Тема . Контрольна тестова робота № 3 . Речення як комунікативна одиниця
Мета : за допомогою запропонованих завдань виявити в учнів рівень знань , умінь та навичок з вивченої теми , закріпити їх;
розвивати увагу , пам’ять , рішучість , кмітливість , уміння акумулювати отримані знання і застосовувати їх під час виконання завдань;
виховувати наполегливість , старанність , силу волі , інтерес до наслідків власної праці , пунктуальність .
Тип уроку : контроль , корекція знань та вмінь.
Обладнання : тестові завдання , практичні завдання .
Хід уроку
І. Організаційний момент .
ІІ. Оголошення теми , мети уроку .
Мотивація навчальної діяльності учнів .
ІІІ. Презентація вчителем контрольної тестової роботи .
ІV. Хід контрольної роботи .
І- варіант
1 .Особисте ставлення мовця до свого висловлювання – це …
А предикативність; Б модальність ;
В комунікативність ; Г смислова завершеність .
2 . За метою висловлювання речення бувають …
А розповідні , питальні , окличні ; Б розповідні , спонукальні , неокличні ;
В розповідні , питальні , спонукальні ; Г розповідні , окличні , неокличні .
3 . Питально-риторичне речення – це таке речення , яке …
А вимагає обов’язкової відповіді ;
Б не потребує відповіді , бо вона міститься в самому питанні ;
В містить у собі спонукання до дії ;
Г інформує про факт дійсності , подію , явище .
4 . Загальнозаперечним є речення :
А Ще не засипав сніг сільські дороги . Б Лунали не веселі , а сумні пісні .
В У кабінеті довелося прибирати не хлопцям , а дівчатам .
Г Не сон-трава , а пролісок розцвів на галявині .
5 . Укажіть правильне твердження .
А Любіть свій рідний край усією душею! – це речення спонукально-окличне .
Б Предикативність у реченні дуже рідко передається формами дієслова .
В Речення не може складатися з одного слова .
Г Інтонація розповідного речення характеризується підвищенням тону наприкінці речення .
6 . Непоширеним є речення …
А Люблю дивитися на небо . Б Бережіть природу рідного краю!
В Зима – чудова пора року . Г Надходить зима .
7 . Укажіть речення , у якому неправильно поставлено розділові знаки .
А Пройшла гроза , і ніч промчала , і знову день шумить кругом .
Б Ах , як усього багато : неба , сонця , веселої зелені .
В Ліс , зелена скарбниця природи .
Г Люди , охороняйте тварин !
8 . Складним є речення …
А Я звуки твої люблю , наче очі дитини .
Б Знай , бережи , збагачуй велике духовне надбання свого народу – рідну українську мову .
В Стало смеркати , розігралася буря .
Г Треба було озватися до неї , привітатись … /4б
9 . Скласти поширене речення з прямим порядком слів . 1б
10 . Скласти поширене речення з інверсією . 1б
11 . Записати речення , поставити розділові знаки , підкреслити головні і другорядні члени.
Старенька груша дихає на пальці їй певно сняться повні жмені груш . 1,5б
12 . Установити відповідність
1 Питально-спонукальне речення . А Хто може повернути час назад ?
2 Власне питальне речення . Б Які в тебе плани на майбутнє ?
3 Питально-риторичне речення . В Скажи вже , що з тобою сталося ?
Г Невже ти не зрозумів цього?! 1,5б
13 . Написати міні твір на тему «Що я в людині ціную найбільше» . У творі вжити різні за метою висловлювання речення . 3б
ІІ- варіант
1 . Зв’язок висловлювання з дійсністю , який встановлюється в момент мовлення – це …
А модальність ; Б комунікативність ;
В предикативність ; Г змістова завершеність .
2 . За емоційним забарвленням речення бувають …
А окличні , неокличні ; Б розповідні , питальні , спонукальні ;
В прості , складні ; Г поширені , непоширені .
3 . Власне питальне речення …
А не вимагає відповіді ; Б містить у собі наказ , вимогу , заклик ;
В передбачає обов’язкову відповідь ; Г інформує про факт дійсності .
4 . Частковозаперечним є речення …
А На жаль , яблука в саду не достигли .
Б Уже декілька днів не з’являлося на небі сонце .
В Не чути було ні веселих пісень , ні дзвінких голосів .
Г У полі розквітли не тендітні ромашки , а синьоокі волошки .
5 . Укажіть правильне твердження .
А Речення – найменша одиниця мовного спілкування і вираження думки .
Б Питальні речення не можуть бути окличними .
В Граматична основа простого речення завжди складається з підмета і присудка .
Г За будовою речення поділяються на поширені й непоширені .
6 . Непоширеним є речення …
А Земля вкрита жовтим листям . Б Природа буде відпочивати .
В Навесні тут розливається вода . Г Гроза розбила дерево .
7 . Укажіть речення , у якому неправильно поставлено розділові знаки .
А Світить сонце в блакиті , зеленіють гори , джерельною свіжістю дихає вода .
Б Високі скелі , гордо навислі над морем , піддались нарешті .
В Жовте листя упало з дерев , і усіяло береги .
Г Дерева , кущі , квіти і трави освітлені місячним сяйвом .
8 . Укажіть складне речення ( розділові знаки пропущено).
А Дзвінка пшениця летить кидається уплав . Б Красується жито сріблиться овес . В Соловейко то сміявся то плакав . Г Сонце світить але не гріє . / 4б
9 . Скласти поширене речення з інверсією . 1б
10 . Скласти поширене речення з прямим порядком слів . 1б
11 . Записати речення , поставити розділові знаки , підкреслити головні й другорядні члени .
Птахи вириваючись у сизі присмерки степу не могли залітати дуже далеко і високо бо крила їх мабуть робилися зволоженими … 1,5б
Г Невже ви можете таке вчинити зі мною?!
13 . Написати міні твір на тему «Як я розумію поняття «дружба» ? У творі вжити різні за метою висловлювання речення . 3б
V. Підсумок уроку .
VІ . Домашнє завдання .
Повторити вивчені відомості про головні та другорядні члени речення , скласти усне повідомлення або тест на тему «Речення як комунікативна одиниця».