Контрольна робота з української мови у 10 класі "Практична риторика. Орфоепічна норма" складена здебільшого у формі тесту та передбачає два варіанти. Складається з 17 завдань: 1-12 (тест) - по 0,5 бала (одна правильна відповідь з чотирьох запропонованих варіантів); 13 - 15 - по 1 балу (вибрати потрібну букву, записати слова у фонетичній транскрипції, поставити наголос у словах); 16 - 1 бал (на встановлення відповідності); 17 - 2 бали (написати коротку промову на одну із запропонованих тем).
Контрольна робота 10 кл.
Практична риторика. Орфоепічна норма
(тест)
І варіант
Завдання 1-12 – по 0,5 бала
1. Риторика - це:
а) відповідь, заперечення, зауваження одного з учасників діалогу іншому;
б) наука про правильну вимову та наголошення слів;
в) наука і мистецтво переконувати співрозмовників;
г) емоційне ствердження або заперечення якогось факту.
2. Елементи мовленнєвої ситуації вказано в рядку:
а) слова, словосполучення, речення, форми звертання;
б) жести, міміка, поза, погляд, запах косметики;
в) мовець, слухач, предмет мовлення, мета й обставини спілкування;
г) знання мови, охайна зовнішність, уважність, політичні переконання.
3. План виступу - це:
а) повний письмовий виклад змісту виступу;
б) слова та звороти, які означають поняття та явища певної галузі знання;
в) узагальнені думки, що мають лаконічну, відточену мовну форму;
г) послідовність та взаємозв’язок тематичних частин виступу, зафіксований у ви-гляді переліку ключових понять або суджень.
4. Основні думки виступу потрібно повторювати:
а) завжди тими самими словами;
б) щоразу варіюючи їхнє мовне оформлення;
в) пропонуючи слухачам повторити їх хором;
г) пропонуючи слухачам їх записати.
5. Ясність мовлення - це:
а) насиченість виступу новими фактами, актуальними проблемами;
б) смислова прозорість виступу, що забезпечує його зрозумілість, доступність у засвоєнні слухачами;
в) якість мовлення, що відбиває здатність оратора спонукати слухачів до творчої діяльності;
г) якість мовлення,що полягає у мелодійності, плавності, інтонаційній виразності.
6. Дебати - це:
а) заздалегідь підготована публічна суперечка з наукової чи суспільної теми;
б) відкрита конфронтація, жорстка боротьба ідей із метою утвердження власної точки зору;
в) представлення своїх ідей, поглядів, на противагу іншій стороні;
г) обговорення певної проблеми з метою досягнення істини.
7. Орфоепічна помилка - це:
а) порушення норм творення граматичних форм;
б) вживання слів у невластивому значенні;
в) неправильне написання слів;
г) відхилення від норм літературної вимови.
8. Букви д і ж, д і з позначають два звуки в рядку:
а) відродження, саджають, джунглі;
б) підзвітний, підземний, відзначити;
в) джемпер, ушкодження, дзвіниця;
г) джоуль, джентльмен, дзиґлик.
9. Звук [й] є в кожному слові рядка:
а) ярус, лінія, юність, йодована;
б) буря, кальцій, мрія, єдність;
в) іній, сюжет, більярд, клятва;
г) грильяж, боєць, конферансьє, навчання.
10. Звук [т] є в кожному слові рядка:
а) кіг[ ]і, милує[ ]ься, молодіс[ ]ь;
б) ях[ ]а,пода[ ]ок, а[ ]мосфера;
в) фу[ ]бол,[ ]ішитися, моло[ ]ьба;
г) каш[ ]ан, шіс[ ]надцять, Закарпа[ ] я.
11. Однакова кількість звуків і букв у кожному слові рядка:
а) грієшся, пояснення, немовля;
б) багряний, одіссея, співає;
в) різнотрав’я, ательє, пів’яблука;
г) якання, хитрість, граєшся.
12. Підкреслені букви позначають однаковий звук у кожному слові рядка:
а) шоколад, граєш, умиваєшся;
б) плед, дзюдо, тендітний;
в) лазня, книжці, зібрання;
г) тінь, перекидається, тікати.
Завдання 13-15 – по 1 балу
13.Спишіть, обираючи у чи в:
Човен (у, в) очереті, готівка (у, в) кредит, кав’ярня (у,в) Львові, затишно (у,в) офісі, не сунься (у, в) воду, покласти (у, в) форму.
14. Запишіть слова у фонетичній транскрипції:
Пейнтбол, Великдень, видзьобувати, Болівія, флешці, онучці, посміхаєшся, дошці, скотч, вогко.
15. Поставте наголос у словах:
Довідник, лате, донька, зручний, кілометр, листопад, новий, добуток, принести, разом.
16. Установіть відповідність:
1 адресат А мінімальний акт у спілкуванні
2 адресант Б тактичний хід
3 комунікативний намір В мовець
4 мовленнєвий учинок Г аудиторія
5 мовленнєва ситуація
Завдання 17 – 2 бали
17. Напишіть коротку промову на одну із запропонованих тем:
«Слово — зброя. Як усяку зброю, його треба чистити й доглядати» (М.Рильський)
«Чудова думка втрачає всю свою цінність, якщо вона погано висловлена» (Вольтер)
«Заговори, щоб я тебе побачив» (Сократ)
«О слів жорстока і солодка влада!» (Б. Олійник)
«Мрію я словами відмикати людське серце...» (А. Забашта)
Контрольна робота 10 кл.
Практична риторика. Орфоепічна норма
(тест)
ІІ варіант
Завдання 1-12 – по 0,5 бала
1. Батьківщиною красномовства вважають:
а) Давній Єгипет;
б) Давній Китай;
в) Давню Грецію;
г) Давній Рим.
2. Мовленнєва ситуація - це:
а) вплив на аудиторію з урахуванням її особливостей;
б) збіг обставин, що спонукають до мовлення;
в) спосіб переконання своїх друзів та колег;
г) публічний виступ, вишуканість і витонченість вираження думок.
3. У мовленнєвій ситуації адресант - це:
а) людина, до якої звернена мова;
б) слухач, аудиторія;
в) ініціатор діалогу;
г) учні класу.
4. Тема виступу - це:
а) шлях, завдяки якому через мовлення інформація доходить до слухача;
б) роз’яснення, тлумачення, інтерпретація подій та фактів;
в) основна галузь роздумів оратора, у межах якої він добирає явища та факти, що розглядаються у виступі;
г) уміння оратора виступати без підготовки.
5. Лаконічність мовлення відбиває:
а) словниковий запас оратора;
б) нормативність, літературність мовлення оратора;
в) здатність оратора говорити стисло, залишаючись максимально зрозумілим;
г) емоційність, натхненність і піднесеність мовлення.
6. Образність мовлення оратора - це:
а) наявність у виступі живих картин, які дають змогу не лише осмислювати почу-те, а ніби сприймати його всіма почуттями - бачити, чути тощо;
б) уміння говорити ясно, без ускладнень, надуманих образів і туманних зворотів;
в) ясність, точність, логічна переконливість публічного виступу;
г) якість виступу, що відбиває здатність оратора розглядати конкретні факти і явища, давати їм чіткі наукові та політичні оцінки.
7. Орфоепічна норма:
а) вивчає систему графічних знаків;
б) регулює наголошування слів, а також вимову голосних і приголосних звуків;
в) визначає можливості використання слова відповідно до його значення;
г) визначає правильне написання слів.
8. Буквосполучення дж, дз позначають один звук у рядку:
а) відзнака, воджу, надзвуковий;
б) кукурудза, віджени, ґудзик;
в) бджола, родзинки, засуджений;
г) віддзеркалення, підземний, картридж.
9.Букви я, ю, є позначають по два звуки в кожному слові рядка:
а) юний, нюанс, браконьєр, єресь;
б) валюта, монпансьє, осяяння, віньєтка;
в) зграя, різьбяр, черв'як, мільярд;
г) зв'язок, ярлик, маєток, в'юнець.
10. Однакова кількість звуків і букв у кожному слові рядка:
а) єдність, пояснення, юнь, щавель;
б) життя, земля, соловей, яблунька;
в) зяблик, життєпис, українець, з'єднання;
г) духмяно, мрія, щільність, яблуня.
11. Звук [д] є в кожному слові рядка:
а) ходьба, погода, депутат, молодість;
б) здоровий, джаз, одержати, думка;
в) дім, джмелик, бадьорий, Десна;
г) футболіст, гандбол, пейнтбол, баскетбол.
12. Підкреслені букви позначають однаковий звук у кожному слові рядка:
а) нігтьовий, легко, дігтяр;
б) нігтик, могти, вогко;
в) пошана, смієшся, шістдесят;
г) волосся, навчаєшся, смаглявий.
Завдання 13-15 – по 1 балу
13. Спишіть, вибираючи у чи в:
Зайшла (у,в) фойє, реклама (у,в) метро, допис (у, в) соцмережах, прочитала (у, в) Інтернеті, найкраща (у,в) світі, побувала (у, в) Африці.
14. Запишіть слова у фонетичній транскрипції:
Просьба, екземпляр, лічба, дзижчать, подружці, полегкість, зозулька, джойстик, брудниться, розжувати.
15. Поставте наголос у словах:
Асиметрія, випадок, сантиметр, маркетинг, український, фольга, навчання, черговий, чорнослив, щипці.
16. Установіть відповідність між видами слухання та їх змістом:
1 слухання заради задоволення А сприйняття лекцій, новин по радіо, інструкцій
2 удумливе слухання Б слухання музики, вистав, дружні розмови та
3 критичне слухання та дискусії
4 емпатичне слухання В зчитування почуттів,співчуття до ситуації мовця
Г суб’єктивне сприйняття інформації
Д невпевненість в достовірності інформації
Завдання 17 – 2 бали
17. Напишіть к0оротку промову на одну із запропонованих тем:
«Слово — зброя. Як усяку зброю, його треба чистити й доглядати» (М.Рильський)
«Чудова думка втрачає всю свою цінність, якщо вона погано висловлена» (Вольтер)
«Заговори, щоб я тебе побачив» (Сократ)
«О слів жорстока і солодка влада!» (Б. Олійник)
«Мрію я словами відмикати людське серце..."» (А. Забашта)