Конспект заняття "Розмальовуємо горщик" Федорової А.П.

Про матеріал
Представлений конспект заняття з образотворчого мистецтва «Виконання роботи «Розмальовуємо горщик» Федорової А.П. включає ознайомлення вихованців з розвитком гончарства на Україні, віртуальну екскурсію до Національного музею-заповіднику гончарного мистецтва в Опішні; надає алгоритм декоративного розпису горщику, підкріплений схемами та малюнками.
Перегляд файлу

Федорова І.П.,керівник гуртка

образотворчого мистецтва

 

Тема: Виконання роботи «Розмалюю горщик».

 

Мета:

  • ознайомлення вихованців  з видами горщиків;
  • засвоєння  елементів декоративного розпису на плоскій формі;
  • розвиток творчих здібностей, фантазії, уяви , образного мислення , вміння бачити прекрасне;
  • формування естетичних почуттів, поваги до праці народних майстрів.

 

Тип заняття: комбіноване

Зоровий  ряд:

  • керамічні вироби різної форми
  • зображення глечиків
  • навчальні таблиці
  • зразки робіт

 

Обладнання для дітей:

  • аркуш паперу, фарби, шаблони горщика.

Терміни і поняття:

  • гончарство
  • декоративний
  • прикладний

Методи і прийоми:

  • розповідь, бесіда, інструктаж, демонстрація наочності.

 

План заняття

  1. Організаційна частина
  2. Мотивація навчальної діяльності
  3. Повідомлення теми і мети заняття
  4. Пояснення нового матеріалу і організація сприймання
  5. Фізкультхвилинка
  6. Послідовність виконання
  7. Техніка безпеки
  8. Практична робота
  9. Підсумок заняття. Перегляд творчих робіт

 

 

Хід заняття

  1. Організаційна частина.

Привітання, перевірка готовності. Створення емоційного настрою.

Педагог  посміхаючись вітається з вихованцями і пропонує їм посміхнутися один одному, потім разом прочитати на екрані девіз заняття:

     Не просто слухати, а чути.

     Не просто дивитися, а бачити.

     Не просто знати, а малювати,

     Дружно й плідно працювати.

 

2. Мотивація навчальної діяльності.

Педагог: Були собі дід і баба. Пішли вони в поле жати. І взяли із собою глечик молока. Прийшли в поле, баба й каже:

— Де б це глечика поставити?

— Постав, стара, під кущем.

Баба послухала діда і поставила під кущем. От пішли вони жати.

Жнуть та й жнуть. Аж біжить зайчик. Побачив глечика, випив з нього молоко, а голови назад не витягне. Ходить, крутить головою, приказує:

— Ну, глечику, пожартував — і годі. Випусти мою голівоньку!

А глечик не відпускає, хоч ти що роби.

— Підожди ж, клятий глечику! — каже зайчик. — Ось я тебе втоплю.

Побіг він до річки. Опустив голову у воду. Наповнився глечик, і зайчик висунув свою голівоньку.

Зрадів сіренький та пострибав собі до лісу.

Ви не повірите! Сьогодні, ідучи біля річки, я знайшла цей горщик і принесла його на заняття. Давайте його разом роздивимось.

(Вихованці разом з педагогом розглядають горщик)

 

3. Повідомлення теми і меті заняття.

Отже сьогодні на занятті ми намалюємо горщики і навчимося їх  прикрашати. Дізнаємось про види горщиків а також познайомимось з такими поняттями, як гончарство та декоративно-ужиткове мистецтво.

 

4. Пояснення нового матеріалу і організація сприймання.

Виготовлення виробів з глини має назву гончарство, а майстра називають гончар. З гончарної глини виготовляють посуд, кахлі, іграшки, прикраси, сувенірів тощо. Гончарні вироби виготовлялися та широко використовувалися на території України з прадавніх часів. Це чи не найдавніший вид народного мистецтва, який несе в собі безцінну інформацію про давній побут.

Гончарство – це виготовлення з гончарної глини різноманітних предметів побуту, посуду, іграшок, кахлів тощо та опалення їх при високих температурах. Ремесло це досить стародавнє, яке з часом розвилось в різновид народного мистецтва. Глина доволі пластична та м’яка сировина, коли з неї формується виріб, однак після обробки – випалу (при температурі 900 градусів) – стає твердим матеріалом. У глини дуже широка палітра природних кольорів – починаючи від білого, кремового, переходячи до охри, червоного, коричневого та темно-сірого.

Спочатку виготовлявся зручний дешевий посуд, в якому готувались страви. Він оздоблювався лощенням, дерев’яними штампиками  на яких були зображені кружальця, промінчики, зубчики, зірочки.

