Складносурядне речення, його будова і засоби зв'язку

Про матеріал

Мета: закріпити поняття про складносурядне речення, пояснити, якими сполучниками зв'язуються його частини; вчити розпізнавати складносурядні речення, визначати в них граматичні основи, розряди сполучників, якими з'єднуються частини складносурядного речення; розвивати увагу, пам'ять, образне мислення; формувати соціальні компетентності; виховувати культуру спілкування.

Перегляд файлу

Тема. Складносурядне речення, його будова і засоби зв’язку.

           Смислові   зв’язки між частинами складносурядного речення

Мета: закріпити поняття про складносурядне речення, пояснити, якими сполучниками зв’язуються його частини; вчити розпізнавати складносурядні речення, визначати в них граматичні основи, розряди сполучників, якими з’єднуються частини складносурядного речення;  розвивати увагу, пам'ять, образне мислення; формувати соціальні компетентності; виховувати культуру спілкування.

Тип: урок повідомлення нових знань (за О. Текучовим).

Методи й прийоми: робота з таблицями, частково пошуковий метод, дослідницькі завдання, проблемне запитання, метод вправ.

Обладнання: підручники, мультимедійний комплекс, мультимедійні матеріали, словники.

Випереджувальна робота: зясувати за словником значення слова добро

 Очікувані результати:

  • учень знаходить у тексті складносурядні речення;
  • розрізняє складносурядне речення й речення з однорідними членами:
  • складає речення й мікротексти, використовуючи виражальні можливості складносурядних речень.

Епіграф:  Нехай ця істина стара,

        але людина починається з добра! (Л. Забашта)

Перебіг уроку

І. Організаційна частина. Створення позитивної емоційної атмосфери.

Діти! Поки ви всі в школі, нам так хочеться навчити вас багатьох речей, щоб у дорослому житті ви послуговувались не лише знаннями  предметів, які вчите, але брали щось для себе із тих бесід, розмов, у яких берете участь. Ми  всі сподіваємось, що ви вийдете зі школи прекрасними людьми, ввічливими співбесідниками,   а в серці кожного світитиме маленьке сонце. Це наша доброта. 

 Зверніть увагу на епіграф.  Тисячоліттями люди сперечаються, потрібне воно чи ні, корисне чи шкідливе, достойне поваги чи осміювання. Суперечки тривають, а люди страждають від того, що в їхньому житті не вистачає доброти, і, мабуть, ми самі і винні втому, що не зникають конфлікти, непорозуміння, війни, від яких страждає все людство.

 Наш сьогоднішній урок ми проведемо під дуже символічною назвою:

«Людина починається з добра…». Я навмисне поставила три крапки, бо в  кінці уроку, сподіваюсь, ви продовжите це речення.

 

Як ви розумієте значення слова добро? (Це добре поводитись, бути добрим, робити добрі вчинки, бажати добра, творити добро…)

А що ми бажаємо один одному? ( доброго здоровя, дня…

Словникова робота

– Зясуйте за словником тлумачення слова добро. Доберіть до нього синоніми. Зробіть його морфологічний розбір.

Добро́ — категорія етики, якою позитивно оцінюють певну поведінку, явища чи події. Добро — благо, моральне, правильне, стверджувальне, позитивний початок, корисне, пожиточне. Протистоїть злу, поганому, руйнівному, негативному початку. Людині є властивим бажання добра.

Отже, ви зрозуміли, що наш сьогоднішній урок ми проведемо , поговоривши про добро.

А допоможе нам у цьому складносурядне речення, яким нам сьогоднітреба познайомитися. (Учні записують тему уроку.)

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Завдання уроку. Мотивація навчальної діяльності.

ІV. Актуалізація опорних знань.

  •                 Охарактеризуйте сполучник як частину мови.
  •                 На які групи поділяються сполучники сурядності?

 

 

 

 

  •  

 

 

  •  
  •  
  •  
  •  

 

 

  •                 Чим відрізняються сполучники від сполучних слів?
  •                 У реченні «Людина, яка творить добро, знаходить на землі рай для себе, а зла - вже тут смакує своє пекло …» назвіть сполучник і сполучне слово. Визначте розряд сполучника.

 

V. Вивчення нового матеріалу. Робота з таблицею

Складносурядне речення

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Робота з підручником.

Самостійне опрацювання теоретичного матеріалу на с. 54 – 56.

Робота з текстом. Прочитайте текст. Сформулюйте основну думку. Випишіть складносурядні речення, виконайте синтаксичний розбір. Схарактеризуйте смислові зв’язки між частинами речення, спираючись на  таблицю.

Текст вправи.

Бог безмірно щедрий, і Він посилає нам свої дари через наших близьких. Щодня ми маємо нагоду робити багато маленьких, але добрих справ для них. Людина  добрі справи звершує в ім’я Боже, і тим вищим стає ступінь  її любові   до Господа.  Людина приймає в себе благодать Божу, адже Бог любить творців добра.  Не треба чекати нагороди за ці труди, але всякі добрі діла обов'язково принесуть плоди.  Добра людина з доброго скарбу серця свого виносить добре, а лукава  людина зо скарбу серця свого виносить лихе.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

Пояснювальний диктант.

Пояснити смислові зв’язки між частинами, накреслити схеми речень. Назвати розряд сполучників.

В твоїй душі струмок біжить, і наче ключик він дзвенить. (одночасність)

Є в ньому розсипи чудес, й він повен синяви небес. (Одночасність)

Його мерщій і ти почуй, відкрий та серце подаруй,. (Послідовність)

Він зразу зазвучить сильніше, й добро твоє осяє інших. ( послід)

Черпайте із струмка цього, а в світі хай живе добро. (Зіставлення)

 

  • Знайдіть просте ускладнене речення.
  • Перша частина – односкладне речення.
  • Вкажіть дієслова наказового способу.
  • Знайдіть  прикметник короткої стягненої форми,  прикметник вищого ступеня простої форми.

 

Проблемне запитання:

  • Про яку можливу помилку вас застерігають автори підручника?

Стор. 56. Вправа 101

( Після відео)

Творче моделювання. Скласти  складносурядні речення за схемами на тему «Доброта й милосердя врятують світ». Пояснити розділові знаки.

  1. [  ] , і [  ]
  2.  То [  ] , то [  ]
  3. [  ] , але [  ]
  4.  Не тільки [  ] , а й [  ]
  5. [  ] , та й [  ]

 

Мовознавче дослідження. Фразеологічний феєрверк.

Пояснити значення фразеологізмів.

Навчати добра

Наставляти на добру дорогу

Не з добра

Не буде з тебе добра

Щоб йому добра не було

Від добра добра не шукають

 

 

VІІ. Підсумки уроку. Узагальнення знань.

 

«Монолог добра»

Я – добро.

Я живу…

Я мрію…

Я роблю…

Я знаю…

Я бажаю…

Учитель. Тож ніколи не забувайте робити добро. І нехай вогник добра, любові, милосердя зігріває вас усе життя. Нехай добрими й милосердними будуть наші серця!

Творіть добро - і буде осяйним

Усе життя і день ваш кожен – гожим

Живіть щодня в ладу зі словом Божим

Творіть добро і опікуйтесь ним.

Даруйте іншим радощі свої,

Сприймайте болі інших, наче власніі

І буде небо ваших мрій прекрасним,

 Мов цвіт троянд і щебет солов’їв.

Творіть добро, цей Божий заповіт

Віддайте  в спадок, як беззастережність

Краса душі, душевна ваша щедрість

Хоч би там що — таки врятує світ.

 

Рефлексія.

  • Що ви почерпнули з уроку для життя?
  • Які вправи були цікавими?
  • Який матеріал ви хотіли б повторити на наступних уроках?

VІІІ. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.

Повторити теоретичний матеріал на с. 77 – 82. Відповідати на запитання на  с. 76.

Вправа 94 (скласти складносурядні речення, підметами яких мають бути пари поданих іменників).

Вправа 92 (скласти письмове висловлювання в науковому стилі про вживання сполучників у складносурядних реченнях).

Скомпонувати слайд-замальовку «Життя прекрасне…», використовуючи складносурядні речення.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
3.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Коренєва Ольга
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    4.0
doc
Додано
8 липня 2018
Переглядів
4521
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку