Контрольна робота № 2
Варіант І
Частина І. Завдання з вибором однієї правильної відповіді.
-
Конвенція про біорізноманіття, ухвалена Конференцією ООН, вперше оголосила збереження біорізноманіття пріоритетним напрямом діяльності людини у:
-
1840 р.;
-
1992 р.;
-
1990 р.;
-
2010 р.
-
Зазначте, що називають заповідниками:
-
природоохоронні науково-дослідні установи загальнодержавного значення, створені з метою збереження у природному стані типових для даної місцевості або унікальних природних комплексів і явищ, у яких відбуваються розробки наукових засад охорони природи;
-
природні території, створені з метою збереження і відтворення певних природних комплексів або окремих видів організмів;
-
природні території, які створюються для вивчення, збереження, акліматизації та ефективного господарського використання рідкісних й інших видів як місцевої, так і світової фауни і флори;
-
природоохоронні установи місцевого значення, які за статусом близькі до національних парків.
-
Вкажіть, яке біорізноманіття можна вважати генетичним:
-
сукупність генофондів різних популяцій одного виду;
-
сукупність унікальних і типових лісових, лучних, болотних, степових, гірських, рівнинних, морських, річкових угруповань;
-
сукупність видів, що населяють територію;
-
сукупність видів, стан популяцій яких завдяки вжитим заходам охорони не викликає стурбованості.
-
Червона книга — це:
-
відомості про цінні види;
-
опис видів, які перебувають під загрозою зникнення і потребують спеціальних заходів щодо їхньої охорони;
-
відомості про зниклі види;
-
загальна характеристика флори і фауни.
-
Вкажіть заповідний об’єкт, який не належить до природних територій та об’єктів:
-
національні парки;
-
біосферні заповідники;
-
заказники;
-
дендрологічні парки.
-
Заповідний фонд України становить:
-
0,5 млн га;
-
5 млн га;
-
3 млн га;
-
10 млн га.
-
Вкажіть структурний елемент екомережі:
-
державні заповідні урочища;
-
буферні території;
-
пам’ятники садово-паркового мистецтва;
-
зоологічні парки.
-
Вкажіть, яка з перелічених рослин занесена до Червоної книги України:
-
сон-трава велика;
-
перстач прямостоячий;
-
вороняче око;
-
пижмо звичайне.
Частина II. Завдання з вибором кількох правильних відповідей.
-
Вкажіть неправильні твердження щодо екомережі:
-
територія, виділена з метою збереження, відтворення та відновлення окремих або кількох компонентів найбільш цінних типових чи унікальних комплексів;
-
територія, виділена з метою збереження, відтворення та відновлення окремих або кількох цінних компонентів природи;
-
єдина територіальна система об’єктів, що перебувають під охороною, з метою збереження всього біотичного і ландшафтного різноманіття, поліпшення стану навколишнього середовища;
-
лісові, степові та інші природні комплекси, що мають велике наукове, природоохоронне й естетичне значення.
-
Програма ООН з навколишнього середовища це:
-
міжурядова програма, почата з ініціативи Стокгольмської конференції ООН з навколишнього середовища (1972 р.);
-
програма згідно з рішеннями Генеральної Асамблеї ООН (1973 р.);
-
програма, спрямована на вирішення найбільш гострих проблем сучасної екологічної кризи (спустелення, деградації ґрунтів; погіршення якості і зменшення кількості прісних вод, забруднення Світового океану);
-
система спостережень за станом навколишнього середовища.
-
Заповідники України — це:
-
Канівський, Розточчя, Медобори;
-
Чорноморський, Асканія Нова, Луганський;
-
Березинський, Біловезька пуща, Поліський;
-
Кримський, Ялтинський гірсько-лісовий, Карадазький.
4. Вкажіть основні законодавчі акти, які регулюють питання охорони навколишнього середовища України:
-
Кодекс України про надра;
-
Закон України про охорону атмосферного повітря;
-
Основний закон нашої держави — Конституція України;
-
Закон України про тваринний світ.
Частина III. Завдання на встановлення відповідності.
-
Установіть відповідність між принципами побудови екомережі та їх характеристиками:
-
цілісність;
-
відповідність;
-
єдність;
-
ієрархічність.
-
підпорядкованість екомереж нижчого рангу вищим;
-
співмірність наявної природно-антропогенної будови
-
території з ландшафтною структурою території;
-
взаємопов’язана єдність компонентів, за якої формується якісно нове ціле;
-
виконання природно-екологічних, соціальних і економічних завдань;
-
територіально-функціональна, ландшафтна.
-
Установіть відповідність між категорією заповідного об’єкта та його назвою:
-
національний природний парк;
-
біосферний заповідник;
-
природний заповідник;
-
ботанічний сад.
-
Синевір;
-
Медобори;
-
Кременецький;
-
Асканія-Нова.
Частина IV. Завдання на встановлення логічної послідовності.
1. Розташуйте об’єкти природно-заповідного фонду України у порядку їх кількості:
-
пам’ятки природи;
-
біосферні заповідники;
-
заказники;
-
зоопарки.
2. Розташуйте законодавчу базу щодо охорони природи в Україні у хронологічній послідовності:
-
Закон України про охорону навколишнього середо вища;
-
Закон України про тваринний світ;
-
Основний закон нашої держави — Конституція України;
-
Закон України про атмосферне повітря.
Частина V. Завдання відкритого типу.
-
Дайте загальну характеристику природно-заповідного фонду України.
-
У контексті яких міжнародних програм відбувається розбудова екомережі України?
Контрольна робота № 2
Варіант II
Частина І. Завдання з вибором однієї правильної відповіді.
-
Визначте, який із принципів побудови екомережі спрямований на виконання природно-екологічних, соціальних і економічних завдань:
-
поліфункціональність;
-
цілісність;
-
комплементарність;
-
єдність.
-
Вкажіть, які види називають рідкісними:
-
ті, які в недалекому майбутньому можуть бути зараховані до категорії зникаючих, якщо не вжити негайних заходів-для їх збереження;
-
ті, які потребують охорони, але відсутність інформації не дає змоги визначити, до якої саме категорії їх слід класифікувати;
-
ті, яким у даний час не загрожує зникнення, хоча внаслідок їх незначної чисельності або обмеженого ареолу така загроза може виникнути за несприятливих змін середовища існування;
-
ті, стан популяцій яких завдяки вжитим заходам охорони не викликає стурбованості.
-
Вкажіть неправильне твердження щодо природоохоронного виховання:
-
формування у людини свідомого сприйняття довкілля з метою вироблення гуманістичних природоохоронних поглядів;
-
людина повинна стати над природою, відокремитись від неї і керувати природними процесами;
-
ми повинні знати, розуміти природні процеси і співпрацювати з природою, враховуючи її закони;
-
визнання незаперечного, факту обмеженості природних ресурсів.
-
Вкажіть твердження, яке не стосується екомережі:
-
єдина територіальна система, яка створена з метою поліпшення екологічних умов для формування та відновлення довкілля;
-
система, метою якої є підвищення природно-ресурсного потенціалу, збереження ландшафтного біорізноманіття;
-
території для місць оселення та зростання цінних видів тваринного і рослинного світу, генетичного фонду;
-
спеціальний маршрут для проведення екскурсій у природі.
-
Концепція екомережі є інтегруючою на даному етапі збереження природи тому, що:
-
забезпечує збереження і відтворення біологічного і ландшафтного різноманіття;
-
підтримує екологічну рівновагу та екобезпечний стан довкілля;
-
зберігає та відновлює умови невиснажливого природокористування;
-
поєднує в єдине ціле наявні концепції і системи охорони природи.
-
Знайдіть найбільш повне і правильне визначення категорії «буферна територія»:
-
структурний елемент екомережі;
-
захисна зона;
-
ключова природна територія для збереження біологічного і ландшафтного різноманіття;
-
зовнішнє оточення природних ядер та екокоридорів охоронними службами для захисту їх від впливу негативних чинників.
