Даний матеріал дає можливість оцінити рівень орфографічної і пунктуаційної грамотності дев'ятикласників;перевірити рівень сформованості відповідних умінь і навичок з вивчених тем
Контрольна робота . Узагальнення й систематизація вивченого за рік.
9 клас
І рівень
1. Укажіть речення, де правильно розставлено розділові знаки при прямій мові.
а) «У вигляді мови, — сказав Олесь Гончар, дано людині великий дар».
( А. Бортняк)
б ) Стародавня народна приповідка мудро вчить - «Держімося землі, бо земля держить нас». (Г. Тарасенко)
в) Бабуся питає: «А що, дітки?» Чого прийшли, мої соколята? (Марко Вовчок)
г) «Хіба зацікавить кого доля робітників у моєму творі, коли на них, живих, ніхто не звертає уваги?», — з гіркотою подумав поет і повернувся додому.
(І. Вільде)
2. Реченням називається
а) синтаксична одиниця, що виражає закінчену думку про факт чи явище дійсності;
б) мінімальна одиниця мови, що виражає поняття про предмет, процес, явище дійсності, ознаки чи відношення;
в) смислове й граматичне об’єднання слів, що називає предмети, дії та ознаки повніше, ніж окреме слово;
г) продукт мовленнєвого процесу, що характеризується тематичною завершеністю й відображає ставлення мовця до висловленого.
3. Основна одиниця синтаксису, що є інтонаційно оформленим смисловим і граматичним цілим і виражає закінчену думку, є:
а) словосполучення;
б) текст;
в) складне синтаксичне ціле;
г) речення.
ІІ рівень
4. Дієслова у неозначеній формі – це:
а) читати, писати, навчатися, намагатися;
б) читаючи, написавши, навчаючись;
в) прочитаний, записаний, знаючий;
г) прочитано, записано, прикрито
5. Формотворчими є такі частки:
а) не, ні, ані;
б) ось, он, воно, оце;
в) хай, нехай, би (б);
г) невже, хіба, чи.
6. У кінці речення звертання стоїть у такому реченні:
а) Поезіє! У штольнях самоти все зводимо повітряні мости.
б) Пульсуйте ви, слова мого рядка, мов світляки морського маяка.
в) О мріє, мріє, в нетерпінні куди ти завела мене?
г) Що ж будем робити, братове?
ІІІ рівень
7. Визначити складне речення, побудоване за схемою: [ ], й [ ], ( ) .
а) Вишнево-яблуневі садки, ще сьогодні зранку такі змерзлі, подобрішали, потеплішали, й село звеселіло, людські обличчя погіднішими стали.
б) Я слухав рідну пісню, рідну мову, й вона лилась струмком, у якому переплелися запахи калини, чебрецю, лепехи.
в) Огонь пішов по жилах хлопця, й він ясно одчув у собі, ніби од сну пробудившись, одчув творця, художника.
г) Зелене безгоміння в полі, на обрії завмерла не хмара, а кінь із вершником, що тримає перед собою голубого списа.
8. Відокремлена прикладка є у реченні:
а) І він мерщій згадав, ледащо, материну мову.
б) У слово маминого серця вслухаюсь, тішуся, росту.
в) Не занімайте вік, вуста, і вимовляйте слово-мрію.
г) Слова, як люди, незвичайні в неодновимірності їх
9. Який розділовий знак необхідно поставити між частинами безсполучникових складних речень?
а) тире; б) двокрапку; в) крапку з комою; г) кому
3.Людям давно відома одна чудова істина тільки велика мета породжує велику енергію
ІУ рівень
10. Визначити вид підрядного речення. Побудувати схему.
Я чолом припаду і відчую, як сонячно бродить життєдайний, промовистий дух.
11.Записати у фонетичній транскрипції слова:
Дзвін - __________________________________________________
Знання - _________________________________________________
Яблуня - _________________________________________________
Письменник - _____________________________________________
Пасуться - ________________________________________________
12. Розставити розділові знаки в реченні. Побудувати схему речення.
Місяць уже вклався спати а спокійна земля з хвилюванням прислухалась і прислухалась як журавлі на своїх крилах несли їй весну і розсівали той срібний перелив по якому сьогодні ж людськими надіями засіється нове зерно.