Вищого рівня гончарство здобуло в XVII-XVIII ст. В цей час вироби розписувались різними фарбами. Популярними в ці часи були рослинні орнаменти, зображення фігур, прикрашались в основному миски та кахлі. На Україні найбільш поширене гончарство було на Полтавщині, і серед полтавських гончарних осередків на кшталт Глинська, Зіньківа, Миргорода виділялася найбільш за все Опішня. Хто з вас був у в Опішні у Національному музеї-заповіднику українського гончарства?

(Вихованці відповідають)

Пропоную здійснити маленьку відео-екскурсію до Національного музею українського гончарства в Опішні.

(Перегляд відео. Обмін враженнями)

 

 

 

 

 

 

 

 

http://opishne-museum.gov.ua/

 

Педагог: Сьогодні на занятті ми з вами будемо знайомитися з горщиками, їх видами та вчитися їх розписувати. Ви бачите на столі різні за формою і розміром горщики. Давайте дізнаємося який горщик для чого застосовується.

 

Інтерактивна бесіда.

Педагог розмішує на дошці зображення глечиків різних за формою.

Пропонує дітям розмістити назви глечиків, які знаходяться

на столі педагога, відповідно до зображення.

Спочатку діти виконують завдання, а потім педагог знайомить з видами горщиків і пропонує перевірити чи вірно виконали завдання.

Горщик – це гончарна форма призначена для «других» страв.

C:\Users\Sumy\Desktop\5.jpg

 

Глек  (варіанти: глечик, гладущик) – найвідоміший український гончарний виріб. Має характерну незмінну форму: наповнений низ та циліндричний зручний для руки верх. Призначений для молока, води тощо.

C:\Users\Sumy\Desktop\SHM-1024(1)-750x750_0.jpg

 

Макітра – гончарна форма, яка найширше місце має вверху біля вінця. Макітра за своєю структурою є широкою, роздутою та досить об’ємною. Від початку була призначена та отримала свою назву від тертя маку та горіхів.

C:\Users\Sumy\Desktop\l.jpg

Тиква (варіанти: тиквач, корчага) – найскладніший за своїм виконанням гончарний виріб, який має наповнену форму і вузький вінчик. Головним призначенням є зберігання вина, або інших рідин.

C:\Users\Sumy\Desktop\11.jpg

 

З давніх-давен люди в створених виробах бачили не тільки практичне використання, а й естетичні сторони, тому намагались прикрасити предмет, яким вони користувались. Горщики прикрашали рослинним, тваринним та геометричним орнаментом за допомогою декоративного розпису. Тому гончарство відноситься до декоративно-ужиткового мистецтва. Отже декоративно-ужиткове мистецтво – це вид образотворчого мистецтва, твори якого поєднують у собі художні та практичні якості. Слово ужиткове означає, що речі мають практичне використання. Слово декоративний походить від латинського слова dekorare – прикрашати.

5. Фізкультхвилинка

Трава низенька-низенька, ( присідають)

Дерева високі-високі (встають навшпиньки, руки піднімають вгору)

Вітер дерева колише, гойдає, (нахил тулуба вліво, вправо)

Птахи летять, відлітають (махають руками як крилами)

А діти тихенько за столик сідають.

 

6. Послідовність виконання

1.Розташовуємо трафарет на аркуші.

G:\фото горщик\IMG_20190620_114014_HDR.jpg

2.Наносимо на аркуш контур глечика.

 G:\фото горщик\IMG_20190620_114135_HDR.jpg

 

3. Олівцем намічаємо елементи орнаменту.

 

G:\фото горщик\IMG_20190620_114831_HDR.jpg

 

4. Фарбою наносимо тон на глечик.

G:\фото горщик\IMG_20190620_121528_HDR.jpg

 

5. Червоною фарбою промальовуємо елементи орнаменту.

G:\фото горщик\IMG_20190620_121855_HDR.jpg

6. Зеленою фарбою промальовуємо елементи орнаменту.

G:\фото горщик\IMG_20190620_122200_HDR.jpg

 

7. Промальовуємо фарбою деталі.

G:\фото горщик\IMG_20190620_122319_HDR.jpg

 

7. Техніка безпеки

Перед початком практичної роботи педагог нагадує про правила користування  олівцями і пензлями.

 

8. Практична робота

Діти працюють, викладач допомагає тим хто потребує.

 

  1. Підсумок заняття. Перегляд творчих робіт

 

 

Гра «Дай 5»

Всі знання на сьогоднішньому занятті ми зібрали в кулачок. Я задаю запитання,  якщо відповідь так, ви розгинаєте пальці.

  • Чи сподобалась вам казка?
  • Ви дізнались щось новеньке про горщики?
  • З гончарної глини виготовляють посуд?
  • Вам сподобалось прикрашати горщик?
  • Ми активно працювали на занятті?

Розкривши повністю долоню, педагог пропонує дітям зробити рух «дай 5».

 

Педагог разом з вихованцями створює міні-виставку,

проводить обговорення дитячих робіт.

 

docx
Додано
31 березня 2020
Переглядів
4209
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку