Конспект уроку з читання для 3 класу на тему " Не роби іншому того, чого сам не хочеш. Іван Франко "Лисичка і Журавель"

Про матеріал

Розробка уроку на тему " Не роби іншому того, чого сам не хочеш. Іван Франко "Лисичка і Журавель". У цій роботі я використала загадки, чистомовки, скоромовки. Діти більше дізналися про головних героїв, відгадували ребус, познайомилися з Черемським природним заповідником, з творчістю Івана Франка, інсценізували казку, працювали у групах.

Перегляд файлу

Урок : Читання

Клас: 3

Тема: Не роби іншому того, чого сам не любиш. Іван Франко «Лисичка і Журавель». Прислів'я .

Мета: навчальна: вчити учнів аналізувати зміст твору; виділяти в тексті дійових осіб, давати їм елементарну характеристику; спостерігати за структурою і сюжетом казки; формувати навички правильного й свідомого читання мовчки та вголос; учити бути гостинними та вихованими.

розвивальна:  розвивати техніку читання, пам'ять, мислення, увагу;

виховна:  виховувати позитивне ставлення до літературних творців, бажання читати; чуйність, доброзичливість, гостинність, порядність.

Обладнання: презентація, пісня Лисички, картинки журавля, роздатковий матеріал, скринька для загадок, мікрофон.

Хід уроку

I.Організаційний момент (Слайд №1)

 

 

 

 

 

Встаньте, дітки , всі рівненько,

посміхніться всі гарненько.

Поверніться до гостей

і скажіть їм : « Добрий день !»

-Сідайте, будь ласка. Сьогодні на уроці ми будемо працювати під девізом: (Слайд № 2)

 

 

 

 

 

«Хто казок багато читає,      

Той багато знає.»

II.Мовленнєва розминка

1)Розчитування за складовою табличкою

-У вас на партах складові таблиці.

Знайдіть третій рядочок зверху і прочитаємо разом. ( Далі  четвертий і п’ятий )

2)Прочитайте чистомовку  (Слайд № 3)

 

 

 

 

 

 

 

 

Ма – ма – ма – прийшла до нас зима.  

Ло – ло – ло – кучугури намело.

Ем – ем – ем – саночки візьмем.

Дем – дем – дем – на гурку підем.

Ам – ам – ам – ой весело нам!

III. Актуалізація опорних знань

-Діти, нещодавно зі мною трапилася цікава історія.

Якось я йшла зимовим гаєм,

аж раптом зайчик вибігає.

З лукавими очима

з мішечком за плечима.

Побачив він мене,

та в ліс, як дремене!

І загадки – перлинки

розсипалися на стежинки.

-А я їх позбирала, гарненько поскладала,

Ану малята, я знаю – ви у мене молодці!

І швидко розгадаєте усі загадки ці.

(Беру листочки у руки і здивовано кажу)

-Ой , ні, зайчик тікав не від мене.

-А від кого ви дізнаєтеся, коли розгадаєте ребус. (Слайд № 4)  (Лисиця)

 

 

 

 

 

-Подивимось, що ще є в мішечку?

Загадка

В темнім лісі проживаю

Довгий хвіст пухнастий маю.

Мені на місці не сидиться,

ну а звуть мене…(лисиця)

-Тепер ми дізналися, кого злякався зайчик.

-Діти, подивіться на малюнки, чи справді це страшний і злий звір ? (Ні)  (Слайд № 5)

 

 

 

 

 

 

-Прочитаємо скоромовку про лисичку.

IV. Робота над скоромовкою (Слайд № 6)

Живе в хатці лиска

Під вікном колиска.

У колисці лисенята

Пишнохвостенькі малята.

 

 

 

 

 

 

(Читаємо всі хором, потім тільки дівчатка ; хлопчики; прочитати голосом ведмедя, який тільки що прокинувся; голосом зайчика, який втікає від вовка.)

-Діти, а хто вже вивчив напам'ять ?

-Молодці!

-Послухайте оповідання Костянтина Ушинського «Лисичка і Журавель» ( У кожного текст на парті).

-А хто такий Костянтин Ушинський? (Російський письменник, педагог)

-Пригадайте уроки української мови. Який це текст?

У лисички зубоньки гострі, мордочка тоненька. Вушка в неї на маківці, хвостик довгенький, кожушок тепленький. Добре лисичка прибрана : шерсть пухнаста, золотиста. На грудях у неї жилет, а на шиї біленький комірець.

-Діти, чи такою ви уявляли лисичку?

-Який це текст? (Текст-опис)

-Прочитайте текст разом, щоб сподобалось не тільки лисичці, а й нашим гостям.

-А зараз ми послухаємо пісеньку про Лисичку, яку заспіває нам ваша однокласниця.  ( Слайд № 7)

 



 

 

 

-Діти, пригадайте казки про лисичку. Якою вона в них виступає ? (Хитрою)

-Чи вдалось комусь коли – небудь, хоч раз перехитрувати лисичку? (Так)

-Назвіть казки. («Лисичка і глечик», «Курочка Ряба і Лисиця» )

-Що ще в цьому мішечку?

Загадка

Дивний ключ у небі лине,

Не залізний, а пташиний

Цим ключем в осінній млі

Відлітають … (журавлі) (Слайд № 8)

 

 

 

 

 

 

-Софія приготувала інформацію про цього птаха. ( У руках тримає малюнок птаха)  

Це великий гарний птах. Він нагадує лелеку. В нього довгі шия і дзьоб. Пір'я у журавля сіре. Хвіст, частина голови і шия – чорні. Крила закінчуються чорними пір'їнками . Здавна існує дружба між людьми і журавлями.

-Діти, підніміть руки, хто бачив цього птаха? Де саме? (У лісі, у лузі)

-Цей птах живе у нас у Маневицькому районі, в Черемському природному заповіднику. Він занесений до Червоної книги.

 (Слайд № 9)

 

 

 

 

 

V. Повідомлення теми і мети уроку

-Пригадайте, як називають казки, написані автором? Письменником? (Літературні).

-Сьогодні ми також познайомимося з літературною казкою, автором якої є український письменник Іван Франко. (Слайд № 11 )

 

 

 

 

 

 

-Письменник народився на Львівщині, поблизу гір

Карпат (у Прикарпатті). Малий Іванко любив слухати пісні, які гарно співала його мама і сам співав коломийки (гуцульські співаночки) приємним голосом, гарно вмів танцювати гуцульські танці.

Батько Івана Франка мав свою кузню, був ковалем. (Слайд № 12) 

 

 

 

 

 

 

-Про його життя і творчість ви більше дізнаєтесь у старших класах.

Одну з найкращих своїх збірок І. Франко назвав «Коли ще звірі говорили». Він писав: «Людина може в житті багато чого забути, але казочки, яку розповідала люба матуся чи бабуся ніхто не забуде ніколи» .

-Сьогодні ми прочитаємо одну казочку з цієї збірочки (показати збірку казок). А називається вона « Лисичка і Журавель».

VI. Опрацювання казки І. Франка «Лисичка і Журавель»

-Діти, сядьте гарненько, ми помандруємо в казку.

-Йшов собі Журавель

і зустрів Лисичку

Стали друзями вони

І було б все добре.

Все як і годиться

Та нечемною була

Лисичка – сестричка

Тому казочка про них

буде невеличка.

1.Виразне читання казки вчителем

-Зверніть увагу з якою інтонацією треба читати слова Лисички і Журавля.

-Про кого розповідається у цій казці? Про що?

2.Словникова робота ( Слайд № 13)

 

 

 

 

 

Зареклася              заприятелювали

Не погордуй          пісний голос

Призволяйся          облизня спіймати

Не погордуй – спробуй.

Пісний голос – сумний.

Облизня спіймати – залишитися ні з чим.

VII. Фізкультхвилинка «Ясне сонце»

(Слайд №14)

 

 

 

 

3. Читання «ланцюжком»

4. Вибіркове читання

-Прочитайте, як Лисичка запрошувала Журавля в гості? Чи щирими були її слова ? (Ні, слова були лукаві)

-Як лисичка поводилася зі своїм гостем під час обіду?

-Прочитайте, як Журавель пригощав Лисичку? Чому він так зробив? (Віддячив Лисичці)

-Чому розпалася дружба між Лисичкою і Журавлем? (Тому що вони були не гостинними )

5. Читання казки в дійових особах. (Учні одягають маски)

-Назвіть дійових осіб казки. (Лисичка і Журавель, автор)

-Діти, під час читання виділяйте голосом звертання, слова кожного героя, читайте так, щоб передати його вдачу.

 VIII. Робота в групах (Слайд № 15)

 

 

 



 

 

-Підберіть риси характеру Лисички та Журавля.

Перша група – риси Лисички.

Друга – Журавля.

Третя – Продовжити казку, щоб вона мала щасливий кінець.

Довідка : лицемірна, добрий, гостинний, улеслива, хитра, винахідливий, злопам’ятна , вихований, щирий, довірливий.

IX. Робота з прислів’ями (Слайд № 16)

 

 

 

 

 

 

-З'єднайте частини так, щоб вийшло прислів’я .

  • Хочеш їсти калачі – не сиди на печі .
  • Яке частування, таке й дякування.
  • Не роби іншому того, чого сам не любиш.

-Поясніть, як ви їх розумієте.

-Яке прислів’я , на вашу думку, могло бути заголовком до тексту?

X. Робота над ілюстрацією (с.69)

-Знайдіть і прочитайте епізод казки, який проілюстрував художник.

 

XI. Підсумок уроку (Слайд № 17)

 

 

 

 

 

 

Гра «Мікрофон»

  • На уроці ми читали…
  • Автор казки…
  • На уроці я вчилася (вчився)..
  • Сьогодні я зрозуміла (зрозумів)…
  • Урок завершую з…настроєм.

-Діти, я сподіваюся, що прочитавши казку Івана Франка «Лисичка і Журавель» , ви будете радо і гостинно приймати друзів у вашій оселі.

Урок був незвичайний,

урок наш був повчальний.

Бо треба вміти дружити,

щоб в світі легко, гарно жити!

 

 

 

XII. Домашнє завдання (Слайд № 18)

 

 

 

 

 

 

  • Навчитися читати казку в дійових особах с.68-70 .
  • Намалювати ілюстрацію до казки.

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Цвітенко Віра Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
12 лютого 2018
Переглядів
2322
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку