Конспек заняття військово - патріотичного гуртка (Джура) "Сокіл" Важливу роль відіграє мотивація гуртківців" "У кожного народу є свої святині, свої легендарні явища. У греків є відважні 300 спартанців, а в українського народу є своє національне явище – українське козацтво Запорозька Січ. Це про неї М.Гоголь писав: «Так ось вона, Січ! Ось воно те гніздо, звідкіля вилітають усі ті горді, як орли, і дужі, як леви.Ось звідки розливається козацька воля по всій Україні». А ми з вами живемо на цій землі і повинні знати про славних запорожців. З цією метою ми вирушаємо в козацький похід, мандрівку на Запоріжжя разом із славними героями – козаками і станемо свідками тих далеких подій, що складали історію нашої славної України".
Конспект заняття військово – патріотичного гуртка «Джура» (Сокіл) у Новосільській ЗОШ І – ІІІ ступенів.
Тема: Козацька зброя, військове та бойове мистецтво.
Мета: Навчити: систематизувати знання учнів періоду виникнення козацтва і Запорозької Січі, козацьку зброю та бойове мистецтво.
Розвинути: вміння готувати повідомлення на задану тему, застосовуючи технології проектного навчання; розвивати в учнів уяву, ораторські здібності, дух змагальності, та елементи театралізації.
Виховати: інтерес до козацтва як феноменального явища в українській історії; повагу до історичного минулого українського народу, почуття обов’язку та гордості за героїчне минуле своєї Вітчизни, формувати громадянську позицію учнів.
Форма заняття: уявна подорож з елементами змагання та театралізації.
Обладнання: Клас обладнаний як козацький курінь ( давній розмальований посуд,
люлька, козацький одяг, козацька шапка, ікона, вишитий рушник), козацькі клейноди ( Хоругва, булава)
- запис «Козацького маршу
-таблички з написом назви куреня, емблеми, девізу
-ноутбуки
-мультимедійний проектор
-скринька (шкатулка)
Відеоролики «Козацька зброя», «Козацька тактика», ін.
Епіграф заняття: Так ось вона, Січ! Ось воно те гніздо, звідкіля вилітають усі ті горді, як орли, і дужі, як леви. Ось звідки розливається козацька воля по всій Україні. М.В. Гоголь
Хід заняття
І. Організаційний момент
Учні під козацький марш заходятьу клас імітований під курінь, шикуються (елемент «Впоряду»), ройовий дає команду: Рій! На молитву учні повертаються через ліве плече стають на ліве коліно обличчям до козацького прапора та ікони та читають молитву, яку розпочинає ройовий), після молитви Здають рапорт (назва, девіз, речівка)
Керівник гуртка: Привітання, створення позитивного емоційного настрою. Вітаю вас панове джури! Бажаєм здоров’я пане керівник гуртка! Панове джури у нас у курені сьогодні гості, а гостей ми любимо і чикаємо Чине так, Так! Тож привітайте їх
Бажаємо здоровя панове гості!
Керівник: У зв’язку з тим, що успіх будь - якого творчого процесу залежить від його початку, то я рекомендую створити спокійну атмосферу для подальшої співтворчості, а шановне панство хай подиветься які ми козаки.
ІІ. Перевірка опорних знань
На окремому аруші
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
У кожного народу є свої святині, свої легендарні явища. У греків є відважні 300 спартанців, а в українського народу є своє національне явище – українське козацтво Запорозька Січ. Це про неї М.Гоголь писав: «Так ось вона, Січ! Ось воно те гніздо, звідкіля вилітають усі ті горді, як орли, і дужі, як леви.Ось звідки розливається козацька воля по всій Україні». А ми з вами живемо на цій землі і повинні знати про славних запорожців. З цією метою ми вирушаємо в козацький похід, мандрівку на Запоріжжя разом із славними героями – козаками і станемо свідками тих далеких подій, що складали історію нашої славної України.
ІV. Основна частина
Керівник: Далі свою роботу проведемо у незвичайному русі, використовуючи прийом перевтілення. Кожен із вас буде козаком. Як ми всі знаємо, жінок на Січі не було, але так, як у нас незвичайна подорож, у нас будуть й козачки . На Запорозькій Січі козаки жили у куренях, кожен з яких мав назву.
Керівник: (на фоні «Козацького маршу»)
Тому під звуки «Козацького маршу» ми вирушаємо на козацьких човнах – «чайках» у славне героїчне минуле. Вагомою причиною виникнення козацтва була нещадна експлуатація селян панами. Від цих кровопивців утікали на вільні землі й ставали козаками. Як же ставали козаками? На перший погляд, процедура прийому була простою.
Дійові особи (3чол. )
(Козаки сидять за столом та пишуть листа, входе парубок)
Парубок. Добрий день, люди добрі!
Кошовий. Гей побратиме, а хто це до нас на Січ забрів?
Козак-писар. Та це, мабуть, батьку, чолов'яга прийшов у козаки проситися!
Кошовий. А нумо, підійди, підійди ближче, чоловіче! Не бійся! Так! Звідкіля ти такий? Розкажи нам.
Парубок. З Тверської я, батьку, здалеку. Довго добирався, йшов пішки, плив човном через пороги Дніпра.
Кошовий. Ну добре, добре. У бога віриш?
Парубок. Вірю.
Кошовий. А ну перехрестись! (парубок хреститься ). А горілку п`єш?
Парубок. П'ю.
Кошовий. Виходить, ти вільний парубок? Дружини не маєш? Гуляєш вільно, як вітер по степу!
Парубок. Та вільний хоч мав пута у подобі жінки.
Кошовий. То ти покинув жінку? Еге - ге, недобре це діло, чоловіче!
Парубок. Кинув батьку, як тільки побралися, бо вона борщ не вміє варити. Як можна з такою жити?
Кошовий. О, то ти справжній козак! (плескає козака по плечу). Запиши його писарю.
Писар. Як кличуть тебе хлопче?
Кошовий. Та не питай його, а так і пиши - козак Борщ! чіпляють на груди запис.
Ройовий:
Так, дійсно, наші хлопці добре знають умови прийому на Січ.
1. Знання української мови.
2. Бути православним і знати Біблію.
3. Вміло володіти зброєю.
4. Бути неодруженим.
5. Дотримуватись традицій товариства, вірності йому.
Керівник: Кожен учасник рою отримав завдання дослідницького характеру і має представити історичний матеріал по темі То ж слово надається: Осавулу
Осавул: Виникнення низового козацтва пов’язане з утворенням Запорізької Січі і діяльністю українського князя Дмитра Вишневецького. Саме він об’єднав розпорошені козацькі ватаги і збудував на Дніпровому острові Хортиця (1552 р.) твердиню - замок - Запорозьку Січ. Запорізька Січ - військово – адміністративний центр запорозького козацтва. Назва походить від слів «сікти», «засіка» й означає дерев’яне укріплення, зроблене з січених колод. «Запорозька» - від місця розташування – за Дніпровими порогами. Січ під впливом різноманітних чинників час від часу змінювала своє місце розташування. Звідси – назви 8 відомих січей: Хортицька, Томаківська, Базавлуцька, Микитинська, Чортомлицька, Кам’янська, Олешківська, Покровська (Нова). Січ була добре укріплена. Крім того, що вона знаходилася на острові, що омивався дніпровами водами, навколо неї був викопаний рів, наповнений водою, та поставлений високий гострий частокіл з брамами. Як правило, складалася Січ з двох частин: внутрішній кіш – майдан з церквою по середині, а навколо майдану – курені, куренні скарбниці, будинки куренної старшини, склади зі зброєю, гарматами, харчами, та човнами. А також зовнішній кіш – передмістя, де були торгові ряди, заїжджий двір, кузня, гончарня. Курені були з плетеними стінами, а дахи були вкриті очеретом або кінськими шкірами. У такій хатинці жив один військовий підрозділ – курінь – з курінним отаманом.Посередині стояла невелика церква святої Покрови, знадвору дуже скромна, але всередині повна золота і срібла, бо козаки були дуже набожні й дбали про свою церкву, справляли всі свята. Були й свої священники. Вони читали проповідь неодмінно українською мовою. Під час служби козаки тримали шаблі наполовину витягнені з піхов на знак того, що готові будь-якої миті боронити свою віру. Запорозьку Січ прийнято вважати козацькою демократичною республікою. Про це свідчить наявність Козацької Ради – загальних козацьких зборів – найвищого органу влади на Січі, де вирішувалися всі адміністративні, судові та військові справи. Щороку козаки обирали кошового отамана та козацьку старшину. Це були найзаслуженіші та найвизначніші люди.
В народі говорять: «Краще один раз побачити, ніж сто раз почути». То ж давайте переглянемо відеофільм про Запорізьку Січ.
(Перегляд відеофільму)
Керівник гуртка: Слово надається Бунчужному Тема – «Козацька зброя».
(Презентація «Як козаки воювали»)
Запорізьке військо славилося своєю високою боєготовністю і військовою майстерністю. Козаки з великою прихильністю ставилися до своєї зброї, дбали не тільки про її високі бойові якості, а й про красу і оздоблення.
Озброєння козаків |
|||||||||||
|
|||||||||||
Зброя козаків була дуже різноманітною. Складалась вона зі зброї виготовленої на Січі, та зброї захопленої в боях з іншими народами. Частина зброї була дуже поширена, як то шаблі, пістолі, рушниці, інші навпаки зустнрічалися нечасто - алебарди, аркебузи, бердиші. Козаки вміло застосовували наявну зброю, постіно підвищували свій рівень, а також вигадували нові прийоми застосування зброї, що надавало їм значної переваги перед супротивником.
глибоко нахилятись для нанесення важких ударів особливо проти піхотинців. Легкість і кривизна Ш. дозволяла виконувати блискавичні ковзаючі відбиви-відводи і навздогін удари, при цьому Ш. описувала різноманітні кола і 8-ки. Положення вістря варіювалося від вертикально-вгору до вертикально-униз (зависання). Наявність нахиленого руків'я при незначній кривизні клинка дозволяла виконувати і колючі удари, при цьому лезо розташовувалось як вертикально, так і горизонтально (іноді цей удар супроводжувався відходом — відхилянням убік і носив контр-атакуючий характер). Характерною особливістю козацької техніки шабельного бою у пішому порядку було використання різноманітних повзунців (удари ногами у низьких положеннях, або в падінні) та ударно-захоплюючих дій вільною рукою.
призначення пістолі носили характер військово-парадної зброї, задля чого багато прикрашались. Особливої уваги прикрашенню зброї надавали східні майстри. Вони використовували гравірування, черніння, насікання та інкрустацію золотом і сріблом та коштовними каміннями
багнетом. Була поширена у XVII —XVIII століттях. На озброєнні запорозьких козаків зустрічались фузії європейського та російського виробництва
Фальконети
Інші потрапили до козаків після захоплення фортець, а деякі надавалися правителями таких держав, які бажали залучити запорожців на свою службу.
ками сухого очерету, іноді ще й липовою корою. Це робилося для того, щоб підвищити плавучість човнів. Ніяких надбудов та захистків од негоди козаки на чайках не робили. Зате ставили по два стерна - на носі та кормі і посередині щоглу. Було також по 10 весел з кожного борту. Щодо екіпажу, то він, залежно від розміру судна, становив від 50 до 70 чоловік. Озброєння - 6 легких гармат, рушниці, луки, пістолети, списи.
|
Вчитель: Слово надається Писарю Тема – «Військове мистецтво».
(Презентація «військове мистецтво козаків»)
Окрім того козаки любили відпочитиу запальному танку Гопаку. Гопак виник у козацькому побуті й спочатку виконувався лише чоловіками. Тепер його танцюють разом із чоловіками і жінки. Гопак може виконувати один (обов’язково чоловік), два, три і більше танцюристів. У сценічній обробці він має відповідну композиційну структуру, яка складається з окремих танцювальних фігур, що, чергуючись, утворюють його орнаментальний малюнок. Проте гопак завжди відзначається героїчним забарвленням, згодом він перетворився у козаків у справжнє бойове мистецтво з українським колоритом. Сьогодні нащадки зберегли і удосконалили це мистецтво, і назвали бойовий гопак. У 1985 році було зібрано матеріал по дослідженню лицарського мистецтва українців і у Львові Володимир Пилат відкрив експериментальну школу по дослідженню Гопака, як бойового мистецтва. У 1987 році офіційно засновано «Школу Бойового Гопака».
У 1996 році 18-19 травня у Львові було проведено перші всеукраїнські змагання із бойового гопака, в яких взяло участь понад 150 учасників. 10-13 квітня 1997 року у Львові проведено другі всеукраїнські змагання (300 учасників із 8 областей України). В жовтні 1997 року бойовий гопак визнано національним видом спорту. В грудні 1997 року зареєстровано «Центральну школу бойового гопака», яка є громадською, позапартійною та позаконфесійною організацією.
Протягом 1998–2000 років Центральною школою бойового гопака проведено 7 чемпіонатів різних рівнів, 8 навчально-вишкільних семінарів, багато показових програм та фестивалів гопака в різних регіонах України.
У вищих навчальних закладах України ведеться підготовка фахівців із бойового гопака. У 2001 р. було створено і зареєстровано Міжнародну федерацію бойового гопака, яка займається поширенням бойового гопака за межами країни.
З 7 по 15 жовтня 2001 р. у місті Черджоу в Південній Кореї відбувся IV всесвітній фестиваль бойових мистецтв, на якому збірна України з Бойового Гопака зайняла третє місце, чим шокувала увесь світ бойових мистецтв. По завершенні фестивалю, учні школи Бойового Гопака подарували книгу Володимира Пилата «Бойовий Гопак» до бібліотеки Шаоліню.
У 2002 році було відкрито експериментальну школу з українського жіночого бойового мистецтва «Асгарда». Це мистецтво базується на техніці бойового гопака, але в ньому враховуються анатомо-фізіологічні можливості жінки. Дівчата вивчають боротьбу, техніку і тактику ведення бою, володіння різними видами зброї і систему самозахисту.
Впродовж 2003–2004 років збірна України із Бойового гопака та Асгарди декілька разів демонструвала українські бойові мистецтва в Республіці Польща.
У Львові 18 грудня 2010 року відбувся чемпіонат України з бойового гопака (борня), у якому взяли участь понад 150 учасників.
Демонстрація відео «Бойовий Гопак»
Керівник: А зараз рій «Характерники продемонструє вам елемент боротьби «Навхрест».
V. Підсумки заняття
1. Хто швидше доповнить прислів’я, Гра згостями.