Матеріал призначено для проведення контрольного оцінювання досягнень учнів з української мови у 10 класі ( профільний рівень) . Укладено відповідно до чинної програми з української мови . Тестові завдання розроблено з урахуванням моделі ЗНО
ТЕМА «ЛЕКСИКОЛОГІЯ. Омоніми. Пароніми. Синоіми. Антоніми. Переносні значення слів » Варіант 2 10 клас
1. Продовжіть речення Наука, що вивчає словниковий склад мови, називається…
А Лексикою. Б Лексикологією. В Фразеологією. Г Морфологією.
2. Продовжіть речення Одиницею лексики є… А Слово. Б Словник. В Склад. Г Поняття.
3. Укажіть рядок, де вжито речення з метафорою.
А Втома крадеться тихо… (В. Бичко). Б Нами вивчено лексику і лексикологію.
В Він скрізь руку має? (І. Карпенко-Карий). Г Школа звернулася по допомогу.
4. Укажіть рядок, де всі подані слова є між собою синонімами.
А Добрий, чемний, лагідний, чесний. Б Свіжий, джерельний, чистий, білий.
В Сучасне, актуальне, теперішнє, сьогоденне. Г Хуртовина, завірюха, віхола, хуга, заметіль.
5. Укажіть рядок, де всі подані слова мають антоніми.
А Стілець, волосся, книга, піч. Б Апостроф, відмінок, ом, вольт.
В Фіалковий, рожевий, волошковий, жовтогарячий. Г Білий, мудрий, близько, правда, любити.
6. Укажіть рядок, де всі подані слова можуть мати омонімічну пару.
А Лайка, гайка, справа, страва. Б Ключ, коса, замок, атлас.
В Склад, світло, лютий, чайка. Г Протягом, дуло, світило, фразеологія.
7. Укажіть рядок, де всі слова — абсолютні синоніми. А Бажати, зичити. Б Випливати, слідувати, виходити. В Відмічати, відзначати, зауважити. Г Вводити, умикати, уносити. Д Добавити, додати.
8 .Вставте слова за змістом 1.«Створивши збройні сили для самопорятунку нації, український народ використовував свою (військову , воєнну) могутність лише для захисту України»
2. Богдан Хмельницький, що тоді облягав Львів, не думав добувати міста й не вів проти нього майже ніяких (військових, воєнних ) операцій
3. Відчинилися блискучі дверцята, вийшов якийсь незнайомий ( військовий, воєнний).
4. Весела (кампанія, компанія ) з піснями й музикою зупинилася біля острова.
5. Він і прибув сюди, щоб дізнатися, яка буде директива щодо посівної ( кампанії, компанії).
6. Є у мене звичка — ходити по вулицях і тулитися до (людних , людяних) місць.(Ю. Яновський).
7. Вона усміхалась (людною, людяною ) усмішкою, простягнувши до мене обидві руки.
8. Потрібно використовувати підземні джерела, де води вищої якості порівняно з ( поверхневими, поверховими).(журн.).
9. Життя не стоїть на місці. Нині воно поставило нове завдання — (поверхневий, поверховий ) обробіток ґрунту.
10. Вам, може, чудно, що я взяла такий ( поверхневий , поверховий ) тон, але ж говорити ґрунтовно на такі теми, се значило б стріляти з гармат по горобцях.
11. Я не маю про це жодної (жодного) ( уяви , уявлення) ;
12. Про ці речі вона мала досить туманну ( туманне) ( уяву, уявлення).
13. Поки в моїй ( уяві, уявленні) малюються люди, події й природа — я почуваю себе щасливим»
14.І ось тут саме сталось щось (дивне дивовижне) , незрозуміле. Наче камінь зірвався з гори.
15. Як я різьбив ті риси (дивні , дивовижні ). Було натхнення…
9. Виділене слово вжито в прямому значенні в реченні
А Холодні осінні тумани спускають на землю мокрі коси. Б У чужу душу не влізеш.
В Умивається сльозами убога земля. Г Приходять друзі, виринають у пам'яті спогади.
10. Визначте тип переносного значення слова у реченнях та словосполученнях, установивши відповідність
1.Взуття на ньому горить. 2.Інститут святкує своє сторіччя. 3.Він скрізь руку має, а ми що? 4.Грім оплесків. 5. Весь стіл заставлено сріблом. 6.Конференція прийняла звернення 7. Нарешті вся школа готова веселитись . 8.Клієнт завжди правий. 9. У неї море радості. 10. Ніс корабля 11.Людям рота не зав'яжеш. |
А. Метафора Б. Метонімія В. Синекдоха |
11.Виписати омоніми. Визначити їх різновиди( омоформи, омографи, омофони).
1). Ой, скажи, дай пораду, як прожити без долі? Як одрізана гілка, що валяється долі
2) Гей, стрільці, хапайте луки та й біжіть бігом на луки!
3) Вітром збило трепетну крону, снігом вкрило зламану віть. Черевики для ворони продаються за три крони. 4) Що ж, не буде наша мати борошна сьогодні мати. 5) Вересню мій, веслами весело греби, ждуть тебе на березі з кошиком гриби . 6) Мені дорога лише земля, з якої я росту. Тому нам і щастя нелегке на світі, дорога крута, а не стежка обічна 7) Дуб хтось точить чи ялину, в той же час до них я лину.
Укажіть власне українські слова.
А Щока, кулак, племінник, кочерга, гусар. Б Борщ, щавель, вітер, молоко, історія.
В Верба, сіль, мед, вівця, ложа. Г Сузір’я, подвір’я, межиріччя, вибалок.
8. Укажіть рядок, де всі подані слова можуть мати омонімічну пару.
А Лайка, гайка, справа, страва. Б Ключ, коса, замок, атлас.
В Склад, світло, лютий, чайка. Г Протягом, дуло, світило, фразеологія.
9. Укажіть рядок, де всі подані слова — діалектні.
А Легінь, парубок, файно, вивірка. Б Держава, народ, двері, човен.
В Дулясник, ботень, халупа, цибуля. Г Ятаган, хаза, зивро, їжак. Д Ляскавиця, таний, ачей, когут, блават.
10. Укажіть рядок, де всі слова — абсолютні синоніми. А Бажати, зичити. Б Випливати, слідувати, виходити. В Відмічати, відзначати, зауважити. Г Вводити, умикати, уносити. Д Добавити, додати.
11. Укажіть рядок слів-діалектизмів. А Ґазда, плай, лібрето, він’єтка. Б Файно, вуйко, тайстра, бараболя.
В Штрек, ватра, сарака, на-гора. Г Бовдур, телепень, беркицьнутися, роззява.
12. У якому з речень є просторічна лексика? А Жита скосили за два дні, пшениця ще достигала (Ф. Бурлака).Б Десь збоку, у високості закурликали журавлі (В. Калика). В Усі свої заробітки я проциндрив (Р. Іваничук).Г Скажи мені правду, мій любий козаче (Т. Шевченко).