10 березня о 18:00Вебінар: Шкільне діловодство. Документація заступника директора з навчальної роботи

Урок розвитку мовлення.Розвиток мовлення. Творчий переказ тексту-розповіді про процес праці

Про матеріал

Урок розвитку мовлення в 7 класі. Творчий переказ тексту-розповіді про процес праці

Мета уроку: формувати в учнів уміння переказувати текст з описом процесів праці; удосконалювати їх уміння переказувати зв'язний текст зі зміною осіб та синтаксичних конструкцій; виховувати в учнів любов і повагу до праці, почуття спадкоємності поколінь.

Перегляд файлу

Тема.                         Розвиток зв’язного мовлення.

Творчий переказ тексту-розповіді про процес праці

 

 

Мета:   формувати в учнів уміння переказувати текст з описом процесів праці;    удосконалювати їх уміння переказувати зв’язний текст зі зміною осіб та синтаксичних конструкцій; виховувати в учнів любов і повагу до праці, почуття спадкоємності поколінь.

 

Тип уроку: формування вмінь і навичок на основі знань.

 

Обладнання: текст переказу, малюнок чи фотографія квітучого саду.

natur026

 

Х І Д   У Р О К У

 

Виховайте хлопчика, виховайте дівчинку,

Щоб на світі білому продовжити свій рід.

Посадіть і виплекайте малесеньке деревце,

Щоб подарувало воно людям добрий плід.

Із пісні

І. Мотивація навчання

  1. Організаційним момент
  2. Слово вчителя

Читання епіграфа та питання до учнів.

  • Висловіть слово думку щодо змісту та ідеї записаних віршованих рядків.

Відповіді учнів.

 

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

З’ясування завдань уроку.

  1. Переказати текст, змінивши особу І на ІІІ (практично: я – він, вона; хлопець, дівчина; чоловік, жінка)

Самостійна робота

Пояснення вчителя

За умови зміни форми (наприклад, першої особи на третю) у відтвореному тексті не повинно бути відступів від змісту й композиції первинного тексту.

  1. Зміна синтаксичних конструкцій тексту.

Замінити пряму мову непрямою (практично)

Робота за варіантом

  1. Мені казав розумний садівник: “Коли ти пересаджуєш ялинку, відзнач північний і південний бік і так сади: ростиме добре й гінко”. (М.Рильський)
  2. “Яка ти розкішна, земле, – думала Маланка. – Весело засівати тебе хлібом, прикрашати зелом, заквітчати квітами”. (М.Коцюбинський)

Питання для повторення

  1. Що таке пряма мова?
  2. Що таке непряма мова?
  3. Яка різниця між прямою і непрямою мовою?
  4. Які розділові знаки ставляться у реченні з непрямою мовою?

 

ІІІ. Читання тексту

Щедре серце дідуся

 

Сьогодні я прокинулась від легенького постукування у вікно. Відкрила очі і ледь не скрикнула від радощів: «Яблунька розцвіла! Яблунька мого доброго дідуся».

Відчинила вікно, і духмяна хвиля ранкової свіжості, напоєна тонким ароматом яблуневого цвіту, підхопила мене на крилах спогадів. Я поверта­юсь у дитинство.

Як живий іде садом дідусь. Він і дня не міг прожити без роботи у свої сімдесят п'ять.

Відпочили б, дідусю, – просила я його. А він лише одказував: «Без діла слабіє сила».

Якось весняним ранком дідусь сказав, що сьогодні навчить мене саджа­ти яблуні. Я вже хотіла бігти, та він зупинив, ховаючи посмішку в сиві вуса. «Не метушись – швидше буде...»

Зібравши інструменти, дідусь став розмічати місце для ями, а я замішува­ла у чавунці глиняний розчин. Дідусь тим часом став не поспішаючи копати.

Незабаром він покликав мене. «Бери, внучко, заступ і ген на той пустир підемо. Яблунька там, наче сирітка, серед кущів терену заблукала...»

Деревце справді виявилося непоказним. Стовбур зламаний. Гілки висіли, ніби перебиті руки.

Яблуньку дідусь викопував довго. Потім обережно взяв дичку своїми вузлуватими мозолястими руками і став уважно розглядати кореневище. Щось проказуючи стиха до яблуньки, відрізав ножицями пошкоджені корінчики. Зануривши кореневище у глиняну купелю, опустив саджанець у ямку.

Я стала закидати її, а він у той час ніжно підтримував яблуньку, ле­генько підтрушуючи. Зробивши красиву луночку, з якоюсь веселою зажурою мовив: «Рости на радість людям!»

...Спогади на мить перервала бджілка, що злетіла з рожевої пелюстки. І знову я згадала дідуся. Останню його яблуньку – і першу в моєму житті.

Ні, дідусь не просто навчив мене саджати дерева, він навчив дарувати іншим радість і красу. А вони – безсмертні!                                                             (З журналу)

 

Бесіда з учнями

  1. До якого типу мовлення належить текст?
  2. Яка тема і головна думка тексту?
  3. Чому  оповідачка так зраділа, побачивши квітучу яблуньку?
  4. 3 яким почуттям згадує вона свого дідуся і чому?
  5. Що ви можете сказати про характер дідуся? З яких слів видно його глибоку мудрість? Як ви розумієте ці слова?
  6. В яких рядках змальована любов дідуся до внучки, деревця, життя?
  7. Як працював дідусь? Яку роль відіграє опис процесу садіння дерева в оповіданні?

 

Повторити написання орфограм у словах: духмяна, саджати, непоказ­ним, ножиці.

Пояснити стилістичну роль протиставлення у реченні:

Останню його яблуньку — і першу в моєму житті.

Скласти самостійно план переказу.

Орієнтовний план переказу.

1) «Яблунька розцвіла!»

2) Невтомний трудівник.

3) Садіння деревця.

4) Краса і радість — вічні.

 

Повторне читання тексту.

Усний переказ тексту. Аналіз помилок, допущених у переказі

Підсумок уроку.

Домашнє завдання.

Скласти діалог з елементами опису процесу праці (усно) .

 

docx
До підручника
Українська мова 7 клас (Голуб Н.Б., Шелехова Г.Н., Новосьолова В.Н., Ярмолюк А.В.)
Додано
27 липня 2018
Переглядів
9741
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку