Поглибити знання учнів про складне речення, його ознаки, будову, інтонаційні особливості; формувати поняття про складні речення без сполучників, із сурядним та підрядним зв'язком, учити знаходити їх у текстах; розвивати творчі вміння моделювати складні речення, реконструювати прості речення в складні, складати речення за схемами, використовувати складні речення в усних та письмових висловлюваннях; виховувати патріотичні почуття, любов до природи, бережне ставлення до неї.
Українська мова 9 клас
Урок № 15 _______
Тема. Складне речення і його ознаки. Складні речення без сполучників, із сурядним і підрядним зв’язком.
Мета. Поглибити знання учнів про складне речення, його ознаки, будову, інтонаційні особливості; формувати поняття про складні речення без сполучників, із сурядним та підрядним зв’язком, учити знаходити їх у текстах; розвивати творчі вміння моделювати складні речення, реконструювати прості речення в складні, складати речення за схемами, використовувати складні речення в усних та письмових висловлюваннях; виховувати патріотичні почуття, любов до природи, бережне ставлення до неї.
Обладнання. Робочі зошити, підручник.
Хід уроку
І Організація учнів до навчання
ІІ Актуалізація опорних знань
Прийом «Мозковий штурм»
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів
ІV. Епіграф до уроку
Природа –такий же унікум, як картина Рафаеля.
Знищити її легко, відновити неможливо.
І.П.Бородін
V. Сприймання й засвоєння нових знань, умінь, навичок учнів
1. Спостереження за мовним матеріалом
(Розгляд та аналіз таблиці 9-11, стор.26 посібника).
2. Коментар учителя
- Запишемо чотири речення й спробуємо визначити їх вид.
Червону книгу України засновано в 1976 році. |
Червону книгу України засновано в 1976 році, а світ вона побачила в 1980 році. |
Червону книгу України засновано в 1976 році, у якій описано 85 видів тварин і 151 вид рослин. |
Червону книгу України засновано в 1976 році, вона була надрукована в 1980 році. |
Отже, складне речення – це речення, що складається з двох або кількох частин, об’єднаних в одне синтаксичне ціле за змістом, інтонацією, сполучниковим або безсполучниковим зв’язком.
Складні речення мають такі ознаки: виражають відносно закінчену думку, характеризуються інтонацією завершення, співвіднесеністю свого змісту з дійсністю, служать досконалим засобом формування, вираження й повідомлення думок.
Складні речення розрізняють за будовою і смисловими зв’язками між частинами. Залежно від способу поєднання частин бувають складні сполучникові та безсполучникові речення. У свою чергу складні сполучникові речення поділяють на складносурядні та складнопідрядні.
Складносурядним називається речення, що складається з двох або більше синтаксично рівноправних частин, поєднаних сурядним зв’язком: Міліють чисті криниці і ріки, і тратить небо синю глибину, а ми з байдужжям атомного віку в дітей фіксуєм сивину(О.Бабій).
Складнопідрядне речення – це складне речення, частини якого поєднані підрядним зв’язком, одна частина синтаксично підпорядкована іншій: Нове століття за мить розкриє двері перед нами і запитає, де вишневе віття, чом травень тихо не гуде хрущами? (О.Бабій).
Безсполучниковим складним реченням називається речення, частини якого об’єднані в єдине ціле тільки за допомогою інтонації: Давно хрущів над вишнями нема, садки вишневі сохнуть поодинці, відважний навіть босим по стежинці уже не вийде в поле край села (О.Бабій).
(Ці речення записуємо, указуємо вид складного речення – ССР, СПР, БСР).
3. Виконання системи творчих вправ на основі опрацьованого теоретичного матеріалу
Вправа 26 Б (вибіркове письмо). Виписати складні речення, підкреслити граматичні основи. Звернути увагу на розділові знаки. Указати вид складного речення.
Вправа 27. Списати, підкреслити граматичні основи. З’ясувати, які з речень сполучникові, які безсполучникові.
Дослідження-моделювання. Утворити із поданих простих речень складні сполучникові речення. Записати їх.
1. Прилуки розташоване на берегах ріки Удай. 2. Колись вона була повноводною.
3. Зараз, розоравши береги ріки, вирубавши ліси навколо неї, осушивши болота, ми майже втратили її. 4. Вода в річці дуже забруднена внаслідок негативного впливу підприємств та жителів нашого міста. 5. Необхідно проводити природоочисні акції.
4. Спостереження за мовним матеріалом
(Таблиця 12, 13, стор. 29).
5. Виконання системи творчих вправ на основі опрацьованого теоретичного матеріалу
Вправа 32. Виписати з тексту лише ССР. Пояснити розділові знаки в ССР.
Вправа 33. До поданих ССР накреслити схеми. Усно вказати смислові зв’язки між частинами ССР.
VІ. Узагальнення й систематизація набутих знань, умінь, навичок учнів
Двоїсто-розподільний диктант
2 3 4 5 8 10 11
1 6 7 9 12
VІІ. Підсумки уроку
VІІ. Домашнє завдання
Вивчити таблиці 8-13 (посіб.), виконати вправи 36(розподільне письмо: І колонка – прості речення з однорідними членами речення, ІІ колонка – складносурядні речення) та 39(скласти складносурядні речення за поданими схемами, указати смислові відношення між частинами в складному реченні).