папір офісний, калька, газетний папір),  зразки з різного паперу для проведення дослідів, ємності з водою, серветки, ножиці, технологічні карти (для кожної експертної групи та узагальнююча)  проведення дослідів і спостережень вивчення властивостей паперу,  правила для роботи вихованців, прописані на великому аркуші паперу.

Хiд  заняття

  Перед початком інтерактивного  заняття  за методом «Мозаіка» необхідно правильно організувати дітей та навчальне приміщення.  Дітям обов’язково наголосити на виконанні правил (бажано, щоб правила були прописані на великому аркуші паперу та знаходилися в полі зору вихованців):

  • Кожна думка важлива!
  • Не бійся висловлюватися!
  • Ми – всі партнери!
  • Важлива кожна роль!
  • Обдумав, сформулював, висловив!
  • Говори чітко, ясно, красиво!
  • Вислухав, висловився, вислухав!
  • Тільки обґрунтовані докази!
  • Вмій погодитися і не погодитися!
  • Обговорюємо сказане, а не людину!

 Поділити дітей на групи (за допомогою комплектів номерків від 1 до 6 трьох різних кольорів) і пояснити, що спочатку діти  працюватимуть в трьох експертних групах об’єднані за кольорами по 6 дітей, потім  в трьох основних робочих групах об’єднані по номерам 1-2, 3-4, 5-6  теж по 6 дітей в кожній. На трьох столах, де працюватимуть діти, поставити таблички трьох різних кольорів з написами 1-2, 3-4, 5-6 (наприклад, на першому столі табличка жовтого кольору з написом 1-2 , на другому червоного кольору з написом 3-4 тощо) та розкласти матеріали для проведення дослідів.

І.Вступна частина

-Мотивацiя навчальної діяльності, оголошення теми та очікуваних результатів.

Сьогодні на занятті ми з вами будемо справжніми дослідниками! Щоб дізнатися, про предмет дослідження, відгадайте загадку:

Він буває документом,

Серветкою, фантиком, конвертом,

Листом, шпалерами, білетом!

В кишенях може буть грошима,

А у портфелі як альбом чи книга! (ПАПІР)

 Як ви гадаєте, про що мова?  А як ви здогадалися, що це папір? (Вислухати всі варіанти відповідей).   Отже, досліджувати ми сьогодні будемо саме папір, оскільки на наших заняттях він є одним з найважливіших матеріалів. Більшу кількість виробів ми будемо виготовляти з різного  паперу. На минулому занятті ми дізналися про історію виникнення та процес виготовлення паперу. А от сьогодні настав час дізнатися про властивості цього матеріалу, щоб вироби з нього були гарними та якісними, проведемо досліди та наприкінці заняття заповнемо  узагальнюючю технологічну картку і зробимо висновки, як справжні дослідники .

II.Основна частина

Інтерактивна вправа . Метод «Мозаїка».

Робота експертних груп (працюють по 6 дітей об’єднані в експертні групи за кольорами). Кожна експертна група проводить досліди та вивчає властивості паперу за певним напрямом та заповнює технологічну карту  проведення досліду і спостережень  вивчення властивостей паперу. (Додатки 1-3)

1 група – вода та папір.

Дослід «Квітки лотосу»

Матеріал: Квадрати 6 на 6 см  з серветок та офісного кольорового  паперу, миска з водою.

Хід досліду:

  • Скласти квадрати конвертиком – кутиками до центру.
  • Опустити складені квадрати «квітки лотоса» на поверхню води.

Спостереження: паперові «квітки лотоса» починають розпускатися якщо залишити у воді (розгортаються кутики – папір поступово вбирає воду), квітки з серветок вбирають воду швидше, « не розкриваються».  Серветки одразу розмокли та рвуться в руках. Папір розмокає з часом.

Висновок: Папір «боїться» води. Всі паперові предмети та вироби псуються водою. Папір – матеріал не міцний.

2 група –властивості паперу від напрямку  волокон.

Дослід «Вздовж та впоперек»

Матеріал: Прямокутники  4 на 8 см  з офісного кольорового  паперу з намальованою кольоровою стрілкою посередені, що вказує повздовжній або поперечний напрямок волокон в папері, миска з водою.

Хід досліду:

  • Прямокутники з паперу покласти на воду.
  • Прямокутники з паперу розірвати навпіл спочатку вздовж потім впоперек волокон.

Спостереження: На воді прямокутники згортаються вздовж напрямку волокон. Вздовж волокон папір рветься легше, ніж впоперек.

Висновок: Папір легше рветься та змінює форму вздовж напрямку волокон.

3 група – порівняння міцності паперу.

Дослід «Що міцніше»

Матеріал: Прямокутники  4 на 8 см  з різноманітного  паперу, картону, ножиці.

Хід досліду:

  • Прямокутники з паперу, картону розривати на частини.
  • Прямокутники з паперу, картону розрізати на частини.

Спостереження: Прямокутники з паперу  рвуться та ріжуться легше , ніж прямокутники з картону.

Висновок: Картон цупкіший та міцніший за папір.

Робота основних  груп (діти міняються робочими місцями, працюють по 6 дітей об’єднані в основні групи за номерами 1-2, 3-4, 5-6).  Представники експертних груп проводять досліди та роблять висновки  в основних групах, по черзі навчають та навчаються у вихованців - представників інших експертних груп.

III.Заключна частина.

1.Пiдсумок заняття. Заповнення узагальнюючої технологічної картки проведення дослідів і спостережень вивчення властивостей паперу (вчитель заповнює картку за відповідями вихованців , або заповнюють діти - представники робочих груп по черзі).

Висновки досліджень:

  1. Папір буває тонким та цупким .
  2. Тонкий папір рвати та різати легше, ніж цупкий.
  3. Будь-який папір «боїться» води.
  4. Папір можна розрізати, можна розірвати.
  5. З паперу можна виготовляти іграшки, аплікації, листівки тощо, враховуючи його властивості.

- Вправа «Вiдкритий мiкрофон»:

-Для чого ми проводили досліди? Що сподобалося вам найбiльше?

-Хто на вашу думку був старанним дослідником?  Чи вдалося вам дотримуватися правил, визначених на початку заняття?

2. Домашнє завдання: пiдготувати повiдомлення про iсторiю виникнення техніки виготовлення виробів з паперу «Орігамі».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 1 

Технологічна картка експертної групи 1.   Вода та папір.

***Графи «Спостереження» та «Висновки» заповнюють

вихованці самостійно під час проведення дослідів.

Дослід «Квітки лотосу»

Матеріал: Квадрати 6 на 6 см  з серветок та офісного кольорового  паперу, миска з водою.

 

       Пов’язане зображення

Хід досліду:

1.Скласти квадрати конвертиком – кутиками до центру.

2.Опустити складені квадрати «квітки лотоса» на поверхню води.

 

 

 

              

 

***    Спостереження: паперові «квітки лотоса» починають розпускатися якщо залишити у воді (розгортаються кутики – папір поступово вбирає воду), квітки з серветок вбирають воду швидше, « не розкриваються».  Серветки одразу розмокли та рвуться в руках. Папір розмокає з часом.

***    Висновок: Папір «боїться» води. Всі паперові предмети та вироби псуються водою. Папір – матеріал не міцний.

 

ДОДАТОК 2

Технологічна картка експертної групи 2.

Властивості паперу від напрямку  волокон.

***Графи «Спостереження» та «Висновки» заповнюють

вихованці самостійно під час проведення дослідів.

Дослід «Вздовж та впоперек»

Матеріал: Прямокутники  4 на 8 см  з офісного кольорового  паперу з намальованою кольоровою стрілкою посередені, що вказує повздовжній або поперечний напрямок волокон в папері, миска з водою.

Пов’язане зображення

Хід досліду:

1.Прямокутники з паперу покласти на воду.

2.Прямокутники з паперу розірвати навпіл спочатку вздовж потім впоперек волокон.

 

        

 

http://www.e1.ru/news/images/new/383568/images/5.jpg

***    Спостереження: На воді прямокутники згортаються вздовж напрямку волокон. Вздовж волокон папір рветься легше, ніж впоперек.

***    Висновок: Папір легше рветься, завертається та змінює форму вздовж напрямку волокон.

 

ДОДАТОК 3

Технологічна картка експертної групи 3.

Порівняння міцності паперу.

***Графи «Спостереження» та «Висновки» заповнюють

вихованці самостійно під час проведення дослідів.

 

Дослід «Що міцніше»

Матеріал: Прямокутники  4 на 8 см  з різноманітного  паперу, картону, ножиці.

 

 

 

  Пов’язане зображення

Хід досліду:

1.Прямокутники з паперу, картону розривати  на частини.

2.Прямокутники з паперу, картону розрізати на частини.

      

***    Спостереження: Прямокутники з паперу  рвуться та ріжуться легше , ніж прямокутники з картону.

 

***    Висновок: Картон цупкіший та міцніший за папір.

 

docx
Додав(-ла)
Ткалик Жанна
Додано
14 травня 2019
Переглядів
3785
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку