Речення з однорідними членами
Тестово-практичні завдання
І варіант
Тестові завдання з вибором однієї правильної відповіді
1.Укажіть речення з однорідними членами.
а) До берега наближався Тихон із рябим мисливським собакою (О.Довженко).
б) Без коня навіть шовкова дорога муляє (Народна творчість).
в) Сидіти без діла − також важкий труд (Народна творчість).
г) Ще звечора на обрії стояла важка сива хмара, сріблився вгорі місяць, мовчазливо дрімав ліс, ніби до чогось прислухаючись.(За Ю.Збанацьким).
ґ) Обидва почували себе добре лише один коло одного (Ю.Яновський).
2. Визначте речення, яке ускладнене однорідними підметами.
а) Прийми мою любов, народе рідний, річко велика, і місяцю ясний, і берег мій чистий
(О.Довженко).
б) І ранкові, й вечірні дороги таять у собі таємницю, сподівання, жаль (М.Стельмах).
в) Синь гаїв, поля, світання, пісня солов’їна, ніжний шепіт і зітхання – моя Україна (В.Сосюра).
г) Ой не хочу хатки, ані сіножатки, ні ставка, ні млинка, ні вишневого садка (Народна творчість).
ґ) Прикро було дивитися на цю недоладну постать, натоптану злобою і болем (М.Стельмах).
3.Укажіть «зайве» речення.
а) Все шосе тепер загриміло, заскрипіло, затупотіло (О.Гончар).
б) Весною Чижик молоденький, такий співучий, проворненький, в садочку все собі скакав та якось у сільце й попав (Л.Глібов).
в) Цап на цимбалах паличками і брязкотить, і дзенькотить (Л.Глібов).
г) Над степом у синьому небі вилися та щебетали пташки (І.Нечуй-Левицький).
ґ) На небі вже ясно визначилися веселчані смуги (І.Нечуй-Левицький).
4.Визначте речення, у якому допущено пунктуаційну помилку.
а) А за Россю на подолі ніби спочивав густий, дубовий ліс… (І.Нечуй-Левицький).
б) Вечір лагідний свіжий (Є.Гуцало).
в) Одшуміли над Придесенням перші весняні грози, по тому настали теплі погожі дні .
г) Долиною повилася річечка, наче хто кинув нову синю стрічку на зелену траву (М.Коцюбинський).
ґ) Свіжий, холоднуватий ранок обвіяв Олесине гаряче лице (І.Нечуй-Левицький).
5. Позначити речення, що містить кілька рядів однорідних членів:
А Данило сідає на поріжку, розв‘язує ганчір‘я і по черзі розпинає в руках подрані сорочки, штани, піджаки, кофти.
Б Не сполохай рідного слова, а захисти його, до серця притули.
В Яка це добра і світла година, коли село їде на Великдень до церкви.
Г Свячена вода скроплює паску і нашу долю.
6. Позначити речення з поширеними однорідними членами:
А Воля пахла живою вологістю, міцним настоєм лугових трав і молодого сіна. Б Не дивлячись на спеку, кремезний дядько човгав у чоботах, у куртці, у картузі.
В При Київських монастирях друкувалися книги, розквітали науки, медицина, ремесла.
Г Людина вважала, що вона походить від рослини, звірів, птахів.
7.Установити відповідність між реченнями з однорідними членами і типом зв‘язку між ними:
А Уже й ніч пройшла, довга, неспокійна, громовинна. Б З півдня на Україну й Росію насувалась чорна армія. В Вода гурчала струмками по ярах і пагорбках, по крайкам вулиць і провулків. Г З дитячих років любила мама весну з її гомоном неспинної води, цвіріньканням перших пташок, жадобою цвіту, росту кожного дерева. Д Дерева й кущі стояли по коліна в воді. |
1.Сполучниковий. 2.Безсолучниковий. 3.Змішаний. |
8. Установити відповідність між розділовими знаками, які слід поставити, і реченнями з однорідними членами:
А Одного разу всі четверо Юрій Оксана Ірина і Роман сиділи за столом у їдальні, готували уроки. Б Один із дослідників пропонував прийняти в основу класифікації писанок такі назви, які подають самі писанкарки, а саме «трав‘янки» «голубці» «гребінчик» «хрестик» «безконечник». В Калина під вікном рідної оселі тополя на околиці села лелече гніздо на клуні жебонлива криничка при перехресті доріг боброва гатка в тихоплинній заплаві усе це наш духовний світ. |
1.Коми і двокрапка. 2.Коми і тире. 3.Тільки коми. 4.Коми, двокрапка і тире. |
9.Списати текст, розставити розділові знаки, підкреслити однорідні члени, скласти схему.
Наприкінці зими у лютому-березні висіває насіння ялина. І ось уже всюди на засніжених галявинах по безкраїх просторах золота заметіль ялинових насінин-летючок. Під час відлиг в останні зимові дні скидають свої лусочки-ковпачки бруньки верб тополь абрикосів. Милують око і різні квіти морозник проліски лісові фіалки нарциси тюльпани. Морозники помітні всюди на тлі минулорічного опалого листя на галявинах у яру.
10. Твір-роздум на тему «Чи можна не любити і росинку, і травинку, і дощову сльозинку?..» Використайте у творі речення з однорідними членами. (0,5 с.)
Речення з однорідними членами
Тестово-практичні завдання
ІІ варіант
Тестові завдання з вибором однієї правильної відповіді
1.Укажіть речення з однорідними членами.
а) Я на гору круту крем’яную буду камінь важкий підіймать…(Леся Українка).
б) Перші зорі виткнулися на ясному й теплому ще небі (Ю.Яновський).
в) У травах коник, як зелений гном, на скрипку грає (М.Рильський).
г) Сонце, мов здорова червона діжа, випливало з-за краю землі (М.Коцюбинський).
ґ) Неси до людей всі думки, почуття і слова (М.Рильський).
2. Визначте речення, в якому правильно розставлені розділові знаки.
а) У темряві густій тяжкій, і рівній прокинувсь я (М.Рильський).
б) Велика, грізна тиша висить над степом над залитою сонцем висотою (О.Гончар).
в) Наближення зими у всьому серце чує – і в шелесті листів, і в вітрі, і в стежках (В.Сосюра).
г) Ні розвага, ні просьба, ні грізьба: ніщо не помагало (М.Коцюбинський).
ґ) Усе навколо: дерева, птахи, люди – сповнені весняної, пружної, нестримної сили (В.Собко).
3.Укажіть речення, у якому буде ставитися кома перед сполучником і при однорідних членах речення (розділові знаки опущено).
а) На птахів хотіли подивитися і великі і малі (А.Давидов).
б) Батько кинув заднього воза і побіг з гори до переднього… (І.Нечуй-Левицький).
в) Козеня швидко призвичаїлося до людей і від ранку до смеркання бавилося на вулиці з дітками.
г) Дмитрик намагався викрутитися і так і сяк (М.Коцюбинський).
ґ) За селом вдень і вночі було чути гуркіт тракторів і комбайнів (А.Давидов).
4.Визначте речення з однорідними обставинами.
а) Сниться мені поле, вечори барвисті, береги пахучі рідного Дінця (В.Сосюра).
б) В своїй хаті своя й правда, і сила, і воля (Т.Шевченко).
в) Ми маємо право на сум і любов, на щастя, на сонце і трави… (В.Симоненко).
г) І в хаті, й надворі в’ється, порядкує, господарює, і співає, і сміється (Марко Вовчок).
ґ) На морі темно, аж чорно (М.Коцюбинський).
5.Позначити речення, у якому однорідні члени поєднуються протиставними сполучниками:
А У тобі, мово, неосяжна душа народу – його щирість, радощі й печаль, його труд, і піт, і кров, і сміх, і безсмертя його.
Б Осінній ліс був легкий і прозорий од жовтого листя та від блідого проміння.
В Рій потрапив у самісіньку гущу бою, який тут точився вчора чи позавчора.
Г Марко всього везе, та не знає, що діється вдома.
6. Позначити речення, що містить кілька рядів однорідних членів:
А У ясні сонячні дні з голубого неба ллються на землю дзвінкі радісні пісні жайворонків, солов‘їв.
Б Вадик чогось тривожився, пильнував, не спускав очей з прибережної смуги і присутніх на ній.
В Восени уже з дорослими дітьми відправляються пернаті мандрівники за моря й океани.
Г Ввечері граки посідають біля своїх гнізд і сплять до ранку.
7.Установити відповідність між реченнями з однорідними членами і типом зв‘язку між ними:
А Уже й ніч пройшла, довга, неспокійна, громовинна. Б З півдня на Україну й Росію насувалась чорна армія. В Вода гурчала струмками по ярах і пагорбках, по крайкам вулиць і провулків. Г З дитячих років любила мама весну з її гомоном неспинної води, цвіріньканням перших пташок, жадобою цвіту, росту кожного дерева. Д Дерева й кущі стояли по коліна в воді. |
1.Сполучниковий. 2.Безсолучниковий. 3.Змішаний. |
8. Установити відповідність між розділовими знаками, які слід поставити, і реченнями з однорідними членами:
А Усе оповите якимось синім серпанком присмерком таємничістю казки. Б Увечері напередодні дня Святої Трійці квітчають свої хати зеленим гіллям дерева а саме клену липи ясена та осики. В Дівоче вбрання і козацька люлька топірець і спинка саней бабусина скриня і мисник на стіні вишитий рушник і звичайний віконний калачик будь-яка ужиткова річ під рукою невідомого художника чи художниці ставала витвором мистецтва. |
1.Коми і двокрапка. 2.Коми і тире. 3.Тільки коми. 4.Тільки тире. |
9. Списати текст, розставити розділові знаки, підкреслити однорідні члени, скласти схему.
Ромашки чебрець кінський щавель а у воді осока біла кашка лілії на лататті пахли всі ці квіти землі й води. Старі дупласті кудлаті верби-болотянки і кучеряві верболози, увібравши в себе красу і силу дерев усього світу, давали гостинний затінок.
Річку пройняв легенький рідкий туман. У сизій воді через туман відбиваються смугами кольори ранкового неба блідо-рожевий жовто-золотистий ясно-зеленкуватий блакитний.
10. Твір-роздум на тему «Чи можна не любити і росинку, і травинку, і дощову сльозинку?..» Використайте у творі речення з однорідними членами. (0,5 с.)
Речення з однорідними членами
Тестово-практичні завдання
ІІІ варіант
Тестові завдання з вибором однієї правильної відповіді.
1.Укажіть речення з однорідними членами.
а) Зверху сонце так і сипле теплим промінням у темну гущавину… (Марко Вовчок).
б) Людське море, ти, сило народная, з чого ж ти собі зброю скуєш? (Леся Українка).
в) Все зберегла моя уява: ті ночі зоряні, ті дні (В.Сосюра).
г) Теплий приємний вітерець колихає квіти (О. Копиленко).
ґ) ) Будь довічно, злагодо, між нами! (М.Самійленко).
2. Укажіть речення, в якому при однорідних членах є узагальнювальне слово.
а) На вудлищі гнучкім прозора волосінь та білий поплавець, та залізний гачечок – ото і зброя вся (М.Рильський).
б) Спинився – волошка чи не волошка вистромила голівку з-поміж колосочків (С.Васильченко).
в) Розцвітай же, слово, і в родині, і у школі, й на заводі, і у полі пречудесно, пречудово – розцвітай же, слово! (П.Тичина).
г) Та не з братом, не з сестрою – з німими стінами на чужині (Т.Шевченко).
ґ) Їй сняться хмари і липневі грози, чиясь душа прозора при свічі (Л.Костенко).
3.Визначте «зайве» речення.
а) Ніч тепла, місячна (Остап Вишня).
б) Вже луки почервоніли під промінням заходу; скошена трава ще дужче запахла (І.Нечуй-
Левицький).
в) Осокори й верби гніздами зеленого розкішного гілля виганялися вище од скель (І.Нечуй-
Левицький).
г) Засоромивсь осміяний Горобець та й покинув ріднесенький табунець (Л.Глібов).
ґ) На перехресті трьох доріг туман лягав, припадав до ніг (М.Бажан).
4.Укажіть речення з однорідними означеннями.
а) Синім холодним блиском одсвічував пагорб, він був наче відполірований… (В.Близнець).
б) Густа осіння роса аж додолу гнула ще зовсім зелений лист на дереві (І.Нечуй-Левицький).
в) Під осінніми високими зорями затихають оселі, і тепер стає чутнішою мова роси… (М.Стельмах).
г) Холодне, молоде срібло сонця пізньої осені розлите по землі (Є.Гуцало).
ґ) Сонце вдарило з-за лісу червоним потужним промінням на київські гори (І.Нечуй-Левицький).
5.Позначити речення з поширеними однорідними членами:
А Блискуче зелене листя барвінку не в‘яне ні взимку, ні влітку.
Б Буркуновий чай допомагає позбутися кашлю, лихоманки, безсоння.
В Легка, біла прозора постать, що з обличчя нагадує Мавку, з‘являється з-за берези і схиляється над Лукашем.
Г Скільки мудрості у прекрасному народному слові.
6.Позначити речення, у якому однорідні члени поєднуються розділовими сполучниками:
А Тугі м‘ячі ударів або злітали вгору й падали на плоскі покрівлі будинків, або скочувались униз.
Б Агора клекотала, й вирувала, й дихала одними велетенськими грудьми.
В Риба з моря – не тільки користь, улюблена їжа, а й утіха для ока.
Г Агора – це життя, а ще й провість на врожай, чутки про війну, мудра бесіда філософа.
7. Установити відповідність між реченнями з однорідними членами і типом зв‘язку між ними:
А Арфо серця мого! Люблю зажуру пісень твоїх, і невмирущий оптимізм гумору твого, і музику слів твоїх. Б Світлоносна! Ти завжди вабиш, чаруєш, кличеш на могутні хвилі свої. В Красо моя! У тобі мудрість віків і пам‘ять тисячоліть, зойк матерів у годину лиху, і переможний гук лицарів твоїх у днину побідну, і пісня серця дівочого в коханні своїм, і крик новонародженого. Г Хлопці стулили докупи свої розпатлані голови й діловито перегиркувались над схемою. Д Кращі сини Лук‘янівки хлюпалися в Дніпрі, реготалися, хапали один одного за п‘яти. |
1.Сполучниковий. 2.Безсолучниковий. 3.Змішаний. |
8. Установити відповідність між розділовими знаками, які слід поставити, і реченнями з однорідними членами:
А Одного разу всі четверо Юрій Оксана Ірина і Роман сиділи за столом у їдальні, готували уроки. Б Один із дослідників пропонував прийняти в основу класифікації писанок такі назви, які подають самі писанкарки, а саме «трав‘янки» «голубці» «гребінчик» «хрестик» «безконечник». В Калина під вікном рідної оселі тополя на околиці села лелече гніздо на клуні жебонлива криничка при перехресті доріг боброва гатка в тихоплинній заплаві усе це наш духовний світ. |
1.Коми і двокрапка. 2.Коми і тире. 3.Тільки коми. 4.Коми, двокрапка і тире. |
9.Списати текст, розставити розділові знаки, підкреслити однорідні члени, скласти схему.
Наприкінці зими у лютому-березні висіває насіння ялина. І ось уже всюди на засніжених галявинах по безкраїх просторах золота заметіль ялинових насінин-летючок. Під час відлиг в останні зимові дні скидають свої лусочки-ковпачки бруньки верб тополь абрикосів. Милують око і різні квіти морозник проліски лісові фіалки нарциси тюльпани. Морозники помітні всюди на тлі минулорічного опалого листя на галявинах у яру.
10. Твір-роздум на тему «Чи можна не любити і росинку, і травинку, і дощову сльозинку?..» Використайте у творі речення з однорідними членами. (0,5 с.)
Речення з однорідними членами
Тестово-практичні завдання
ІV варіант
Тестові завдання з вибором однієї правильної відповіді.
1.Укажіть речення з однорідними членами.
а) Перші проліски – сонця проблески.
б) Подаруй мені на спомин сон-трави духмяні квіти (Г.Коваль).
в) Природу можна ошукати, коли ти маєш душу ката (П.Перебийніс).
г) Пахне п’янко медами і свіжими травами знов (Д.Луценко).
ґ) Дуже то важка річ лишатися живим для всіх поколінь (П.Загребельний).
2. Визначте речення, у якому потрібно поставити тире при однорідних членах речення (окремі розділові знаки опущено).
а) Усе його цікавило а саме дорога, ліс, окопи під лісом (Ю.Збанацький).
б) Луки, гори, пишні сади все зелене й принишкле (О.Гончар).
в) Тут все моє отой нестримний розмах пташиного крила, магічний відголосок рими в говірці рідного села (Й.Струцюк).
г) У світі існують різні вартості вартість краси і вартість сили (З журналу).
ґ) З усього з природи рідного краю, побуту, місцевих традицій черпають народні умільці сюжети для своїх творів (З підручника).
3. Укажіть речення, що містить кілька рядів однорідних членів.
а) Світло хвилями ллється з неба, сповняє повітря, несито пожира тіні на землі, заганя їх під дерева, кущі, у гущину (М.Коцюбинський).
б) Село зашуміло, заметушилося, як велике муравлисько (М.Ірчан).
в) Недавно, недавно у нас в Україні старий Котляревський отак щебетав (Т.Шевченко).
г) Тихесенько вітер віє, степи, лани мріють, між ярами над ставами верби зеленіють (Т.Шевченко).
ґ) І враз затремтіло молоде листя, зашамотіло, струсило з себе дощ самоцвітів (М.Коцюбинський).
4.Визначте речення з однорідними додатками.
а) Мимоволі перехоплювало подих від крутизни високих шпильчастих вершин… (П.Гурієнко).
б) Любіть Україну у сні й на яву, кохану свою Україну! (В.Сосюра).
в) У скісних променях сонця на деревах, у траві, на павучачих сітках блищала, вигравала
самоцвітами роса (Б.Комар).
г) Навчився я ніжної мови у трави, у дерев, у птахів (Г.Коваль).
ґ) Привітай же, моя ненько, моя Україно, моїх діток нерозумних, як свою дитину (Т.Шевченко).
5.Позначити речення з однорідними означеннями:
А Невеликі ошатні вулики здаються хатами тих невідомих спільників, що вже знають про чари.
Б Київська братська школа проіснувала сімнадцять літ.
В У центральній частині острова здіймається конусоподібний піщаний горб.
Г Повзла зима заметільна, сніжна, морозна.
6. Позначити речення, що містить кілька рядів однорідних членів:
А У ясні сонячні дні з голубого неба ллються на землю дзвінкі радісні пісні жайворонків, солов‘їв.
Б Вадик чогось тривожився, пильнував, не спускав очей з прибережної смуги і присутніх на ній.
В Восени уже з дорослими дітьми відправляються пернаті мандрівники за моря й океани.
Г Ввечері граки посідають біля своїх гнізд і сплять до ранку.
7. Установити відповідність між реченнями з однорідними членами і типом зв‘язку між ними:
А Арфо серця мого! Люблю зажуру пісень твоїх, і невмирущий оптимізм гумору твого, і музику слів твоїх. Б Світлоносна! Ти завжди вабиш, чаруєш, кличеш на могутні хвилі свої. В Красо моя! У тобі мудрість віків і пам‘ять тисячоліть, зойк матерів у годину лиху, і переможний гук лицарів твоїх у днину побідну, і пісня серця дівочого в коханні своїм, і крик новонародженого. Г Хлопці стулили докупи свої розпатлані голови й діловито перегиркувались над схемою. Д Кращі сини Лук‘янівки хлюпалися в Дніпрі, реготалися, хапали один одного за п‘яти. |
1.Сполучниковий. 2.Безсолучниковий. 3.Змішаний. |
8. Установити відповідність між розділовими знаками, які слід поставити, і реченнями з однорідними членами:
А Усе оповите якимось синім серпанком присмерком таємничістю казки. Б Увечері напередодні дня Святої Трійці квітчають свої хати зеленим гіллям дерева а саме клену липи ясена та осики. В Дівоче вбрання і козацька люлька топірець і спинка саней бабусина скриня і мисник на стіні вишитий рушник і звичайний віконний калачик будь-яка ужиткова річ під рукою невідомого художника чи художниці ставала витвором мистецтва. |
1.Коми і двокрапка. 2.Коми і тире. 3.Тільки коми. 4.Тільки тире. |
9. Списати текст, розставити розділові знаки, підкреслити однорідні члени, скласти схему.
Ромашки чебрець кінський щавель а у воді осока біла кашка лілії на лататті пахли всі ці квіти землі й води. Старі дупласті кудлаті верби-болотянки і кучеряві верболози, увібравши в себе красу і силу дерев усього світу, давали гостинний затінок.
Річку пройняв легенький рідкий туман. У сизій воді через туман відбиваються смугами кольори ранкового неба блідо-рожевий жовто-золотистий ясно-зеленкуватий блакитний.
10. Твір-роздум на тему «Чи можна не любити і росинку, і травинку, і дощову сльозинку?..» Використайте у творі речення з однорідними членами. (0,5 с.)