Літературне читання Клас: 4-__
Дата: ____________
Аудіювання
Жайворонкові пісні
Цікаво, де живуть жайворонкові пісні?
Жайворонкова пісня живе у весняному степу, на зеленому роздоллі, й жайворонок ніколи не розлучається з нею. Коли спить уночі біля сірої грудки землі, то й пісня спить разом із натомленою пташкою. Жайворонок оберігає її від холодного вітру, від студеної роси, оберігає від дощу, бо пісня-то найдорожче, що в нього є, то душа пташина. І, ще до сходу сонця пробудившись, жайворонок на прудких крилах підносить свою щиру пісню у блакитне привілля небес.
Бо живе на світі жайворонок заради своєї пісні. Ось вона дзвенить над степом, і кожне її колінце напоєне світлом, пронизане радістю. А поблизу звучить пісня другого жайворонка, третього, лунає безліч пісень, і здається, що їхні звуки спадають на землю чистими перлами. Спадають у родючий чорнозем перлами, а з них оце повиростали і виростають рясні сходи жита, пшениці, трави по лугах, квіти по байраках. І чим завзятіше співають жайворонки, тим дружніше колосяться ниви.
Ось тут, біля степової кринички, де навесні впав разок жайворонкової пісні, зацвів-задимів ніжними рожевими квітами бузьків огонь.
Побіля старого дуба, що височіє на сільській околиці, синіми пелюстками сміються й сміються фіалки.
Уздовж дороги, що стелиться поміж озимини, теж упали разки жайворонкових пісень, проросли трепетними сокирками - скільки їх сяє, скільки мерехтить!
Якби не водилось жайворонків, то, мабуть, земля ніколи б не була така прекрасна!
А восени жайворонки зі своїми чудотворними піснями відлітають до вирію. Сиротіють без них степи й небеса, сиротіють людські душі.
Зима, білі сніги, метуть хурделиці, січе пороша, від морозу лунко тріскається лід на річці. Де забарилась весна, чому не квапиться в рідні краї?
Та ось повернулась із вирію весна, а з нею повернулись додому й жайворонки. Прилетіли не самі, а разом із своїми піснями. Бо пісні жайворонкові на чужині скучали за нашими степами, за привіллям.
Ось вони злетіли в піднебесся і зазвучали - одна, друга, третя! Безліч пісень зазвучало над рідною землею, і їхні звуки, напоєні сонцем, пронизані радістю, посіялись додолу, впали на родючий ґрунт . І з того посіву зійшло, зазеленіло, забуяло, заквітло - від обрію до обрію! Ось тут жайворонки посіяли рясну пшеницю, тут із їхніх пісень проросло жито, а ген із чарівних пташиних звуків зазеленіла лугова м'ята, запахло чебрецем, засивіло полином. Сіються над землею жайворонкові пісні, віщуючи врожай і достаток.
Така, здається, непримітна сіра пташка, а здатна оновити світ своїми піснями!
Співай, щасливий жайворонку, над степами у піднебессі!
Євген Гуцало
Прізвище. ім’я _______________________________________________
Аудіювання
Жайворонкові пісні
1. Де живуть жайворонкові пісні?
а) у зимовому лісі
б) у весняному степу
в) у літньому гаї.
2. Із чим порівнює автор звуки жайворонкової пісні?
а) з гірським кришталем
б) з блискучими діамантами
в) із чистими перлами.
3. Що віщують жайворонкові пісні?
а) врожай і достаток
б) прощання з батьківщиною
в) наближення холодної зими.
4. Що хотів донести до читачів автор твору?
а) цікавинки із життя птахів
б) думку, що без жайворонків земля не була б такою прекрасною
в) розповідь про зернові культури, які вирощують на наших ланах.
5. Заради чого живе на світі жайворонок?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6. Продовж речення.
Така, здається, непримітна сіра пташка, а здатна __________________________
______________________________________________________________________
7. Віднови послідовність тексту, поставивши нумерацію в плані оповідання.
___ Та ось повернулась із вирію весна.
___ Живе на світі жайворонок заради своєї пісні.
___ Цікаво, де живуть жайворонкові пісні?
___ Співай, щасливий жайворонку, над степами у піднебессі!
8. Яка головна думка оповідання?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________