Дата:
Тема. Контрольна робота: диктант.
Мета. Перевірити вміння правильно писати слова на вивчені орфограми та словникові слова, визначені для запам’ятовування; правильно ставити розділові знаки відповідно до опрацьованих правил пунктуації.
Хід уроку
I. Організація класу.
II. Диктант.
Перед написаниям диктанту з 'ясувати значення невідомих слів.
Веселка в небі
Чудовий літній день. Після короткого дощу спалахнула в небі барвиста веселка. Розфарбоване коромисло через річку повисло. Скільки ж кольорів у веселки? Які вони?
Веселка має сім кольорів. Це червоний, жовтогарячий, жовтий, зелений, блакитний, синій і фіолетовий колір. Веселка утворюється, коли світить сонце і йде дощ. Її можна побачити, тільки стоячи спиною до сонця, якщо перед очима спостерігача є хмара. Верхня частина її — червоного кольору, нижня — фіолетового. А між ними — всі інші кольори веселки. (75 снів)
Нечуйвітер
Прохолодними ранками, густими туманами, рясними дощами сповістила про себе золотокоса осінь. Ще стоять теплі дні, та в природі свої закони. Минула зоряна пора для багатьох трав.
Та деякі рослини не підкоряються вимогам осені. В тіні сосен і дубів жовтіє нечуйвітер волохатенький. Вся рослинка густо вкрита світлим пушком. Тож і нагадує кумедне зайченя, що причаїлося в траві.
Вже й листя опало. А нечуйвітер все зеленіє. Впаде на траву сніг, сховає рослину од лютих морозів. Живим і свіжим залишається її стебельце цілу зиму. (82 слова)
III. Збір зошитів.
IV. Підсумок уроку.
— Хто бажає поставити запитання вчителю стосовно диктанту?
Інформація дня вчителя
Оцінювання орфографічних і пунктуаційних умінь
Основною формою перевірки орфографічної та пунктуаційної грамотності є контрольний текстовий диктант, який проводиться в 4-му класі — двічі на кожний семестр.
Обсяг текстів для диктантів у 4-му класі — 70 90 слів.
Перевіряються вміння: правильно писати слова на вивчені орфографічні правила та словникові слова, визначені для запам’ятовування; ставити розділові знаки відповідно до опрацьованих правил пунктуації.
Перевірка здійснюється фронтально за традиційною методикою. Матеріал для перевірки: для контрольного диктанту використовується текст відповідно до програмових вимог для кожного класу.
Текст контрольного диктанту має містити достатню кількість вивчених орфограм. Слід уникати слів, правопис яких ще не вивчено. Якщо без них не обійтися, учитель виписує їх на дошці, звертаючи увагу на кожне під час диктування.
Одиниця контролю: текст, записаний учнем під час диктування.
При оцінюванні диктантів доцільно брати до уваги грамотність, каліграфію (правильність написання букв та їх з’єднань) і культуру оформлення письмової роботи: від оцінки за грамотність рекомендуємо віднімати 1-2 бали за помилки в написанні букв і їх з’єднань та недотримання культури оформлення письмової роботи.
Оцінювання грамотності
• Орфографічні й пунктуаційні помилки вважаються рівноцінними;
• помилка в одному й тому самому слові, яке повторюється в диктанті кілька разів, вважається однією помилкою; помилки на одне правило, але в різних словах, вважаються різними помилками;
• не грубими вважаються такі помилки: повторення тієї самої букви в слові; недописування букви в кінці слова (не за правилом); двічі поспіль написане те саме слово в реченні: дві не грубі прирівнюються до однієї грубої помилки;
• чотири охайні виправлення (неправильне написання на правильне) прирівнюється до однієї помилки;
• орфографічні та пунктуаційні помилки на невивчені правила виправляються, але не враховуються (якщо відповідні слова не були виписані на дошку під час диктанту, а розділові знаки не диктувалися вчителем).
Норми оцінювання грамотності:
Рівень навчальних досягнень учня/учениці |
Бали |
Кількість помилок |
Початковий |
1 |
9 і більше |
2 |
8 |
|
3 |
7 |
|
Середній |
4 |
6 |
5 |
5 |
|
6 |
4 |
|
Достатній |
7 |
3 |
8 |
2 |
|
9 |
1 |
|
Високий |
10 |
1 не груба помилка або 2-3 виправлення |
11 |
1 виправлення |
|
12 |
|
(Лист Міністерства № 1/9-74 від 28.01.2014 щодо контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів загальноосвітніх навчальних закладів)