Українська мова 9 клас Учитель Івахіна В. Ф. +
Контрольний переказ «Доброта й милосердя породжують мудрість» (автор тексту Івахіна В. Ф.)
Мета: продовжити роботу над розвитком умінь і навичок учнів докладно відтворювати прослуханий текст, збагаченням лексичного складу мовлення; удосконалювати навички самостійної роботи; розвивати культуру писемного мовлення; виховувати доброту, милосердя.
Хід уроку
І. Організаційно - вступна частина.
ІІ. Повідомлення мети і завдань уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Інтерактивна вправа «Допиши речення».
ІV. Підготовка до написання переказу.
- Уважно прослухайте текст.
- Занотуйте на чернетці ключові слова, словосполучення, речення.
- Визначте стиль, тип, жанр, тему та основну думку тексту.
- Складіть план.
- Слухаючи друге читання тексту, зробіть записи на чернетці у вигляді, окремих слів, словосполучень, речень.
- Напишіть на чернетці докладний переказ тексту, підпорядковуючи висловлювання темі та основній думці; виконайте творче завдання.
- Відредагуйте написане. Перепишіть у зошит.
- Ще раз перевірте і здайте зошит.
2. Виразне читання вчителем тексту.
3. З’ясування лексичного значення незрозумілих слів ( якщо такі є).
4. Визначення теми та головної думки тексту.
5. З’ясувати: ознаки якого стилю та типу наявні в тексті.
6. Самостійне складання плану.
V. Написання переказу на чернетках.
VІ. Редагування переказу
VІІ. Написання переказу в зошиті.
VІІІ. Рефлексія
Текст для переказу
Доброта й милосердя породжують мудрість
Притча
Високо в горах жив один Мудрець. Скільки років було йому – ніхто не знав. Здавалося, що він жив вічно. Говорили люди, що хто дійде до нього, той мудрим від нього повернеться.
А в одному селі жили три брати. Старшого звали Степан, середнього Василь, а найменшого Іван. Коли почули вони про Мудреця, зразу зібралися йти до нього, бо дуже хотіли мудрими стати.
Довго йшли брати. Нарешті трапилося їм село. А там така бідність… Зайшли хлопці в одну хату, бо двері були відчинені. Бачать: лежить немічний чоловік, підвестися не може. Жалко стало його меншому братові.
- Треба чоловікові допомогти,- говорить Іван,- мабуть, він дуже довго не їв і не пив, бо в хаті немає ні води, ні їжі.
- Немає коли, - відповідає Степан .- Нам треба поспішати до Мудреця.
-Я теж не залишусь, - підтримав Степана Василь , - я хочу швидше стати мудрим. Та й харчів у нас обмаль, щоб ділитись із цим чоловіком. Якщо віддамо, що самі їсти будемо?
- Тоді залиште мені мою частку їжі й води, а самі йдіть. Я не покину людину в біді.
- А як же мудрість? - поцікавився Степан.
- Спочатку я повинен людину врятувати, а потім уже мудрість шукати, - відповів Іван.
Пішли старші брати. Лишився найменший один на один з немічним чоловіком. День доглядав, другий, а на третій підвівся чоловік та й каже: «Бачу: ти добрий хлопець. Знаю, йдеш ти Мудреця шукати. Я допоможу тобі». І показав чоловік найкоротший шлях . Не простий був цей шлях. Називали його «Шлях мудрості». Хоч і коротким він був, та багато людей пострічалося на ньому Іванові. І всім їм потрібна була його допомога. Нікому не відмовив Іван. Чим міг, тим і допомагав. Кому порадами, кому харчами, а за ким і доглядати доводилося.
Коли вже зовсім знесилився, побачив Іван на горі маленький будиночок. Там і жив Мудрець – людина з довгою сивою бородою, блакитними , як небо, розумними очима, високим чолом, приємною усмішкою. Побачивши Івана, Мудрець сказав: «Знаю, ти прийшов до мене, щоб я наділив тебе мудрістю. Але мені немає чого тобі додати. Ти достатньо набрався мудрості. Адже вона йде від доброти серця. Доброта й милосердя породжують мудрість. Зла, жадібна людина ніколи не стане мудрою. Побудь у мене, наберися сили й повертайся до людей, ти їм дуже потрібний».
Завдання:
Письмовий переказ тексту «Доброта і милосердя породжують мудрість» дає можливість розвивати вміння і навички учнів докладно відтворювати прослуханий текст, збагачувати лексичний склад мовлення; удосконалювати навички самостійної роботи; розвивати культуру писемного мовлення; виховувати доброту, милосердя.