Тема:Голодні мишенята
Мета: вчити вимірювати довжину за допомогою зорового та рухового аналізаторів, класифікувати предмети за їх сукупністю і кількістю («один» — «багато»), самостійно знаходити шляхи розв'язання завдань; активізувати вживання в мовленні антонімів «довгий — короткий», учити узгоджувати їх з іменником в роді, числі, відмінку; розвивати дрібну моторику; виховувати уважність.
Організація розвивального просторового середовища: довга та коротка палиця;зображення кота,колосок пшениці, 3 мишки ,лист картону під колір підлоги, ножиці, роздатковий матеріал:малюнок відтворення ситуації, довгі та короткі смужки (на кожну дитину)
Хід
-Я розповім вам цікаву історію про мишок, і не просто розповім, а ще й покажу.
Жили мишки (малюнок)
А де вони живуть?
Мишки за розміром які? За кольором мишки які?
Як вони пищать?
А неподалік лежав хто?
Кіт спав. Але одне око у нього було відкрите (малюнок)
Кіт за розміром був який?
Так, кіт був великий, товстий. Він був ситий.
А поруч з ним лежав колосок пшенички щойно зірваний з поля . Який колосок за розміром?
Закріплюється колосок
.На якій відстані колосок від мишок? (далеко)
Запитання до дітей
• Скільки колосків пшенички? (Один)
• Скільки котиків? (один)
• Скільки мишок? (Багато)
Мишки утекли .Скільки мишок залишилося? (Жодної)
Миші були дуже голодні.
Як ви думаєте, їм хотілося з'їсти зернятка пшенички ? Як дістати?
Мишки хочуть дістати колосок, так як голодні і не можуть, так як кіт може їх помітити.(припущення)
Миші швидко бігають, але і кіт швидко бігає. Може мишок наздогнати
(Фіз.пауза – «Покажіть, як бігають мишки»)
Як бути? (Вихователь проводить експеримент з палицею) (довга чи коротка ,яка підійде щоб колоска дістати)?) Що буває довгим і коротким (гумка, палиця, ніж складаний, складна лінійка)
Давайте спробуємо? (Робота за столами перед дітьми картки із зображенням ситуації та різні за довжиною смужки )
--Але кіт може помітити палицю
Як зробити так, щоб колосок сам у мишок опинився?
Як мишки нірку зробили? Прогризли зубками дірку.
А підлогу мишки можуть прогризти? Мишки можуть підлогу прогризти, у них зубки гострі, вони під підлогою собі доріжки прогризають і норку роблять.
У мишки зубки гострі. На що схожі? Зубки у них гострі, як ніж або ножиці.
Давайте візьмемо ножиці і проведемо експеримент.
Де мишки повинні прогризти дірку? - під підлогою
Дірку за розміром яку вони повинні прогризти? (Таку за розміром, як колосок.? Ні, треба більшу, щоб колосок провалився і прямо до мишок потрапив.
(Вихователь проводить експеримент) Колосок провалюється в таку дірку?
Підсумок :Яка проблема була у мишок? Що вони хотіли? Що заважало? Що ми придумали, щоб мишкам допомогти?Якою може бути палиця?
«Відпочинемо»
Мета: розвивати уяву.Завдання: вправляти в розслабленні м'язів тіла.
Ми довго грали в різні ігри. Дуже втомилися і захотіли відпочити: лягли на килим, розкинули в приємній ліні руки і ноги.
Тема :Маша у лісі заблукала.
Мета: учити серіювати предмети за розміром, за допомогою тактильних аналізаторів класифікувати знайомі предмети за їх належністю до певного виду, за розміром, серіювати об'єкти на площині за розташуванням у просторі; учити орієнтуватись у поняттях «на, під, вгорі, внизу, біля», орієнтуватися в просторі відносно певного об'єкта; розвивати увагу, зосередженість, елементарні навички аналітичного мислення; виховувати уважність.
Матеріал: силуетні зображення ведмедиків, силуетні зображення іграшок, різних за розміром {по три),картки з овочами; червона та синя тарілочки; м'яка іграшка ведмедик; лексичний матеріал.
