Захід-гра присвячений Міжнародному дню рідної мови
(тривалість заходу 50 хв.)
Розробила: Скулкіна Н.В.
учитель української мови
та літератури
Запорізький колегіум №98
Тема: «Мова - чарівниця»
Мета:. поглибити знання про красу і багатство української мови; розвивати
спостережливість, увагу, логічне мислення; формувати ціннісне ставлення
особистості до історичних, культурних і духовних надбань рідного краю; виховувати дбайливе ставлення до багатства рідної мови.
Завдання:
а) розвивати усне зв'язне мовлення учнів, пам'ять, уяву, увагу;
б) збагачувати словниковий запас учнів;
в) розширювати їх кругозір;
г) активізувати словесно-логічне мислення.
Обладнання: комп'ютери з виходом в Інтернет, мультимедійна презентація, ватман, ножиці, клей, олівці, ручка.
Форма проведення: гра, випуск стіннівок.
Попередня робота: розучування віршів, складання кросвордів, інсценування та ілюстрація байки.
Хід заходу
2. Актуалізація знань. Відеосюжет «Міжнародний день рідної мови».
Учитель 1: Кожного року 21 лютого населення України та інших країн світу відзначає дивне свято. У містах і селах все від малого до великого, святкують День рідної мови.
Учитель 2: На честь Міжнародного дня рідної мови ми з вами проведемо захоплюючу гру, яка називається «Мова - чарівниця».
У залі присутні дві команди. Команда 8-А та команда 8-Б класів. Кожна команда вже обрала собі капітана, підготувала деякі завдання.
Учитель 1: Попереду нас чекає чудова подорож, що має 7 зупинок (етапів). Після кожного етапу гри обидві команди отримають матеріал для майбутніх стіннівок, а також - по одній букві в конвертах. З отриманих букв команди складуть заключне слово - назву своєї стіннівки.
Учитель 2: Результатом нашої гри буде випуск стіннівок від кожної команди, які ми виставимо біля кабінетів учнів початкових класів.
Отже, почнемо. Бажаємо всім плідно попрацювати, а також добре відпочити.
І етап. «Естетична насолода» (10 хв.)
(Від кожної команди по-одному читці розповідають вірші, підготовлені заздалегідь. Віршик та малюнок до нього члени команди розташовують у стіннівках).
8-А
Як воду п'ю із чистої криниці,
З-поміж людей вишукую слова.
І наша рідна мова-чарівниця
У віршах повнозвучних ожива.
Цвіте, як квітка маку серед поля.
Дзвенить, як пісня пташки чарівна.
І хоч нелегка в Україні доля,
Та вірю все ж відродиться вона.
І буде людям Україна – мати,
Не мачуха, якою нині є.
І мову рідну будуть шанувати,
Як найбагатіше надбання своє.
Людмила Савчук
8-Б
Рідна мова
Спитай себе, дитино, хто ти є,
І в серці обізветься рідна мова;
І в голосі яснім ім’я твоє
Просяє, наче зірка світанкова.
З родинного гнізда, немов пташа,
Ти полетиш, де світу далечизна,
Та в рідній мові буде вся душа
І вся твоя дорога, вся Вітчизна.
У просторах, яким немає меж,
Не згубишся, як на вітрах полова.
Моря перелетиш і не впадеш,
Допоки буде в серці рідна мова.
Дмитро Павличко
8-А
Рідне слово
Ти постаєш в ясній обнові,
як пісня, линеш, рідне слово.
Ти наше диво калинове,
кохана материнська мово!
Несеш барвінь гарячу, яру
в небесну синь пташиним граєм
і, спивши там від сонця жару,
зеленим дихаєш розмаєм.
Плекаймо в серці кожне гроно,
прозоре диво калинове.
Хай квітне, пломенить червоно
в сім'ї великій, вольній, новій.
Дмитро Білоус
8-Б
Буду я навчатись мови
Буду я навчатись мови
золотої...
У трави-веснянки, у гори крутої,
В потічка веселого, що постане
річкою,
В пагінця зеленого, що зросте
смерічкою.
Буду я навчатись
мови
блискавиці
В клекоті гарячім кованої
криці,
В корневищі пружному ниви
колоскової
В леготі шовковому пісні
колискової.
Щоб людському щастю
дбанок свій надбати;
Щоб раділа з мене
Україна-мати…
А. Малишко
(Капітани отримують першу букву назви стіннівки)
Учитель 1: Навколо 6000 мов існує в світі, половина з яких на межі зникнення. Кожна мова - цінність. Вона відображає історію свого народу, його досвід, життєву мудрість. Так чому ж стільки уваги сьогодні приділяється рідній мові?
Учитель 2: День 21 лютого оголошено Міжнародним Днем рідної мови. Він відзначається щороку з лютого 2000 року з метою збереження і розвитку мов, культурної спадщини народу.
Учитель 1: З'єднайте пальчики у вигляді сердечка і зробіть такий жест. Що ви висловлюєте цим жестом? (Любов, кохання). Не завжди людина може порозумітися за допомогою слів, тоді вона звертається до жестів.
Учитель 2: Покажіть за допомогою жестів
ЙДИ СЮДИ! ТУДИ!
Я КАЖУ ПРАВДУ! СТОП!
ІІ етап. «Відгадай прислів’я» (5 хв.)
Завдання: Театралізуйте прислів'я.
(Команди отримують конверти з прислів'ями. Від команди по-одному виходять і обирають 1 прислів'я; жестами показують його - інші учасники повинні відгадати).
1. Слово не горобець: вилетить - не впіймаєш.
2. Думай двічі, говори раз.
3. Краще спіткнутися ногою, ніж словом.
4. Чутка без крил, а літає.
5. Перо завжди сміливіше мови.
6. Гострий язик обдарування, а довгий - покарання.
7. Що написано пером, не вирубаєш сокирою.
8. Спершу подумай, а там і нам скажи.
(У стіннівку команди прикріплюють прислів'я, які відгадали та отримують одну букву для заголовку).
3 етап. «Літери – в рядок» (5 хв.)
Учитель 1: Скажіть, будь ласка, кого називають філателістами? А хто такі нумізмати?. А що ще люди збирають або колекціонують? (Відповіді дітей). Чого тільки не збирають люди! Марки, листівки, картини, книги, квіти, значки, етикетки. А в минулому столітті жив чоловік, який збирав ... слова. Звали його Борис Грінченко. Результатом його праці став « Словарь української мови». Борис Грінченко був і збирачем матеріалу для словника, і його упорядником. У чотирьох томах цього словника подано близько 70 000 слів, узятих із художньої літератури та інших писемних джерел, а також з фольклорних записів, усного мовлення.
Учитель 2: Як у словниках розташовані слова?. Для чого потрібно знати алфавіт так само добре, як і таблицю множення? (Відповіді дітей) За алфавітом складаються найрізноманітніші списки, у тому числі і ваші прізвища в класному журналі.
Учитель 1: Згадайте вірш С.Я.Маршака про пані, яка віддала в багаж диван, валізу, саквояж, кошик, картину, картонку і маленького песика. Перепишіть речі пані в алфавітному порядку (звертайте увагу не тільки на першу, але і на другу, третю, четверту, п'яту і т.п. літери), намалюйте речі пані на альбомному аркуші, за допомогою електронного словника дайте визначення словам. Щоб швидше виконати це завдання, розподіліть роботу між членами своєї команди.
(Учні розподіляють слова в алфавітному порядку, використовуючи персональний комп'ютер і вихід в інтернет, знаходять визначення слів. Наклеюють у стіннівку результати пошуку визначень значень слів, розташованих в алфавітному порядку, малюнки; отримують ще одну букву до заголовку).
4 этап. «Народ скаже, як зав’яже» (5 хв.)
Учитель 2: Як неможливо уявити землю без сіяча, життя без хліба, людину без батьківщини, так і будь-яку мову неможливо уявити без прислів'їв і приказок. Прислів'я. Недарма кажуть, що без них прожити ніяк не можна! Вони великі помічниці і в житті вірні друзі.
Потренуймося (пропонується разом доповнити прислів'я):
Хто своєї мови цурається, той ... (сам себе стидається)
Язик без кісток, а ... (кості ламає)
В гостях добр, а… ( вдома краще)
Де народився … ( там і згодився)
(Кожна команда отримує лист із незакінченими прислів'ями. Потрібно доповнити прислів'я).
Умієш говорити ...
Людина без вітчизни, ...
Книга – твій друг, без неї, …
.... , а й та працює.
..., він все в ліс дивиться.
..., його за гроші не купиш.
(Капітани зачитують прислів’я, а потім прикріплюють їх. Отримують у конверті букву).
Учитель 1:
Хто хоче розмовляти,
Той повинен вимовляти.
Все правильно і виразно,
Щоб всі вас зрозуміли.
Багато років тому, на Русі жили люди, які заради сміху і забави придумали швидко промовляти речення та важкі фрази. Так з'явилися скоромовки.
5 етап. «Спробуй повтори» (5 хв.)
Учитель 2: Що означає слово «скоромовка»? (Швидко, чисто і правильно вимовляти найскладніші поєднання звуків або довгих слів). Ще з давніх часів «скоромова»була захоплюючою народною грою, в якій змагалися найспритніші і вправні оратори. Українські скоромовки відрізняються складністю, іноді важко навіть просто вимовити деякі поєднання, а не те, що вимовити всю фразу в швидкому темпі, повторивши її кілька разів. Ми з вами використовуємо скоромовки для того, щоб навчитися правильно і красиво говорити.
Учитель 1: Давайте разом проговоримо скоромовку.
Коваль кулю кував, кував і перековував.
(Кожній команді пропонується проговорити одну скоромовку хором усією командою):
На полиці в коробиці
Півкороваю і паляниця.
Ой був собі коточок,
Украв собі клубочок
Та й сховався в куточок.
(Команди отримують черговий конверт з буквою. В газету додаються скоромовки).
6 етап «Читаємо - показуємо» (10 хв.)
Учитель 2: А байки вам подобаються? Від століття до століття сюжети байок поповнювалися, збагачувалися новими мотивами. Визначними творцями оригінальної національної байки в Україні є Л. Глібов, Є. Гребінка, П. Гулак-Артемовський. Кожен з цих байкарів оригінальний і глибоко національний у найкращому, демократичному розумінні цього поняття. У їх творах вдало поєднувалися інтернаціональні й національні мотиви, що виявлялися насамперед у використанні багатств викривального гумору.
(Команди показують інсценізацію байок, що підготували).
Бачите, які цікаві сюжети написали два поети. Це сталося тому, що справжній поет все робить по-своєму, не схоже на інших.
Чи зробили ви малюнки до цих байок?
(Учасники в стіннівку прикріплюють байки та ілюстрації до них, які підготували заздалегідь. Отримують ще одну букву).
7 етап «Розгадай» (5 хв.)
Учитель 1: Людям завжди хочеться знати, звідки взялося все на світі? Як утворилися наша Земля, Місяць, Зірки? Як з'явилися тварини і рослини? Звідки взялися люди? І дуже цікаво знати, як відбулися слова нашої мови.
Учитель 2: Як називається науки, яка вивчає мову? Так, це лінгвістика - від латинського слова «лінгва», що означає «мова». А вам зрозуміло, що значить «латинське слово»? Це слово на мові, званому латинь. Нею розмовляли в Стародавньому Римі. Хоча тепер на цій мові вже ніхто не говорить, багато латинських слів перейшли в сучасну мову.
Учитель 1: Серед слів латинського походження багато наукових і політичних термінів, взагалі слів, пов'язаних з "вченими" заняттями: адвокат, аудиторія, декан, колега, революція, республіка та ін.
З латинської мови прийшло чимало власних особових імен: Антон, Валентин, Валерій, Віктор, Костянтин, Максим, Марина, Наталія, Павло, Роман, Сергій, і ін.
Учитель 2: Одним з розділів лінгвістики є наука про походження слів, про їхню історію. Ця наука називається етимологією. Вона вивчає зміни, що відбуваються в мові. У житті змінюється все. Те ж саме відбувається і з мовою.
Завдання: Відгадайте кросворд. (Домашнє завдання було познайомитися з науками про мову і скласти кросворд, використовуючи якомога більше слів).
(Кросворди прикріплюються у стіннівки).
Рефлексія
Учитель 1: Відзначаючи 21 лютого Міжнародний День рідної мови, давайте визначимося, що ж ми можемо зробити для збереження нашої мови і культури? Відповіді дітей ...
- вивчати українську мову;
- історію народу, культуру і традиції;
- не засмічувати мову поганими словами; (Не думай, що вживаючи грубі слова, ти покажеш дорослішими)
- зберігати культуру нашого народу;
- любити рідну мову і свою Батьківщину.
Учитель 2: Ми з вами прийшли до висновку, що треба боротися за чистоту рідної мови. Щоб бути гідним громадянином своєї країни, потрібно зберігати її культуру і традиції.
(Капітани отримують останню букву заголовка).
Складіть із зібраних букв слова і прикріпіть їх у стіннівках. (Отримали назви: Буквиця і Алфавіт). Покажіть, що у вас вийшло.
Підведення підсумків
Учитель 1: Ось і підійшла до кінця наша гра, присвячена Міжнародному дню рідної мови.
Учитель 2: Результатом якої став випуск стіннівок.
Домашнє завдання: Любіть свою рідну мову, в ньому минуле, сьогодення і майбутнє.