контрольна робота № 3 Відомості із синтаксису та пунктуації. Просте ускладнене речення Контрольне аудіювання

Про матеріал

перевірити рівень засвоєння учнями знань, сформованості умінь та навичок з теми «Відомості із синтаксису та пунктуації»; удосконалювати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці; здійснити перевірку здатності п'ятикласників сприймати незнайомий текст, розуміти й запам'ятовувати фактичний зміст, тему й основну думку тощо; розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу; виховувати наполегливість у навчанні.

Перегляд файлу

УРОК №

 

Тема.    Тематична контрольна робота № 3

              Відомості із синтаксису та пунктуації. Просте ускладнене речення

              Контрольне аудіювання

 

Мета:   перевірити рівень засвоєння учнями знань, сформованості умінь та навичок з теми «Відомості із синтаксису та пунктуації»; удосконалювати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці; здійснити перевірку здатності п’ятикласників сприймати незнайомий текст, розуміти й запам’ятовувати фактичний зміст, тему й основну думку тощо; розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу; виховувати наполегливість у навчанні.

 

Тип уроку:   урок перевірки знань, умінь і навичок.

 

Обладнання:   тестові завдання; текст для аудіювання, завдання до нього (за варіантами)

 

Форма проведення:   різнорівнева письмова робота за двома варіантами.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

 

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку

 

ІІІ. Основний зміст роботи

  1. Інструктаж щодо проведення аудіювання
    • Читання вчителем незнайомого тексту і сприймання його учнями

СМУГАСТА ПАЛИЦЯ

 

     Як правило, він походжав по подвірю, засунувши руки в кишені. Руки були стиснуті в кулаки, і штани настовбурчувались, ніби в кишенях лежало по каменю.

     Йому все так проходило. Розбиті шибки, зірвані уроки, бійки. До його матері завжди приходили вчителі й міліціонери. Вона мовчки вислуховувала. Потім говорила, що він відбився від рук, і починала тихо плакати.

Коли в школі погрожували виключенням, він, не моргнувши й оком, відповідав: «Нема такого закону, щоб людину виганяли на вулицю. Всеобуч! Обов’язкове навчання!» «У колонію беруть злочинців, а я не злочинець», - пояснював він у міліції.

     Одного чудового дня він зявився в дворі з палицею. Палиця була смугастою, схожою на міліцейський жезл, на шлагбаум, на шкіру зебри. І це приводили Мишка в захоплення. Він оперіщив хлопчика, який загавився, і той залився слізьми.

     По дорозі йому зустрілась жінка з дівчиною. Не слід було зупинятися й вступати в розмову. Тоді все було б гаразд. Жінка спитала: «У тебе дома хто-небудь осліп?» він відповів: «Причому тут осліп? Ніхто й не думав осліпнути. Мені подобається – я й ходжу». «З такими палицями тільки сліпі ходять. Сліпий палицею дорогу нащупує, а смуги на палиці для того, щоб всі знали: йде сліпий».

     Жінка пішла. Він задумався. І думки перенесли його… на людне перехрестя.

     Людина стояла на розі й дивилася в небо. На очах у неї були темні окуляри. А в руці вона тримала смугасту палицю. Мишко опинився поруч. Палиця манила, кликала, притягувала, дратувала. Він схопив палицю й помчав вулицею. На бігу оглянувся й побачив, що людина, як раніше, нерухомо стояла на розі.

     Тепер він зрозумів, що вирвав палицю з рук сліпого. Палиця зіпсувала йому настрій. Він вирішив негайно позбавитися від неї. Замахнувся й закинув її за паркан.

     А якщо сліпий усе ще стоїть на кінці тротуару, піднісши незрячі очі до неба, і не може кроку ступити без своєї смугастої палиці? Мишко поліз за палицею через паркан. Він умовляв себе не ходити до сліпого. Остаточно посварився сам з собою. Але йшов.

     На перехресті сліпого вже не було. Що робити далі? Може, перехожі приймають його самого за сліпого, раз він тримає в руках смугасту палицю? Мимо проходили дві жінки. Одна сказала другій:

- Знаєш, тут на переході людину збили.

- На смерть?

- Не знаю.

   Може, це був сліпий… Він підбіг до жінок і спитав: «Він був сліпий?» Жінка здвигнула плечима: «Не знаю».

    Треба знайти сліпого. Якщо він живий, то, напевно, блукає по місту, безпомічно виставивши вперед руки.

     Мишко метався по вулицях, заглядав в обличчя перехожих. Він шукав підняте підборіддя, капелюх, зсунутий на потилицю, темні окуляри…

     Безжалісний буравчик свердлив його свідомість, примушував думати про людину, для якої на землі завжди ніч і не допомагають ні зірки, ні ліхтарі… А Мишко бачить усе: і будинки, які відбиваються, як у річці, в мокрому асфальті, і метелика, який помилково залетів у місто, і листя, і хмари, і пташок. І сонце б’є  йому в очі. Але яка людині від цього радість, коли через неї може загинути інша людина.

 

(478 слів, за О. Маштабей)

 

  • Виконання завдань тестового характеру за змістом тексту

І ВАРІАНТ

 

1. До якого стилю належить даний текст?

А. наукового;       Б. художнього;         В. публіцистичного.

 

2. Яке покарання, як правило, терпів хлопець за свої витівки?

А. його сварили;      Б. йому все так проходило;       В. його мучила совість.

 

3. Що відповідала мати на скарги?

А. що хлопець втратив контроль над собою;

Б. став геть неслухняним;

В. що він геть відбився від рук.

 

4. Одного дня хлопець зявився у дворі з:

А. палицею;       Б. указкою;       В. прутиком.

 

5. Хлопчика звали:

А. Сашком;      Б. Мишком;       В. Миколкою.

 

6. Як пояснив герой, чому ходить з палицею?

А. «Подобається – я й ходжу»;

Б. «Мене заставили, тому й ходжу»;

В. «Я змушений це робити».

 

7. Як пояснила жінка призначення смуг на палицях?

А. вказують, що плиця належить літній людині;

Б. для того, щоб усі знали: йде сліпий;

В. вони надають палиці естетичного вигляду.

 

8. Яку групу слів за значенням вжито в даному реченні: «Палиця манила, кликала, притягувала, дратувала»?

А. синоніми;       Б. антоніми;       В. омоніми.

 

9. Хлопець згадав людину, яка дивилася:

А. в небо;      Б, вдалеч;      В, під ноги.

 

10. Чому він захотів позбутися палиці?

А. була зайвою;     

Б. здалась негарною;

В. зрозумів, що вирвав її з рук сліпого.

 

11. Куди хлопець подів палицю?

А. віддав хлопцям;     Б. закинув за паркан;       В. загубив на вулиці.

 

12. Як автор образно назвав совість?

А. жорстоким цвяшком;

Б. безжалісним буравчиком;

В. гострими кігтями.

І І ВАРІАНТ

 

1. Як походжав по подвірю хлопчик?

А. заклавши руки за спину;      Б. взявшись у боки;      В. засунувши руки в кишені.

 

2. Хто завжди приходив до матері Мишка?

А. жителі мікрорайону;

Б. двірники та прибиральниці;

В. вчителі й міліціонери.

 

3.Коли хлопцеві загрожували виключенням, він відповідав: «Нема такого закону…»

А. щоб у школу не пускали;

Б. щоб дітей карали;

В. щоб людину виганяли на вулицю.

 

4. Якою була палиця у Мишка?

А. кольоровою;      Б. яскравою;      В. смугастою.

 

5. Яке речення є в тексті?

А. він оперіщив хлопчика…;    Б. він гепнув хлопчика…;    В. він вдарив  хлопчика… .

 

6. Про що спитала жінка у хлопця?

А. «У тебе вдома є інвалід?»

Б. «У тебе вдома хто-небудь осліп?»

В. «У тебе вдома трапилось лихо?»

 

7. Куди думки понесли Мишка?

А. на майданчик;      Б. на перехрестя;      В. у провулок.

 

8. Який вчинок скоїв хлопчик?

А. украв цінну річ;      Б. штовхнув перехожого;      В. схопив палицю й помчав вулицею.

 

9. Яку новину він почув від жінок?

А. на перехресті людину збили;

Б. тут трапилась аварія;

В. нещодавно трапилася пожежа.

 

10. Хлопець шукав людину за прикметами:

А. стрункий красень;

Б. підняте підборіддя, темні окуляри…;

В. жінка з червоною хусткою.

 

11. Чому Мишко не відчував радості від краси природи?

А. може, через нього загинула людина?       Б. був надто стомлений;

В. засмутився через погані результати у школі.

 

12. Визначити тип мовлення тексту:

А. опис;      Б. розповідь;      В. роздум.

 

  1. Інструктаж щодо проведення тестування

     Письмова робота містить чотири рівня складності. Завдання різні за формою. До того ж, питання в межах варіанта охоплюють усі аспекти теми. Виконуючи роботу, учень емпіричним шляхом визначає реальний рівень своїх навчальних досягнень. Під час складання завдань ураховувалось також те, що для виконання завдань різних рівнів складності необхідна різна кількість часу. Виходячи з цього, І рівень містить шість завдань, ІІ – три завдання, ІІІ – два, І\/ - одне. Правильне виконання кожного завдання І рівна оцінюється в 0,5 бала; ІІ рівня – 1 бал; ІІІ рівня – 1,5 бали; І\/ рівня – 3 бали.

  1. Виконання учнями різнорівневих завдань.

 

 

 

 

 

 

 

 

І ВАРІАНТ

І рівень

1. Визначити речення, у якому однорідні члени зєднані за допомогою сполучника.

А. Ось телеграма зачепилася за вузлик, пручається, виривається.

Б. Але тут усі разом чують крик і переводять очі на землю.

В. Толя приходив додому задрипаний, подраний, з розбитим носом.

2. Визначити рядок, у якому зазначено речення з однорідними членами.

А. З-за дерев і лісу не видно.

Б. Земля людину ніколи не обдурить.

В. Земля дає все і забирає все.

3. Визначити речення, у якому узагальнювальне слово стоїть перед однорідними членами

А. Українською мовою написані невмирущі твори відомих письменників Котляревського і Шевченка, Франка і Лесі Українки.

Б. Рибою, ящірками, пташенятами та яйцями всім живиться мартин сріблястий.

В. Болгари, серби, волохи усі горяни не скорилися нападникам.

4. Визначити речення, у якому узагальнювальне слово стоїть після однорідних членів.

А. Було й птиці доволі качок, лебедів, дрохв.

Б. Море буває трьох сортів тихе, хвильове, буряне.

В. Голубів, качок, рябчиків, глухарів усіх слабких родичів поїдає зголоднілий пугач.

5. Визначити речення, у якому правильно вжито звертання.

А. Спи, моя пташка, то вітер завив.

Б. Геть, розбишака, в далекі степи.

В. Спи, моя ластівко, солодко спи.

6. Вставні слова здається, мабуть, можливо вживають у мовленні для того, щоб передати:

А. радість;

Б. невпевненість;

В. жаль, тривогу.

 

І І  рівень

1. Поставити розділові знаки в реченні.

     У Карпатах охороняються травянисті рослини лілія лісова нарцис едельвейс.

2. Підкреслити однорідні члени  відповідно до їх синтаксичної ролі.

     Першими у вирій відлітають зозулі, іволги, солов’ї, ластівки.

3. Подані слова поставте у кличному відмінку: сила, юнак, мрія.

 

І І І рівень

1. Слово Україна поставте у форму звертання й уведіть у речення.

2. Побудуйте схему до речення

У зоопарку, на жаль, не побачиш, як красиво злітає табунець рожевих фламінго.

 

І\/ рівень

Побудуйте речення за схемами:

/\ : О, О та О.

Зв.! _______.

 

І І ВАРІАНТ

І рівень

1. Визначити рядок, у якому в реченні однорідні члени зєднані без сполучників.

А.Федько не плаче, не проситься, не обіцяє, що більше не буде.

Б. Тато чи мама ідуть до Федькової матері і теж жаліються.

В. Тепло й затишно у хазяйському домі.

2. Визначити рядок, у якому зазначено речення з однорідними членами.

А. Васько щось знайшов у воді.

Б. Не смійся з другого, щоб тобі не перепало того.

В. Ловися, рибко, велика й маленька.

3. Визначити речення, у якому узагальнювальне слово стоїть перед однорідними членами

А. Туманний ранок і осінній день, гречане поле і літній нескінченний степ, солов’їний гай і вишневий садок усе зливається в єдиний образ рідного краю.

Б. Неспокій я бачив скрізь у дубовій і вербовій корі, у старих пеньках, у дуплах…

В. І очерет і рогіз і пісок на березі все тоді золоте.

4. Визначити речення, у якому узагальнювальне слово стоїть після однорідних членів.

А. Стали вряд, наче сестри, різнокольорові кущі жоржин багряні, рожеві, білі.

Б. Старі верби, кущі лози, тихий надбережний очерет усе яскраво відбивалося у воді.

В. Були там різні дерева і дуби широкочолі, і липи запашні, й тремтячі осики.

5. Визначити речення, у якому правильно вжито звертання.

А. – Павлуша! Побігли, поки говорить.

Б. – Яво, - кричу, - швидше дивись, я падаю.

В. – Чого ревеш, Таня? Іди вже до дівчат.

6. Вставні слова звичайно, безумовно, дійсно вживають у мовленні для того, щоб передати:

А. радість;

Б. впевненість;

В. жаль, тривогу.

 

І І  рівень

1. Поставити розділові знаки в реченні.

     На узліссях ростуть гриби червоноголові підосичники зеленуваті сироїжки липкі грузді й запашні рижики.

2. Підкреслити однорідні члени  відповідно до їх синтаксичної ролі.

     На високих горбах шуміли під вітром дуби, липи, клени.

3. Подані слова поставте у кличному відмінку: земля, мова, вовк.

 

І І І рівень

1. Слово Батьківщина поставте у форму звертання й уведіть у речення.

2. Побудуйте схему до речення

Дайте будь ласка води гусеняткам.

 

І\/ рівень

Побудуйте речення за схемами:

О, і О, і О - /\.

____,Зв., ____.

 

І\/. Підсумки уроку

      Опитування «Закінчіть речення».

«Під час вивчення теми для мене найважливішим було …»

(Інтерактивний метод «Мікрофон»)

\/. Домашнє завдання

  • повторити правила на вивчені орфограми;
  • підготуватися до моніторингового зрізу знань (варіанти 2, 7, 8, 10).
doc
Додано
29 червня 2018
Переглядів
500
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку