Тема заняття: Космічні мандри
Основний рівень, 1 рік навчання
Розділ «Основи композиції»
Теоретична частина. Основи композиції. Логічна будова просторового
зображення. Кольорознавство. Сполучення кольорів.
Практична частина. Малювання по пам ́яті на основі спостережень на
тему: «Космічні мандри».
Мета заняття:
Навчальна: закріплювання поняття про композицію, надавання учням початкові відомості про передавання глибини простору на площині; формувати образне, логічне,просторове мислення, формування цілеспрямованого сприймання оточуючого предметного середовища; вміння порівнювати (виявляти подібність і відмінність) предмети і явища, визначати головне в художніх образах творів мистецтва й у навколишньому світі; здатності аналізувати реальні предмети і явища й синтезувати їх в художньому образі на базі узагальнення суттєвих ознак, встановлення логічних зв'язків; Формувати цілісний художній образ неба та його мешканців, основу розуміння єдності землі та неба; вправляти у розрізненні кольору, форми, просторових характеристик об’єктів Космосу.
Розвиваюча: розвивати вміння розмічати деталі за шаблоном; удосконалювати здатність до до художньої діяльності – зображення предметів та геометричних фігур; продовжувати розвивати творчу уяву, комбінаторні здібності, навички та вміння дітей передавати простір, освітлення, визначати тон,продовжувати формувати вміння аналізувати, навчити міркувати; виховувати в учнів уважність стимулювати розвиток допитливості; уміння розрізняти і визначати форму, фактуру, забарвлення, просторове розташування предметів у дійсності й в творах мистецтва; розвиток емоційної та словесно-логічної пам’яті
Виховна: виховання акуратності, наполегливості; надання дитині реальної можливості вигадувати, експериментувати, виявляти творчу ініціативу; виховувати інтерес до образотворчого мистецтва; виховувати спостережливість, здатність до естетичного осмислення та відтворення власних творчих ідей,
Тип заняття: комбіноване.
Вид заняття: тематичне малювання.
Форма заняття: групова.
Оснащення:навчальні плакати, фотографії, репродукції картин відомих художників, навчальні роботи, що зображують глибоку перспективу, матеріали для демонстрації послідовності і техніки виконання роботи.
Обладнання: презентація в електронному вигляді, комп’ютер, телевізор;
Матеріали та інструменти: папір для малювання, акварель, гуаш, палітра, пензлі, ємності з водою, серветки для витирання рук та пензлів.
Хід заняття
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання. Перевірка готовності вихованців до заняття.
- Сьогодні ми з вами вирушимо в незвичайну подорож.
- Космос зберігає багато таємниць і загадок. А щоб він ними поділився, пропоную промовити космічне привітання:
КОСМІЧНЕ ПРИВІТАННЯ
Раз, два, три, чотири, п’ять
Почнемо космос вивчать.
В небі сонце і планети,
Ясні зорі і комети.
Ми вітання всім шлемо –
Дружно в космос летимо !
2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бліц-опитування «Що я знаю про Сонце?»
- Де знаходься Сонце ?
- Якої воно форми?
- Коли ми бачимо сонячне світло?
- Кому дарує Сонце свої промені?
- Що таке Сонце?
3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Гра «Добре чи погано бути космонавтом?»
- Космонавтом бути добре – можна на ракеті літати.
- Ні, погано – потрібно дуже багато вчитися.
- Добре, коли багато знаєш про космос.
- Погано , в космосі дуже холодно.
- Добре бути космонавтом, можна по Місяцю походити.
- Погано, далеко від дому.
- Добре, можна плавати в повітрі під час невагомості…
4. ВИКЛАДАННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Історія про космос.
З глибокої давнини люди мріяли літати, як птахи. Спочатку вони піднімалися в небо на повітряних кулях, пізніше на літаках. Але люди продовжували мріяти про космічному просторі. На початку люди вирішили перевірити безпеку польотів на собаках. Вибрали не породистих собак, а дворняжок, так як вони витривалі, невибагливі і тямущі.
У 1960 році 19 серпня стартував космічний корабель «Схід» з собаками Білкою і Стрілкою. Вони перебували в космосі майже добу (22 години) і благополучно приземлилися. Потім політ у космос здійснив перший космонавт - Юрій Олексійович Гагарін.
Перший у світі космонавт Юрій Олексійович Гагарін 12 квітня 1961р. на космічному кораблі ’’Схід’’облетів нашу землю за 1годину 48 хвилин. А наш український космонавт, Леонід Костянтинович Каденюк, 19 листопада 1997 року, на космічному кораблі ’’STS -87’’ ’’Колумбія’’, разом з американськими астронавтами виконував поставлені завдання. Він знаходився у космосі 15 діб, 16 годин.
Давайте на простому прикладі подивимося, як летить ракета (надувається повітряна кулька і потім відпускається). Коли повітря закінчиться - кулька впаде. Наш м'яч летів, як ракета, поки в ньому було повітря. За таким же принципом летить ракета, тільки у неї не повітря, а що...? (пальне). При горінні пальне перетворюється в газ і виривається назад полум'ям (педагог показує картинку).
– Космонавт…Як ви вважаєте, це – мрія, захоплення чи щось важливіше?(Відповіді дітей).
Які якості необхідні, щоб бути космонавтом?
– Відмінне здоров’я
– Мрія
– Добре навчатись
– Вміння досягти цілі
– Бути сильним
– Хоробрим
– Фізично підготовленим
– Дисциплінованим
– Уважним
– Розумним
– Організованим
– Вихованим
– Стриманим
– Кмітливим
– Позитивним
– Наполегливим
Краса художнього твору багато в чому залежить від його гармонійної будови. Ми не зможемо сприймати твір закінченим, якщо його частини візуально не будуть врівноваженими. Встановлення рівноваги в художньому творі залежить від розподілу мас композицій відносно її центра. Врівноважена композиція викликає відчуття спокою, впевненості, стійкості.
Завжди врівноваженою є симетрична композиція адже вона згуртована навколо центра симетрії чи по обидва боки від осі симетрії. Проте рівновага досягається і в асиметричній композиції: за рахунок врівноваження між собою частин зображення за розмірами, конфігурацією, кольором, тоном. Роздивись, як композиційна рівновага досягнута в картині завдяки взаємодоповнюючому розміщенню світлих і темних плям. Для побудови гармонійної композиції необхідною умовою є також досягнення цілісності – такого взаємного підпорядкування та неподільності всіх її складових елементів, коли ні додавати, ні вилучити з композиції вже нічого не можна.
У живописі для передання простору застосовують повітряну перспективу. За її законами з відділенням кольори втрачають яскравість і насиченість , чіткість обрисів предметів втрачається.
Порівняйте яскравість кольорів і чіткість предметів на передньому і дальньому планах. На малюнках ви бачите репродукції космічних фантазій.
М.Рерих. Гуру – Гурі – Дхар
Роздивиться багатство кольорів у абстрактній композиції в роботі х-ка В.Кандинського «Композиція 304». Художник може передати певний настрій у картині за допомогою контрастних кольорів: червоного і зеленого, синього й оранжевого, фіолетового і жовтого, та різноманітних поєднань їх відтінків. Гармонійне поєднання цих кольорів у художніх творах створює контрастний колорит картини.
Показ композиційних варіантів
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Керівник гуртка разом із дітьми починає «подорож»: «Ми прилетіли на космодром. Швидше сідайте в космічні шатли. Пристебніться. Починаємо політ».
— Під час зльоту відчуваємо незначне струшування (підстрибуємо).
— Шатли почало хитати (нахили тіла).
— Тепер ми відчуваємо невагомість (обертання тулубом без відриву нижньої частини від стільця).
— Атака астероїдів (уникаємо їх, нахиляючись назад, уперед, праворуч, ліворуч).
— Небезпека знизу (підняття стегон).
— Космічні щупальця неземної істоти намагаються обплутати то праву, то ліву ногу (почергове піднімання ніг).
— Втеча від погоні (робота обох рук).
5. САМОСТІЙНА ПРАКТИЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ УЧНІВ
А тепер уявіть, на яких космічних кораблях ви летіли. Намалюймо їх!
6. ІНСТРУКТАЖ
Педагог роздає дітям заготівки геометричних фігур, зображених на альбомних аркушах, діти відбирають собі по дві фігури.
- Давайте пригадаємо, як користуватися фарбами.
1. Не можна знімати зайву фарбу для цього є ганчірочка.
2. Не можна змішувати різні фарби прямо у чашечках. Від цього фарби псуються і втрачають свій колір. Щоб змішувати фарби, є палітра.
3. Води не бійся: частіше мий пензлика.
По роботі вимий пензлика, витри його ганчіркою. Вимий палітру і банку для води.
6. РЕФЛЕКСІЯ.
Вправа «Я – ЗЕМЛЯ» (вправа на розвиток емпатії)
Уявіть себе планетою Земля й дайте відповіді на питання.
8. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ ЗАНЯТТЯ
- Сьогодні ми з вами багато довідалися про космос. Але наш Всесвіт зберігає ще багато загадок, які потрібно розгадати.
ФОТОЗВІТ