Мета: закріпити поняття про складносурядне речення, пояснити, якими сполучниками зв'язуються його частини; вчити розпізнавати складносурядні речення, визначати в них граматичні основи, розряди сполучників, якими з'єднуються частини складносурядного речення; розвивати увагу, пам'ять, образне мислення; формувати соціальні компетентності; виховувати культуру спілкування.
Тема. Складносурядне речення, його будова і засоби зв’язку.
Смислові зв’язки між частинами складносурядного речення
Мета: закріпити поняття про складносурядне речення, пояснити, якими сполучниками зв’язуються його частини; вчити розпізнавати складносурядні речення, визначати в них граматичні основи, розряди сполучників, якими з’єднуються частини складносурядного речення; розвивати увагу, пам'ять, образне мислення; формувати соціальні компетентності; виховувати культуру спілкування.
Тип: урок повідомлення нових знань (за О. Текучовим).
Методи й прийоми: робота з таблицями, частково пошуковий метод, дослідницькі завдання, проблемне запитання, метод вправ.
Обладнання: підручники, мультимедійний комплекс, мультимедійні матеріали, словники.
Випереджувальна робота: зясувати за словником значення слова добро
Очікувані результати:
Епіграф: Нехай ця істина стара,
але людина починається з добра! (Л. Забашта)
Перебіг уроку
І. Організаційна частина. Створення позитивної емоційної атмосфери.
Діти! Поки ви всі в школі, нам так хочеться навчити вас багатьох речей, щоб у дорослому житті ви послуговувались не лише знаннями предметів, які вчите, але брали щось для себе із тих бесід, розмов, у яких берете участь. Ми всі сподіваємось, що ви вийдете зі школи прекрасними людьми, ввічливими співбесідниками, а в серці кожного світитиме маленьке сонце. Це наша доброта.
Зверніть увагу на епіграф. Тисячоліттями люди сперечаються, потрібне воно чи ні, корисне чи шкідливе, достойне поваги чи осміювання. Суперечки тривають, а люди страждають від того, що в їхньому житті не вистачає доброти, і, мабуть, ми самі і винні втому, що не зникають конфлікти, непорозуміння, війни, від яких страждає все людство.
Наш сьогоднішній урок ми проведемо під дуже символічною назвою:
«Людина починається з добра…». Я навмисне поставила три крапки, бо в кінці уроку, сподіваюсь, ви продовжите це речення.
Як ви розумієте значення слова добро? (Це добре поводитись, бути добрим, робити добрі вчинки, бажати добра, творити добро…)
А що ми бажаємо один одному? ( доброго здоровя, дня…
Словникова робота
– З’ясуйте за словником тлумачення слова добро. Доберіть до нього синоніми. Зробіть його морфологічний розбір.
Добро́ — категорія етики, якою позитивно оцінюють певну поведінку, явища чи події. Добро — благо, моральне, правильне, стверджувальне, позитивний початок, корисне, пожиточне. Протистоїть злу, поганому, руйнівному, негативному початку. Людині є властивим бажання добра.
Отже, ви зрозуміли, що наш сьогоднішній урок ми проведемо , поговоривши про добро.
А допоможе нам у цьому складносурядне речення, яким нам сьогоднітреба познайомитися. (Учні записують тему уроку.)
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Завдання уроку. Мотивація навчальної діяльності.
ІV. Актуалізація опорних знань.
V. Вивчення нового матеріалу. Робота з таблицею
Складносурядне речення
Самостійне опрацювання теоретичного матеріалу на с. 54 – 56.
Робота з текстом. Прочитайте текст. Сформулюйте основну думку. Випишіть складносурядні речення, виконайте синтаксичний розбір. Схарактеризуйте смислові зв’язки між частинами речення, спираючись на таблицю.
Текст вправи.
Бог безмірно щедрий, і Він посилає нам свої дари через наших близьких. Щодня ми маємо нагоду робити багато маленьких, але добрих справ для них. Людина добрі справи звершує в ім’я Боже, і тим вищим стає ступінь її любові до Господа. Людина приймає в себе благодать Божу, адже Бог любить творців добра. Не треба чекати нагороди за ці труди, але всякі добрі діла обов'язково принесуть плоди. Добра людина з доброго скарбу серця свого виносить добре, а лукава людина зо скарбу серця свого виносить лихе.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
Пояснювальний диктант.
Пояснити смислові зв’язки між частинами, накреслити схеми речень. Назвати розряд сполучників.
В твоїй душі струмок біжить, і наче ключик він дзвенить. (одночасність)
Є в ньому розсипи чудес, й він повен синяви небес. (Одночасність)
Його мерщій і ти почуй, відкрий та серце подаруй,. (Послідовність)
Він зразу зазвучить сильніше, й добро твоє осяє інших. ( послід)
Черпайте із струмка цього, а в світі хай живе добро. (Зіставлення)
Проблемне запитання:
Стор. 56. Вправа 101
( Після відео)
Творче моделювання. Скласти складносурядні речення за схемами на тему «Доброта й милосердя врятують світ». Пояснити розділові знаки.
Мовознавче дослідження. Фразеологічний феєрверк.
Пояснити значення фразеологізмів.
Навчати добра
Наставляти на добру дорогу
Не з добра
Не буде з тебе добра
Щоб йому добра не було
Від добра добра не шукають
VІІ. Підсумки уроку. Узагальнення знань.
«Монолог добра»
Я – добро.
Я живу…
Я мрію…
Я роблю…
Я знаю…
Я бажаю…
Учитель. Тож ніколи не забувайте робити добро. І нехай вогник добра, любові, милосердя зігріває вас усе життя. Нехай добрими й милосердними будуть наші серця!
Творіть добро - і буде осяйним
Усе життя і день ваш кожен – гожим
Живіть щодня в ладу зі словом Божим
Творіть добро і опікуйтесь ним.
Даруйте іншим радощі свої,
Сприймайте болі інших, наче власніі
І буде небо ваших мрій прекрасним,
Мов цвіт троянд і щебет солов’їв.
Творіть добро, цей Божий заповіт
Віддайте в спадок, як беззастережність
Краса душі, душевна ваша щедрість
Хоч би там що — таки врятує світ.
Рефлексія.
VІІІ. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.
Повторити теоретичний матеріал на с. 77 – 82. Відповідати на запитання на с. 76.
Вправа 94 (скласти складносурядні речення, підметами яких мають бути пари поданих іменників).
Вправа 92 (скласти письмове висловлювання в науковому стилі про вживання сполучників у складносурядних реченнях).
Скомпонувати слайд-замальовку «Життя прекрасне…», використовуючи складносурядні речення.