Коуч - практикум «Деякі нюанси професійного самовдосконалення:
як, що, де».
Мета: пізнання себе, розвиток умінь та навичок ефективного спілкування, активного слухання, підвищення рівня емпатії, конструктивне вираження своїх думок і почуттів, попередження та вирішення конфліктів, формування потреби в самовдосконаленні, адекватне оцінювання себе.
Тривалість: 1 год 30 хв.
Хід заняття.
Психолог. Вітаю вас. шановні учасники! Тема нашого коуч-практикуму «Деякі нюанси професійного самовдосконалення: як, що, де». Нестандартне заняття – такі ж і правила!
ПРАВИЛА
Категорично забороняється: відволікатися від змісту, сумувати, думати про домашні турботи, дітей, чоловіка (дружину)
Дозволяється: щиро висловлювати свою думку, доброзичливо посміхатися колегам, бути активними в обговоренні проблемних питань, вносити раціональні пропозиції та творчі ідеї.
Вступне слово «Повідомлення»
Для всіх нас важливим є те, щоб ми отримували задоволення від власної професії, були майстрами своєї справи. Бути майстром – жити в гармонії із собою та світом. Шлях до майстерності – це ніби підйом нагору з повними відрами води. Як зберегти відра повними, піднімаючись нагору? Як зберегти радість життя, оптимізм, яскравість почуттів, багатство емоцій, виконуючи велику місію Педагога, Педагога – Майстра?
Притча про майстра
Якось увечері зібралися музичні інструменти: скрипка, саксофон, труба, сопілка й контрабас. І виникла між ними суперечка – хто краще за всіх грає. Кожен інструмент почав виводити свою мелодію, показувати свою майстерність. Але виходила не музика, а жахливі звуки. Проте з’явилася людина й одним помахом руки зупинила ці звуки, сказавши: „Друзі, мелодія – це єдине ціле. Нехай кожний прислухається до іншого, і ви побачите, що вийде”. Людина знову змахнула рукою, і спочатку несміливо, а потім усе краще залунала мелодія, у якій було чути смуток скрипки, ліричність саксофона, оптимізм труби, ніжність сопілки й величність контрабаса.
Як важливо, щоб оркестром хтось диригував чутливий, мудрий, досвідчений, обережний і сміливий. А досягнення гармонії можливе лише тоді, коли всі об’єднані спільною метою та спрямовані єдиною волею в єдиному пориві...
Кожен, хто вміє згуртувати навколо себе людей із різними характерами, різними інтересами й може привести їх до Успіху,- справжній Майстер...”
Такими майстрами, шановні педагоги, є ми, а інструменти – наші учні.
Вправа «Асоціація»
Мета: налаштувати педагогів на роботу, зняти психологічну напругу.
Обладнання : м’яч.
Хід:
Всі учасники стають колом. В центрі тренер з м’ячем у руках:
Я почну фразу, а ви впіймавши м’яч, продовжите її.
Якщо педагог – це колір, то який?...
Якщо педагог – це геометрична фігура, то яка?...
Якщо педагог – це погода, то яка?...
Якщо уявити, що педагог це казковий герой, то хто?...
Якщо пора року, то яка?...
Якщо педагог – це вид спорту, то який?...
Якщо педагог – це квітка, то це…
Якщо педагог – це дорогоцінне каміння, то яке?...
Якщо педагог – це гра, то яка?...
Якщо педагог це планета, то яка?...
Криголам «Чарівний ящик»
Мета: підвищити самооцінку, додати впевненості, розтопити лід між учасниками.
Обладнання: скринька або коробка, дзеркальце
1. Кожен учасник підходить до коробки, дивиться всередину й каже одну хорошу річ про людину, чиє фото він бачить всередині, не відкриваючи групі секрету, хто там.
Коли учасники заглядають у коробку, вони бачать там своє відображення, тобто повинні сказати щось хороше про себе.
2. Наприкінці вправи тренер каже, що гра має безліч позитивних рис і в учасників буде шанс проявити ці риси під час тренінгу (навчання).
Вправа «Де живуть мої почуття?»
Мета: усвідомлення тісного взаємозв’язку між думками, емоціями і тілесними проявами, підвищення рівня емоційного самоусвідомлення, ознайомлення з технікою ідентифікації емоцій.
Обладнання: фліпчарт, аркуші зі схематичним зображенням людського тіла на кожного учасника; олівці синього, червоного, жовтого, зеленого та чорного кольорів.
Опис. Організм людини є своєрідним архівом всієї її життєвої історії. Він наділений мудрістю і пам’ятає почуття, переживання, важливі події, причому з моменту народження. Подумаємо над тим, де і як в тілі відкладаються емоції?
У нас живуть почуття: Радість, Смуток, Інтерес, Страх, Злість, Любов.
( Кожному роздається силует людської фігури.) (Додаток 1) Ми спробуємо зараз визначити, в якому саме місці живуть ваші почуття.
- Пригадайте той момент, коли ви були сердиті (Злісні) Уявіть собі, що ви зараз дуже злі на кого-небудь або що-небудь. Постарайтеся всім тілом відчути свою злість. Як ви її відчуваєте? Де? (Може, вона схожа на вогонь в животі?) Заштрихуйте червоним олівцем місце, де ви відчули злість.
- Пригадайте, коли ви чогось або когось злякалися. Що вас може налякати? Де знаходиться ваш страх? Заштрихуйте це місце чорним олівцем.
- А зараз згадайте, від чого ви сумуєте? Де знаходиться ваша смуток? Візьміть синій олівець і зафарбуйте це місце.
- Пригадайте моменти, коли радієте, вам легко, весело. Де живе ваша радість? Заштрихуйте це місце жовтим олівцем.
- Згадайте тих, кого ви любите? Що ви відчуваєте при цьому? Де ви відчули любов, в якому місці вона у вас живе. Візьміть зелений олівець і заштрихуйте це місце.
- Подивимося, що у нас вийшло.
Обговорення. Які частини тіла найбільше реагують на страх, смуток, злість, радість? Що відбувається, якщо ці емоції повторюються часто? (Хвороби: злість – печінка, страх – горло, смуток – серце) Де знаходиться радість,любов і як вони впливають на організм? (радість пронизує кожну клітинку, додає людині сил, наснаги, натхнення). Глибока пристрасть, ненависть, ревнощі, занепокоєння, спалахи роздратування реально роз’їдають душу, руйнують клітини тіла і призводять до хвороб серця, печінки, нирок, селезінки та шлунка. Клітини постійно «прислухаються» до думок і реагують на емоції. Отже міркування, переконання, настрій, емоції та почуття «втілюються» в організм людини. Це означає, що не можна з упевненістю відокремити біологію від психології. Спогад про неприємності, який є лише потоком думок, викликає ті ж руйнівні процеси, що і сама неприємна подія.
Висновок: Всі фігурки різні. Чому?
Ми всі дуже різні і відчуваємо, теж по-різному. Ми повинні навчитися в спілкуванні бути терплячими, уміти любити і прощати, поважати почуття інших.
Антистресова вправа
Мета: зняти психоемоційне напруження
Сядьте й розслабтеся. Заплющить очі. Уявіть чистий альбомний аркуш, олівці, ластик. Подумки намалюйте на аркуші негативну ситуацію, яку вам хотілося б забути. Це може бути реальна картинка, асоціація, символ тощо.
А тепер візьміть ластик і починайте ретельно стирати з аркуша паперу уявлену ситуацію. Стирайте доти, доки картинка не зникне з аркуша.
Відкрийте очі. А тепер перевірте себе. Для цього знов заплющить очі й уявіть той самий аркуш паперу. Якщо картинка не зникла, візьміть ластик і стирайте, доки її зовсім не буде видно. Через деякий час вправу можна повторити.
Кокологічний тест «Під небом блакитним»
Мета: допомогти налаштуватися на спілкування та постаратися зрозуміти один одного, розвиваючи та поглиблюючи взаємини; стимулює інтелект і будить уяву.
Обладнання: фліпчарт, картинки із запропонованим ландшафтом.
Інструкція: Уявіть собі чисте блакитне небо без жодної хмарини. Одна лише думка про це має хоч трохи поліпшити настрій людини. Тепер подивіться очима свідомості на навколишній ландшафт.
Яка з перелічених нижче картинок найбільше заспокоює і розслабляє вас?
Рекомендації. Блакитний колір має здатність заспокоювати душу. Навіть якщо просто уявити собі якусь картину в блакитних тонах, то можна відчути, як пульс уповільнюється, а дихання стає глибшим. Інші кольори також мають певне значення. Картина, яку учасники намалювали у своїй свідомості, розкриває прихований талант, що ховається в глибинах спокійної свідомості.
Білу засніжену рівнину «бачать» сприйнятливі люди, які з першого погляду розуміють ситуацію і розплутують складну проблему без яких-небудь доказів або пояснень.
Вони володіють усім необхідним для того, щоб бути проникливою і рішучою людиною і навіть трохи провидцем.
Блакитний морський простір уявляють люди, що мають талант до міжособистісних взаємин.
Укриті зеленню гори побачили учасники, які мають дар експресивного спілкування (відкритого), завжди можуть підібрати потрібні слова, щоб висловити свої відчуття.
Поле, що поросло жовтими квітами, бачать люди, яких можна назвати джерелом знань і творчості, які сповнені ідеями й мають безцінний потенціал.
Гра "Павучок"
Мета: прекрасно розвиває і закріплює партнерські стосунки.
Обладнання: круг із цупкого картону, діаметром 20-30 см, з отвором для маркера у центрі та прикріпленими мотузками по периметру, маркер, ватман.
Натягнути шнури в колі людей. В центрі стіл з прикріпленим папером (А-3)
Інструкція: Ми спільними зусиллями малюємо, н-д, сніговика маркером, що всередині круга. Легко опускаєте маркер і керуєте ним.
Обговорення. Треба вчитись спокійно і грамотно домовлятись хто і куди веде.
Вправа «Подарунок».
Мета: релаксація, зняття емоційної напруги. Створення позитивного настрою.
Інструкція: «У кожного з вас на кріслах є номери. Запам’ятайте свій номер. Тут, у цій кімнаті, для кожного з вас є невеликий подарунок. Згадайте свій номер, під таким самим номером ви знайдете свій подарунок. І пам’ятайте: імовірно, ніщо не є випадковим. Те, про що розповість ваш подарунок,— призначене саме вам». Кожний знаходить у кімнаті аркуш (у формі зірочки, листочка, смайлика тощо) зі своїм номером, на звороті якого написано побажання. Прочитати побажання вголос.
Орієнтовні побажання
Підсумок заняття. Притча про жабенят.
Жили-були маленькі жабенята, які організували змагання з бігу. Їх мета була забратися на вершину вежі. Зібралося багато глядачів, які хотіли подивитися на ці змагання і посміятися над їхніми учасниками. Змагання розпочалися ... Правда те, що ніхто з глядачів не вірив, що жабенята зможуть забратися на вершину вежі.
Чутні були такі репліки: «Це занадто складно. Вони НІКОЛИ не заберуться на вершину. Немає шансів! Вежа занадто висока ». Маленькі жабенята почали падати. Одне за одним... За винятком тих, у яких відкрилося друге дихання, вони стрибали усе вище і вище. Натовп всеодно кричав: «Занадто важко! Жодне не зможе це зробити!». Ще більше жабенят утомилися й упали. Тільки ОДНЕ піднімалося все вище і вище. Те єдине не піддалося! Воно одне приклало всі зусилля, забралося на вершину! Тоді всі жабенята захотіли дізнатися, як йому це вдалося? Один учасник запитав, як же цьому жабеняті, яке дісталося до вершини, вдалося знайти у собі сили? ВИЯВЛЯЄТЬСЯ - Переможець був ГЛУХИМ!
Ніколи не слухайте людей, які намагаються передати свій песимізм і негативний настрій, вони забирають у вас ваші найзаповітніші мрії та бажання!
Додаток 1