Вивчення методики проектування
Конспекти ур оків з «Основ дизайну»
План-конспект заняття з «Основ дизайну»
ТЕМА ЗАНЯТТЯ: Методи художнього проектування у промисловому дизайні
ЗМІСТ ЗАНЯТТЯ:
Евристична аналогія, евристична інверсія, евристичний комплекс. Мозкова атака. Синектика. "Чорний ящик". Проектування нових функцій. Проектування за аналогами і прототипом.
Вивчення методики художнього проектування.
МЕТА ЗАНЯТТЯ:
1. Навчальна
― сприяти формуванню і розвитку знань про евристичну аналогію, евристичну інверсію, евристичний комплекс, мозкову атаку, синектику, «Чорний ящик», про проектування нових функцій, проектування за аналогами і прототипом, вивчення методики художнього проектування;
2. Виховна
― виховувати в учнів культуру праці, дбайливість, охайність;
3. Розвивальна
― сприяти оволодінню основними способами розумової діяльності учнів (вчити аналізувати, виділяти головне, порівнювати, вибудовувати аналогії, узагальнювати і систематизувати, доводити та спростовувати, визначати і пояснювати поняття, ставити та вирішувати проблеми);
4. Профорієнтаційна
― розширяти світогляд учнів у плані формування професійного самовизначення.
ДИДАКТИЧНІ ЗАСОБИ (їх назва, умовні позначення):
інструкційні карти (ІК)
інструкційно-технологічні карти (ІТК)
інформаційні карти (ІФК)
картки-завдання
тести
кросворди, шаради, доміно тощо – кросворд «Промисловий дизайн» (див. додаток)
МЕТОДИ НАВЧАННЯ: розповідь, бесіда, пояснення, опитування, демонстрація.
ФОРМИ ОРГАНІЗАЦІЇ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ: фронтальна.
СЛОВНИКОВА РОБОТА: Евристична аналогія, евристична інверсія, евристичний комплекс. Мозкова атака. Синектика..
час: 1 години.
ПЛАН ЗАНЯТТЯ
I. Організаційний момент. ________________________________________ хв.
II. Повторення раніше вивченого матеріалу. _________________________ хв.
III. Мотивація навчально-трудової діяльності учнів. ___________________ хв.
IV. Вивчення нового матеріалу. ____________________________________ хв.
V. Закріплення нового матеріалу. __________________________________ хв.
VI. Підведення вчителем підсумків заняття. __________________________ хв.
ХІД І ЗМІСТ ЗАНЯТТЯ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ________
ІІ. ПОВТОРЕННЯ РАНІШЕ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ_____
на попередніх заняттях ми вивчали теми про дизайн, біоніку, ергономіку, менеджмент, маркетинг, отже, перевіримо як ви засвоїли дані тему.
Форма проведення – розгадування кросворду. (див. додаток) Завчасно на дошці розграфлені ячейки кросворду, один учень із класу, за власним бажанням, вписує вірні відповіді.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ТРУДОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ учнів ________
1) коротке мотиваційне обґрунтування теми і завдань заняття – перегляд мультимедійної презентації.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ________
Запис теми на дошці.
Розповідь вчителя
Термін „художнє конструювання ” з’явилося, порівняно недавно, в 20 роках ХХ століття. Раніше проектування виробів називалось художнім проектуванням, а теорія їх створення - технічною естетикою. Технічна естетика - це теорія, яка спирається на загальні принципи естетики. Естетика повинна формувати гармонійне предметне середовище і сприяти підвищенню якості продукції, тобто вони тісно пов’язані з трудовою діяльністю людини.
Художнє конструювання - це новий творчий метод проектування об’єктів технологічної діяльності, впровадження якого повинно забезпечити високу якість продукції. Для того, щоб здійснювати таку проектну діяльність, потрібен фахівець нового типу - художник-конструктор, що забезпечить можливість створення структурних зв’язків в середині виробу, при якому сам виріб був би досконалим, а його зовнішня форма відповідала б цій структурі й одержала б необхідну цілісність та стала б гармонійною. Художнє конструювання не має на меті замінити інженерне конструювання. Воно розуміється як невід’ємна складова частина загального процесу проектування виробів, що забезпечує зручність користування предметом, його відповідність умовам експлуатації, створення гармонійної цілісності форми, високих естетичних якостей.
Художнє конструювання, творча проектна діяльність, спрямована на вдосконалення навколишнього людини предметного середовища, створюваної засобами промислового виробництва; це досягається шляхом приведення в єдину систему функціональних і композиційних зв'язків предметних комплексів і окремих виробів, їх естетичних і експлуатаційних характеристик. Художнє конструювання (часто ототожнюється з дизайном) - невід'ємна складова частина сучасного процесу створення промислової продукції, призначеної для безпосереднього використання людиною; воно ведеться у творчому контакті з інженерами-конструкторами, технологами і ін фахівцями і покликане сприяти найбільш повному обліку вимог споживача і підвищення ефективності виробництва. В умовах соціалізму Художнє конструювання сприяє створенню гармонійного предметного світу, що відповідає зростаючим матеріальним і духовним потребам людини.
Художнє конструювання здійснює художник-конструктор (дизайнер), використовує у своїй роботі результати наукових досліджень у різних галузях науки і техніки, що знає сучасне промислове виробництво, його технологію та економіку.
Художнє конструювання спирається на теорію, що розробляється технічної естетикою, а також на дані економіки, соціології, психології, ергономіки, семіотики, системотехніки та ін наук. Метод Художнє конструювання складається з художньо-конструкторського аналізу (дослідження вихідної ситуації і побудова об'єкта проектування, функціонально-ергономічний і конструктивно-технологічний аналіз, композиційний аналіз) і художньо-конструкторського синтезу (в процесі якого ведеться функціонально-ергономічний пошук, робота над композицією вироби) . Для Художнє конструювання характерно моделювання об'єкта на всіх етапах його розробки (у відповідному масштабі і нерідко в натуральну величину), що дозволяє перевіряти і відбирати оптимальні варіанти композиційних, кольорографічних, ергономічних та інших рішень органів; при цьому модель служить не ілюстрацією до проекту, а як би інструментом проектування і, постійно модифікуючись в ході роботи, стає в кінцевому рахунку еталоном досвідченого зразка виробу. Специфічним для методу Художнє конструювання є розгляд проектованого вироби як елемента цілого комплексу виробів, які оточують людину в конкретній предметній середовищі, яка повинна максимально задовольняти утилітарні та естетичні потреби і сприяти підвищенню ефективності його діяльності. Найбільш складним об'єктом Художнє конструювання є системи, що поєднують спільно вироблені або спільно використовувані вироби. У цьому випадку метод Художнє конструювання включає такі завдання, як вирішення питань розмаїття елементів системи (асортименту виробів), формування її структури з використанням засобів уніфікації і агрегатування і т.п.
Основні принципи художнього конструювання
Художнє конструювання — новий метод проектування виробів промислового виробництва, упровадження якого повинне забезпечувати високу якість продукції.
Основною метою художнього конструювання є активне вдосконалювання навколишнього середовища, естетизація матеріальної сфери праці і побуту людини.
Треба відзначити, що зміст та стадії художнього конструювання визначаються напрямками, за якими розвивається дизайн сьогодні.
У сфері діяльності дизайнера існують різні напрямки (спеціалізації), з яких найбільш поширені наступні: приладо- і машинобудування, засоби транспорту, вироби легкої промисловості, інструменти, промислова графіка тощо. Останнім часом спостерігається інтенсивний розвиток традиційних видів проектування — архітектурного, містобудівного, промислового і нового видів дизайнерського проектування — системотехнічного, організаційно-управлінського (АСУ), соціального тощо.
Основні принципи художнього конструювання виробів промислового виробництва:
1. Комплексне, одночасне вирішення утилітарно-функціональних, конструктивно-технологічних, економічних, соціальних і естетичних питань.
2. Врахування особливостей навколишнього середовища та конкретних умов.
3. Єдність форми і змісту.
У художньому конструювання найбільш вагомим є вирішення утилітарно-функціональних питань. Будь-який виріб, зроблений людиною, має визначене призначення і виконує відповідну функцію. У процесі проектування як форми виробу в цілому, так і окремих частин, у першу чергу необхідно прагнути до того, щоб форма виробу максимально відповідала його утилітарно-функціональному призначенню.
У сучасній практиці проектування сутність першого принципу можна відобразити лаконічною формулою: користь + зручність + краса. Кожний елемент даної формули являє собою сукупність наступних факторів: «користь» — техніко-економічних; «зручність» — ергономічних; «краса» — естетичних. Тому в процесі художнього конструювання повноцінний результат оптимального рішення форми виробу є наслідком використання цієї формули. Не можна нехтувати окремими складовими формули на користь інших (наприклад, менше уваги приділяти питанням зручності та функціональності майбутнього виробу, і за рахунок цього спрощувати його конструкцію, технологію виготовлення тощо).
Виріб, як об’єкт проектування, повинен відповідати оточуючому середовищу і конкретним умовам. Розглянемо декілька прикладів:
1. Планування та конструкція автобусів, які призначені для внутрішнього міського та міжміського транспортування (рейсові поїздки на великі відстані), повинні бути зовсім різні. У першому випадку, у конструкції автобуса необхідно забезпечити більш вільні проходи та більшу кількість дверей. У другому випадку, навпаки, необхідно максимальне використання площі під місця для сідання, та наявність одного виходу та одного входу.
2. Транспортні засоби пересування в умовах півночі та півдня, тобто різних кліматичних умов, повинні мати суттєві конструктивні відмінності, технічні та експлуатаційні характеристики. Тому, на стадії визначення конструкції автобуса та матеріалу для його виготовлення, мають бути враховані температурний режим, кліматичні особливості регіону, в якому буде відбуватись його експлуатація.
3. Питання, що пов’язані з визначенням кольору для фарбування промислових приміщень та обладнання, неможливо розв’язати в загальному вигляді, без урахування конкретних умов. Відомо, що визначення кольору інтер’єру залежить від багатьох аспектів, наприклад, характеру промислового процесу, розмірів та завантаженості промислової площі, освітленості приміщень тощо.
Таким чином, жоден об’єкт проектування неможливо розглядати без урахування умов навколишнього середовища та конкретних умов експлуатації.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ_____
Форма проведення – усне фронтальне опитування.
VІ. Підведення вчителем підсумків ЗАНЯТТЯ: ______
Кросворд «Промисловий дизайн»
Питання:
План-конспект заняття з «Основ дизайну»
ТЕМА ЗАНЯТТЯ: Вивчення методики проектування.
ЗМІСТ ЗАНЯТТЯ: Дизайн, як вид проектно-прогностичної діяльності. Дизайн, як важлива складова проектно-художньої культури.
Теоретичні відомості: Дизайн, як вид проектно-прогностичної діяльності. Дизайн, як важлива складова проектно-художньої культури.
МЕТА ЗАНЯТТЯ:
1. Навчальна
― сприяти формуванню і розвитку знань про дизайн, як вид проектно-прогностичної діяльності та дизайн, як важливу складову проектно-художньої культури;
2. Виховна
― виховувати в учнів культуру праці, працелюбність, дбайливість;
3. Розвивальна
― сприяти оволодінню основними способами мисленнєвої діяльності учнів (вчити аналізувати, виділяти головне, порівнювати, вибудовувати аналогії, узагальнювати і систематизувати, доводити та спростовувати, визначати і пояснювати поняття, ставити та вирішувати проблеми);
― сприяти розвитку в учнів творчих здібностей;
4. Профорієнтаційна
― ознайомити учнів з умовами праці дизайнера.
ДИДАКТИЧНІ ЗАСОБИ
кіно-, відео- діафільми:
МЕТОДИ НАВЧАННЯ: розповідь, бесіда, пояснення, опитування, демонстрація.
ФОРМИ ОРГАНІЗАЦІЇ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ: фронтальна, індивідуальна.
СЛОВНИКОВА РОБОТА: дизайн.
ЧАС: 3 год.
ПЛАН ЗАНЯТТЯ
I. Організаційний момент. _________________________________________хв.
II. Повторення раніше вивченого матеріалу. __________________________хв.
III. Мотивація навчальної діяльності учнів. ___________________________хв.
IV. Вивчення нового матеріалу. _____________________________________хв.
V. Закріплення нового матеріалу. ___________________________________хв.
VI. Підведення вчителем підсумків заняття. __________________________хв.
ХІД І ЗМІСТ ЗАНЯТТЯ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ____
ІІ. ПОВТОРЕННЯ РАНІШЕ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ_____
Перевірка раніше вивченого матеріалу виконується за допомогою карток-завдань. (див. додаток 1).
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ учнів _______
1) коротке мотиваційне обґрунтування теми і завдань заняття.
Розповідь вчителя
До сфери промислового мистецтва належать різні види предметно-практичної діяльності, знаряддя праці, засоби транспорту, різноманітні інструменти, устаткування, предмети побуту, усілякі речі, якими користується людина і які оточують її у повсякденному житті. Деякі види промислового виробництва за своєю сутністю володіють художнім характером – архітектура будівель, меблі, килимарство, ткацтво, різні види декоративно-ужиткового мистецтва – гончарство, ковальство, дерев'яне різьблення, скло, поліграфія, реклама, моделювання одягу. Якщо, наприклад, праця лікарів, педагогів, журналістів чи слюсарів, механіків, сантехніків, малярів не носить прямого художнього характеру, то в ній все одно присутній естетичний компонент. Естетичне оформлення інтер’єру, екстер’єру чи будь якого приміщення – це все дизайн. Тому на сьогоднішньому уроці ми розглянемо, що ж таке дизайн та його особливості.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ____
Дизайн, як вид проектно-прогностичної діяльності. Дизайн, як важлива складова проектно-художньої культури.
Завдання сьогоднішнього уроку – розглянути що таке дизайн і яке він має значення для людини.
Розповідь вчителя. Під запис
Поряд із поняттям промислового мистецтва сьогодні все частіше вживається термін „дизайн” (від англ.. design – проект, начерк, малюнок), який означає художньо-проектну діяльність, спрямовану на організацію індустріального виробництва, предметно-просторового середовища, промислового виробництва різних речей і предметів з високими споживчими властивостями й художньо-естетичними якостями.
Розповідь вчителя.
Художнє конструювання як метод дизайну не обмежується банальним проектуванням предметів інтер'єру, побуту, техніки тощо, але обов'язково включає щось особливо оригінальне і винахідливе, тобто художньо-творче. Поняття промислового дизайну пов'язане із народженням нової художньо-проектної ідеї, розробкою нових функціональних властивостей та стилістичної модернізації виробів промисловості – машинобудування, побутова техніка, прилади, технічні апарати тощо.
Дизайн заснований на особливому творчому методі компонування, метою якого є досягнення якісного ефекту.
Дизайнерський винахід обов'язково характеризують два нюанси: 1) винахідливість, 2) художність. Тому дизайн ототожнюють і з мистецькою творчістю, яка не позбавлена геніальності.
Терміни промислове мистецтво і дизайн по-суті є рівнозначними, а тому обидва є повноправними.
Дизайн охоплює і діяльність дизайнера, і результати його праці, і особливий метод проектування – художнє конструювання, і власну теорію – технічну естетику – науку, яка досліджує проблеми створення гармонійного предметного середовища із врахуванням новацій них змін. Технічна естетика – це поняття ширше від „дизайну”, бо включає не лише проектування, конструювання речей, а й охоплює весь процес промислово-технічного виробництва, його економічний, соціальний, моральний і естетичний компоненти. Термін "технічна естетика" переважно вживають у значенні теорії дизайну, тобто науки, що вивчає наукові принципи промислового мистецтва. Як окрема дисципліна вона існує від середини ХХ століття, коли виробляються комплексні методи і наукові підходи щодо дослідження історії розвитку промислового мистецтва і теоретичних аспектів технічної творчості. Проте інколи термін "технічна естетика" використовують і для характеристики естетичних якостей технічних виробів або технічного обладнання. Самий термін „технічної естетики” був запропонований чеським вченим Петром Тучною.
Технічна естетика спрямована на удосконалення культури матеріально-предметного середовища, довкілля і побуту через синтез науки, техніки і мистецтва. Що стосується змісту поняття „техніка”, то його походження ведуть від гр. „техне”, яке перекладається як майстерність, вміння, мистецтво. В античну добу індивідуальну ремісничу діяльність розуміли як особливе мистецтво, що ґрунтувалось на довершеній майстерності, професійній досконалості. Але історично зміст даного поняття змінювався. У наш час воно вбирає більш широкий сенс і означає сукупність різноманітних штучних засобів людської діяльності для використання у виробничій і невиробничій сферах для задоволення відповідних потреб. Основне призначення техніки – збільшувати ефективність людської діяльності за рахунок втілення у технічні пристрої результатів пізнання світу. Розвиток дизайну тісну пов'язаний із технікою, яка постійно модернізується, удосконалюється, урізноманітнюється.
Демонстрація слайдової презентації (слайди 1-4).
Розповідь вчителя
Сучасне промислове виробництво, технічний прогрес вже не можливо уявити без мистецтва дизайну, мета якого полягає у формуванні естетичного предметного середовища, в якому гармонійно поєднуються матеріальні і духовні прагнення людини. Це підносить практичну функцію технічної естетики як науки про промислове мистецтво і дизайн. У більш широкому значенні іноді замість поняття „технічна естетика” вживають термін „промислова естетика”, яка розробляє усі аспекти естетичної діяльності в галузі сучасного промислового виробництва і підприємництва.
Дизайн як наукова дисципліна вивчає комплекс проблем, що виникають у ході аналізу зв’язків і відносин системи «людина — виріб — середовище». Результатом їхніх досліджень є розуміння сутності проектування функціонально доцільних, технічно зроблених, економічно виправданих і естетично виразних виробів, що складають у сукупності оптимальне предметне середовище для життєдіяльності людини. Особливо важливим стає вивчення тих властивостей промислових виробів, що виявляються в процесі експлуатації. Сукупність таких властивостей виступає як кінцева мета створення виробу і відповідає критеріям оцінки споживачем його якості. До найважливіших споживчих властивостей промислових виробів відносяться: суспільна доцільність, відповідність призначенню, зручність експлуатації і ремонту, естетична значущість.
Вироби, що створюються за допомогою художнього конструювання повинні, відповідати сучасним вимогам, які висуває до них штучне предметне середовище, що безперервно змінюються та вдосконалюється.
Аналіз споживчих властивостей, а також облік сформованого в суспільстві розуміння можливих засобів задоволення людських потреб, дозволяють сформулювати визначені вимоги щодо оцінки якості проектування і виробництва промислової продукції, як вимоги дизайну. Вони являють собою систему принципів і закономірностей, що відображають усю складність взаємин людини з предметним світом.
Комплекс вимог дизайну і сукупність споживчих властивостей виробів можна умовно розділити на чотири групи:
Ø соціальні;
Ø утилітарно-функціональні;
Ø ергономічні;
Ø естетичні.
Для того щоб оцінити сукупність суспільно корисних властивостей виробу-речі, необхідно врахувати групу вимог, пов’язаних із матеріальними витратами: одноразовими — на виробництво виробів, і тривалими — на його споживання і ремонт.
Питання до учнів: За якими, на вашу думку, критеріями оцінюють промислові вироби?
Кінцевий критерій оцінки відповідності промислових виробів вимогам дизайну — це результат порівняння величини корисного ефекту споживання речі і сумарних матеріальних витрат.
Сучасний дизайн складався, заповнюючи культурний вакуум, що утворився на Заході в ході тривалої зміни ремесла машинної індустрією. Виникнення і стрімкий розвиток останньої довгий час сприймалося як "відпадання" виробляє діяльності від впорядкованої цінностями і нормами культури людського життя.
І треба визнати, що спочатку машинна індустрія дійсно виступила як сила протикультурна. Це був, безперечно, один з найбільш вражаючих прикладів парадоксальною суперечливості, властивої перехідним епох істо-рії, особливо історії Заходу, коли культура і природа тимчасово як би міняються місцями.
Справа в тому, що сама можливість зростаючої економічної, технічної та наукової діяльності полягала, крім усього іншого, в тому особливому ладі особистісної культури, який орієнтував індивіда на необмежену прояв самодіяльності, на безтрепетно дослідження природи і практичне підкорення її. І разом з тим початкові етапи реалізації цих культурних імперативів не могли не супроводжуватися наругою святинь, розривом з століттями нажитими звичками, звичаями, смаками і т.д. У цій нестримної економічної, технічної та наукової діяльності прийшли в рух приховані, спонтанні, сліпі природні сили самої людської натури, зобов'язані культурі лише тим, що вона звільнила їх з пліва безумовного благоговіння перед успадкованими передумовами буття. У результаті такого ходу справ оголилося пронизує історію протиріччя культури і природи, яке ухвалив сьогодні обескураживающие розміри і форми.
Машина і вироблена нею предметне середовище довгий час містили в собі більш радикальну опозицію природі (її безпосереднім, зримим, чуттєвим проявам), ніж предметний світ культури, створений ремеслом. Там були відповідності, збіги, плавні переходи, тут - контраст, розлад, розрив. А вступивши в конфлікт з прирученої видимістю природи, машина та її вироби не могли, в силу цього, не опинитися одночасно в конфлікті з предметним світом ремісничого дизайну. Останній був повалений, витіснений з утилітарного, технізірованном світу, мало не зник зовсім. Зарозумілі його спроби прікладніческі закріпитися на зовнішній поверхні машинних фабрикатів були безплідні.
Розкол між культурою і природою, яка виступила на цей раз у вигляді машин і їх недоладних продуктів, довго здавався трагічним і непереборним.
Однак та сама особистісна культура, яка відпустила на свободу природно-творчі сили індивіда, знову з'явилася на світ зсередини машинно-природних сил у своєму новому владному і витонченому обличчі - індустріального дизайну.
Знадобилося 200 років (з середини XVIII до середини XX), щоб велика промисловість утвердилася в житті людства, і 50 років (з 20-х до 70-х років нашого століття), щоб вона створила адекватні собі дизайнерські форми предметного втілення, завдяки чому слова Маркса про предметному світі промисловості як розкритою книзі людської психології сприймаються сьогодні як щось само собою зрозуміле.
Сучасний дизайн склався під впливом нових форм товарно-речового опосередкування людських відносин, нових способів соціальної організації, всередині якої особистість - суб'єкт культурної творчості - в такій же мірі застрахована від архаїчних замахів на її свободу, в якій підпорядкована її чітко розчленованої структурі.
Звільнившись від безпосереднього процесу виробництва промислове проектування стало тим каналом, через який дизайн зі всіма уловленим їм і пластично вираженими культурними значеннями проник в предметний світ.
Демонстрація слайдової презентації (слайди 5-10).
Розповідь вчителя
Саме виробництво не стало знову мистецтвом або хоча б напівмистецтво, яким воно, за словами Маркса, було на стадії ремесла. Але предметний світ технічної цивілізації явив риси нової, небаченої краси, зайнявши своє місце в історичному ряду самобутніх художніх культур, бо, виявивши в низці дизайн-стилів власний культурно-естетичний принцип машинної техніки, дизайн разом з тим відновив і культурну спадкоємність сучасного предметного творчості з всім, що було створено раніше. Якщо при своєму виникненні техніка, здавалося, назавжди відривала людину від усього вже створеного, то тепер вона стала таким слухняним знаряддям у руках дизайнера, яке дозволяє йому вільно повертати, оживляти все коли-небудь існували художні течії, напрямки, стилі - або в формах імітацій і стилізацій, або - що більш достойним - здійснюючи властивий нашому часу всеісторіческій культурний синтез. Зрозуміло, в умовах екологічної кризи, яку переживає західне суспільство (та й решта світу), ці закладені в дизайні творчі можливості не можуть бути реалізовані повною мірою.
Ставлячись до цінностей, які виникли в тісному зв'язку з науково-технічною революцією, дизайн не підпорядковує собі культури регіональні, національні, етнічні, а розташовується поруч або поєднується з ними, створюючи іноді видимість повного поглинання останніх.
Робота з підручником: самостійно прочитати § 11, законспектувати основні дати у історії розвитку дизайну, ознайомитися із ілюстраціями дизайнерських розробок.
Робота в мережі Інтернет: знайти інформацію про всесвітньо відомих та украънських дизайнерів: інтер’єру, одягу, меблів тощо. Знайдену інформацію зберегти на носіях інформації.
Форма організації діяльності учнів – індивідуальна. (для цього учні ідуть у кабінет інформатики і працюють за комп’ютером в мережі Інтернет)
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ___
Форма проведення – усне фронтальне опитування.
Завчасно на дошці розграфлені ячейки кросворду, один учень із класу, за власним бажанням, вписує вірні відповіді.
VІ. Підведення вчителем підсумків ЗАНЯТТЯ: ____
Додаток 1
Картки завдання
Тема: Промисловий дизайн
Клас ________
Прізвище, ім’я ________________________
Питання:
Так Ні
Так Ні
Кросворд «Дизайн»
Питання:
1. Наукова дисципліна вивчає комплекс проблем, що виникають у ході аналізу зв’язків і відносин системи «людина — виріб — середовище». (дизайн)
2. Дизайн в перекладі з англійської….(малюнок)
3. Дизайн заснований на особливому творчому методі … (компонування)
4. Нюанс, яким обов’язково характеризується дизайнерський винахід? (винахідливість)
5. Яке поняття виробу, предмета, чи виробу пов’язано з поняттям їх образності і художньої виразності? (композиція)
6. Професія, яка спеціалізується на оформленні інтер’єру? (дизайнер)
7. Розвиток дизайну тісну пов'язаний із ……., яка постійно модернізується, удосконалюється, урізноманітнюється. (технікою)
8. Український дизайнер одягу? (Залевський)
9. Наука, яка вивчає творчу діяльність, методи, які використовуються у відкритті нового і в навчанні. (евристика)
10. Одна із груп комплексу вимог дизайну і сукупності споживчих властивостей виробів? (соціальна)
План-конспект заняття з «Основ дизайну»
ТЕМА ЗАНЯТТЯ: Вивчення методики проектування.
ЗМІСТ ЗАНЯТТЯ: Вивчення методики художнього проектування.
Теоретичні відомості: Вивчення методики художнього проектування.
МЕТА ЗАНЯТТЯ:
1. Навчальна
― сприяти формуванню і розвитку знань про методику художнього проектування;
2. Виховна
― виховувати в учнів культуру праці, бережливість, працелюбність, дбайливість, охайність та інші якості сучасного працівника;
3. Розвивальна
― сприяти оволодінню основними способами мисленнєвої діяльності учнів (вчити аналізувати, виділяти головне, порівнювати, вибудовувати аналогії, узагальнювати і систематизувати, доводити та спростовувати, визначати і пояснювати поняття, ставити та вирішувати проблеми);
― сприяти розвитку в учнів творчих здібностей;
4. Профорієнтаційна
― розширяти світогляд учнів у плані формування професійного самовизначення.
ДИДАКТИЧНІ ЗАСОБИ
МЕТОДИ НАВЧАННЯ: розповідь, бесіда, пояснення, опитування, демонстрація.
ФОРМИ ОРГАНІЗАЦІЇ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ: фронтальна, індивідуальна.
СЛОВНИКОВА РОБОТА: аналоги, прототипи.
ЧАС: 3 год.
ПЛАН ЗАНЯТТЯ
I. Організаційний момент. _________________________________________хв.
II. Повторення раніше вивченого матеріалу. __________________________хв.
III. Мотивація навчальної діяльності учнів. ___________________________хв.
IV. Вивчення нового матеріалу. _____________________________________хв.
V. Закріплення нового матеріалу. ___________________________________хв.
VI. Підведення вчителем підсумків заняття. __________________________хв.
ХІД І ЗМІСТ ЗАНЯТТЯ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ____
ІІ. ПОВТОРЕННЯ РАНІШЕ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ_____
Контрольні питання:
Що таке евристична стратегія двох напрямків? (стратегія, що об'єднує ідеї прямого та зворотного просування)
Назвіть визначення неповної індукції? (вид індуктивного умовиводу, результатом якого є загальний висновок про все безлічі об'єктів на підставі знання лише про деякі об'єкти цієї множини)
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ учнів _______
1) коротке мотиваційне обґрунтування теми і завдань заняття – перегляд слайдової презентації.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ____
Розповідь вчителя. Під запис
Художнє проектування – новий метод проектування виробів промислового виробництва, упровадження якого повинне забезпечувати високу якість продукції.
Основною метою художнього проектування є активне вдосконалювання навколишнього середовища, естетизація матеріальної сфери праці і побуту людини.
Розповідь вчителя
Треба відзначити, що зміст та стадії художнього проектування визначаються напрямками, за якими розвивається дизайн сьогодні.
У сфері діяльності дизайнера існують різні напрямки (спеціалізації), з яких найбільш поширені наступні: приладо- і машинобудування, засоби транспорту, вироби легкої промисловості, інструменти, промислова графіка тощо. Останнім часом спостерігається інтенсивний розвиток традиційних видів проектування — архітектурного, містобудівного, промислового і нового видів дизайнерського проектування — системотехнічного, організаційно-управлінського (АСУ), соціального тощо.
Під запис
Основні принципи художнього проектування виробів промислового виробництва:
1. Комплексне, одночасне вирішення утилітарно-функціональних, конструктивно-технологічних, економічних, соціальних і естетичних питань.
2. Врахування особливостей навколишнього середовища та конкретних умов.
3. Єдність форми і змісту.
Розповідь вчителя
У художньому проектуванні найбільш вагомим є вирішення утилітарно-функціональних питань. Будь-який виріб, зроблений людиною, має визначене призначення і виконує відповідну функцію. У процесі проектування як форми виробу в цілому, так і окремих частин, у першу чергу необхідно прагнути до того, щоб форма виробу максимально відповідала його утилітарно-функціональному призначенню.
У сучасній практиці проектування сутність першого принципу можна відобразити лаконічною формулою: користь + зручність + краса. Кожний елемент даної формули являє собою сукупність наступних факторів: «користь» — техніко-економічних; «зручність» — ергономічних; «краса» — естетичних. Тому в процесі художнього конструювання повноцінний результат оптимального рішення форми виробу є наслідком використання цієї формули. Не можна нехтувати окремими складовими формули на користь інших (наприклад, менше уваги приділяти питанням зручності та функціональності майбутнього виробу, і за рахунок цього спрощувати його конструкцію, технологію виготовлення тощо).
Виріб, як об’єкт проектування, повинен відповідати оточуючому середовищу і конкретним умовам.
Розповідь вчителя
Демонстрація слайдової презентації
Розглянемо декілька прикладів:
1. Планування та конструкція автобусів, які призначені для внутрішнього міського та міжміського транспортування (рейсові поїздки на великі відстані), повинні бути зовсім різні. У першому випадку, у конструкції автобуса необхідно забезпечити більш вільні проходи та більшу кількість дверей. У другому випадку, навпаки, необхідно максимальне використання площі під місця для сідання, та наявність одного виходу та одного входу.
2. Транспортні засоби пересування в умовах півночі та півдня, тобто різних кліматичних умов, повинні мати суттєві конструктивні відмінності, технічні та експлуатаційні характеристики. Тому, на стадії визначення конструкції автобуса та матеріалу для його виготовлення, мають бути враховані температурний режим, кліматичні особливості регіону, в якому буде відбуватись його експлуатація.
3. Питання, що пов’язані з визначенням кольору для фарбування промислових приміщень та обладнання, неможливо розв’язати в загальному вигляді, без урахування конкретних умов. Відомо, що визначення кольору інтер’єру залежить від багатьох аспектів, наприклад, характеру промислового процесу, розмірів та завантаженості промислової площі, освітленості приміщень тощо.
Таким чином, жоден об’єкт проектування неможливо розглядати без урахування умов навколишнього середовища та конкретних умов експлуатації.
Єдність форми і змісту (образність). Цей принцип, з точок зору художньо-естетичних та соціальних вимог до об’єкта проектування, є найбільш складним і відповідальним у художньому конструюванні. Наприклад, відомо, що протягом століть формується архітектура різних будинків і споруджень, поєднуючись із їхнім змістом. В історичному процесі розвитку архітектурні форми змінювалися разом із прогресивним розвитком науки, техніки, мистецтва і соціальних умов життя людей. Ці зміни форм і зразків в утилітарних мистецтвах складалися головним чином із появою нових матеріалів і конструкцій, нових соціально-економічних і побутових умов, під час розвитку продуктивних сил суспільства.
Найбільш широко принцип єдності форми та змісту використовується в галузі автомобілебудування.
Образ різних типів об’єктів дизайну формується в складному творчому процесі з урахуванням основних принципів, у тому числі і принципу єдності форми та змісту.
Методика художньо-конструкторського аналізу
Поняття аналізу та інших способів розумової діяльності конструктора (дизайнера) ми розглядали в попередніх параграфах, тому зараз окреслимо лише особливості художньо-конструкторського, функціонального та композиційного аналізу.
Художньо-конструкторський аналіз — це комплексний, цілісний і різнобічний процес, у ході якого послідовно розглядають та оцінюють досконалість виробу, і зокрема: функціональність, конструктивність, технологічну доцільність, експлуатаційну практичність, економічність, вимоги ергономіки, раціональність композиції й естетичність.
Розрізняють таку послідовність художньо-конструкторського аналізу об’єктів проектування:
1) Збір інформації з різних джерел — патентних матеріалів, каталогів і проспектів, що відносяться до аналогів заданого для проектування виробу.
2) Підбір діючих аналогів виробу, що проектується.
3) Аналіз функціональних вимог із визначенням зв’язку «людина — машина», «предмет — середовище» і безпеки експлуатації.
4) Виявлення відповідності форми конструктивній основі, логіці і тектонічності форми.
5) Аналіз відповідності матеріалів у функціональному, конструктивному і декоративному відношеннях.
6) Аналіз технологічності виробу як в окремих елементах, вузлах і деталях, так і в цілому.
7) Аналіз композиційного рішення цілісності форми, єдності характеру всіх елементів і відповідності форми стильовій спрямованості.
8) Загальний висновок по виробу.
Із завдання на проект дизайнер довідується про призначення об’єкта, його принципіальну будову, технологічні можливості його виготовлення, зв’язок із предметним середовищем тощо. Дизайнеру треба багато чого знати: як діє машина або прилад, в яких умовах вона буде працювати, які існують можливі типові варіанти конструкції даного об’єкта; вимоги до нього тощо.
Як правило, об’єкт має прототипи, тому їх необхідно враховувати в процесі проектування.
Під запис
Прототипи — це вироби, що виготовлялися раніше і мають аналогічну функцію та умови експлуатації, що й об’єкт проектування.
Якщо проектується зовсім новий виріб, який не має прямого прототипу, дизайнери вивчають аналогічні машини або речі.
Під запис
Аналоги — це вироби, які мають подібні чи близькі за змістом функції до об’єкта проектування.
Під час художньо-конструкторського аналізу виробу особливу увагу звертають на функціональні вимоги до нього.
Функцію виробу необхідно розуміти дуже широко, обов’язково у зв’язку з діяльністю людини. Призначення виробу — це його основна функція. Комплекс функціональних вимог розподіляється за чотирма основними групами виробів:
1. Вироби, що безпосередньо обслуговують людину (предмети побуту, одяг, взуття, меблі тощо).
2. Вироби, що безпосередньо обслуговують людину і виконують технічну функцію (побутові прилади, електроарматура тощо).
3. Промислові вироби, які виконують робочу функцію і частково обслуговують людину (верстати, прилади, машини, засоби транспорту).
4. Промислові вироби, які виконують тільки робочу функцію (автоматизовані системи, вузли механізмів машини, автоматичні лінії).
До першої групи виробів ставляться дві умови:
Вироби, що відносяться до другої групи, мають більш складну функціональну структуру, вони обслуговують людину, об’єднуючи в собі технічну та споживчі функції.
До третьої групи відносяться знаряддя праці, що вимагають від людини відповідних фізичних зусиль. Ці знаряддя праці повинні мати гарну форму, що відповідає трудовим рухам людини, а також володіти необхідними робочими властивостями.
Знаряддя праці, які самостійно виконують робочі функції, без безпосередньої участі людини, але під її контролем, відносяться до четвертої групи. Вироби даної групи мають складні комплекси керування, які поєднуються або просторово відокремлюються від них.
Однак, слід мати на увазі, що ця класифікація вимог спрощена. Багато виробів, що оточують людину, мають складні і різноманітні функції, які потребують комбінованого використання. У залежності від того, до якої з груп відноситься об’єкт проектування, визначається відповідний комплекс функціональних вимог, що пред’являє дизайн до певного виробу.
Функціональний аналіз. Аналіз функціональних вимог — це визначення соціального значення виробу, тобто облік та оцінювання всіх якостей, що характеризують зв’язок «людина — виріб».
Не менш важливим у функціональному аналізі є виявлення зв’язку «виріб — середовище». Потрібно звернути увагу на те, на скільки форма виробу за своїм характером та стильовим спрямуванням відповідає іншим елементам, які в процесі використання складають комплекс виробів (наприклад, комплекс елементів, з яких складається інтер’єр приміщень різного призначення). Таким чином, функціональність — це зручність, раціональність, відповідність та досконалість.
Композиційний аналіз. Поняття композиція виробу, предмета, чи виробу пов’язано з поняттям їх образності і художньої виразності.
Композиційна якість — кінцева фаза, до якої приходять лише після ретельного і всебічного аналізу всіх утилітарних і функціональних вимог, пропонованих щодо виробу. Вироби повинні мати оригінальну композицію і цілісність форми, але це не головне, тому що конструкції всіх виробів обов’язково повинні відповідати їх функціональним вимогам.
Послідовність художнього проектування об’єктів технологічної діяльності
Художнє проектування в поєднанні з технічним (інженерним проектуванням) утворюють єдиний процес проектування об’єктів технологічної діяльності, незважаючи на те, що процес художнього конструювання спрямований на виконання специфічної мети — гуманізація предметного середовища. Але, дизайнер, працюючи у творчій співдружності з іншими спеціалістами, завжди вирішує свою специфічну задачу.
Створити зроблений виріб промислового виробництва без послідовної методичної розробки неможливо. Дизайн об’єктів технологічної діяльності здійснюється поетапно, у відповідності, яка встановлена ДСТ 103-68 «Єдиної системи конструкторської документації». У відповідності з ЄСКД, весь процес художнього конструювання складається із етапів, послідовність яких указана в таблиці (графа — етапи художнього конструювання).
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ___
Форма проведення – усне фронтальне опитування.
Завчасно на дошці розграфлені ячейки кросворду, один учень із класу, за власним бажанням, вписує вірні відповіді.
VІ. Підведення вчителем підсумків ЗАНЯТТЯ: ____
Кросворд «Художнє конструювання»
Питання:
1. Наукова дисципліна вивчає комплекс проблем, що виникають у ході аналізу зв’язків і відносин системи «людина — виріб — середовище». (дизайн)
2. Єдність форми і змісту. (образність)
3. Вироби, що виготовлялися раніше і мають аналогічну функцію та умови експлуатації, що й об’єкт проектування? (прототипи)
4. Вироби, які мають подібні чи близькі за змістом функції до об’єкта проектування? (аналоги)
5. Яке поняття виробу, предмета, чи виробу пов’язано з поняттям їх образності і художньої виразності? (композиція)
6. Художнє конструювання в поєднанні з яким проектуванням утворюють єдиний процес проектування об’єктів технологічної діяльності? (технічним)
7. «Єдина система конструкторської документації»? (ЄСКД)
8. Методика дослідження, яка заснована на соціально-психологічній мотивації колективної інтелектуальної власності? (синектика)
9. Наука, яка вивчає творчу діяльність, методи, які використовуються у відкритті нового і в навчанні. (евристика)
10. З грец. αναλογια — відповідність? (аналогія)
План-конспект заняття з «Основ дизайну»
ТЕМА ЗАНЯТТЯ: Вивчення методики проектування.
ЗМІСТ ЗАНЯТТЯ: Види та рівні професійної діяльності у дизайні середовища.
Теоретичні відомості: Види та рівні професійної діяльності у дизайні середовища.
МЕТА ЗАНЯТТЯ:
1. Навчальна
― сприяти формуванню і розвитку знань про види та рівні професійної діяльності у дизайні середовища;
2. Виховна
― виховувати в учнів культуру праці, бережливість, працелюбність, дбайливість, охайність та інші якості сучасного працівника;
3. Розвивальна
― сприяти оволодінню основними способами мисленнєвої діяльності учнів (вчити аналізувати, виділяти головне, порівнювати, вибудовувати аналогії, узагальнювати і систематизувати, доводити та спростовувати, визначати і пояснювати поняття, ставити та вирішувати проблеми);
― сприяти розвитку в учнів творчих здібностей;
4. Профорієнтаційна
― ознайомити із професією дизайнер.
ДИДАКТИЧНІ ЗАСОБИ
МЕТОДИ НАВЧАННЯ: розповідь, бесіда, пояснення, опитування, демонстрація.
ФОРМИ ОРГАНІЗАЦІЇ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ: фронтальна, індивідуальна.
СЛОВНИКОВА РОБОТА: дизайнер, Арт-дізайн, Нон-дизайн, Пабліш-арт, Стайлінг-дизайн, Кітч, Кустарний дизайн, Футуро-дизайн, Сайнс-дизайн.
ЧАС: 3 год.
ПЛАН ЗАНЯТТЯ
I. Організаційний момент. _________________________________________хв.
II. Повторення раніше вивченого матеріалу. __________________________хв.
III. Мотивація навчальної діяльності учнів. ___________________________хв.
IV. Вивчення нового матеріалу. _____________________________________хв.
V. Закріплення нового матеріалу. ___________________________________хв.
VI. Підведення вчителем підсумків заняття. __________________________хв.
ХІД І ЗМІСТ ЗАНЯТТЯ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ____
ІІ. ПОВТОРЕННЯ РАНІШЕ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ_____
Гра «Блеф-клуб»
Гра проводиться в усній формі. Учні мають визначити правильні і неправильні твердження.
Питання:
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ учнів _______
1) коротке мотиваційне обґрунтування теми і завдань заняття – перегляд слайдової презентації «Дизайн середовища».
Розповідь вчителя
Подивіться на слайди, тут ви можете побачити як різні проекти дизайну, так і різні методи оформлення того чи іншого проекту.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ____
Розповідь вчителя.
Дизайн — це сучасне поняття, яке широко вживається у всіх сферах життя. Досить модною професією є й дизайнер. Щоб вироби були естетично досконалі, приваблювали нас своєю формою і вишуканістю, дизайнер має докласти чимало зусиль для того, щоб вони були красивими.
Кожному з нас необхідно володіти загальними поняттями про художнє конструювання, уміннями будувати своє життя за законами краси. Тому важливо не тільки знати основні принципи дизайну, а й уміти виготовляти об’єкти праці за законами дизайну.
Дизайн є невід’ємною складовою процесу проектування, методом компонування предметних елементів та зв’язків у системах «людина — середовище» для отримання позитивних техніко-естетичних (споживацьких) властивостей об’єкта, що проектується, у співвідношенні з сучасним цілісним ідеалом матеріальної й естетичної культури.
Міжнародною радою із художнього конструювання (ІКСІД), до складу якої входять 67 професійних організацій із 37 країн світу, дизайн розглядається як творча діяльність, метою якої є визначення формальних якостей предметів, що випускаються промисловістю. Ці якості включають і зовнішні риси виробу, але головним чином ті структурні і функціональні взаємозв’язки, що перетворюють виріб у єдине ціле як з погляду споживача, так і з погляду того, хто виготовив.
Під запис
Дизайнер — це фахівець, що відповідає за функціональний і естетичний рівень предметів та компонентів, створюючи певне середовище. Тобто, метою дизайнерської діяльності є естетична організація предметного середовища.
Розповідь вчителя.
Жорсткі закони конкурентної боротьби на ринку продукції вимагають від художника-дизайнера враховувати вимоги споживачів до продукції, рівень розвитку нових технологій, особливості дизайнерських традицій національних шкіл, народних майстрів.
Дизайн сьогодні — це провідна технологія у створенні будь-яких речей, починаючи від літаків та суден і завершуючи модельним одягом та побутовими приладами. Тому, дизайнер повинен працювати у творчій співдружності з інженерами, конструкторами, вченими, технологами, економістами, лікарями, знаходити цілісне уявлення про майбутній виріб, прогнозувати можливі негативні наслідки від користування таким виробом людиною.
Дизайнер повинен мати широкий кругозір і гарний естетичний смак, уміти творчо мислити, володіти аналітичними й об’ємними методами пошуків форми, добре знати конструктивні й оздоблювальні матеріали. Таким чином, дизайнер займає чільне місце в галузі художнього конструювання, у проектуванні складних виробів, де технічна й естетична сторони однаково важливі.
Під запис
Завдання дизайну — формування гармонійного предметного середовища, що найбільш повно задовольняє матеріальні і духовні потреби людини. Тому дизайн створює матеріальні цінності, які безпосередньо в процесі художнього конструювання набувають естетичної цінності.
Розповідь вчителя.
Дизайн за своїм характером, методом (художнє проектування) і метою належить до естетичної діяльності. За предметом, засобами і результатами дизайнерська діяльність входить до структури промислового проектування, а через нього — у систему промислового виробництва.
Як засвідчує світовий досвід, дизайн — це потужне джерело забезпечення якості товарів та послуг, ефективний засіб суттєвого підвищення конкурентоспроможності промислової продукції, усього середовища життєдіяльності. Його застосування, за відносно незначних фінансових вкладень, здатне забезпечити вагомий позитивний ефект на економіку держави, на розвиток матеріальної культури суспільства.
За останні два десятиліття практика дизайну надзвичайно ускладнилася. Адже проектування принципово нових промислових виробів, художньо-конструкторські зміни у зовнішньому вигляді промислової продукції неможливі без серйозної зміни її технічних характеристик, без створення фірмового стилю, що охоплює всі сфери діяльності сучасної корпорації. Фактично, зараз неможливо знайти сфери виробничої чи соціальної практики країни, у якій би не брали участь професійні художники-проектувальники, дизайнери.
На чому ґрунтується дизайнерське проектування? В основі художньо-конструкторської діяльності лежить композиція. Поняття «композиція» у мистецтвознавстві має кілька значень. У перекладі з латинського composition означає — твір, поєднання, розміщення, зіставлення. Композицією називають будь-який твір мистецтва, незалежно від його виду: архітектура, музика чи живопис. Крім того, під композицією розуміємо творчий процес (компонування) — побудову художнього твору, об’єднання його частин в єдине ціле. Композиція — це також наука, теорія творчості, що має відповідні закони, прийоми компонування та структурного аналізу виробу.
Основи композиції були закладені ще в давніх трудових традиціях українців, і слугували основою у творчих проявах народних майстрів. Народні художні ремесла продукували традиційні предмети домашнього вжитку, в яких функціональні якості органічно поєднувалися з естетичними.
Розглянемо більш докладно закономірності композиції з урахуванням основних понять, що є провідними для практики дизайну (див. табл.).
СИСТЕМА КОМПОЗИЦІЙНИХ ЗАКОНОМІРНОСТЕЙ, ПРИЙОМІВ І ЗАСОБІВ
Провідні поняття та положення |
Композиційні закономірності |
Композиційна якість |
Гармонійність, співрозмірність, цілісність |
Види композиції |
Фронтальна, об’ємна, глибинно-просторова |
Композиційні закони |
Закон пропорційності, закон масштабу, закон контрасту |
Композиційні прийоми |
Ритм, симетрія, асиметрія, статика, динаміка, монохромія, поліхромія |
Засоби виразності |
Ажурність, пластика, текстура, фактура |
Розповідь вчителя.
Дизайн, як творча діяльність, прагне охопити всі аспекти оточуючого людину довкілля:
Сучасні дизайнери можуть вирішувати цілий ряд проблем: проектування, соціальної привабливості продукту, вирішення творчих завдань. Чим більше проблем вирішує дизайн, тим більше людей різної кваліфікації необхідно для його проектування.
Отже, група людей, які можуть мати різну кваліфікацію, але працюють в одному напрямі, можуть бути виділені в окремий підрозділ, який називається студія дизайну (дизайн-студія) — творча майстерня, в якій зароджуються і реалізуються креативні дизайнерські ідеї.
Дизайн охоплює всі сфери життя сучасного суспільства. Це творча діяльність, яка дає можливість художнього проектування місця існування й навколишніх предметів відповідно до художніх і утилітарних закономірностей.
Основні категорії дизайну
Образ - ідеальне уявлення про об'єкт, художньо-образна модель, створена уявою дизайнера.
Функція - робота, яку повинен виконувати виріб, а також смислова, знакова і ціннісна ролі речі.
Морфологія - будова, структура форми виробу, організована відповідно до його функції, матеріалу і способу виготовлення, що втілюють задум дизайнера. Технологічна форма - морфологія, втілена в способі промислового виробництва речі-об'єкту дизайн-проектування в результаті художнього осмислення технології.
Естетична цінність - особливе значення об'єкту, що виявляється людиною в ситуації естетичного сприйняття, емоційного, плотського переживання і оцінки ступеня відповідності об'єкту естетичному ідеалу суб'єкта.
Під запис
Види дизайнерської діяльності:
наочний дизайн
знаряддя праці
механізми
побутова техніка
мода і аксесуари
дизайн середовища
дизайн міського середовища
дизайн інтер'єрів
світловий дизайн
колористика і суперграфіка
дизайн процесів
фірмові стилі
дизайн церемоній
дизайн-програми
графічний дизайн
шрифти
поліграфія
веб-дизайн,
візуальна ідентифікація,
товарні знаки
візуальні комунікації
Розповідь вчителя.
Що таке, дизайн-проект?
Мабуть, його можна порівняти з необхідними на незнайомій місцевості «мапою і компасом». Отже, вирушаючи в цікаву «подорож» створення красивого і якісного інтер’єру, перш за все треба починати з роботи над дизайн-проектом!
Часто без якісного дизайн — проекту, неможливо передбачити різні «незручні» дрібниці. Коли проект розписаний до найдрібніших деталей, ви ніколи не почуєте хамський обмовок “шабашника”: «Так, а куди мені — це прикрутить…», а Ваш інтер’єр стане не лише красивим, але і надійним. Такі роботи повинні виконуватись і втілюватись під керівництвом професіоналів. Саме тому ми дозволимо собі відмітити, що якісний інтер’єр виходить лише тоді, коли дизайнерське об’єднання працює в тісному партнерстві з надійною будівельною компанією, де працівники не лише уміють читати креслення але і знаходяться в постійному діловому контакті з проектувальником.
Під запис
Професі́йна дія́льність — діяльність людини за ознаками певної сукупності професійних завдань та обов'язків (робіт), які виконує фахівець.
Розповідь вчителя.
Фахова підготовка дизайнерів середовища містить знання функцій, конструкцій, розуміння ролі форми, перспективи, пластики, значення світла, кольору, текстури та фактури в середовищі, а також володіння технологіями утворення цілого з окремих елементів і організуючих його засобів, специфікою художнього декору, принципами його органічного поєднання з формою архітектури та обладнання, композиційною організацією в цілому. Я вважаю що поставлену перед собою задачу я виконав та справився із завданням. Здобув перший досвід, перші навички і взагалі провів добре час.
ДИЗАЙНЕР
Зміст праці. Дизайн - порівняно новий вид професійної художньої діяльності по проектуванню предметного світу, що оточує людину.
Слово "дизайн" відбулося від англ, design -проектувати, креслити, задумувати проект, план, малюнок. Дизайн виник на початку XX століття як реакція на стихійне формування візуальних і функціональних властивостей предметного середовища. Дизайнер розробляє зразки її раціональної побудови, для того, щоб людини оточували речі і предмети не тільки корисні, але і зручні, красиві, ощадливі. Головною задачею дизайнера є задоволення потреби людини (замовника), гармонії з предметним середовищем за допомогою проектування естетичних властивостей промислових виробів.
Професійна діяльність дизайнера включає розробку художньо-конструкторських проектів виробів виробничого і побутового призначення (товарів народного споживання) із забезпеченням високого рівня їхніх споживчих властивостей і естетичних якостей, розробку проектів оформлення інтер'єрів приміщень, пошук найбільш раціональних варіантів рішень конструкційно-оздоблювальних матеріалів і деталей зовнішнього оформлення, розробку компонувальних і композиційних рішень, проектування художнього оформлення упакування виробу, участь у рекламі, розробку технічної документації, здійснення авторського нагляду.
Умови праці. Навантаження на зоровий аналізатор. Робота з фарбами, клеями може викликати алергію.
Спрямованість - художній образ у сполучення з виробництвом (реалістичний + підприємницький тип).
Домінуючі професійні інтереси - образотворче мистецтво, конструювання, виробництво.
Необхідні якості: аналіз і синтез, просторове мислення і конструкторські здібності, креативність, художні здібності (композиція, гармонія, пропорції, почуття кольору), комунікативні і вербальні здібності, гнучкість мислення, самостійність, відповідальність, реалістичність, спритність.
Родинні професії: декоратор, оформлювач, фахівець в області реклами.
Працевлаштування .
Проектні і НДІ і КБ;
Архітектурні майстерні і студії;
Дизайнерські студії;
Галереї, виставочні комплекси;
Рекламні агентства;
Освітні установи (професійна освіта і додаткова освіта).
Перешкоджати успішній професійної діяльності буде ригідність мислення, відсутність художніх здібностей.
Затребуваність на ринку праці висока. Оплата праці - висока.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ___
Форма проведення – усне фронтальне опитування.
Завчасно на дошці розграфлені ячейки кросворду, один учень із класу, за власним бажанням, вписує вірні відповіді.
VІ. Підведення вчителем підсумків ЗАНЯТТЯ: ____
Кросворд «Дизайн»
Питання: