Контрольна робота з української мови для учнів 9-го класу на тему "Безсполучникове складне речення. Складне речення з різними видами зв'язку." містить тестові завдання з вибором однієї правильної відповіді та встановлення відповідності,практичні (розставити розділові знаки, зробити синтаксичний розбір речення), а також учням запропоновано написати власне висловлювання.
(№3)Контрольна робота з теми «Безсполучникове складне речення. Складне речення з різними видами зв’язку» (тести) Варіант І
1. Безсполучникове складне речення — це складне речення:
А) у якому прості речення об'єднані за змістом та інтонацією без допомоги сполучників і сполучних слів;
Б) яке складається з двох або кількох простих речень, що з'єднуються сполучниками і одне з яких є залежним від іншого;
В) яке складається з двох або кількох простих речень, з'єднаних сполучниками і рівноправних між собою.
Г) у якому одне речення за змістом і граматично залежить від іншого і з'єднується з ним за допомогою сполучника чи сполучного слова;
2. Укажіть безсполучникове складне речення:
А) Котились низом ниви, стелились горбами, повні, свіжі, багаті, та все чужі.
Б) Мої дні течуть тепер серед степу, серед долини, налитої зеленим хлібом.
В) Заходило сонце, у вузеньких хутірських вуличках стояла червона курява, в садках варилася на триніжках вечеря, гупали об землю спілі яблука.
Г) Проміння місяця ламалося в хвилях, блищало, лопотіло і рябіло.
3. Якщо друга частина безсполучникового складного речення виражає наслідок або висновок з того, про що йдеться в першій, між частинами ставиться:
А) двокрапка;
Б) тире;
В) крапка з комою;
Г) кома. 4. Укажіть складне речення з безсполучниковим і підрядним зв'язком.
А) Ягорове подвір'я порожнє, щітка в глині стирчить, ніким не торкана, і душу хлопцеві опікає смуток якоїсь гіркої непоправної втрати.
Б) Протягом усієї минулої зими я відчував: щось має статись у цьому світі, щось неминуче станеться.
В) В'юниться стежка поміж очеретами, іде Єлька туди, куди сама стежка веде.
Г) Тут росли колючі кущі терну, шипшини та глоду, красувалися й дозрівали на вітах ламкої крушини темно-червоні ягоди, що їх у народі звуть вовчими. 5. Укажіть складне речення, що має чотири частини:
А) В темряві подеколи траплялись ягоди, вони проходили мимо дивною сповільненою ходою, і їм здавалося, що вони ступали по дні великої прозорої річки.
Б) Обережні й лякливі, сарни належали лісовій гущині, належали таємниці, і я звідав таке відчуття, наче ця заказана таємниця постала переді мною наяву, тепер я можу приглянутись до неї пильніше.
В) А в цей час наді мною твориться диво: хтось невидимий смичком провів по синьому піднебессі, по білих хмарах, і вони забриніли, як скрипки.
Г) Коні чвалають по калюжах, у повітрі свіжа вологість, де-не-де блимають далекі вогники.
6. Укажіть складне речення з безсполучниковим, сурядним і підрядним зв'язком.
А) А малі хлопці йшли з рукавицею, в якій повно зерна: пшениці, жита, ячменю, вівса, гороху.
Б) За коліями, супроти депо, біля колодязя під дашком стояла черга з цеберками і коромислами, і той, хто тяг воду, довго крутив корбу: колодязь був глибокий.
В) З’ївши вареника, я падаю в натоптані снігом санки, дядько Себастьян умощується на передку, і ось уже кінь виносить нас у широкий засніжений світ, де у паморозі срібно туманіють верби, де вітряки остуджують сонце, а річка погойдує переспілі китиці отого очерету, в якому й досі живуть чиїсь сумні голоси.
Г) Блищали од сонця стерня і ковила понад шляхом, сріблилася важка, обвішана разочками роси павутина.
7. Установити відповідність між складними безсполучниковими реченнями та відношеннями між частинами: А) Відношення одночасності.
Б) Відношення послідовності.
В) Відношення причини.
Г) Відношення пояснення.
Д) Відношення протиставлення.
1) Дуже тішиться бджола: дика грушка розцвіла.
2) Повторюю з гордістю сина: для мене лишається дивом із див моя Україна.
3) Смеркає; двері всі вже замикає вечір.
4) Не я пишу – це мною пише Бог.
5) Вечорами пахнуть матіоли, тихо листям липа шелестить.
8. Спишіть речення розставляючи пропущені розділові знаки. Зробіть синтаксичний розбір, накресліть схему.
Я пам’ятаю сніг на землю падав і припадав до мерзлої землі а батько вносив яблуко із саду, останнє що сховалось у гіллі.
9. Напишіть твір-мініатюру на тему: «Чи здатна книга змінити життя людини», використовуючи складні безсполучникові речення.
(№3)Контрольна робота з теми «Безсполучникове складне речення.
Складне речення з різними видами зв’язку» (тести)
Варіант ІІ
1.Безсполучниковими називаються складні речення, у яких прості речення об’єднуються в одне ціле:
А) сполучними словами й інтонацією;
Б) тільки інтонацією;
В) інтонацією, сполучниками, сполучними словами. 2. Безсполучниковим є речення:
А) Друга шукай, а знайдеш тримай.
Б) З самого початку думай, який буде кінець.
В) Свого не цурайся – за чужим не ганяйся.
3. Між частинами безсполучникового речення, коли друга частина виражає причину того, про що йдеться в першій ставиться:
А) кома;
Б) двокрапка;
В) тире. 4. У реченні Вік живи … вік учись між 1 і 2 частинами ставиться:
А) кома;
Б) двокрапка;
В) тире.
5. Речення Рожевий пил спадав, синіло все кругом, і коси золоті зоря вплітала в трави:
А) із безсполучниковим і сполучниковим підрядним зв’язком;
Б) із безсполучниковим зв’язком;
В) ) із безсполучниковим і сполучниковим сурядним зв’язком.
6. Між рівноправними частинами безсполучникового складного речення, якщо частини далекі за змістом ставимо: А) крапку з комою. Б) двокрапку;
В) тире. 7. Знайдіть складне речення з сурядністю та підрядністю:
А) Коли ми виходимо надвір, холод уже не здається таким пекучим, а степ таким незатишним; Б) Леся знову заплакала, вдячно обціловуючи батькове обличчя, але то були вже сльози радості;
В) Лягаючи спати, хазяйка закутала теплою хусткою чайник, щоб не прохолов.
8. Установити відповідність між складними безсполучниковими реченнями та відношеннями між частинами: А) Відношення одночасності.
Б) Відношення послідовності.
В) Відношення причини.
Г) Відношення пояснення.
Д) Відношення протиставлення.
1) Дуже тішиться бджола: дика грушка розцвіла.
2) Повторюю з гордістю сина: для мене лишається дивом із див моя Україна.
3) Смеркає; двері всі вже замикає вечір.
4) Не я пишу – це мною пише Бог.
5) Вечорами пахнуть матіоли, тихо листям липа шелестить.
9. Спишіть речення розставляючи пропущені розділові знаки. Зробіть синтаксичний розбір, накресліть схему. Простір моря потемнів місячна доріжка пригасла і сам місяць звернувши на захід дотліває червоною купою за містечком за пагорбами де вдень було б видно розлогі плантації виноградників.
10. Напишіть твір-мініатюру на тему: ««Чи повноцінне життя без друзів?», використовуючи складні речення з різними видами зв’язку.