-
Вкажіть, яка з наведених тварин, занесених до Червоної книги України, належить до типу Членистоногі:
-
жовтопуз;
-
гага звичайна;
-
жук-олень;
-
тхір степовий.
-
Вкажіть біосферний заповідник серед категорій заповідних об’єктів:
-
Чорноморський;
-
Подільські Товтри;
-
Вижницький;
-
Кримський
Частина II. Завдання з вибором декількох правильних відповідей.
-
Згідно з концепцією 1992 року з охорони біорізноманіття причиною його зменшення названо:
-
незбалансоване використання земельних ресурсів;
-
виснажливе використання природних екосистем;
-
зниження рівня техногенних забруднень природних компонентів;
-
збільшення площ під лісами та іншою природною рослинністю.
-
Вкажіть шляхи збереження видового різноманіття організмів:
-
формування екомережі, в якій заповідні території виконують функції основних структурних елементів;
-
формування транскордонних елементів екомережі;
-
створення міцної правової бази;
-
складання Чорного списку.
3. Найважливіші заходи щодо охорони генофонду рослин і тварин:
-
створення заповідників і заказників;
-
утримання і розведення рідкісних тварин у неволі;
-
залужування осушених торфовищ;
-
розведення рідкісних рослин у спеціальних господарствах.
-
«Чорний список» — це:
-
відомості про цінні види;
-
загальна характеристика флори і фауни;
-
опис видів, які потребують спеціальних заходів щодо їхньої охорони;
-
відомості про види, відсутність достовірних їх знахідок протягом останніх 50 років.
Частина III. Завдання на встановлення відповідності.
-
Установіть відповідність між категорією заповідного об’єкта та його роллю у природоохоронній діяльності.
-
заповідники; б) національні природні парки; в)пам’ятки природи; г) заказники.
-
збереження цінних природних, а також історико - культурних комплексів та об’єктів;
-
збереження і відтворення певних природних комплексів або окремих видів організмів;
-
природоохоронні науково-дослідні установи загальнодержавного значення, які створюються з метою збереження у природному стані типових для даної місцевості або унікальних природних комплексів;
-
окремі унікальні природні утворення, які мають природоохоронне, наукове, естетичне або пізнавальне значення;
-
вивчення, збереження, акліматизація та ефективне господарське використання рідкісних та інших видів як місцевої, так і світової фауни.
-
Установіть відповідність між терміном та визначенням.
-
заповідання;
-
охорона природи;
-
природокористування;
-
природно-заповідний фонд.
-
сукупність усіх форм використання природного ресурсного потенціалу і заходів щодо його збереження;
-
процес вилучення природної території чи акваторії зі сфери усталеного господарського використання для природоохоронних та інших еколого-соціальних цілей;
-
природно-територіальна система, яка відображає частину мережі особливо охоронюваних природних територій різних категорій та рангів і забезпечує екологічну стабільність і повне збереження біотичногоі ландшафтного різноманіття в окремому районі чи загалом у країні;
-
наука про збереження природи, раціональне використання та відтворення її природних багатств;
-
передбачення можливої поведінки природних систем унаслідок впливу природних процесів і людської діяльності.
Частина IV. Завдання на встановлення логічної послідовності.
-
Розмістіть елементи стратегії виживання людства у логічній послідовності:
-
безвідходні технології;
-
використання нетрадиційних джерел енергії;
-
регулювання кількості населення;
-
зменшення забруднення довкілля.
-
Види, занесені до Червоної книги, залежно від стану їхніх популяцій та ступеня загрози зникнення поділяють на сім категорій. Розмістіть категорії видів у порядку зменшення загрози зникнення.
-
відновні види; б)зникаючи види;в) зниклі види; г) рідкісні види.
Частина V. Завдання відкритого типу.
-
Охарактеризуйте основні аспекти ландшафтного різноманіття.
-
Чим, на вашу думку, екомережа відрізняється від заповідної мережі.