Контрольна робота з літературного читання. Аудіювання. Тема:Тарас у наймах

Про матеріал

Мета:перевірити вміння учнів слухати незнайомий текст та розуміти його(сприйняття й розуміння змісту основної думки);розвивати мовлення;виховувати спостережливість,допитливість.

Перегляд файлу

 

Конспект уроку

Контрольна робота.

 З літературного читання.

Аудіювання.

Тема:Тарас у наймах

 

 

 

Конспект  уроку склала

вчитель Залізницькоїзш І ст

Корецького р-ну

Рівненської обл.

Якимчук Катерина Василівна

 

 


Тема:контрольна робота. Аудіювання.

 «Тарас у наймах»

 Мета:перевірити вміння учнів слухати незнайомий текст та розуміти його(сприйняття й розуміння змісту основної думки);розвивати мовлення;виховувати спостережливість,допитливість.

 

Хід  уроку

I.Організаційний момент.

Учитель:

В небі завжди сонце світить ясно,

А в душі немає пустоти.

Світ тобі всміхається прекрасний,

Якщо є багато доброти.

Встаньте,діти,всі скоріше,

Посміхніться всім миліше.

Привітайтесь: «Добрий день!»

Дзвоник кличе: «Дзень-дзелень!»

 

Вправа для психологічного настрою «Урок»
Вчитель.Діти,розпочинається урок, а на уроці ми…

Уважні !

Розумні !

Організовані !

Кмітливі !

II.Повідомлення теми та мети уроку

Вчитель:сьогодні на уроці ви уважно прослухаєте твір О. Іваненкота виконаєте письмову тестову роботу на розуміння змісту почутого.

 

ІІІ. Основна частина.

Мотивація навчальної діяльності.

1.  Вступне слово вчителя

-Діти, пригадаймо, хто такий Т.Г.Шевченко?

(розповідь підготовлених учнів про дитинство та життя письменника ).


Шевченко 

1 учень.Великий український письменник Тарас Шевченко народився в невеличкому селі Моринці, що на Черкащині у 1814 році в бідній селянській родині. Сім’я Шевченків була кріпаками у великого магната та сенатора В. Енгельгардта.

Крім маленького Тараса в сім’ї Григорія Шевченка було ще два брата та чотири сестри. Але дітлахи цієї великої родини дуже швидко осиротіли. Тарасу було всього дев’ять років, коли померла його мати, а в дванадцять років у майбутнього поета помер і батько.

 

Дитинство Т.Г.Шевченко

2 учень. Дитинство юного Тараса пройшло у селах Моринці та Кирилівка. З самого раннього дитинства у майбутнього письменника була велика жага до малювання. Свій малярський талант він залишав повсюди, де тільки було можна – і на стінах, і на дверях, і на воротах. Спочатку Тарас Шевченко для своїх малюнків використовував вугілля, потім крейду, а коли, навчаючись у школі, зміг придбати папір та олівець, то пристрасть до малювання ще більше зросла.

У восьмирічному віці хлопчик, щоб навчитися грамоті, поступає на навчання до місцевого вчителя-дяка. Але шкільне навчання дитині було не до вподоби, і він тікає в село Лисянку, а потім в Тарасівню до дяка-маляра, сподіваючись пізнати всі таємниці малярства. Але дяк не визнав талант до малювання у юного Шевченка, визнавши його не здатним до цього мистецтва.

Юність Тараса

3 учень.В свої неповні шістнадцять років юнак потрапляє на службу до поміщика Енгельгардта в ролі кухарчука, а згодом і козачка. Але на відміну від дяка, поміщик помічає пристрасть Тараса до малювання і вирішує віддати свого кріпака на навчання до Віленського університету. У Вільні Тарас Шевченко на протязі півтора року навчався у знаменитого портретиста Яна Рустема. 

Переїжджаючи до Санкт-Петербургу, поміщик бере з собою і Тараса та направляє його на навчання цехового майстра В.Ширяєва. Нарешті доля посміхнулася Тарасу Шевченку, і він не тільки почав займатися цікавою справою, відвідувати Ермітаж та змальовувати статуї в Літньому саду, а й познайомився з такими видатними діячами, як К.Брюллов та В.Жуковський.

Творчі роки поета та художника Т.Г.Шевченко

           1 учень.Коли Шевченкові біло двадцять чотири роки, його друзі вирішили подарувати талановитому митцю волю та викупити його з кріпацтва. Одержавши кошти від продажу своєї картини, К.Брюлов віддає їх Енгельгарду, і Тарас Шевченко отримує свободу.


Шевченко 

Після одержання свободи Шевченко з завзяттям береться за вивчення наук та вступає до Петербурзької академії мистецтва. В цей час, також за сприянням друзів, Т.Г.Шевченко видає в світ свою першу книгу віршів під назвою «Кобзар». Вихід цього збірника став справжнім вибухом. Поезія Шевченка зачаровувала своєю виразністю, простотою, вона зароджувала натхнення та пробуджувала прагнення до волі, виховувала патріотизм та національну гідність.

І якщо людське суспільство було у захваті від талановитого митця, то для царського уряду Шевченко ніс небезпеку. Йому заборонили писати і малювати та на довгих десять років заслали у солдати.

Але незважаючи на короткий життєвий шлях, Тарас Шевченко вніс великий вклад в розвиток національної літератури та мистецтва. За роки свого життя митець написав велику кількість різних творів, він є автором понад тисячі художніх робіт, пейзажів, портретів.

2 учень.Особливе місце серед видань автора посідає його книжка «Буквар», яку він написав для дітей бідних верств населення. Ця читанка стала першою демократичною книжкою в Україні та продавалася лише за три копійки, що її мали змогу купити найбідніші.

Багато ще різних підручників для школярів мріяв написати Тарас Шевченко, але передчасна смерть поета не дала змоги здійснити ці плани.


Шевченко 

У 1861 році 10  березняТ.Г.Шевченка не стало. Його було поховано в Петербурзі на Смоленському кладовищі. Але згодом поета перепоховали там, де він сам заповів. Зараз могила видатного українського поета, письменника та творчої людини знаходиться над Дніпром біля Канева.

2. Вчитель:а зараз діти ми ознайомимося з твором О. Іваненко«Тарас у наймах»

 

(Читання твору вчителем )

Після смерті батька Тарас прийшов до учителя-дяка. Сказав йому:- Все робитиму для вас: воду носитиму, дрова колотиму, в школі прибиратиму, тільки дозвольте жити в школі і вчитись.Дуже Тарас вчитись хотів.Дяк погодився. Ще б пак – дармовий наймит! Та більше він знущався з Тараса, ніж учив його.Завжди голодний, обідраний був Тарас, а п'яний дяк не шкодував для школярів ляпасів та березової каші – цебто бив усіх березовими різками.Втік від нього Тарас.

Він чув, що в сусідньому селі дяк дуже письменний і до того ж маляр. «Може, вивчить мене!» – подумав Тарас і пішов до нього.Та новий учитель наказав зразу Тарасові воду носити з річки аж на гору, де його хата стояла, потім фарбу примусив розтирати, а вчити й не збирався.

Пішов від нього Тарас до третього дяка, теж маляра.

- Вивчіть мене малювати! – попросив хлопець... – Усе вам робитиму, що накажете.Але той тільки глянув на Тараса і мовив:

- Нічого з тебе не вийде. Ні швець, ні кравець, ні на дуду грець.Повернувся сумний Тарас у своє село та й пішов у найми.

Весь час мріяв Тарас вчитися малювати. Заробить якусь копійку, купить своїм бідним сестричкам, Яринці і сліпенькій Марійці, цукерку чи бубличок, а собі аркушик грубого сірого паперу. Сховається десь у бур'янах, малює і співає сумні пісні. Дуже хороший був голос у Тараса.

Через деякий час знову він пішов у інше село ще до одного вчителя, і той погодився взяти його в учні. Треба було тільки дозвіл від пана мати.Та коли прийшов до панського управителя за дозволом, той залишив хлопця у пана «козачком» – прислужником.

(О. Іваненко, 258 слів)

 

3. Практична робота

Тестові завдання

1.До кого прийшов Тарас після смерті батька?

  • До своєї сестри;
  • до рідної тітки;
  • до учителя - дяка.

2.Як поводився дяк із Тарасом та іншими школярами?

  • не допомагав у навчанні;
  • бив березовими різками;

 

3.Що робив Тарас у другого дяка?

  • спав;
  • носив воду та розтирав фарбу;
  • малював.

 

 

4.Про що найбільше мріяв Тарас?

  • Як навчитися малювати;
  • про подорожі світом;
  • про відпочинок.

5.Чим займався хлопець у бур'янах?

  • танцював;
  • спав у бурянах;
  • малював та співав сумні пісні.

6.Як Тарас став «козачком»?

  • прийшов до другого дяка;
  • йому допомогла тітка;
  • звернувся до панського управителя за дозволом на навчання.

Ключ:

1) до учителя-дяка;

2) бив усіх березовими різками;

3) носив водута розтирав фарбу;

4) як навчитися малювати;

5) малював та співав сумніпісні;

6) звернувся до панського управителя за дозволом на навчання.

IV. Підсумок уроку.                                    

docx
Додано
24 листопада 2018
Переглядів
2784
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку