Контрольна робота з теми: "Головні члени речення"

Про матеріал
Контрольна робота спрямована на перевірку знань учнів з теми :"Головні члени речення".
Перегляд файлу

Контрольна робота № 3 Головні члени речення

Варіант 1

 

  1. Простий підмет ужито в реченні.

А  Важко віддає плоди шипшина.

Б  Біла Церква – моє рідне місто.

В  Кілька дівчат скочило до танцю.     

Г  Бити байдики – улюблена справа ледарів.


  1. Виділене слово є підметом у реченні.

А  Слово, чому ти не твердая криця?

Б  Скресання криги – завжди свято для дітвори.

В  Весело щебетали в гайках пташки.

Г  Собор збудували дуже давно.                                                                            


  1. Простий присудок ужито в реченні.

А  Я не перестаю боятися вітру.

Б  Ми не покинемо працювати.

В  Будуть акації привітно шуміть.

Г  Маленький хлопчик став дорослим.                                                                                


  1. Складений дієслівний присудок ужито в реченні.

А  Шуміла осінь жовтими садами.

Б  Сьогодні я такий щасливий.

В  Я хотів би літати, як птах.

Г  Я прийшов провідати друга.                                                                                 


  1. Складений іменний присудок ужито в реченні.

А  Осінь я давно хвалити звик за її веселий звичай.

Б  Червона осінь сіла спочивать.

В  Був хліб святинею для мене.

Г  Лине наді мною небо України.


 6. Позначити рядок, у якому підмет виражений прикметником у значенні іменника. 
А Хто не знає грабельок звичайних з родини геранієвих?  
Б Темна ніч сповила спорожніле місто. 
В Величезними просторами родючих земель в Україні володіли польські магнати Потоцькі. 
Г Вороний не вагається, скаче прямо на Всеволода. 
7. Позначити рядок, у якому зазначено речення зі складеним дієслівним присудком. 
А Стежка вузенька .
Б Цілий каскад водоспадів можна побачити на річках Пістинці, Яремчі . 
В Високе синє небо в лісі здавалося ще дальшим і недоступнішим . 
Г Наша історія — це історія віковічної боротьби українського народу за своє місце під сонцем. 

8. Позначити рядок, у якому зазначено речення зі складеним іменним присудком. 
А Рід князів Острозьких був відомий з давніх-давен (О. Іваненко). 
Б Стежечка вив’юнилася до велетенського кряжистого дуба на чистій галяві. 
В Уже стояла пополудня пора. 
Г По синіх водах небес плив місяць. 
9. Позначити рядки, у яких між підметом і присудком тире не  вживається. 
А Мова кожного народу явище давнє (Г. Нудьга). 
Б Доля української мови сумна й героїчна водночас (Г. Нудьга). 
В Національна мова це здобуток культури, духовної діяльності певного народу (Г. Нудьга). 
Г Мова основа культури нації, найбільший її скарб (Г. Нудьга). 
Д Рушники і плахти мов щемливий спогад дитинства (І. Цюпа). 

10.У якому реченні допущена пунктуаційна помилка.


А   Я по землі люблю ходити босим.

Б   Твої очі як зорі.

В   А життя це поле несходиме.

Г   Говорити – річ нудна.                                                                                  


11. Яким членом речення є виділене слово?                   

А  День був ясний.          

Б  Хотіла б я піснею стати у сюю  хвилину ясну.                                                 В  Старий підбадьорював своїх дітей.

 Г   Вітер весняний пісню співає.                           

 Д    Я прийшов подякувати другу.  

 

Синтаксична роль                                                    

  1. підмет                                              
  2. компонент складеного дієслівного присудка               
  3. компонент складеного іменного присудка                                  

 4.простий присудок                                                                

                        

 

  12. Установити відповідність між реченнями і способами вираження в них підметів. 

А Увійшло двоє . 
Б Ще за життя Івана Сірка про нього ходили легенди .
В Багато грабіжників зазіхало на багатство і могутність Києва  
Г У Херсонесі вчені відкрили частину підводного античного міста 
Д Ніхто не сміє підійти до дубів-ветеранів з пилою чи сокирою . 
Е Чумацький Шлях — вірний орієнтир наших пращурів.

1 Іменник. 

2 Займенник. 

3 Числівник. 

4 Сполучення числівника з іменником. 

5 Власна назва. 

6 Дієприкметник у значенні іменника. 


13. Установити відповідність між реченнями і видами присудків, ужитих у цих реченнях. 

А У народі Київ завжди був символом непохитності, непереможності і вічної слави . 
Б Чебреці не хвилюються від вітру і не сохнуть від сонця . 
В Без застосування одиниць виміру часу люди не змогли б існувати. 
Г Великдень - день особливий. 
Д Як багато може розповісти Дніпро про нас і про себе, про народ. 
Е У Михайлівці живуть люди стримані.

1 Простий присудок. 

2 Складений діє-слівний присудок. 

3 Складений іменний присудок. 
 


14. Установити відповідність між реченнями і способами вираження іменної частини складених присудків, ужитих у цих реченнях. 

А Ще років сорок тому неодмінним атрибутом українського сільського весілля була скриня (Л. Орел). 
Б У багатьох місцевостях відомий був весільний обряд «пересуви» і «викупу» скрині (Л. Орел).
В Хліб завше був трудним (В. Скуратівський). 
Г Першим космонавтом незалежної України став Леонід Каденюк (З кн. «Я пізнаю світ»). 
Д Київ — колиска нашої свободи і державності (Г. Ткаченко). 
Е Михайлівські вулиці сірі, піщані  (І. Сенченко).

1 Іменник у формі називного відмінка. 

2 Іменник у формі орудного відмінка. 

3 Прикметник у формі називного відмінка. 

4 Прикметник у формі орудного відмінка. 
 


15. Записати текст. Підкреслити головні члени речення (підмети і присудки). 

            Острозька академія була першою спробою організувати вищу школу в Україні. Передовсім князь бажав надрукувати Біблію церковнослов’янською мовою. Це була величезна і складна справа. Він розіслав по всіх усюдах шукати тексти Біблії.  Друкування Біблії — це була знаменна подія в усьому слов’янському світі, це був величезний труд. Над Біблією працювали найвидатніші уми в Україні. Біблія ще довгі часи була неперевершеним мистецьким твором завдяки своїм шрифтам, верстці, друкові, великій кількості заставок і різних художніх прикрас (О. Іваненко). 

16. Скласти два речення так, щоб у першому підмет був виражений назвою художнього твору, у другому — присудок був виражений фразеологізмом. 

 

Усього 40 балів                                                                          

             

 

                                                                                                             

                                                            

                                       Контрольна робота №3 Головні члени речення

Варіант 2

  1. Простий підмет ужито в реченні.

А  Кожен із нас захоплюється історією рідного краю.

Б  Чумацький Шлях освітлює дорогу від Криму до Києва.

В  Тут ми з Піратом і кинулись до моркви.

Г   Багряне сонце сутінню лісною у просвіт хмар.


                                                                                                                                          

  1. Виділене слово є підметом у реченні.

А  Десь далеко було видно вогник багаття.

Б   Мета життя – зоря на людськім виднокрузі.

В  Дівчина розгорнула пиріжки.

Г  Шумлять пошерхлі комиші.


                                                                              

  1. Простий  дієслівний присудок ужито в реченні.

А   Море було безбарвне.

Б   Гарним був Київ цього свіжого осіннього    ранку.

В   Будуть тебе кликать у сади зелені хлопців чорночубих диво- наречені.     

Г   Гірські печери затоплені водою.                      


  1. Складений дієслівний присудок ужито в реченні.

А  Птахи залишилися зимувати.

Б  Тетяна загадала сестрі полити квіти.

В  Осінні хмари починають темніти.

Г   Високі гори мають глибокі доли.                     


                                                         

     5.   Складений іменний присудок ужито в реченні.

     


А  У справедливих армій доля завжди прекрасна. 

Б   Будить спогад давня пісня, пада в трави і  зника.

          В  Художник щоразу все мусить відкривати  заново.

          Г  Колише хмара втомлені громи.


  1.                Позначити рядок, у якому підмет виражений дієприкметником у значенні іменника. 
    А Усі ми виносимо з країни дитинства романтичні спогади (В. Скуратівський). 
    Б Більшість людей пише листи майже автоматично (Є.Чак). 
    В Старенька розповідала мені про зведення церкви у селі (М. Красуцький). 
    Г З приємністю згадується дитинство (В. Скуратівський). 
    7.  Позначити рядок, у якому зазначено речення зі складеним дієслівним присудком. 
    А Воля пахла настроєм лугових трав і молодого сіна (В. Дрозд). 
    Б Я прагнув забратися на самісіньку вершину сосни (Ю. Збанацький). 
    В За городом тихою срібною гладінню розлився ставок (М. Красуцький). 
    Г Блискавки розривали тьму на шмаття (В. Рубан). 
    8. Позначити рядки, у яких зазначено речення зі складеним іменним присудком. 
    А Я сидів на ґанку з важкою душею... (О. Кониський). 
    Б Гришка почав пригадувати (Б. Антоненко-Давидович). 
    В За Дніпром плив довгий журавлиний ключ (Ю. Мушкетик). 
    Г За горами почався болотистий ліс (В. Рубан). 
    9. Позначити рядки, у яких між підметом і присудком уживається тире. 
    А Життя це пізнання світу (П. Загребельний). 
    Б Серед інших дітей малий Мирон несміливий і непроворний (І. Франко). 
    В Добре слово безцінна сила (Є. Чак). 
    Г Рідна пісня наче срібний струмочок (Ю. Мушкетик). 
    Д Конвалія отруйна (М. Приходько). 
  1. У якому реченні тире між підметом і присудком ставиться обов’язково?.

