Дані уроки я проводила осінню. Дітям дуже подобається працювати цілий день за якоюсь темою. Підготовку до такого дня слід проводити заздалегідь. Спробуйте! Не пошкодуєте.
Інтегрований день
Золота осінь
План
1 урок Читання
Тема. Поетичні картини ранньої і пізньої осені. Вступ до теми «Цікава книга Природи»
2 урок Українська мова Розвиток зв’язного мовлення
Тема. Складання розповіді «Спогади останнього осіннього листочка»
3 урок Математика
Тема. Задачі і вправи на засвоєння таблиці множення та ділення числа 6. Задачі на зведення до одиниці
4 урок Образотворче мистецтво
Тема. Досягнення композиційної рівноваги шляхом ритмічно - рівномірного розташування на площині великих та малих елементів. Репродуктивно – творче завдання «Листопад, листопад, золотиста віхола…»
14
Читання
Тема. Поетичні картини ранньої і пізньої осені. Вступ до
теми «Цікава книга Природи»
Матеріал до уроку. Катерина Перелісна «Золота осінь», Ліна Костенко «Соловейко застудився», «Шипшина важко віддає плоди»
Мета. Вчити дітей свідомо, правильно, виразно читати вголос і мовчки; розвивати образне мислення й мовлення; передавати під час читання настрій твору і почуття мовця; вдосконалювати вміння порівнювати вірші; вчити працювати в групі.
Обладнання. Картки зі словами, осінні листочки
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань
Хід уроку
|
Методичний коментар |
І Організаційний момент Ось дзвінок сигнал нам дав. Працювати час настав. Тож і ми часу не гаймо, Урок скоріше починаймо!
ІІ Повідомлення теми і мети уроку 1. Вступне слово вчителя - Книга природи – наймудріша книга. Саме спілкування з природою, навіть просто її сприймання дає нам радість. Чому? Мабуть, тому, що природа – це невичерпне джерело краси, яка не може залишити байдужою навіть найнезворушливішу людину. Не випадково багато видатних мислителів і письменників, художників і поетів, зодчих і композиторів прагнули втілити у своїх творах нетлінну красу природи. Світ природи сповнений дивовижних барв, чудових звуків, досконалих рухів і форм. І треба лише ширше розплющити очі та уважно прислухатися, щоб стати володарем казкових скарбів і невичерпної радості.
ІІІ Мотивація до уроку - Наш сьогоднішній урок присвячений мистецтву природи, а дізнатися, чому саме, вам допоможе вірш-загадка. 1. Читання вірша-загадки Погляньте навколо – чарівниця яка В коралах, в золоті стоїть! Пожовкле листя і бездонна просинь, І срібла павутина вдаль летить… Іскриться сонце, але вже не жарко, Вітрець в русявих кленах шурхотить, І шелест листя на алеях парку… А листячко кружляє і летить… Дихне вітрець, і листячко зірветься, Щоб політати в синяві небес. А я дивлюся, і мені здається, Що я іду у казку, в світ чудес, І там давно мене чекає Прекрасна, щедра володарка… (Осінь) ІУ Підготовка до засвоєння знань
І група Осінні загадки Голі поля, Мокне земля, Дощ поливає – Коли це буває? (Осінню)
Без рук,без ніг, Під вікном ступає – В хату проситься. (Вітер)
Сидить – зеленіє, Лежить – пожовтіє, Падає – почорніє. (Листя)
Сидить дівчина в коморі, А коса її надворі. (Морква)
ІІ група Осінні прикмети Грім у вересні – тепла осінь. Восени павутина на ясну погоду. В лісі багато горобини – осінь буде дощова, мало – суха. Жовтневий грім – на безсніжну осінь.
ІІІ група Гуляй та придивляйся! Куди зайцеві бігти краще – згори чи вгору? (Згори. У зайця передні ноги короткі, задні довгі) Який лісовий мешканець сушить собі на деревах гриби? (Білка) Як готуються до зими мурашки? (Закривають всі щілини в мурашнику й збираються всі в клубок) Куди зникають на зиму жаби? (В мул, під мох, навіть залазять до погреба)
Фізкультхвилинка
У. Сприйняття і первинне усвідомлення навчального матеріалу - Письменники, поети, композитори, художники всіх часів і народів присвячували осінній порі свої твори. Сподіваюся, що вірші, оповідання, які ми будемо читати , вивчаючи цю тему, вам сподобаються. 1. Завдання для читання в групах І група Опрацювання вірша С. Сухомлинського «Скільки барв кругом розлито» - Які кольори автор побачив довкола? - Із чим порівнює автор наш край? - Продовжте думку й дайте відповідь на запитання. Які веселі фарби, подивіться, Поклала осінь на ліси й гаї! ІІ група Опрацювання вірша К. Перелісної «Золота осінь»
З’єднайте пари слів Листочки напівголі килим золотая небо синє осінь буро-золотаві віти кольористий
ІІІ група Опрацювання вірша Ліни Костенко «Соловейко застудився»
Розшифруй вирази
Робота з класом. Опрацювання вірша Ліни Костенко «Шипшина важко віддає плоди» 1. Читання скоромовки різною інтонацією Шуміла шипшина, Шукала пташину, Шпака і шуліку. 2. Читання вірша вчителем - До кого звертається шипшина? - Про що вона просить людей? 3. Самостійне читання вірша - Чому шипшина хапала за рукави? - Про кого вона так хвилюється? - З яким почуттям потрібно читати цей вірш? 4. Виразне читання вірша. УІ. Узагальнення вивченого матеріалу Порівняння віршів
Підсумок уроку - Читаючи загадкову книгу природи, людина збагачує себе не тільки знаннями про навколишній світ, але й вчиться правильно, мудро господарювати в ньому. Адже, як говорив відомий письменник Бернард Шоу: «Ми вже навчились літати в повітрі, як птахи, ми вже навчились плавати під водою, як риби; нам ще залишилось навчитись жити на Землі, як люди!»
|
Веселі віршики сприятимуть доброму емоційному настрою.
Завдання класовода – пробудити в учнів естетичне сприймання художніх творів, усвідомлення моральної краси персонажів, прилучення до образності мови. Любов до читання впливає на розвиток духовності, творчих здібностей особистості, формування її моральних ідеалів. Добираючи матеріал до уроків, необхідно чітко усвідомлювати навчальну мету. Якщо на уроці виникає будь – яке протиріччя, воно вимагає обов’язкового розв’язання. Навчальний матеріал має бути досить прозорим і доступним.
Групи по черзі звітують, усі інші уважно слухають, ставлять додаткові запитання, оцінюють За сумлінне виконання завдань всі групи отримують по декілька осінніх листочків, щоб створити наприкінці робочого дня осінній букет.
З дітьми проводиться музикотерапія. Під запис шуму моря учні 1хв відпочивають із закритими очима, а потім роблять декілька плавних рухів.
Спочатку діти читають текст у групі, а потім уголос
Заздалегідь приготований малюнок із краплинами, на яких зашифровано прикмети осені, прислів’я. Учні повинні «зібрати» краплини у правильному порядку та розшифрувати вирази
Вчитель керує ходом читання: повільно, повільніше, швидко, швидше, нормально..
Підсумок уроку вчить систематизувати знання про те, що діти вміють, цінують, знають.
|
Українська мова
Урок розвитку зв’язного мовлення
Тема. Складання розповіді «Спогади останнього
осіннього листочка»
Мета. Учити учнів складати розповідь; формувати практичні вміння застосовувати вивчені орфограми під час написання тексту; збагачувати словниковий запас, розвивати творчу уяву, спостережливість учнів; розширити, закріпити, поглибити знання про осінь, осінні прикмети; виховувати любов до навколишньої природи, бажання оберігати її.
Обладнання. Завдання для груп, малюнки із зображенням пізньої осені, гілка з останнім листком, запис з класичною музикою, таблиця «Структура тексту»
Попередня робота. Читання осінніх віршів, ознайомлення з усною народною творчістю за темою, словесне малювання, розгляд картин із зображенням осінніх пейзажів.
Хід уроку |
Методичний коментар |
І Організація класу ІІ Повідомлення теми і мети уроку
Листопад, листопад… Золотий метелик Залетів в моє вікно, Всівся на портфелик (Листочок)
- Подумайте, про що може розповісти останній листочок? ІІІ Підготовча робота 1. Робота з цілим класом Розгляд ілюстрації «Пізня осінь»
2. Робота в групах І група Тренувальна вправа «Риму добирай» Сонце світить та не …(гріє). Листячко уже …(жовтіє). Все частіше йдуть …(дощі) На дерева та …(кущі). Доспівають на ліщині …(горішки), Лущить вправно білочка …(шишки). І скрутився їжак у …(клубочок), Наколов на колючки… (грибочок, листочок). Вже заліг і спить ведмідь у …(барлозі), І стоять калюжі скрізь на …(дорозі). Скоро стане земля від снігу …(біла), А птахи у вирій вже …(відлетіли).
ІІ група Складіть приказки Сонце, та , узимку, не, світить, гріє. Кінчає,зиму, грудень, рік, а, починає. Комариний, як, деньок, зимою, носок. Зими, середина, а, року, січень, початок.
ІІІ група Спишіть текст, ставлячи в кінці кожного речення потрібний розділовий знак Пізня осінь Глибока осінь стоїть надворі відчувається наближення зими холодний вітер жене важкі хмари, що низько пропливають над землею мороз іноді триває по кілька днів і затягує льодом ставки та озера по садках кочують стурбовані снігурі. 3. Робота над структурою тексту - Нагадайте, з яких частин складається текст? Пам’ятайте: 1. Твір має відповідати темі та основній думці. 2. Дотримуйтесь обраного стилю мовлення, послідовності, логічності у викладенні думок, доцільно використовуйте мовні засоби. 3. Пам’ятайте про структуру тексту. 4. Уникайте повторів, мовних та граматичних помилок. - З чого ви почнете свою розповідь?
Метод «Мікрофон» (Одного разу, жив собі, я – останній листочок, трапилася історія тощо) 4. Словникова робота Опрацювання слів і словосполучень, які можна використати під час написання твору: одного разу, зненацька, осінь чудова, замріяна, чарівність осінніх барв, листя мокре, заплакане, сумна краса осіннього листя,листя спадає додолу, як метелик, тріпоче поодинокий метелик.
Фізкультхвилинка Вітер листячко зривав. Вітер швидко рахував. Червоний лист, зелений лист, Зачепився і завис. Поетична хвилинка
Осінь Небеса прозорі, мов глибінь ріки. Падають, як зорі, з явора листки. Д. Павличко
Осінь клени одягає у багрянцеві плащі. І калині, й горобині принесла дари осінні Н. Забіла
Тихо осінь ходить гаєм. Ліс довкола аж горить. Ясен листя осипає. Дуб нахмурений стоїть. Н. Приходько
ІУ. Складання учнями твору
У. Зачитування та редагування творів.
УІ. Підсумок уроку
Домашнє завдання - Не забудьте спостерігати за деревами, які останні скинуть листя. Створіть гербарій осіннього листя. |
На цьому уроці продовжуємо роботу навколо теми «Осінь»
Учитель звертає увагу школярів на гілочку, яка стоїть у вазі.
При підготовчій роботі клас знову поділяється на групи. Кожна група отримає своє завдання , яке допоможе при написанні розповіді.
Після оцінювання кожній групі дається ще декілька осінніх листочків для складання осіннього букету.
Учитель демонструє дітям таблицю «Структура тексту»
Учні пропонують різні варіанти початку розповіді.
Слова і словосполучення записані на дошці.
Учитель зачитує уривки для створення відповідної атмосфери.
Учні записують свої розповіді у зошити під музичний супровід «Пори року» А. Вівальді. Під час зачитування творів, учитель робить корекцію речень, частин тексту. |
Математика
Тема. Задачі та вправи на засвоєння таблиць множення та ділення числа 6. Задачі на зведення до одиниці
Мета. Закріпити знання вивчених таблиць множення і ділення; вдосконалювати вміння розв’язувати задачі на зведення до одиниці; формувати в учнів уміння і навички самонавчання, самоконтролю й само оцінювання; розвивати пам'ять, кмітливість, фантазію; виховувати вміння працювати в групі, досягати спільної мети
Обладнання. Малюнок алеї,білочок; перфокарти, завдання для груп, картки для роботи в парах
Тип уроку. Урок застосування знань, навичок і умінь
Форма уроку. Урок – подорож математичною алеєю
Хід уроку |
Методичний коментар |
||||||||||||||||||||||||
І. Організація учнів до уроку - Хочу запросити вас у казкову подорож однією з математичних алей осіннього парку і попрацювати там цілий урок. Нашими провідниками будуть дві білочки. Вони задаватимуть нам завдання і пропонуватимуть різні форми їх вирішення. У кінці уроку нас чекають осінні листочки для завершення букету.
ІІ. Контроль, корекція і закріплення знань 1. Робота з перфокартами Картка №1 1. Задача Маса капусти 3кг, а маса гарбуза у 6 разів більша. На скільки кілограмів маса капусти менша, ніж маса гарбуза? Вираз до задачі: _______________________ 2. Приклади 45см : 5см = 4дм5см : 5 = 3см + 5дм = Картка №2 1. Задача У відрі 8л води, а в каструлі – у 4 рази менше. Скільки води в 6 каструлях? Вираз до задачі: ________________________ 2. Приклади 6дм . 6 = 2дм + 3дм = 36дм : 6дм =
2. Робота з підручником Запис розв’язування здач на дошці №237, 236
3. Усний рахунок - Пригадаємо таблицю множення числа 6. З кожного прикладу на множення складемо приклад на ділення.
4. Каліграфічна хвилинка - Запишемо в зошити число і Класна робота. Пропустимо одну клітинку вниз і запишемо рядочок цифри 6.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
ІУ. Засвоєння та формування знань, умінь і навичок 1. Робота в групах - Подорожуючи алеєю парку, білочки придумали для кожної групи цікаві завдання. 1. Виміряти сторони геометричних фігур і знайти периметр. (Кожній групі різні геометричні фігури) 2. Обчислити «кругові» приклади. Хто правильно обчислить, той дізнається чим вкривається білочка взимку. 21 – 35 : 5 = 14 + 36 : 6 = 20 – 42 : 6 = 13 + 6 . 8 = 61 – 6 . 9 = 7 . 6 – 12 = 30 : 6 + 16 =
Фізкультхвилинка Лапки в боки, вгору вушка – Скачуть білочки – подружки. Раз, два, три, чотири, п’ять, По гілках вони летять. Кожен ранок на галяві Спритно роблять вільні вправи. Раз, два, три, чотири, п’ять, Люблять білочки стрибать. 2. Робота в парах 1. Розв’язування задач Вартість 5 ручок - 10 гривень. Яка вартість 8 таких ручок? У 6 бідонах – 48л води. Скільки води у 2 таких бідонах?
2. Розв’язування рівнянь 17 + х =26 х – 9 = 27 х + 12 =20 х – 8 =16
3. Математичний диктант - Кожна відповідь математичного диктанту зашифрована. Коли ви правильно дасте відповіді на мої запитання , то дізнаєтеся, яка тваринка, крім зайчика, міняє шубку на зиму. У скільки разів 6 грн. більше, ніж 2 грн.? У скільки разів 30м більше від 6м? У скільки разів 2год. менше за 8 год.? У скільки разів 18кг більше від 3кг? У скільки разів 5дм менше від 40дм?
У. Підсумок уроку - Які вміння вдосконалювали на уроці? - Які труднощі у вас виникали під час виконання завдань? Як ви гадаєте чому?
Домашнє завдання Повторити таблицю ділення та множення числа 6. Знайти значення виразів №235, с. 39
|
На дошці висить малюнок алеї парку в осінній день. На малюнку вказані завдання у вигляді короткого плану уроку
Шестеро учнів заповнюють перфокарти
Доки діти виконують завдання на перфокартах, то з рештою учнів проводиться робота з підручником. Перевіряється робота на перфокартах. За правильне розв’язання дається осінній листочок. Учитель на дошці демонструє правильність написання цифри 6
Для кожної групи підібрані завдання
Для виконання цього завдання, потрібно розшифрувати відповіді. Біля кожного числа стоїть відповідна буква.
Кожна дитина розв’язує задачі та рівняння окремо, але перевірка - взаємоперевірка у парах
Учитель зачитує запитання математичних виразів, діти записують лише відповіді у рядочку. Кожному правильно записаному числу відповідає певна буква.
Учитель підсумовує роботу класу за цілий урок і дає осінні листочки тим групам дітей, які справилися найкраще.
|
Образотворче мистецтво
Тема. Досягнення композиційної рівноваги шляхом ритмічно – рівномірного розташування на площині великих та малих елементів. Репродуктивно – творче завдання «Листопад, листопад, золотиста віхола…»
Мета. Вчити дітей малювати листя, виконувати вправи на утворення потрібного кольору змішуванням фарб; розвивати загальну культуру зорового сприйняття; удосконалювати навички роботи фарбами, вирізання по контуру; виховувати віру в себе, свої здібності, потребу втілювати побачене в малюнку, почуття відповідальності за доручену справу.
Обладнання. Природні матеріали (листя дерев різної форми), гуашеві фарби, альбом, пензлі, баночки для води, плітра для фарб, серветки; мультимедійна дошка, аудіозапис «Пори року» П. Чайковського
Тип уроку. Комбінований урок
Хід уроку |
Методичний коментар |
І. Організація класу
ІІ. Повідомлення теми уроку - Сьогодні протягом дня ви збирали осіннє листя в букет. У нас вийшло три чудових букети. Як підсумок почутого, побаченого про осінню пору року на уроці малювання ми створимо композицію «Листопад, листопад, золотиста віхола…»
ІІІ. Вивчення нового матеріалу 1. Вступна бесіда - Уявіть собі, що з нашого світу зникли разом музика, вірші, картини. Яким стане наше життя? Так, музика, вірші допомагають нам бачити світ більш яскравим, чарівним. Поети складають вірші зі слів, які йдуть із самого серця. Композитори відображають навколишній світ у звуках, які поєднуються в чарівні мелодії. Коли ви сьогодні йшли до школи, то бачили, як художниця Осінь яскраво розфарбувала дерева, кущі у парках, скверах, одягнувши їх у пишне вбрання.
2. Гра «Впізнай листочок» - Розгляньте уважно ті листочки, що є у ваших букетах. Спробуйте назвати дерева, з яких вони зібрані. - Чим вони відрізняються одне від одного? - Що спільного між ними? - Ви помітили, що кожен листочок має тоненькі жилки – одну центральну і багато маленьких, які розходяться у різні боки, а також черешок, яким листочок кріпиться до гілки?
3. Сприймання учнями творів мистецтва - Я пропоную вам уважно розглянути репродукцію картини І. Левітана «Золота осінь» (слайд 1) - Які дерева ви бачите на передньому плані картини? Яке листя у берізок? - Яка трава восени? - Яке небо на картині? - На картині відчуття свіжої прохолоди створюється за допомогою контрасту кольорів, при цьому кожен колір набуває більшої виразності та яскравості.
4. Розгляд картин В. Поленова «Осінній пейзаж», К. Фрідріх «Мрійник» (слайд 2)
Фізкультхвилинка Трави ростуть низько – низько, Дерева ростуть високо! А ми ідемо тихо – тихо, Щоб не зробить нікому лиха. А вітер дме сильно – сильно, Дерева хита невпинно, А нам у класі так чудово, Працювати ми готові.
5. Робота в групах - Для того, щоб досягти мети нашого уроку, ми маємо попрацювати в групах І група Малює на аркуші ватману берізку: провести лінію землі, намалювати стовбур і декілька товстих гілок, а потім домалювати тонкі гілки. ІІ група Робить начерки листочків простим олівцем на окремих аркушах паперу, а потім розфарбовує листочки фарбами. Коли фарби підсохнуть, вирізають ножицями. Ця група пригадає правила користування ножицями. ІІІ група Робить штамп – відбиток зображення листочка на папері. Для цього треба нанести на всю площину зовнішнього боку листа пензликом фарбу, покласти листок пофарбованим боком на аркуш паперу, зверху листка покласти серветку і притиснути декілька разів. Коли відбитки листків підсохнуть , вирізати.
ІУ. Практична діяльність дітей
У. Колективна робота з утворення композиції - Діти, ви завершили виконувати завдання у своїх групах. Тепер ми маємо створити колективну композицію і підібрати для неї назву
УІ. Підсумок уроку - Чи задоволені ви своєю роботою? - Чи сподобалося вам працювати протягом дня? - Що вам запам’яталося? - Що дізналися нового? - Чи хотіли б ви працювати в інтегрований день?
|
У дітей на партах лежать букети з осіннього листя, які вони збирали протягом дня. Цей урок ніби підсумок всієї роботи за день.
Діти розглядають картини на мультимедійній дошці, аналізують їх
На мультимедійній дошці висвітлилася послідовність малювання листя берези (слайд 3)
Коли діти працюють самостійно, то звучить музика П. Чайковського «Пори року» - «Осіння пісня» На дошці записані назви : «Тріпоче лист осінній», «Осінь барвиста» тощо (слайд 4) Перегляд робіт, висловлювання думок щодо виконання композиції
Закінчити інтегрований день можна віршиками про осінь |
27