ХІД ЗАНЯТТЯ
Сюрпризний момент Зараз осіння пора і люди часто ходять до лісу . розкажіть, які проблеми можуть трапитися в лісі?
Пішла Маша в ліс, заблукала і потрапила до ведмедя в хатинку. Як вона заблукала? (згадують казку)
-що хорошого в тому, що Машенька пішла в ліс? погуляла з подружками- все в лісі побачила: дерева, квіти , ягід набрала , гриби знайшла.
Що поганого в тому, що Маша пішла в ліс? (заблукала , не знайшла дороги додому, потрапила до ведмедів.)
Вихователь запрошує дітей у хатину до ведмедів .
{ сім'я: тато — ведмідь, мама — ведмедиця, синочок — ведмежа.)
Вихователь звертає увагу дітей на порядок, в якому розташувалась ведмежа сім'я, та пропонує так само розташовувати предмети.
Дидактична гра «Ось як ми вміємо!»
Під час ігрових дій вихователь заохочує до пояснень, як саме діти розташовують об'єкти, (великому-велике,меншому- менше,найменшому-найменше)
Рухлива гра «Сховай долоньки від ведмедика»
На слова вірша діти утворюють коло, простягають долоньки. Ведучий оббігає по колу з іграшковим ведмедиком, намагаючись торкнутись дитячих долоньок. Діти повинні встигнути заховати долоньки.
Наша Маша сподобалася ведмедям, тому вони дали їй подарунки з власного саду .Вихователь звертає увагу дітей на тацю (розпізнати яблука, груші та викласти відповідно яблучка на синю тарілочку, а груші — на червону.)
Дидактична гра «Упізнай, назви, на тарілки розклади» Запитання до дітей
• Скільки яблучок на тарілці? {Багато)
• Скільки грушок? {Одна)
• Якого кольору яблучка? {Червоні)
• Якого кольору груша? {Зелена)
Вихователь.А зараз ми підемо з Машою у сад. Спочатку ми цей садочок викладемо на фланелеграфі
Слухов ий дикта нт «З Машою ідемо в сад»
Вихователь розповідає, діти викладають.
— У саду росли яблуньки — велика, менша і найменша, а біля яблуньок — одна груша. На яблуньках дозрівали зелені кругленькі яблучка, а червоні вже падали на землю, під яблуньки. Одне червоне яблучко закотилося під грушу. Під яблуньками збирали яблучка ведмедики: під великою — великий ведмідь, під меншою — менший {мама), під найменшою — найменший {синочок). Поруч із найменшим ведмедиком лежала одна груша, а на дереві груш було багато. Високо вгорі яскраво світило золоте сонечко, біля нього пропливали хмаринки.
«Холодно — жарко» Мета: розвивати уяву. Завдання: вчити дітей розслабляти м'язи тіла. За сигналом «холодно» діти «стискаються в клубочок» (сідають навпочіпки). За сигналом «жарко» — розпрямляються, встають.
Додаток до гри «Ось як ми вміємо!»
Додаток до слухов ого дикта нту «З Машою ідемо в сад»
Тема: «Дім для лисички»
Завдання: продовжувати ознайомлювати дітей з кількісною лічбою в межах 3, поповнити словник дітей словами «стільки», «скільки» «порівну». познайомити з трикутником, вчити дітей знаходити серед геометричних фігур потрібну, називати її.; : продовжувати формувати уміння розрізняти праву і ліву руку, праву і ліву сторону тіла, визначати напрями: від себе — до себе, вгору — вниз, праворуч — ліворуч, попереду — позаду. Розвивати мислення, мову.
Матеріал: зображення лисичок (3 шт.) ,зображення сумочок –трикутничків ; трикутники одного кольору ,трикутники різного кольору та розміру, математичні набори на кожну дитину (картки з двома смужками,трикутники ,кружечки) ,блоки Дьєнеша, палички ,картонна коробка.
Хід
Сюрпризний момент Що у скринці заховалося? (припущення)
З якої казки ця ілюстрація? Хто допоміг зайчику вигнати лисицю? Куди лисиця втекла?
(Це казка «Зайчикова хатинка». Зайчику допоміг півень. Він лисицю вигнав з хати зайчика. Злякалася лисиця півня і втекла в ліс.)
Лісові гості
-Чи ви бачили справню лисичку? — До нас сьогодні завітала лисиця з подругами. ("На фланелеграф виставляється 2 лисички .)
— Скільки їх? (рахують хором до 2.)
— Лисички збиралися в дорогу ,тому взяли з собою сумочки. Візьміть стільки ж сумочок, скільки лисичок. (Один з дітей виставляє на фланелеграф по сумочці для кожної лисички, )
— Що можна розповісти про лисичок і сумочки? (Лисичок стільки, скільки сумочок. Сумочок стільки, скільки лисичок Їх порівну, 2.)
Пролунав стукіт — прийшла ще одна лисичка. Вихователь виставляє її на фланелеграф трохи віддалік і просить дітей порахувати .
— Чого більше: сумочок чи лисичок? Чому ? ( Більше лисичок, одній не вистачило сумочки.)
— Як зробити порівну? (Прибрати одну лисичку або додати одну сумочку.)
Знайомство з трикутником
Діти сідають за столи.
— На яку фігуру схожа сумка лисички ?— Подивіться на сумоки — це трикутник. (Вихователь показує і рахує кути і сторони трикутника.)
На фланелеграф виставляється кілька різних трикутників одного кольору .
— Які це фігури? Скільки у них кутів? Скільки сторін? Перевіримо. (Діти виходять по одному і рахують кути і сторони трикутників.)
Потім всі діти беруть картки з двома смужками. Вихователь пропонує їм покласти на верхню смужку три кола, а на нижню — стільки ж трикутників.
— скільки ви поклали трикутників? (3.) Чого більше: кіл чи трикутників? (Порівну.) Чому? (У всіх є пари.)
Фізкультхвилинка Гра з листям (за лисичками у відчинені двері вітром занесло листочки).
Вихователь читає :
Осінь. Осипається весь наш бідний сад, Листочки пожовклі за вітром летять.
Вихователь показує листя (жовті і зелені) і пропонує з ними пограти.Діти беруть листя різного кольору в праву і ліву руку. За сигналом «вітер» листя розлітаються. Листя ховають за спину (назад), витягають руки з листям вперед, піднімають вгору (над головою) і т. д.
Третій зайвий
Використовувати блоки Дьєнеша. Діти підходять до столу, на якому вихователь викладає по 3 фігури:
а) 2 великих і 1 маленький трикутник одного кольору;
б) 1 жовтий і 2 червоних трикутника одного розміру;
в) 2 трикутника і 1 коло;
г) 1 червоний і 1 зелений трикутник одного розміру, червоний круг. Необхідно знайти зайву фігуру і обґрунтувати свою відповідь. Зайвий предмет виділяється за двома ознаками — колір і форма.
Дид гра «Наложи трикутники» - наложити трикутники один на один так ,щоб було видно всі кольори . Який колір у самого великого трикутника?- назвати всі кольори .
-Лисиця втекла в ліс. Як і де жити лисиці в лісі? Якщо піде дощ, як їй бути? Настане ніч, треба десь спати.
(Лисиці необхідно мати житло, оскільки їй треба десь спати, ховатися від дощу та холоду.)
У лисиці повинен бути будинок, так як треба десь жити, і немає будинку, оскільки немає матеріалу. Як бути? Що робити? (Лисиці треба подумати, з якого матеріалу зробити будинок.)
-Що росте у лісі? Чого в лісі багато? Що є у дерев?
Чи можна з гілок зробити будиночок? На що схожий цей будинок? (на трикутник )
Який повинен бути за розміром трикутний будинок ?
Можна з землі зробити будинок? Як? Як називається такий будинок? (вхід в нору може бути трикутний )
Якщо ліс знаходиться недалеко від міста, можна там знайти порожні коробки? Можна з коробок будинок зробити? (схожий на квадрат а якщо скласти по іншому вийде трикутник )
Яка повинна бути коробка за розміром?
Яке завдання вирішували? Яка проблема була?
Осінні листочки Мета: розвивати уяву.
Завдання : вчити розслабляти м'язи тіла.
Літали ,кружляли. Вітер вщух на землю упали.(дітти лягають і розслабляють руки, ноги, закривають очі.)
Додаток
«Будь уважним»
Що схоже на трикутник?
Тема : «Бешкетливі зайченята».
Мета: Продовжувати закріплювати вміння розрізняти і називати геометричні фігури (коло, Квадрат, трикутник).• Закріплювати з дітьми (один, багато, назва кольорів).• Розвивати у дітей уміння уважно слухати, запам'ятовувати почуте, відповідати на поставлені питання.• Формувати позитивне взаємовідношення дітей один з одним; формувати у дітей інтерес до математики за допомогою ігрового матеріалу.
Попередня робота: Д/І «Колір форма» «Один-багато».
Матеріал: Скриня із завданням ( іграшка заєць, трикутник, квадрат великі та кола, квадрати різної величини). Для дітей (кола , маленькі трикутники по 5шт). Повітряні кулі з завданнями (червона, синя).
Хід заняття:
(- використати дзвіночок, для залучення дітей).
Вихователь:
_Якими іграшками ви любите гратися? -Два зайчика дуже любили гратися з машинками . Як можна грати з машинами?
Зайчатам було цікаво грати разом, у кожного була своя машина. Але сталося так, що в одного зайчика машина загубилася. Зібралися зайченята пограти, а машина одна. Що може бути?
Пропоную запропонувати їм допомогту.
В – ль: Ми помандруємо на автобусі до лісового дитячого садочку.
Автобус це? (транспорт) (відповіді дітей).
Чого у автобуса багато? (відповіді дітей) (коліс, сидінь, вікон іт.).
Зараз нас, скільки в автобусі? (багато) (відповіді дітей).
(потім діти встають у коло чи можна побудувати автобус, включається музична гра «Ми сидимо в автобусі», на розвиток дрібної моторики рук і мовлення у дітей).
В – ль:Ось ми і приїхали - Скільки в кімнаті стільців? (відповіді дітей) (лише один)
-А чого у стільця багато? (відповіді дітей) (ніжок, гайок ). (вихователь завжди хвалить дітей, створюючи ситуацію успіху).
-А ще тут люблять читати, скільки на столику книг? (відповіді дітей) (одна).
А чого у книги багато? (відповіді дітей) (сторінок, казок і т д.).(створюю ситуацію успіху).
З-під стільчика вилазять зайчата. -Які зайчики? (відповіді дітей).
-А які вушка зайчиків? (відповіді дітей).
-Зайчинята завжди будуть маленькими ? (відповіді дітей).(вони виростуть і стануть великими зайцями).
Зайчики пропонують погратися.
Знайдіть у кімнаті червону кульку, в ній щось заховане (діти знаходять):
-За кольором кулька яка? (відповіді дітей).
-А за формою кулька яка? (відповіді дітей).
-На що схожа кулька? (відповіді дітей).
Нам треба дістати щось з кульки, як?
(відповіді дітей, треба лопнути кульку).випадають геометричні фігури (коло, квадрат, трикутник)
-В-ль по черзі підіймає геометричні фігури і кладе на стіл).
Знайдіть в скринці, таку ж за формою.
(діти знаходять, називають колір, форму, на що, схожа).
Зайчата сперечаються за 1 машинку - В-ль : Як можна грати однією машинкою? ( - можна грати по черзі - один грає машинкою, інший – будує гараж, потім навпаки - один водій, інший – пасажир- взяти літак або поїзд замість машинки і грати)
-А якщо дуже хочеться пограти машинкою, з чого її можна зробити?
Гра «Чудо фігури» скласти машину тільки з геометричних фігур.
(працюють за столами, викладають на аркуші паперу . )
Опитування дітей: (індивідуально).З яких фігур ти зробив машину? (відповіді дітей).
Яке завдання вирішували? Як вирішилили проблему?
- Зайчата: Знайдіть, тепер синю кульку там бубе для вас подарунок. (питання задаємо такі ж, що і з червоною кулькою ) ( відповіді дітей).
Випадає –сюрприз подяка від вихованців лісового дитячого садочка.
Повертаємось в свій дитячий садок.
Вправа на розслаблення: лягли на килимок-релаксуємо.
Тема : Пригоди зайця Вуханя.
( «Коло. Властивості кола»)
Мета: познайомити з кругом і його властивостями. Закріплення вміння співвідносити сенсорні еталони з предметами навколишнього світу. Закріплення знань основних кольорів (жовтий, червоний). Закріплення знань про поняття «маленький», «великий» Створити умови для зорового сприйняття про подання різноманіття причинно-наслідкових зв'язків у навколишньому світі. Закріплення знань про овочі.. Закріплення формування кола
Сприяти стійкому емоційно-позитивному самопочуттю і активності дітей. Сприяти зміцненню дрібної моторики рук.
Розвиток бажання слухати мова вихователя про зрозумілих випадках з життя (приготувати салат) Сприяти розвитку у дітей вміння вступати в мовне спілкування. Стимулювати емоційне змістовне спілкування дитини з дорослим.
Матеріал: іграшки-заєць і ведмідь, великі і маленькі кола червоного і жовтого кольору, колесо з картону.
Хід:
-Послухайте, у мене для вас є одна історія.
Жив-був зайчик Вухань.-Чому він мав таке ім. я? Він виростив урожай на своєму городі. Багато капусти, багато моркви, багато редиски, а перевезти не було на чому. Ось іде він лісом, шукає на чому перевезти урожай і раптом побачив колесо. Подумав Вухань і захотів взяв його. Придумав, що зробить з нього візок і перевезе свій урожай. Став піднімати колесо, а йому не підняти. Раптом він побачив ведмедя і покликав на допомогу. Піднімали вони колесо піднімали так і не змогли підняти. Стали вони думати як доставити колесо Вуханю додому. Так і не придумали.
- А що б ви порадили зробити лісовому мешканцю ?
(Діти пропонують свої варіанти і приходять до висновку, що потрібно котити колесо).
- Підказали ми лісовим жителям. Котять вони колесо додому і по дорозі знайшли ще одне. Прибули додому і стали робити візок.
- Подивіться , у вас теж є свої колеса-покатайте їх. Чому вони котяться?
(Діти обводять по контуру пальцем і продовжують робити висновки, що вони круглі)
- Ця фігура називається коло. Подивіться на свої круги. Чим вони відрізняються?
Діти: Колір, розмір і т д.
- Як перевірити, що вони різного розміру?
Діти: Покласти один на одного, накласти один на інший.
Фізкультхвилинка «станьте, діти, станьте в коло ,станьте в коло, станьте в коло,»
Готуємо салат
Діти підходять до столу, на якому лежать картинки із зображенням овочів: помідори, огірки, морква і т. д. Вони повинні вибрати овочі для салату і скласти в «салатницю» (аркуш паперу, на якому намальовано велике коло). Вихователь разом з дітьми перевіряє вибрані овочі, називаючи, на яку геометричну фігуру вони схожі.
Знайди такі ж фігури .
Мета: розвивати увагу.
Завдання: розвивати логічне мислення дітей.
Використовувати блоки Дьєнеша. Завдання: вибрати з усіх блоків тільки блоки круглої форми і .
Хтось заважає спати
Мета: розвивати уяву. Завдання: тренувати м'язи обличчя.
Запропонувати дітям уявити, що вони — маленькі ведмежата в барлозі. В барліг прилетіла бджілка. Вирішила вона сісти комусь на язичок, але ведмежата швидко стиснули зуби, зробили губи трубочкою і стали швидко крутити ними в різні боки. Бджілка образилася і полетіла. Ведмежата знову злегка розкрили рот, язик відпочиває, руки і ноги розставили , все тіло розслаблене.
Додаток
Тема. Чудо-осінь . ( на вулиці)
Мета: закріплювати знання про дерева різної , їх назви, особливості зовнішнього вигляду; розкрити поняття «товстий — тонкий»; ознайомити з поняттям «товстий — тонкий» ;порівнювати стовбури за товщиною, закріплювати навички орієнтування у просторі відносно певних об'єктів; закріплювати поняття «попереду — позаду», «ліворуч — праворуч», «над — під»; розвивати аналітичне мислення; виховувати уважність.
Матеріал : хустинки; стрічки; їжакова сімейка; гриби {однакові за висотою та діаметром шапочки, але різні за товщиною ніжки); шапочка їжачка; іграшкові звірі.
ХІД ЗАНЯТТЯ
Діти виходять на дитячий майданчик. Вихователь пропонує їм привітатися з деревами на майданчику (берізкою, липою та ін.). Для цього слід ніжно обійняти їх, послухати їх шепіт.
Дидактична вправа «Привітаймося з липами»
Педагог звертає увагу дітей на те, що дерева дуже різні одне можна обійняти долоньками, інше — руками, а найтовще — навіть удвох. Пропонує пояснити, чому так відбувається. (показати на прикладі)
Як тільки осінь подарувала Липкамкам стрічки золоті, Вони їх в коси повплітали, Але стоять чомусь сумні.
В-ль: Для того щоб липи не сумували, пропоную подарувати гарні прикраси: мамам-липам, у яких товстий стовбур,— хустинки; молодим, тонким, струнким, гнучким дівчаткам-липкам — стрічки.
Дидактична гра «Потішимо деревця »
-чому саме такий подарунок зробили?
Дидактична гра «Де листочок?» звернути увагу на листочок, який опадає з дерева, та пропонує простежити очима, куди летить листочок, відгадати, де він заховався від дітей.
-діти заплющують очі, перекласти листочок на заздалегідь загадане місце. Діти повинні визначити, де листок: на лавочці, під столом, біля машини, пісочниці і т. ін.
Знаходимо під кущиком зайчикову сімейку. А чи знаєте де тато, мама, синочок.
Діти класифікують предмети за розміром.
Дидактична гра «Хто що понесе?»
-діти шикують зайчиків за розміром, допомагають кожному дібрати відповідно до свого розміру морквину. (пояснення ігрових дій.)
Рухлива гра «Сховай долоньки від зайчика»
Ведучий з зайчиком оббігає по колу, намагаючись торкнутися долоньок решти гравців.
Дидактична вправа «Що побачимо?»
Вихователь одягає дитині шапочку зайчика, пропонує роздивитися, що цікавого побачив «зайчик» на майданчику попереду (позаду) від себе, ліворуч (праворуч) над головою, під ногами.
Підсумок заняття
-Допоможіть звірятам заховатися за деревами так, щоб їх не помітили. Вам допоможуть знання, які ви здобули.
Дидактична гра «Допоможи звірятам заховатись » Запитання до дітей -За якими деревами не може заховатись ведмідь (лисичка)? — Обґрунтуйте свою відповідь.
Що буває і маленьким і великим (кулька, тісто, м ячик)
• Що буває довгим і коротким (гумка, палиця, ніж складаний, складна лінійка)
Що буває то малим, то великим (повітряна куля, надувні іграшки)
Конспекти відповідають вимогам програми "Дитина" і спрямовані на формування елементарних математичних уявлень , активізацію і розвиток психічних процесів у дошкільників 4-го року життя.
дидактичний матеріал може бути використано педагогами дошкільних установ в роботі з дітьми молодшого дошкільного віку в процесі спільної діяльності з дітьми, в процесі самостійної діяльності дітей, а так само як діагностичний матеріал. Конспекти відповідають вимогам програми "Дитина" і спрямовані на формування елементарних математичних уявлень , активізацію і розвиток психічних процесів у дошкільників 4-го року життя.