А  Сини як зима і літо.

Б   Мова не полова.

В  Мова одяг думок.

Г  Ти втілення добра.


  11 .Яким членом речення є виділене слово.   

 А   Непомітно для батьків син став дорослим.

 Б   Україні, її люду хочу я служити.

 В  Буду мріяти й жити на крилах надій.

 Г  На колишній Гетьманщині на Водохреще  парубоцтво сходилося на лід помірятися  силами.  

  Д  Жити – добро робити.                                             

Синтаксична роль                                                              

 1 підмет                            

      2  компонент складеного

           дієслівного присудка

      3  компонент складеного

           іменного присудка

      4   простий присудок                                                                    

                

       12. Установити відповідність між реченнями і способами вираження в них підметів. 

А Одного разу Олеся з Михайликом лагодились у ліс по ягоди . 
Б Ніщо та легко не зводить, зближаючи і єднаючи нас, як дорога. 
В Двадцяте століття створило купу забобонів, нічим серйозно не обґрунтованих. 
Г Одного літнього дня стояло перед картиною троє людей. 
Д Кошовий оглянувся на сизо-рожевий пружок на сході, глянув на небо, підвівся . 
Е Сильний уміє захищати, уміє любити.

1 Займенник. 
2 Сполучення двох іменників. 
3 Сполучення числівника з іменником. 
4 Прикметник у значенні іменника. 
 


13. Установити відповідність між реченнями і видами присудків, ужитих у цих реченнях. 

А На іржання білого коня коротким клекотом обізвався лелека. 
Б Орда хотіла накрити чорними крилами Україну . 
В Почувся шерхіт босих хлоп’ячих ніг . 
Г День був літній, спекотний . 
Д Ліс зробився страшенно густий . 
Е Перемагаючи біль, Гришка почав мацати коло себе.

1 Простий присудок. 
2 Складений дієслівний присудок. 
3 Складений іменний присудок. 
 


14. Установити відповідність між реченнями і способами вираження іменної частини складених присудків, ужитих у цих реченнях. 
 

А Моє дитинство не було безжурним . 
Б Ім’я Григорія Сковороди давно стало символом мудрості на українській землі. 
В Осінь того року випала дощова. 
Г Сусідство впродовж багатьох сторіч відігравало вагому суспільну функцію повсякденного життя серед людей. 
Д Квітки і листя конвалії мають лікувальні властивості . 
Е 20-50–ті роки ХХ століття — це епоха нечуваного в нових часах геноциду.

1 Іменник у формі називного відмінка. 
2 Іменник у формі знахідного відмінка.
3 Іменник у формі орудного відмінка. 
4 Прикметник у формі називного відмінка. 
5 Прикметник у формі орудного відмінка. 


15. Записати текст. Підкреслити головні члени речення (підмети і присудки). 

               Київ - одне з найкрасивіших міст Європи. Здається, найвитонченіша його краса — Софіївський собор, храм на честь Божої Мудрості. Наші далекі прадіди називали його «Диво велике». Якщо ми порівняємо його з сучасними висотними будовами, собор зовсім не високий. Проте його бані, увінчані золотими хрестами, сягають неба. Минають століття, змінюється життя, та незмінна невмируща краса Софії Київської (М. Коцюбинський). 

16. Скласти два речення так, щоб у першому підмет був виражений складною власною назвою, у другому — присудок був виражений фразеологізмом. 

Усього 40 балів

 

 

ріант 1 

Г 

Б 

А 

Б, Д 

 

А3, Б1, В4, Г6, Д2, Е5 

А3, Б­1, В2, Г3, Д­2, Е1 

А2, Б­3, В4, Г2, Д­1, Е3 

Варіант 2 

В 

Б 

Г 

А, В 

А2, Б1, В3, Г3, Д4, Е4 

А1, Б­2, В1, Г3, Д­3, Е2 

А6, Б­4, В5, Г3, Д­3, Е1 

 

 

docx
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
23 жовтня 2020
Переглядів
21215
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку