Збереження психологічного здоров'я педагога в умовах сьогодення
(консультація для педагогічних працівників)
Людина страждає не стільки від того, що відбувається, скільки від того, як вона оцінює те, що відбувається.
(Мішель де Монтель)
Проблема збереження та укріплення психологічного здоров’я педагога є особливо актуальною в умовах сьогодення, коли кількість стресогенних чинників у професійній діяльності педагога постійно зростає. Сформувати емоційну адекватність та поведінкову гнучкість, забезпечити механізми свідомої саморегуляції педагога, створити розвивальне середовище для відновлення здоров'я педагога — це ті першочергові завдання, на які практичному психологу варто звернути особливу увагу
Проблема діяльності педагога, його ролі в суспільстві — одна з найбільш актуальних і неоднозначних проблем духовного розвитку нації. Безумовно, результати праці педагога сьогодні — це суспільство завтра. Складно уявити іншу діяльність, яка була б настільки ж різноманітною і водночас вимогливою до якостей і можливостей особистості фахівця.
Професія педагога ставить доволі високі вимоги щодо здоров'я фахівця, особливо психологічного. Педагогічна діяльність передбачає значне нервове навантаження і водночас вимагає від педагога витримки, кмітливості, швидкості реакції, емоційної врівноваженості, вміння володіти своїми почуттями тощо. Традиційно супутниками педагогічної діяльності є дратівливість, тривожність, надмірна схвильованість, почуття безнадійності, невпевненості, постійне переживання, почуття провини за щось невиконане, що позначається на психічному та психологічному здоров'ї фахівця.
Варто розмежовувати поняття «психічне» та «психологічне» здоров'я. Психічне здоров'я має суто органічну основу, а психологічне — характеризується психологічними труднощами, що виникають в особистості педагога.
Психічне здоров’я — це міра здатності людини бути активним і автономним суб’єктом власної життєдіяльності в мінливих обставинах. Психічне здоров’я означає зрілість, збереження активності механізмів саморегуляції.
Психологічне здоров’я — це оптимальне функціонування всіх психічних структур, необхідних для життєдіяльності. Психологічне здоров’я — це не тільки душевне, а й особистісне здоров’я. Це стан, коли в людини все добре і вона особистісно зростає. Психологічно здорова людина розумна, відкрита до співпраці, легко може впоратися з життєвими негараздами.
Чинники, що негативно впливають на стан психологічного здоров'я педагога
Сучасний світ — доволі неспокійний, сповнений не тільки радощів, а й неприємностей та труднощів. Це стосується не тільки глобальних світових проблем, а й повсякдення педагога (навчання, взаємин із колегами, керівництвом, учнями, батьками], в якому надійно «оселився» стрес.
Стрес. Кожній людині знайома ситуація стресу, що може виникнути будь-де і будь з ким. Із колегою, який усе знає, з керівником, який надто критичний до всього, з товаришем-песимістом, який постійно скаржиться на життя, на погані взаємини з колегами, учнями, батьками тощо.
З-поміж основних причин стресу виокремлюють:
- вплив навколишнього середовища (шум, спека, холод);
- фізичні, фізіологічні, інформаційні, емоційні виробничі навантаження;
- монотонність у трудовій діяльності;
- відсутність звичних, бажаних соціальних зв’язків, соціальна ізоляція;
- складні життєві ситуації (хвороба, смерть близької людини);
-переломні етапи життя (розлучення, народження дітей) тощо.
З-поміж наслідків, до яких може призвести стрес, виокремлюють такі:
• неможливість зосередитися; посилення тривожності;
• зниження апетиту;
• часті помилки в роботі;
• підвищена збудливість;
• втрата контролю над собою;
• часті болі (у спині, голові, шлунку);
• часте почуття втоми;
• втрата почуття гумору;
• невчасне закінчення роботи; погіршення пам'яті.
Ситуація стресу негативно впливає на життя людини. Особливу увагу варто звернути на такі негативні наслідки, як зниження стре- состійкості та часті захворювання. Порушення механізмів осо- бистісної саморегуляції, деформація внутрішнього світу особистості педагога найчастіше стають причинами багатьох соматичних та психосоматичних захворювань.
Безсоння.Безсоння – це доволі розповсюджене явище в сучасному світі, здебільшого зумовлене порушеннями роботи нервової системи. Безсоння ускладнює більшість ьзахворювань. Може бути симптомом депресії або посилювати її. Нерідко безсоння обумовлене стресом, перевтомою, напруженням, порушенням певної системи організму (особливо ШКТ).
Виокремлюють три типи безсоння. Перший — безсоння, яке регулярно повторюється, ввійшло у звичку. Супроводжується тривожністю, нервуванням, відірваністю від реальності, хвилюванням та надмірними розмірковуваннями. Сон дуже чутливий. Сновидіння сповнені кошмарів. Таке безсоння виникає через стреси, хвилювання, роздуми про неприємне.
Безсоння другого типу спричинене підвищеною емоційністю, дратівливістю, спалахами гніву, ревнощами, образами і ненавистю. Сновидіння можуть бути драматичними, із сценами насильства та суперечок, через це сон стає неспокійним. Однак після того, як людина прокинулася, вона легко засинає знову, на відміну від безсоння першого типу.
Третій тип безсоння може бути зумовлений хронічними явищами в організмі.
Професіогенні чинники. Професіогенними чинниками, що негативно впливають на стан психологічного та фізичного здоров’я педагога, можуть бути:
неадекватна соціальна та матеріальна оцінка праці, що призводить до зниження якості життя педагога, зменшення соціального престижу професії та дефіциту кадрів;
го
о
стресогенні чинники, пов’язані з умовами праці та станом матеріально-технічної бази, зокрема неналежні санітарні норми робочого місця, жорсткий режим роботи, ненормований робочий день, фізична втома тощо;
багатофункціональна професійна діяльність, пов’язана з необхідністю одночасного виконання різноманітних функцій і дій за неоптимальних для роботи зовнішніх умов;
необхідність роботи з великим потоком професійно значимої інформації, постійна тривожність за рівень її засвоєння, виснаження компенсаторних механізмів, що забезпечують активність уваги, професійної пам’яті, логічного мислення;
розширене міжособистісне спілкування та дотримання професійних вимог у разі конфліктних та стресових ситуацій, що виникають під час взаємодії з колегами, учнями, батьками.
До вищезазначених чинників необхідно додати суто психологічні, які призводять до різних видів професійних деструкцій особистості педагога:
- професійні конфлікти;
- невміння прилаштовуватися до нових умов, дезадаптація;
- домінантність;
- тенденції прояву професійних деструкцій педагогів;
- консерватизм;
- демонстративність;
- авторитарність;
- загальне гальмування професійного розвитку;
-зниження рівня професійних здібностей;
- зниження рівня професійного мислення;
-дидактичність; педагогічна агресія.
Засоби відновлення, укріплення та збереження здоров'я педагога
Головним джерелом стресів, що виникають у людини, є її неза доволення навколишнім світом. Особливо негативно впливає на організм та знижує стресостійкість тяжке і тривале переживання.
Техніка позитивного мислення. Позитивне мислення характеризується тим, що людина свідомо контролює свої думки і не дозволяє укорінюватися негативним думкам, емоціям (запобігає конкретними діями виникненню негативних емоцій). Вона вірить у себе, вірить у кінцевий успіх, залишається за будь-яких обставин оптимістом. Для укріплення впевненості та позитивного світосприймання корисно оволодіти принципами та технікою позитивного мислення:
- виявити негативні думки та переконання, що спричиняють страждання та душевний дискомфорт;
- провести самоаналіз внутрішнього діалогу, усунути всі деструктивні мовні звороти, звернення до себе (думки, образи], в яких є самозвинувачення, самоприниження, відсутність віри та надії на успіх, які мають характер неприйняття ресурсів підтримки та подолання стресових ситуацій. Наприклад, «Я нічого не можу змінити в своєму житті», «Я не щасливий і завжди таким буду», «Я не заслуговую на...» тощо;
- замінити деструктивні думки на позитивні, що сприяють мобілізації внутрішніх психологічних ресурсів, закріплюють упевненість у власних силах.
Музикотерапія. Наразі популярності набувають інтегративні методи відновлення, укріплення та збереження фізичного та психологічного здоров'я людини. Одним із таких перспективних напрямів є музикотерапія.
Використання музики із лікувальною та профілактичною метою має давню історію. Колись музику активно застосовували в лікарській практиці. У роботах Піфагора є опис того, як музика може впливати на емоційний стан людини. Відомо безліч реакцій організму людини на музику. Так, серцево-судинна система істотно реагує на музику, яка приносить задоволення та створює гарний настрій: уповільнюється пульс, посилюється скорочення серця, знижується артеріальний тиск, розширюються кровоносні судини. У разі подразнювального характеру музики серцебиття прискорюється та стає слабшим.
Музика впливає на настрій та самопочуття людини. Елементи музичної терапії можна використовувати під час роботи з педагогами: допомагати їм заспокоїтися або, навпаки, активізуватися; розвивати їхні комунікативні та творчі можливості, підвищувати самооцінку на грунті самоактуалізації, розвивати емпатійні здібності. Отже, можливості музикотерапії майже безмежні.
Якщо педагог урівноважений та спокійний, має гарний настрій та вміє контролювати свої емоції та реакції за будь-яких умов, то це позитивно впливає також на дітей.
Поради для педагогів щодо збереження психологічного здоров’я
З’ясуйте, що саме вас турбує. Розкажіть про свої переживання близькій людині. Це особливий психологічний прийом: озвучивши проблему, ви проаналізуєте, знайдете її причину і розв’язання ситуації.
Сплануйте свій день. Учені помітили, що для людини, стан якої наближається до стресового, плин часу «прискорюється». Саме тому вона відчуває надмірну завантаженість і нестачу часу.
Навчіться керувати емоціями. Вирватися зі стресового кола допоможе проста вправа: заплющте очі й подумки опиніться на березі океану. Підніміть руки вгору і розведіть у сторони, уявляючи, як через них у тіло входить енергія.
Усміхайтеся, навіть коли невесело. Сміх позитивно впливає на імунну систему, активізуючи Т-лімфоцити крові. У відповідь на усмішку організм почне продукувати гормони радості.
Знімайте нервове напруження за допомогою фізичних вправ.
Музика — це теж психотерапія, слухайте спокійну музику.
Улаштовуйте прогулянки на свіжому повітрі.
Концентруйтеся на позитивних речах.
Стимулюйте вироблення «позитивних» гормонів організмом за допомогою певних продуктів харчування. Наприклад, солодощі, зокрема шоколад, сприяють виробленню серотоніну — «гормону щастя». А молоко, курага і банани поновлюють в організмі запаси калію, які першими вичерпуються під час стресу.
Література:
1