Креативний урок "Прислівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль".

Про матеріал

Поглибити знання учнів про прислівник як самостійну незмінну частину мови, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; формувати навички дослідно-пошукової діяльності, загальнопізнавальні вміння знаходити прислівники в тексті, характеризувати їх; розвивати усне зв'язне мов­лення учнів, увагу, уяву, творчі здібності; виховувати людяність, доброту, почуття прекрасного, любов до рідної мови.

Перегляд файлу

Дата ____/_____/_____ Клас __________ Прізвище вчителя _________________________

Тема. Прислівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Мета: поглибити знання учнів про прислівник як самостійну незмінну частину мови, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; формувати навички дослідно-пошукової діяльності, загальнопізнавальні вміння знаходити прислівники в тексті, характеризувати їх; розвивати усне зв'язне мов­лення учнів, увагу, уяву, творчі здібності; виховувати людяність, доброту, почуття прекрасного, любов до рідної мови.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь і навичок.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.

Хід уроку:

 

І. Етап орієнтації

Сьогодні в нас буде звичайний урок,

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну прекрасну, в країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову.

  • Вправа «Хвилинка настрою»

Оцінити своє самопочуття «тут і тепер» (настрій, фізичний стан тощо) за допомогою «кольоротесту».

ІІ. Етап покладання мети

Колись Марк Твен сказав: «Хто не знає куди прямує, дуже здивується, якщо потрапить не туди». Я пропоную вам спробувати визначити, якими науковими дорогами ми з вами попрямуємо, про що будемо дізнаватися і що повинні вивчити і вміти робити. Визначити мету уроку допоможуть експрес-зошити. (Учні читають, що вони повинні знати та вміти). Що ж нам є до чого прагнути.

ІІІ. Етап проектування

А для того, щоб дізнатися, що зустрінеться на нашому шляху, ми повинні згадати, над якою темою  працювали впродовж останніх уроків української мови. (Відповідь учнів) Тож зараз ми проведемо лінгвістичний калейдоскоп. Завдання: утворити з поданих дієслів дієприслівники.

Слова для турніру: надихати, працювати, говорити, слухати, довести, відпочити, долати, сховати, мислити, фарбувати, пам’ятати, відкривати, вітати, посміхнутися, обороняти, спостерігати.

Дякуючи вашим знанням, ми опинились у творчій лабораторії, і сьогодні відчуємо себе справжніми дослідниками. Ви, як юні науковці, спробуєте здійснити лексичне, морфологічне, синтаксичне, міфологічне, історичне, лінгвістичне та стилістичне дослідження.

Отож, не гаймо часу, вперед до нових відкриттів!

ІV. Етап організації виконання плану діяльності

Для початку давайте проведемо з вами мовне спостереження.

Робота з підручником. Вправа 274 на сторінці 153. Читаємо речення та знаходимо в ньому прислівник.

  • Що ви пам’ятаєте про прислівник?
  • Яка це частина мови самостійна чи службова?
  • Які самостійні частини мови ви ще знаєте?
  • Які службові частини мови ви ще знаєте?

Перед початком дослідження прислівника ми повинні дізнатися, що таке прислівник, тобто значення цього слова. Яка наука про мову вивчає значення слів? (Відповідь учнів)

Лексика – наука про мову, яка вивчає значення слів.

Лексикологія – розділ мовознавства, який вивчає лексику (словниковий склад мови).

Тож перше дослідження, яке ми проведемо буде лексичним. Завдання: кожна група отримує словосполучення. Визначивши правильно частину мови виділеного слова і згадавши, що ця частина мови означає, ви назвете одну з ознак, яку виражає прислівник. Відповідно три групи визначать три ознаки прислівника.

Словосполучення: говорити швидко, дуже високий, дорога вперед.

Зробивши висновок, ми можемо сказати, що прислівник – це самостійна частина мови, яка виражає ознаку дії або стану, ознаку іншої ознаки, рідше – ознаку предмета.

Далі нашим завданням буде здійснити морфологічне дослідження. А що таке морфологія?

Морфологія – це наука про мову, яка вивчає частини мови.

Зараз нам потрібно з’ясувати, яка найважливіша морфологічна ознака прислівника.

Робота в групах

І група – провідміняйте прислівник голосно

ІІ група – змініть за родами прислівник тихо

ІІІ група – змініть за числами прислівник високо

Який висновок ми можемо зробити? Яка найголовніша морфологічна ознака прислівника?

Прислівник – це самостійна незмінна частина мови, яка виражає ознаку дії або стану, ознаку іншої ознаки, рідше – ознаку предмета.

Настав час здійснити синтаксичне дослідження. Завдання: зробити синтаксичний розбір речення.

Вода дорогу знайде (де?) всюди. Василько вибрав шлях (який?) направо. Згарячу він наговорив зайвого.

Речення просте, розповідне, неокличне, ……………………………….

Висновок: у реченні прислівники виступають другорядними членами, переважно обставинами.

Ми з вами щойно дослідили прислівник як лексичну одиницю, дізналися про морфологічні ознаки, з’ясували синтаксичну роль, тож пропоную розглянути прислівник з точки зору міфології, адже вашим домашнім завданням було намалювати і розказати як ви уявляєте собі походження прислівника, тобто скласти міф про прислівник.

Дайте визначення міфу. Які міфи ми вивчали у 5 класі з української літератури?

Міф (від грец. — слово, переказ) — невели­кий твір розповідного характеру, в якому відбилися уявлення колектив­ної (переважно первісної) свідомості про навколишній світ, його поход­ження та систему взаємозв'язків значущих елементів світобудови. «Про створення землі», «Чому буває сумне сонце?», «Про зоряний Віз», «Про вітер», «Чому пес живе коло людини?», «Неопалима купина»

Тож настала пора здійснити  міфологічне дослідження. Запрошую вас у крісло автора.

А як же насправді відбувався розвиток такої частина мови як прислівник ми зараз спробуємо дізнатися. Одним із найвизначніших дослідників історії мови був Олександр Опанасович Потебня. Історичне дослідження з цього приводу здійснив учень вашого класу. Від імені Олександра Потебні декілька слів скаже ……. (виступ учня)

А ми продовжуємо працювати у науково-дослідницькій лабораторії і переходимо до лінгвістичного дослідження.

Завдання: виписати із вправи у експрес-зошиті прислівники, якщо ви правильно виконаєте вправу, то склавши другі букви отримаєте ім’я та прізвище письменниці, вірш якої згодом прослухаєте.

  1. Пообіч до самого неба підіймались важкі скелі.
  2. Скрізь можна було побачити радісних хлопчаків, які каталися на санчатах.
  3. Усюди можна було почути привітання з нагоди професійного свята.
  4. Лікар почав оглядати його занепокоєно.
  5. Прилітає зозуленька над ними кувати, прилітає соловейко вночі щебетати.
  6. Тільки зелена низька озимина навкруги току нагадувала про осінь.
  7. Голос її дзвінко лунав, переливався, линув.
  8. Надворі стояло сухе, жарке літо.
  9. Збоку стояла  дівчина, яка намагалась розгледіти те, що діялось
  10. Було їх дуже багато.
  11. Якось лелеки довго кружляли в небі.

Завдання: прослухати вірш Оксани Забужко «Мова» і назвати прислівники, які зустрічаються в ньому. (По-кленовому, навіки, всюди, повсякчас)

Настав час зробити стилістичне дослідження. Завдання: прочитати текст у експрес-зошиті і сформулювати, яка роль прислівників у тексті та в мовленні взагалі?

