Урок "Основні види складнопідрядних речень"

Про матеріал

Урок на тему "Основні види СПР" побудовано за методикою "перевернутого навчання".

Мета уроку - поглибити знання учнів про види підрядних речень, будову СПР, удосконалювати навички синтаксичного аналізу, формувати вміння знаходити СПР у тексті, визначати види підрядних частин за допомогою запитань, учити правильно інтонувати СПР, конструювати СПР різних видів, використовувати СПР у різних висловлюваннях. Використано матеріали з блогу вчителя https://anosovai.blogspot.com

Перегляд файлу

                                                                    Кочмар Ірина Олександрівна

                                                                    заступник директора з НВР,

                                                                    учитель української мови та літератури

                                                                    НВК «Кіровоградський колегіум»

 

9 клас

Тема. Основні види складнопідрядних речень

Мета. Формувати компетентності:

  • спілкування державною мовою: володіти засобами української мови, конструювати речення;
  • математична: виокремлювати головне та другорядне, перетворювати інформацію з однієї форми в іншу;
  • ІКТ: спостерігати за мовними явищами, аналізувати їх;
  • уміння вчитися: планувати та організовувати власну навчальну діяльність, користуватися он-лайн ресурсами;
  • соціальна: співпрацювати з іншими на результат;
  • загальнокультурна: дотримуватися норм літературної мови;
  • екологічна грамотність та здорове життя:  враховувати вплив слова на психічне здоров'я.

Складові мети:

Знаннєва: поглибити знання учнів про види підрядних речень, будову СПР, удосконалювати навички синтаксичного аналізу.

Діяльнісна: формувати вміння знаходити СПР у тексті, визначати види підрядних частин за допомогою запитань, учити правильно інтонувати СПР, конструювати СПР різних видів, використовувати СПР у різних висловлюваннях.

Ціннісна: зрозуміти суть поняття «щастя»

Тип уроку. Урок застосування набутих знань, умінь, навичок (методика «перевернутого навчання»)

Обладнання. Підручник, мультимедійне обладнання, газета «Щастя», рефлексійна газета «Сходинки до щастя»

                                               Зміст уроку

  1. Організація класу. Налаштування на роботу(слайд 1,2)

Якщо ви не зробите крок уперед – ви не зрушите з місця.

Якщо ви не спитаєте – ви не отримаєте відповіді.

Якщо ви не спробуєте – ви не зможете досягти мети.

  1. Повідомлення теми, мети, очікуваних результатів(слайд 3). Робота з технологічною картою(слайд 4,5)
  2. Вивчення теми уроку.

         а) актуалізація опорних знань

             - як можна схарактеризувати речення за кількістю граматичних основ?

( таблиця 1), (слайд 6)

 

 

 

Щастя – це стан душі.

 

Маю велике щастя, живучи з тобою на землі.

 

Людина живе справжнім життям, якщо вона щаслива чужим щастям.

 

 

  • визначення граматичних основ поданих речень, назвати асоціації зі словом «щастя» (таблиця 2), (слайд 7)

 

 

 

Інші живуть щасливо, і самі того не знають.

 

Щоб привернути щастя, треба вміти знаходити радість у житті

 

Щастя – це властивість характеру: одні його весь час чекають, інші безперервно шукають.

 

 

  • чим відрізняються речення?

       б)  сприйняття та засвоєння матеріалу:

- що є показником СПР?

- яку будову має СПР?

- як виражається залежність між частинами?(слайд 8)

- робота з підручником (ст.. 67)

- робота з реченнями (визначити граматичні основи, вид підрядної частини), (слайд 9)

       Щастя на боці людини, яка задоволена.

       Думаю, що щастя — це не станція, а спосіб подорожувати.

       Жодна людина не є щасливою, поки вона не вважає себе щасливою.

 

- виконання завдання на відповідність (аналіз домашнього завдання), робота з блогом учителя (слайд 10)

1.Складносурядне речення

2.Складнопідрядне речення з підрядною означальною частиною

3. Складнопідрядне речення з підрядною з'ясувальною частиною

4. Складнопідрядне речення з підрядною обставинною частиною

 

А. Потрібно мріяти, щоб майбутнє обернути в сьогодення.

Б. Варто пам’ятати, що немає нічого кращого від праці за покликанням.

В. Найщасливіша людина та, яка дарує щастя найбільшій кількості людей.

Г. Міцне щастя – доля чесної людини.

Д. Життя коротке, але людина знов і знов проживає його у своїх дітях.

- вправа на конструювання (доповнити речення, визначити вид підрядної частини, скласти схеми), (слайд 11)

   Щоб бути щасливим, треба……

   Щаслива людина – це та людина, яка…..

   Я хочу бути щасливим, тому що…….

   Мені здається, що щастя……..

 

           в) закріплення вивченого:

                       -  робота в групах (виконання вправи з «ключем»), (слайд 12)

Завдання: 1 група – визначити речення з підрядною означальною частиною.

                  2 група - визначити речення з підрядною з'ясувальною частиною.

                  3 група - визначити речення з підрядною обставинною  частиною

1. Сон, який побачив Святослав, віщував біду.

2. Відомо, що написання цієї священної книги тривало багато століть.

3. Олена вважає, що урок сьогодні був цікавим.

4. Отоді, коли вони опиняться на рівних, поговоримо.

5. Картина, яку  побачили діти,  захопила їх.

6. Доки сонце зійде, роса очі виїсть.

7. Автор літопису брав участь у тогочасних подіях, так що його назвали Самовидцем.

 8. Острозька академія – навчальний заклад, що має визначну історію.

9. Розумію, як треба виконати завдання.

Ключ. З перших букв перших слів прочитаєте прізвище письменника. Необхідно визначити, чому саме це прізвище зашифроване.

                      -   бесіда про філософські погляди Г. Сковороди (слайд 13)

                      - виконання синтаксичного аналізу речення (слайд 14)

Не шукай щастя за морями, бо воно знаходиться в тобі самому.

  • робота з текстом (визначення теми, основної думки, виражальних можливостей СПР).

Легенда про щастя
      Стверджують, що щастя перебувало у золотому, щільно стуленому пуп'янку тюльпана. Ніхто не міг дістатися до нього, хоча й намагалися: хто — силою, хто — хитрощами, хто — заклинаннями. І йшли до тієї квітки і старі, і молоді, і здорові й малі. Йшли царі і жебраки з торбами, йшли багатії і злидарі. Натовп біля квітки збирався і згодом розходився ні з чим. Щастя нікому не давалося до рук.

     Та ось одного разу луками, де росла квітка, йшла натомлена тяжкою працею бідна жінка й вела за руку свого маленького сина. Їй хотілося бодай подивитися на пуп'янок чарівної квітки щастя, якого вона так і не бачила за все своє життя, лише тяжко зітхала, згадуючи про нього. Жінка тихесенько, із завмиранням серця наблизилася до квітки. Раптом її хлопчик, побачивши пуп'янок чарівної квітки, дзвінко і голосно, як може лише дитина, розсміявся.
      І сталося диво: тієї самої миті пуп'янок розкрився. Те, що не вдавалося зробити ні силою, ні хитрощами, зробив веселий безтурботний дитячий сміх...
      Дорослому часом важко збагнути, що не все можна купити за гроші, не все можна здобути силою чи хитрощами. По-справжньому щасливою може бути лише дитина. Лише їй так небагато для щастя треба.

 

  1. Підсумки уроку (слайд 16). Рефлексія (слайд 17)

              Використання методики «Подаруй зірку» (учні дарують зірки тому, хто, на їхню думку, активно працював. Учням, які залишилися без зірок, їх дарує вчитель.) За допомогою зірок учні визначають рівень засвоєння матеріалу на рефлексійній газеті.

5. Домашнє завдання §18, дом. впр. ст.69,  практ. завдання № 3 (блог)

                                            *завдання для  самоперевірки №2 (блог)

 

 

 

1

 

doc
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
6 липня 2018
Переглядів
1013
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку