Контрольна робота № 1
Варіант І
Частина І.
Завдання з вибором однієї правильної відповіді.
-
Потепління клімату Землі пов’язане із:
-
зростанням народонаселення;
-
руйнуванням озонового шару;
-
зростанням великих міст;
-
збільшенням концентрації С02 в атмосфері.
-
відкладання солей на поверхні ґрунту;
-
зменшення родючого шару;
-
знищення корисних мешканців ґрунту;
-
вирубування лісів
-
Випадання кислотних дощів пов’язано з потраплянням в атмосферу:
фреонів;
-
метеоритних частин;
-
оксидів Нітрогену і Сульфуру;
-
вуглекислого газу в надмірній кількості.
-
Деградація середовища — це:
-
ліквідація радіоактивного забруднення з поверхні ґрунту, з предметів;
-
кількісне і якісне визначення хімічних речовин в об’єктах навколишнього середовища;
-
погіршення якості природних умов і соціального середовища життя людини;
-
природне знешкодження забруднення в середовищі у результаті фізичних, хімічних і біологічних процесів.
-
Рекультивація — це:
-
штучне відновлення родючості грунтів і рослинного покриву після техногенного порушення природи;
-
зміна ландшафтів під впливом виробничої діяльності людини;
-
використання енергії і речовин, вилучення корисних компонентів з побутових і промислових відходів;
-
відновлення здоров’я і працездатності шляхом відпочинку на лоні природи.
-
Стійкість природної системи визначається:
-
здатністю природної системи до відновлення внутрішніх параметрів і структур після будь-яких природних або антропогенних змін;
-
суворою послідовністю явищ у природних системах, яка зумовлює виникнення фізіологічно однорідного функціонально єдиного складу;
-
станом динамічного балансу безперервного речовинно-енергетичного поновлення з відносним збереженням якісно-кількісних характеристик;
-
здатністю природної системи протистояти зовнішньому впливу та повертатись до попереднього стану, не змінюючи при цьому своєї структури.
-
Аерозоль — це завислі в газоподібному стані частинки:
-
твердих і рідких речовин;
-
тільки твердих;
-
тільки рідких;
-
мікроорганізмів.
8. Антропогенні зміни — зміни, які відбуваються у природі в результаті:
-
впливу природних процесів і людської діяльності;
-
господарської діяльності людини;
-
впливу зовнішніх чинників;
-
саморозвитку.
Частина II.
Завдання з вибором кількох правильних відповідей.
-
Вкажіть неправильні твердження щодо біосферного заповідника:
-
природоохоронна науково-дослідна установа міжнародного значення;
-
спеціальний маршрут для проведення екскурсій у природі;
-
створений з метою збереження у природному стані природних комплексів біосфери;
-
порушені в процесі ерозії земельні угіддя, що втратили частину природної родючості.
-
Вкажіть причини деградації водного середовища:
-
газове, аерозольне, пилове, шумове, радіаційне, електромагнітне забруднення;
-
прояв несприятливих природно-антропогенних процесів: ерозій, засолення, заболочення;
-
механічне, фізичне і хімічне забруднення;
-
потрапляння зі стічними водами різних мікроорганізмів (бактерій, вірусів), спор грибків, яєць червів тощо.
3. У процесах ґрунтоутворення активну участь беруть:
-
гриби;
-
бактерії;
-
дощові черв’яки;
-
птахи.
4. Біосфера — це:
-
жива оболонка Землі;
-
розумова оболонка Землі;
-
частина оболонок Землі, населена живими організмами;
-
єдина глобальна екосистема Землі.
Частина III.
Завдання на встановлення відповідності.
-
Установіть відповідність між терміном і його визначенням:
-
деградація;
-
гумус;
-
ерозія;
-
ГДК.
-
концентрація шкідливої речовини у воді, яка не повинна чинити негативної дії на організм людини протягом усього її життя;
-
погіршення окремих природних компонентів;
-
гранично допустима концентрація шкідливої речовини в одиниці об’єму окремих компонентів природи;
-
руйнування і знос поверхневих найбільш родючих горизонтів ґрунту;
-
складова частина ґрунту, що надає йому темного кольору.
-
Установіть відповідність між формулами речовин — забруднювачів природного середовища та їх назвами:
1.Н2S; А)метан;
2.СО; Б) сульфур (IV) оксид;
3.NO2; В)гідроген сульфід;
4.СН4; Г)чадний газ;
Д) нітроген (V) оксид.
Частина IV.
Завдання на встановлення логічної послідовності.
-
Проаналізуйте ступінь антропогенної перетвореності ландшафтних зон України та розташуйте їх у порядку зростання цього показника:
-
сильно перетворені;
-
слабо перетворені;
-
дуже сильно перетворені;
-
перетворені;
-
середньо перетворені.
-
Розташуйте складові частини повітря відповідно до їх процентного вмісту:
-
вуглекислий газ (СО,);
-
водяна пара (Н,0);
-
кисень (02);
-
азот (N2);
-
аргон (Аr).
Частина V.
Завдання відкритого типу.
-
Рішення яких двох стратегічних завдань дасть змогу людині і природі розвиватись гармонійно?
-
Поясніть, чому окремі компоненти природного середовища належать до стійких, а деякі — до нестійких стосовно антропогенних впливів?
Контрольна робота № 1
Варіант II
Частина І.
Завдання з вибором однієї правильної відповіді.
-
Найменш стійкими компонентами природного середовища до деградаційних процесів вважаються:
-
атмосфера;
-
рослинний і тваринний світ;
-
ґрунт;
-
водне середовище.
-
Наслідком деградації ґрунтів є:
-
руйнування озонового екрану;
-
зменшення вмісту гумусу в ґрунтах;
-
погіршення прозорості атмосфери;
-
самовідновлення і саморегуляція геосистем.
-
Оксиди Сульфуру і Нітрогену викидаються в атмосферу внаслідок роботи:
-
ТЕС;
-
ГЕС;
-
АЕС;
-
вітрових електростанцій.
-
Однією з причин утворення озонових дір є потрапляння в атмосферу:
-
чадного газу (СО);
-
вуглекислого газу (СО2);
-
фреонів;
-
метеоритних часток.
-
Парникові гази це;
-
продукти радіоактивного розпаду, які випадають на Землю з дощем або снігом;
-
озоновий шар в атмосфері;
-
хімічно активні продукти, виділення рослин, що ростуть в парниках;
-
гази, які здатні поглинати і затримувати теплове випромінювання планети.
-
Ноосфера, як сфера розуму, пов’язана із:
-
виникненням і становленням цивілізованого суспільства;
-
передбаченням можливої поведінки природних систем унаслідок впливу природних процесів і людської діяльності;
-
місце існування угруповання;
-
частина біосферного заповідника, яка призначена для збереження найбільш цінних природних комплексів.
7. Укажіть, який вчений вперше запропонував термін біосфера:
-
Ж.-Б. Ламарк;
-
Е. Зюсс;
-
В.В. Докучаєв;
-
В.І. Вернадський
8. До нестійких компонентів навколишнього середовища відносять:
-
літогенну основу ландшафту;
-
атмосферу;
-
ґрунтовий покрив;
-
водне середовище.
Частина II.
Завдання з вибором кількох правильних відповідей.
-
Інтенсивність ерозійних процесів ґрунтів залежить від:
-
природних чинників;
-
антропогенних впливів;
-
складу ґрунту;
-
поверхні місцевості.
-
Форми стійкості геосистем до антропогенних навантажень:
-
інертність;
-
відновлюваність;
-
активність;
-
пластичність.
-
Вкажіть джерела забруднення природного середовища України:
-
промислові підприємства;
-
транспорт;
-
комунальне господарство;
-
сільське господарство.
-
Вкажіть наслідки деградації атмосфери:
-
погіршення прозорості;
-
зміна газового складу;
-
руйнування озонового екрану;
-
зміна теплового балансу.
Частина III.
Завдання на встановлення відповідності.
1. Установіть відповідність між терміном і його визначенням:
-
забруднення;
-
забруднювачі;
-
водна ерозія грунтів;
-
канцероген.
-
речовина або фізичний агент, які пригнічуюче діють на еритроцити крові і сприяють розвитку злоякісних утворень;
-
збільшення концентрації тих чи інших речовин за природні межі норм;
-
руйнування грунтів тимчасовими водними потоками;
-
руйнування і знос поверхневих найбільш родючих горизонтів і підстиляючих їх порід вітром;
-
речовини та інші агенти, які, потрапляючи в компоненти природного середовища, змінюють їхні хімічний склад і властивості, погіршують якість, призводять до їхньої деградації, руйнування.
2. Знайдіть відповідність між причиною деградаційного процесу та географічним середовищем, в якому відбувається деградація.
-
електромагнітне забруднення;
-
наявність займистих речовин;
-
засолення;
-
вирубування лісів.
-
рослинний і тваринний світ;
-
літосфера;
-
водне середовище;
-
атмосфера;
-
грунт.
Частина IV.
Завдання на встановлення логічної послідовності.
-
Встановіть послідовність деградації ґрунтів:
-
зниження родючості;
-
накопичення у тканинах людини забруднювальних речовин, розвиток хвороб;
-
масова загибель мікроорганізмів;
-
забруднення.
-
Розмістіть у певному порядку стійкість компонентів природи до антропогенних навантажень:
-
стійкі;
-
дуже слабостійкі;
-
слабостійкі;
-
середньо стійкі.
-
сильностійкі;
Частина V.
Завдання відкритого типу.
-
З якою метою вводять нормативні показники якості природного середовища?
-
Чому інтенсивність ерозійних процесів на стан ґрунтового покриву може коливатись? Відповідь підтвердіть прикладами.