Ось і сад. Спочатку старі вишні, купка диких слив. Далі в неладі горбаті яблуні, покручений частокіл... Збоку густий бузинник, з другого боку городжений пліт, а скрізь кропива, лопух, кінський щавель, дикий хміль... Колись тут були доріжки, а тепер вони обернулись у звичайні, химерно виведені стежки. Одна з них тягне­ться вздовж саду під високі, розлогі горіхи. Тут перехрестя зі стежкою, що веде до хати, й тут почорнілий, похилений стіл та кілька лавиць. Звідусіль через віття слив видно стару, білу, дерев'яну церкву (У. Самчук).

(Прислівник служить засобом зв’язку речень у тексті, засобом підвищення виразності, образності мовлення)

Підсумок уроку

  • Яка частина мови називається прислівником?
  • Яка морфологічна ознака прислівника є визначальною?
  • Яку синтаксичну роль можуть виконувати прислівники в реченні?
  • Яка роль прислівників у тексті та в мовленні загалом?

 V. Етап контрольно-оцінювальний

Виконання тестів

1. Прислівником називається незмінна самостійна части­на мови, що виражає...

а) ознаку предмета або їх кількість при лічбі;

б) ознаку дії, ознаку іншої ознаки, ознаку предмета;

в) додаткову дію або стан предметів.

2. Визначити рядок, у якому прислівник позначає ознаку предмета.

а) діяти наперекір;

б) поділити надвоє;

в) читання вголос.

3. Прислівники із значенням ознаки дії, ознаки іншої ознаки у реченні виступають...

а) означеннями;

б) присудками;

в) обставинами.

4. Прислівник змінюється…

а) за числами, родами, відмінками;

б) не змінюється;

в) за відмінками та числами.

5. Синтаксична роль прислівника у реченні.

а) виступає переважно другорядними членами речення;

б) виступає переважно головними членами речення;

в) не є членом речення.

6. Визначте ряд слів, в якому усі прислівники

а) неуважно, спокійно, чудно, уночі, пронизливо;

б) щойно, навесні, удень, вчорашній, надворі;

в) угору, нашвидку, далекий, ліворуч, униз.

  • Самоперевірка
  • Оцінювання учнів

Рефлексія уроку

Вправа «Мікрофон»

Сьогодні на уроці я………..

Сьогодні на уроці ми досліджували не тільки прислівник, а й свій настрій. Оціни своє самопочуття (настрій, фізичний стан тощо) після уроку. Для цього слід наклеїти картку певного кольору.

Червоний — активне прагнення до діяльності.

Жовтий — позитивний емоційний стан.

Зелений — спокійний стан.

Синій — прагнення до визнання.

Коричневий — напруга.

Чорний — стан хвилювання.

Білий — важко щось відповісти.

Домашнє завдання

Для учнів із середнім рівнем навчальних досягнень: $ 25, стор.153 (правила), впр. 281

 

Для учнів із достатнім рівнем навчальних досягнень: $ 25, стор.153 (правила)

Творче завдання. У багатьох казках богатирі зупиняються перед каменем, на якому є напис. Відтворіть цей напис, підкресліть у ньому прислівники. Визначте їх морфологічні ознаки, синтаксичну роль.

Для учнів із високим рівнем навчальних досягнень: $ 25, стор.153 (правила)

Творче завдання. Порівняйте стан рослинного і тваринного світу навесні і взимку: підберіть антонімічні пари прислівників і введіть їх у речення, що становитимуть собою зв'язний текст.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виконання тестів

1. Прислівником називається незмінна самостійна части­на мови, що виражає...

а) ознаку предмета або їх кількість при лічбі; б) ознаку дії, ознаку іншої ознаки, ознаку предмета;

в) додаткову дію або стан предметів.

2. Визначити рядок, у якому прислівник позначає ознаку предмета.

а) діяти наперекір;  б) поділити надвоє;  в) читання вголос.

3. Прислівники із значенням ознаки дії, ознаки іншої ознаки у реченні виступають...

а) означеннями;  б) присудками;  в) обставинами.

4. Прислівник змінюється…

а) за числами, родами, відмінками; б) не змінюється;  в) за відмінками та числами.

5. Синтаксична роль прислівника у реченні.

а) виступає переважно другорядними членами речення;

б) виступає переважно головними членами речення; в) не є членом речення.

6. Визначте ряд слів, в якому усі прислівники

а) неуважно, спокійно, чудно, уночі, пронизливо; б) щойно, навесні, удень, вчорашній, надворі;

в) угору, нашвидку, далекий, ліворуч, униз.

Виконання тестів

1. Прислівником називається незмінна самостійна части­на мови, що виражає...

а) ознаку предмета або їх кількість при лічбі; б) ознаку дії, ознаку іншої ознаки, ознаку предмета;

в) додаткову дію або стан предметів.

2. Визначити рядок, у якому прислівник позначає ознаку предмета.

а) діяти наперекір;  б) поділити надвоє;  в) читання вголос.

3. Прислівники із значенням ознаки дії, ознаки іншої ознаки у реченні виступають...

а) означеннями;  б) присудками;  в) обставинами.

4. Прислівник змінюється…

а) за числами, родами, відмінками; б) не змінюється;  в) за відмінками та числами.

5. Синтаксична роль прислівника у реченні.

а) виступає переважно другорядними членами речення;

б) виступає переважно головними членами речення; в) не є членом речення.

6. Визначте ряд слів, в якому усі прислівники

а) неуважно, спокійно, чудно, уночі, пронизливо; б) щойно, навесні, удень, вчорашній, надворі;

в) угору, нашвидку, далекий, ліворуч, униз.

Виконання тестів

1. Прислівником називається незмінна самостійна части­на мови, що виражає...

а) ознаку предмета або їх кількість при лічбі; б) ознаку дії, ознаку іншої ознаки, ознаку предмета;

в) додаткову дію або стан предметів.

2. Визначити рядок, у якому прислівник позначає ознаку предмета.

а) діяти наперекір;  б) поділити надвоє;  в) читання вголос.

3. Прислівники із значенням ознаки дії, ознаки іншої ознаки у реченні виступають...

а) означеннями;  б) присудками;  в) обставинами.

4. Прислівник змінюється…

а) за числами, родами, відмінками; б) не змінюється;  в) за відмінками та числами.

5. Синтаксична роль прислівника у реченні.

а) виступає переважно другорядними членами речення;

б) виступає переважно головними членами речення; в) не є членом речення.

6. Визначте ряд слів, в якому усі прислівники

а) неуважно, спокійно, чудно, уночі, пронизливо; б) щойно, навесні, удень, вчорашній, надворі;

в) угору, нашвидку, далекий, ліворуч, униз.

Виконання тестів

1. Прислівником називається незмінна самостійна части­на мови, що виражає...

а) ознаку предмета або їх кількість при лічбі; б) ознаку дії, ознаку іншої ознаки, ознаку предмета;

в) додаткову дію або стан предметів.

2. Визначити рядок, у якому прислівник позначає ознаку предмета.

а) діяти наперекір;  б) поділити надвоє;  в) читання вголос.

3. Прислівники із значенням ознаки дії, ознаки іншої ознаки у реченні виступають...

а) означеннями;  б) присудками;  в) обставинами.

4. Прислівник змінюється…

а) за числами, родами, відмінками; б) не змінюється;  в) за відмінками та числами.

5. Синтаксична роль прислівника у реченні.

а) виступає переважно другорядними членами речення;

б) виступає переважно головними членами речення; в) не є членом речення.

6. Визначте ряд слів, в якому усі прислівники

а) неуважно, спокійно, чудно, уночі, пронизливо; б) щойно, навесні, удень, вчорашній, надворі;

в) угору, нашвидку, далекий, ліворуч, униз.

 

 

 

doc
Додано
27 липня 2018
Переглядів
2597
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку