Розробка уроку на тему " Не роби іншому того, чого сам не хочеш. Іван Франко "Лисичка і Журавель". У цій роботі я використала загадки, чистомовки, скоромовки. Діти більше дізналися про головних героїв, відгадували ребус, познайомилися з Черемським природним заповідником, з творчістю Івана Франка, інсценізували казку, працювали у групах.
Урок : Читання
Клас: 3
Тема: Не роби іншому того, чого сам не любиш. Іван Франко «Лисичка і Журавель». Прислів'я .
Мета: навчальна: вчити учнів аналізувати зміст твору; виділяти в тексті дійових осіб, давати їм елементарну характеристику; спостерігати за структурою і сюжетом казки; формувати навички правильного й свідомого читання мовчки та вголос; учити бути гостинними та вихованими.
розвивальна: розвивати техніку читання, пам'ять, мислення, увагу;
виховна: виховувати позитивне ставлення до літературних творців, бажання читати; чуйність, доброзичливість, гостинність, порядність.
Обладнання: презентація, пісня Лисички, картинки журавля, роздатковий матеріал, скринька для загадок, мікрофон.
Хід уроку
I.Організаційний момент (Слайд №1)
Встаньте, дітки , всі рівненько,
посміхніться всі гарненько.
Поверніться до гостей
і скажіть їм : « Добрий день !»
-Сідайте, будь ласка. Сьогодні на уроці ми будемо працювати під девізом: (Слайд № 2)
«Хто казок багато читає,
Той багато знає.»
II.Мовленнєва розминка
1)Розчитування за складовою табличкою
-У вас на партах складові таблиці.
Знайдіть третій рядочок зверху і прочитаємо разом. ( Далі четвертий і п’ятий )
2)Прочитайте чистомовку (Слайд № 3)
Ма – ма – ма – прийшла до нас зима.
Ло – ло – ло – кучугури намело.
Ем – ем – ем – саночки візьмем.
Дем – дем – дем – на гурку підем.
Ам – ам – ам – ой весело нам!
III. Актуалізація опорних знань
-Діти, нещодавно зі мною трапилася цікава історія.
Якось я йшла зимовим гаєм,
аж раптом зайчик вибігає.
З лукавими очима
з мішечком за плечима.
Побачив він мене,
та в ліс, як дремене!
І загадки – перлинки
розсипалися на стежинки.
-А я їх позбирала, гарненько поскладала,
Ану малята, я знаю – ви у мене молодці!
І швидко розгадаєте усі загадки ці.
(Беру листочки у руки і здивовано кажу)
-Ой , ні, зайчик тікав не від мене.
-А від кого ви дізнаєтеся, коли розгадаєте ребус. (Слайд № 4) (Лисиця)
-Подивимось, що ще є в мішечку?
Загадка
В темнім лісі проживаю
Довгий хвіст пухнастий маю.
Мені на місці не сидиться,
ну а звуть мене…(лисиця)
-Тепер ми дізналися, кого злякався зайчик.
-Діти, подивіться на малюнки, чи справді це страшний і злий звір ? (Ні) (Слайд № 5)
-Прочитаємо скоромовку про лисичку.
IV. Робота над скоромовкою (Слайд № 6)
Живе в хатці лиска
Під вікном колиска.
У колисці лисенята
Пишнохвостенькі малята.
(Читаємо всі хором, потім тільки дівчатка ; хлопчики; прочитати голосом ведмедя, який тільки що прокинувся; голосом зайчика, який втікає від вовка.)
-Діти, а хто вже вивчив напам'ять ?
-Молодці!
-Послухайте оповідання Костянтина Ушинського «Лисичка і Журавель» ( У кожного текст на парті).
-А хто такий Костянтин Ушинський? (Російський письменник, педагог)
-Пригадайте уроки української мови. Який це текст?
У лисички зубоньки гострі, мордочка тоненька. Вушка в неї на маківці, хвостик довгенький, кожушок тепленький. Добре лисичка прибрана : шерсть пухнаста, золотиста. На грудях у неї жилет, а на шиї біленький комірець.
-Діти, чи такою ви уявляли лисичку?
-Який це текст? (Текст-опис)
-Прочитайте текст разом, щоб сподобалось не тільки лисичці, а й нашим гостям.
-А зараз ми послухаємо пісеньку про Лисичку, яку заспіває нам ваша однокласниця. ( Слайд № 7)
-Діти, пригадайте казки про лисичку. Якою вона в них виступає ? (Хитрою)
-Чи вдалось комусь коли – небудь, хоч раз перехитрувати лисичку? (Так)
-Назвіть казки. («Лисичка і глечик», «Курочка Ряба і Лисиця» )
-Що ще в цьому мішечку?
Загадка
Дивний ключ у небі лине,
Не залізний, а пташиний
Цим ключем в осінній млі
Відлітають … (журавлі) (Слайд № 8)
-Софія приготувала інформацію про цього птаха. ( У руках тримає малюнок птаха)
Це великий гарний птах. Він нагадує лелеку. В нього довгі шия і дзьоб. Пір'я у журавля сіре. Хвіст, частина голови і шия – чорні. Крила закінчуються чорними пір'їнками . Здавна існує дружба між людьми і журавлями.
-Діти, підніміть руки, хто бачив цього птаха? Де саме? (У лісі, у лузі)
-Цей птах живе у нас у Маневицькому районі, в Черемському природному заповіднику. Він занесений до Червоної книги.
(Слайд № 9)
V. Повідомлення теми і мети уроку
-Пригадайте, як називають казки, написані автором? Письменником? (Літературні).
-Сьогодні ми також познайомимося з літературною казкою, автором якої є український письменник Іван Франко. (Слайд № 11 )
-Письменник народився на Львівщині, поблизу гір
Карпат (у Прикарпатті). Малий Іванко любив слухати пісні, які гарно співала його мама і сам співав коломийки (гуцульські співаночки) приємним голосом, гарно вмів танцювати гуцульські танці.
Батько Івана Франка мав свою кузню, був ковалем. (Слайд № 12)
-Про його життя і творчість ви більше дізнаєтесь у старших класах.
Одну з найкращих своїх збірок І. Франко назвав «Коли ще звірі говорили». Він писав: «Людина може в житті багато чого забути, але казочки, яку розповідала люба матуся чи бабуся ніхто не забуде ніколи» .
-Сьогодні ми прочитаємо одну казочку з цієї збірочки (показати збірку казок). А називається вона « Лисичка і Журавель».
VI. Опрацювання казки І. Франка «Лисичка і Журавель»
-Діти, сядьте гарненько, ми помандруємо в казку.
-Йшов собі Журавель
і зустрів Лисичку
Стали друзями вони
І було б все добре.
Все як і годиться
Та нечемною була
Лисичка – сестричка
Тому казочка про них
буде невеличка.
1.Виразне читання казки вчителем
-Зверніть увагу з якою інтонацією треба читати слова Лисички і Журавля.
-Про кого розповідається у цій казці? Про що?
2.Словникова робота ( Слайд № 13)
Зареклася заприятелювали
Не погордуй пісний голос
Призволяйся облизня спіймати
Не погордуй – спробуй.
Пісний голос – сумний.
Облизня спіймати – залишитися ні з чим.
VII. Фізкультхвилинка «Ясне сонце»
(Слайд №14)
3. Читання «ланцюжком»
4. Вибіркове читання
-Прочитайте, як Лисичка запрошувала Журавля в гості? Чи щирими були її слова ? (Ні, слова були лукаві)
-Як лисичка поводилася зі своїм гостем під час обіду?
-Прочитайте, як Журавель пригощав Лисичку? Чому він так зробив? (Віддячив Лисичці)
-Чому розпалася дружба між Лисичкою і Журавлем? (Тому що вони були не гостинними )
5. Читання казки в дійових особах. (Учні одягають маски)
-Назвіть дійових осіб казки. (Лисичка і Журавель, автор)
-Діти, під час читання виділяйте голосом звертання, слова кожного героя, читайте так, щоб передати його вдачу.
VIII. Робота в групах (Слайд № 15)
-Підберіть риси характеру Лисички та Журавля.
Перша група – риси Лисички.
Друга – Журавля.
Третя – Продовжити казку, щоб вона мала щасливий кінець.
Довідка : лицемірна, добрий, гостинний, улеслива, хитра, винахідливий, злопам’ятна , вихований, щирий, довірливий.
IX. Робота з прислів’ями (Слайд № 16)
-З'єднайте частини так, щоб вийшло прислів’я .
-Поясніть, як ви їх розумієте.
-Яке прислів’я , на вашу думку, могло бути заголовком до тексту?
X. Робота над ілюстрацією (с.69)
-Знайдіть і прочитайте епізод казки, який проілюстрував художник.
XI. Підсумок уроку (Слайд № 17)
Гра «Мікрофон»
-Діти, я сподіваюся, що прочитавши казку Івана Франка «Лисичка і Журавель» , ви будете радо і гостинно приймати друзів у вашій оселі.
Урок був незвичайний,
урок наш був повчальний.
Бо треба вміти дружити,
щоб в світі легко, гарно жити!
XII. Домашнє завдання (Слайд № 18)
1