Захід-гра присвячений Міжнародному дню рідної мови

Про матеріал
Чудова подорож, що має 7 зупинок (етапів). Після кожного етапу гри обидві команди отримають матеріал для майбутніх стіннівок, а також - по одній букві в конвертах. З отриманих букв команди складуть заключне слово - назву своєї стіннівки. Результатом гри є випуск стіннівок від кожної команди
Перегляд файлу

Захід-гра присвячений Міжнародному дню рідної мови

(тривалість заходу 50 хв.)

Розробила: Скулкіна Н.В.

учитель української мови

та літератури

Запорізький колегіум №98

 

Тема: «Мова - чарівниця»

Мета:. поглибити знання про красу і багатство української мови; розвивати

спостережливість, увагу, логічне мислення; формувати ціннісне ставлення

особистості до історичних, культурних і духовних надбань рідного краю; виховувати дбайливе ставлення до багатства рідної мови.

Завдання:

а) розвивати усне зв'язне мовлення учнів, пам'ять, уяву, увагу;

б) збагачувати словниковий запас учнів;

в) розширювати їх кругозір;

г) активізувати словесно-логічне мислення.

Обладнання: комп'ютери з виходом в Інтернет, мультимедійна презентація, ватман, ножиці, клей, олівці, ручка.

Форма проведення: гра, випуск стіннівок.

Попередня робота: розучування віршів, складання кросвордів, інсценування та ілюстрація байки.


Хід заходу

  1. Організаційний момент.

2. Актуалізація знань. Відеосюжет «Міжнародний день рідної мови».

Учитель 1: Кожного року 21 лютого населення України та інших країн світу відзначає дивне свято. У містах і селах все від малого до великого, святкують День рідної мови.

Учитель 2: На честь Міжнародного дня рідної мови ми з вами проведемо захоплюючу гру, яка називається «Мова - чарівниця».

У залі присутні дві команди. Команда 8-А та команда 8-Б класів. Кожна команда вже обрала собі капітана, підготувала деякі завдання.

Учитель 1: Попереду нас чекає чудова подорож, що має 7 зупинок (етапів). Після кожного етапу гри обидві команди отримають матеріал для майбутніх стіннівок, а також - по одній букві в конвертах. З отриманих букв команди складуть заключне слово - назву своєї стіннівки.

Учитель 2: Результатом нашої гри буде випуск стіннівок від кожної команди, які ми виставимо біля кабінетів учнів початкових класів.

Отже, почнемо. Бажаємо всім плідно попрацювати, а також добре відпочити.

 

І етап. «Естетична насолода» (10 хв.)

(Від кожної команди по-одному читці розповідають вірші, підготовлені заздалегідь. Віршик та малюнок до нього члени команди розташовують у стіннівках).

8-А

Як воду п'ю із чистої криниці,

З-поміж людей вишукую слова.

І наша рідна мова-чарівниця

У віршах повнозвучних ожива.

Цвіте, як квітка маку серед поля.

Дзвенить, як пісня пташки чарівна.

І хоч нелегка в Україні доля,

Та вірю все ж відродиться вона.

І буде людям Україна – мати,

Не мачуха, якою нині є.

І мову рідну будуть шанувати,

Як найбагатіше надбання своє.

                  Людмила Савчук 

8-Б

Рідна мова

Спитай себе, дитино, хто ти є,

І в серці обізветься рідна мова;

І в голосі яснім ім’я твоє

Просяє, наче зірка світанкова.

З родинного гнізда, немов пташа,

Ти полетиш, де світу далечизна,

Та в рідній мові буде вся душа

І вся твоя дорога, вся Вітчизна.

У просторах, яким немає меж,

Не згубишся, як на вітрах полова.

Моря перелетиш і не впадеш,

Допоки буде в серці рідна мова.

                          Дмитро Павличко 

8-А

Рідне слово

Ти постаєш в ясній обнові,

як пісня, линеш, рідне слово.

Ти наше диво калинове,

кохана материнська мово!

 

Несеш барвінь гарячу, яру

в небесну синь пташиним граєм

і, спивши там від сонця жару,

зеленим дихаєш розмаєм.

 

Плекаймо в серці кожне гроно,

прозоре диво калинове.

Хай квітне, пломенить червоно

в сім'ї великій, вольній, новій.

                         Дмитро Білоус      

8-Б

Буду я навчатись мови

Буду я навчатись мови

золотої...

У трави-веснянки, у гори крутої,

В потічка веселого, що постане

річкою,

В пагінця зеленого, що зросте

смерічкою.

Буду я навчатись

мови

блискавиці

В клекоті гарячім кованої

криці,

В корневищі пружному ниви

колоскової

В леготі шовковому пісні

колискової.

Щоб людському щастю

дбанок свій надбати;

Щоб раділа з мене

Україна-мати…

                  А. Малишко 

(Капітани отримують першу букву назви стіннівки)

Учитель 1: Навколо 6000 мов існує в світі, половина з яких на межі зникнення. Кожна мова - цінність. Вона відображає історію свого народу, його досвід, життєву мудрість. Так чому ж стільки уваги сьогодні приділяється рідній мові?

Учитель 2: День 21 лютого оголошено Міжнародним Днем рідної мови. Він відзначається щороку з лютого 2000 року з метою збереження і розвитку мов, культурної спадщини народу.

Учитель 1: З'єднайте пальчики у вигляді сердечка і зробіть такий жест. Що ви висловлюєте цим жестом? (Любов, кохання). Не завжди людина може порозумітися за допомогою слів, тоді вона звертається до жестів.

Учитель 2: Покажіть за допомогою жестів

ЙДИ СЮДИ! ТУДИ!

Я КАЖУ ПРАВДУ! СТОП!

ІІ етап. «Відгадай прислівя» (5 хв.)

Завдання: Театралізуйте прислів'я.

(Команди отримують конверти з прислів'ями. Від команди по-одному виходять і обирають 1 прислів'я; жестами показують його - інші учасники повинні відгадати).

1. Слово не горобець: вилетить - не впіймаєш.

2. Думай двічі, говори раз.

3. Краще спіткнутися ногою, ніж словом.

4. Чутка без крил, а літає.

5. Перо завжди сміливіше мови.

6. Гострий язик обдарування, а довгий - покарання.

7. Що написано пером, не вирубаєш сокирою.

8. Спершу подумай, а там і нам скажи.

 

 (У стіннівку команди прикріплюють прислів'я, які відгадали та отримують одну букву для заголовку).

3 етап. «Літери – в рядок» (5 хв.)

Учитель 1: Скажіть, будь ласка, кого називають філателістами? А хто такі нумізмати?. А що ще люди збирають або колекціонують? (Відповіді дітей). Чого тільки не збирають люди! Марки, листівки, картини, книги, квіти, значки, етикетки. А в минулому столітті жив чоловік, який збирав ... слова. Звали його Борис Грінченко. Результатом його праці став « Словарь української мови». Борис Грінченко був і збирачем матеріалу для словника, і його упорядником. У чотирьох томах цього словника подано близько 70 000 слів, узятих із художньої літератури та інших писемних джерел, а також з фольклорних записів, усного мовлення.

Учитель 2: Як у словниках розташовані слова?. Для чого потрібно знати алфавіт так само добре, як і таблицю множення? (Відповіді дітей) За алфавітом складаються найрізноманітніші списки, у тому числі і ваші прізвища в класному журналі.

Учитель 1: Згадайте вірш С.Я.Маршака про пані, яка віддала в багаж диван, валізу, саквояж, кошик, картину, картонку і маленького песика.  Перепишіть речі пані в алфавітному порядку (звертайте увагу не тільки на першу, але і на другу, третю, четверту, п'яту і т.п. літери), намалюйте речі пані на альбомному аркуші, за допомогою електронного словника дайте визначення словам. Щоб швидше виконати це завдання, розподіліть роботу між членами своєї команди.

(Учні розподіляють слова в алфавітному порядку, використовуючи персональний комп'ютер і вихід в інтернет, знаходять визначення слів. Наклеюють у стіннівку результати пошуку визначень значень слів, розташованих в алфавітному порядку, малюнки; отримують ще одну букву до заголовку).

 

4 этап. «Народ скаже, як завяже» (5 хв.)

Учитель 2: Як неможливо уявити землю без сіяча, життя без хліба, людину  без батьківщини, так і будь-яку мову неможливо уявити без прислів'їв і приказок. Прислів'я. Недарма кажуть, що без них прожити ніяк не можна! Вони великі помічниці і в житті вірні друзі.

Потренуймося (пропонується разом доповнити прислів'я):

 

Хто своєї мови цурається, той ... (сам себе стидається)

Язик без кісток, а ... (кості ламає)

В гостях добр, а… ( вдома краще)

Де народився … ( там і згодився)

(Кожна команда отримує лист із незакінченими прислів'ями. Потрібно доповнити прислів'я).

 

Умієш говорити ...

Людина без вітчизни, ...

Книга – твій друг, без неї, …

.... , а й та працює.

 ..., він все в ліс дивиться.

 ..., його за гроші не купиш.

 

(Капітани зачитують прислівя, а потім прикріплюють їх. Отримують у конверті букву).

Учитель 1:

Хто хоче розмовляти,

Той повинен вимовляти.

Все правильно і виразно,

Щоб всі вас зрозуміли.

 

Багато років тому, на Русі жили люди, які заради сміху і забави придумали швидко промовляти речення та важкі фрази. Так з'явилися скоромовки.

 

5 етап. «Спробуй повтори» (5 хв.)

Учитель 2: Що означає слово «скоромовка»? (Швидко, чисто і правильно вимовляти найскладніші поєднання звуків або довгих слів). Ще з давніх часів «скоромова»була захоплюючою народною грою, в якій змагалися найспритніші і вправні оратори. Українські скоромовки відрізняються складністю, іноді важко навіть просто вимовити деякі поєднання, а не те, що вимовити всю фразу в швидкому темпі, повторивши її кілька разів. Ми з вами використовуємо скоромовки для того, щоб навчитися правильно і красиво говорити.

Учитель 1: Давайте разом проговоримо скоромовку.

Коваль кулю кував, кував і перековував.

(Кожній команді пропонується проговорити одну скоромовку хором усією командою):

На полиці в коробиці
        Півкороваю і паляниця.

Ой був собі коточок,
        Украв собі клубочок
        Та й сховався в куточок.

(Команди отримують черговий конверт з буквою. В газету додаються скоромовки).

6 етап «Читаємо - показуємо» (10 хв.)

Учитель 2: А байки вам подобаються? Від століття до століття сюжети байок поповнювалися, збагачувалися новими мотивами. Визначними творцями оригінальної національної байки в Україні є Л. Глібов, Є. Гребінка, П. Гулак-Артемовський. Кожен з цих байкарів оригінальний і глибоко національний у найкращому, демократичному розумінні цього поняття. У їх творах вдало поєднувалися інтернаціональні й національні мотиви, що виявлялися насамперед у використанні багатств викривального гумору.

(Команди показують інсценізацію байок, що підготували).

Бачите, які цікаві сюжети написали два поети. Це сталося тому, що справжній поет все робить по-своєму, не схоже на інших.

Чи зробили ви малюнки до цих байок?

(Учасники в стіннівку прикріплюють байки та ілюстрації до них, які підготували заздалегідь. Отримують ще одну букву).

7 етап «Розгадай» (5 хв.)

Учитель 1: Людям завжди хочеться знати, звідки взялося все на світі? Як утворилися наша Земля, Місяць, Зірки? Як з'явилися тварини і рослини? Звідки взялися люди? І дуже цікаво знати, як відбулися слова нашої мови.

Учитель 2: Як називається  науки, яка вивчає мову? Так, це лінгвістика - від латинського слова «лінгва», що означає «мова». А вам зрозуміло, що значить «латинське слово»? Це слово на мові, званому латинь. Нею розмовляли в Стародавньому Римі. Хоча тепер на цій мові вже ніхто не говорить, багато латинських слів перейшли в сучасну мову.

Учитель 1: Серед слів латинського походження багато наукових і політичних термінів, взагалі слів, пов'язаних з "вченими" заняттями: адвокат, аудиторія, декан, колега, революція, республіка та ін.

З латинської мови прийшло чимало власних особових імен: Антон, Валентин, Валерій, Віктор, Костянтин, Максим, Марина, Наталія, Павло, Роман, Сергій, і ін.

Учитель 2: Одним з розділів лінгвістики є наука про походження слів, про їхню історію. Ця наука називається етимологією. Вона вивчає зміни, що відбуваються в мові. У житті змінюється все. Те ж саме відбувається і з мовою.

Завдання: Відгадайте кросворд. (Домашнє завдання було познайомитися з науками про мову і скласти кросворд, використовуючи якомога більше слів).

(Кросворди прикріплюються у стіннівки).

Рефлексія

Учитель 1: Відзначаючи 21 лютого Міжнародний День рідної мови, давайте визначимося, що ж ми можемо зробити для збереження нашої мови і культури? Відповіді дітей ...

- вивчати українську мову;

- історію народу, культуру і традиції;

- не засмічувати мову поганими словами; (Не думай, що вживаючи грубі слова, ти покажеш дорослішими)

- зберігати культуру нашого народу;

- любити рідну мову і свою Батьківщину.

Учитель 2: Ми з вами прийшли до висновку, що треба боротися за чистоту рідної мови. Щоб бути гідним громадянином своєї країни, потрібно зберігати її культуру і традиції.

(Капітани отримують останню букву заголовка).

Складіть із зібраних букв слова і прикріпіть їх у стіннівках. (Отримали назви: Буквиця і Алфавіт). Покажіть, що у вас вийшло.

Підведення підсумків

Учитель 1: Ось і підійшла до кінця наша гра, присвячена Міжнародному дню рідної мови.

Учитель 2: Результатом якої став випуск стіннівок.

Домашнє завдання: Любіть свою рідну мову, в ньому минуле, сьогодення і майбутнє.

 

docx
Додано
1 березня 2019
Переглядів
809
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку