Конспект заняття
вокального гуртка «Веселі нотки»
на тему:
«Кольорове дитинство»
Розробила:
Керівник гуртка Пащенко Л.А.
Тема: «Кольорове дитинство».
Мета: шляхом розспівок на різні види техніки підготувати дитячі голоси
до якісного співу;
продовжити знайомство вихованців з піснею «Дитинства світ»;
поглибити знання щодо музичних термінів.
- Розвивати вокальні дані вихованців початкового рівня навчання.
- Виховувати любов до рідного слова, української сучасної пісні, повагу один до одного.
Обладнання: фортепіано, мікрофони, мультимедійний проектор, виставка книжок.
Хід заняття
1. Організаційна частина.
а) Музичне привітання.
б) Повідомлення теми і мети заняття:
Сьогодні в нас буде цікаве, дуже пізнавальне заняття, на якому ми продовжимо знайомство з піснею «Дитинства світ». Ви дізнаєтесь, що означають музичні слова і терміни, які зустрічаються у вокалі. І гарно розспіваємося на різні види техніки. А в кінці заняття зробимо міні-концерт,на якому заспіваємо вивчені раніше пісні.
2. Організація пізнавальної діяльності гуртківців.
а) Розспівка.
Розспівки. Це слово в усіх нас на слуху на кожному занятті. Чи не так? Давайте я дам точне його визначення, а ви мене доповните. Згода?
Розспівки – це спеціальні вокально-технічні і слухові вправи з метою підготовки голосового апарату і слуху співака перед початком концертного виступу або заняття соліста, ансамблю, хору. А зараз пригадайте, які розспівки ми використовуємо на заняттях?
1. Розспівки на правильне звукоутворення та звукоформування (висока вокальна позиція, округлення, прикриття та резонування звуку).
2. Розспівки на правильну атаку звуку (м'яку, тверду, придихову).
3. Розспівки на правильне звуковедення (легато, нонлегато, стакато).
4. Артикуляційні розспівки (чітка вимова, дикція).
5. Інтонаційні розспівки (мелодичні, гармонічні, унісонні).
6. Розспівки, вправи на дихання (довге, коротке, ланцюгове).
7. Розспівки на рухливість та гнучкість голосів.
8. Розспівки на розширення діапазону.
Пригадаємо кілька розспівок.
Увага на екран
Розспівки на легато:
Розспівка на легато і стакато:
Розспівки на стакато:
Висновок: Як бачите, існує безліч способів підготуватися добре до якісного співу. І, як ви вже (за роки занятть у вокальному гуртку) зауважили, керівник гуркта на занятті чи перед виступом вибирає такі розспівки і вправи, які максимально підготують вас до виконання «тієї» чи іншої пісні, і, власне, такі розспівки, після яких буде легко відобразити стиль, характер, динаміку тієї чи іншої пісні.
3.Вивчення нового матеріалу
А) Теоретичний матеріал
Вокал – (в перекл. з латинської означає «голос») – це мистецтво володіння співочим голосом. Існує кілька напрямків розвитку вокалу( слайд 5 ):
1. Народний, який віддзеркалює особливості співацької культури певного народу.
2. Академічний або класичний, який є результатом тривалого розвитку професійного музичного мистецтва.
3. Естрадний, притаманний його різним напрямкам – попу, року, репу тощо.
4. Джазовий, визначений зв’язками з негритянським фольклором, зокрема, блюзом.
Висновок: В нашому гуртку ви займаєтесь естрадним вокалом.
Хвилинка цікавинок
А чи знаєте ви, що є чоловічі, жіночі та дитячі голоси?( слайд 6 )
Хочете дізнатися які голоси належать до чоловічих?
Бас – (в перекл. з італійської «низький») – це низький чоловічий голос значної сили та насиченого тембру. Розрізняють бас кантате (високий, співучий), центральний та бас профундо (дуже низький). В оперній практиці зустрічається характерний або комічний бас. Басом називають нижній голос в багатоголосовому хоровому творі. А ще бас – це духовий мідний музичний інструмент. Прошу подивитися як він виглядає (показую малюнок із зображенням інструменту).
Баритон – (у перекладі з грецької «грубоголосий», «грубо звучний») – це чоловічий голос, проміжний між тенором та басом. Існують баритони ліричні, лірико-драматичні та драматичні, які відрізняються за силою звучання і тембровими якостями. Існує мідний духовий музичний інструмент, який називають баритоном, зі звуком насиченого, мужнього, благородно-наспівного тембру (показую зображення з цим інструментом). З такою назвою існує струнний смичковий інструмент XVII століття з родини віол. А ще, це – різновид духових музичних інструментів з різних родин, наприклад саксофон, баритоновий гобой тощо.
Тенор – (в перекладі з латинської «тримати», «спрямовувати») – це високий чоловічий голос. Тенори поділяються на ліричні, лірико-драматичні, драматичні, які відрізняються за рухливістю, тембром, силою звуку, дзвінким верхнім регістром та іншими якостями. Тенором називається мідний музичний інструмент духового оркестру. А ще це визначення, яке деталізує назву деяких музичних інструментів однієї родини (наприклад саксофон, домра тощо) (показую зображення із цими музичними інструментами).
Які ж голоси належать до жіночих та дитячих?
Сопрано - в перекладі з італійської – верхній, вищий. Це найвищий жіночий голос. Розрізняють різні види: колоратурне, лірико-колоратурне, драматичне, які відрізняються силою звуку та тембром. Ще так називають різновиди окремих музичних інструментів (сопранова труба, сопрановий саксофон тощо) (показую малюнки із зображенням цих інструментів).
А партія в хорі або вокальному ансамблі, яка складається з високих дитячих або жіночих голосів також називається сопрано.
Альт – (в перекладі з латинської «високий») – це низький дитячий голос. Партія в хорі чи вокальному ансамблі. А ще, це смичковий музичний інструмент з родини скрипок, різновид духового інструменту. Різновид деяких оркестрових інструментів (альт-кларнет, альт-добра, альт-балалайка, альт-саксофон тощо) (показую зображення з цими музичними інструментами).
Демонстрація фото музичних інструментів
Подивіться як виглядають музичні інструменти про які йшла мова у поняттях голосу:
-бас-кларнет, контрабас, тромбон, віолончель, гобой, саксофон, домра
Гра « Розташуй голоси»
- Розташуйте голоси на сходах, починаючи з найнижчого
( бас, баритон, альт, сопрано)
Фізхвилинка
Хвилинка цікавинок
- А ви знаєте, що...
Людський голос – це самий досконалий і неперевершений музичний інструмент. Кожна людина має свій неповторний тембр голосу.
Б) Практична робота над піснею
- мотивація
Асоціативний кущ
- Як ви розумієте слово дитинство?
(відповіді дітей)
Висновок: Дитинство – це мама, школа, друзі, мрії, цукерки, посмішки, іграшки, морозиво, казки...- безтурботна пора.
Прослуховування запису пісні
Прохання уважно подивитись виступ дітей, послухати пісню і відповісти на питання.
Питання:
- Чи сподобався вам виступ дітей?
- Чий виступ сподобався більше і чому?
- Що ви відчували під час прослуховування пісні?
- Чи хотілося вам виконати пісню разом з дітьми?
- Чи захотілося вам виступити замість дітей?
Висновок: Щоб виступити краще, треба:
Ось ми і підійшли до розгляду другого куплету пісні
а) розбір пісні за характеристиками
Давайте разом з вами визначимо, яка це пісня: народна чи авторська? Правильно, авторська.
Чому? Так, бо в цієї пісні є конкретний автор слів і музики.
А яка це пісня: хороводна чи обрядова, а може естрадна? Так, вірно, це естрадна пісня.
А за складом вона одноголосна чи багатоголосна? Так, це багатоголосна пісня. Її ми будемо співати і на один, і на два, і, місцями, на три голоси.
Як виконується пісня: сольно чи ансамблем? Насправді, її можна виконувати сольно, але задумка автора – виконання ансамблеве, так що ми її будемо виконувати ансамблем.
Яка структура поетичного тексту? Так, вірно, куплетна.
4. Закріплення вивченого матеріалу
Міні концерт
5. Підсумок заняття.
А) Бесіда.
Підсумовуючи сьогоднішнє заняття, давайте згадаємо, над якою піснею ми сьогодні працювали?
Так, пісня називається «Дитинства світ».
- Назвіть автора слів та музики цієї пісні.
Б) Рефлексія
- На занятті мені було цікаво, тому що...
- Мені було складно...
- Мені було легко...
- Я дізнався...
- Я хочу...
- Я бажаю...
Сподіваюсь, ваша скарбничка знань поповнилася новими словами, які ви будете надалі використовувати у нашому вокальному лексиконі.
6. Оцінювання роботи вихованців на занятті7. Музичне прощання.