Круглий стіл з підлітками "Капітани корабля свого життя"

Про матеріал
Дана розробка сприяє підготовці підлітків до ефективної участі в суспільному житті, виконаннї обов’язків громадянина і працівника; гуманізує виховний процес, наповнює його високими морально-духовними переживаннями, утверджує взаємини справедливості й поваги, усвідомлення сили своїх можливостей для зміни чи перебудови власного життєвого шляху, максимально розкриває потенційні можливості дітей, стимулює їх до особистісно-розвивальної творчості.
Перегляд файлу

Година спілкування – круглий стіл

Підліток у сучасному світі:

«Капітани  корабля свого життя  ! »

Мета: сприяння підготовці підлітків до ефективної участі в суспільному житті, виконання обов’язків громадянина і працівника;   гуманізувати виховний процес, наповнити його високими морально-духовними переживаннями, утвердити взаємини справедливості й поваги, усвідомлення сили своїх можливостей для зміни чи перебудови власного життєвого шляху, прагнення стати «капітаном» свого життя; максимально розкрити потенційні можливості дітей, стимулювати їх до особистісно-розвивальної творчості.

Обладнання: мультимедійні засоби;  ілюстративно-інформаційний матеріал;

-    фотовиставка «Життя вихованців дитячого будинку»;  проект «Вікові періоди людини»; плакат із зображенням «Веселка очікувань»;  презентації, музика, виступ дитячого театру; пісня «Все залежить від нас самих» у виконані Йолки.

 

 

Наочне оформлення: тема години спілкування, плакати з висловами

Перебіг години спілкування

Привітання гостей

Епіграф:  Все залежить від нас самих! Нічого в світі немає такого,  що не підвладно було б нам!

У кожного з нас життя лише одне, й кожен крок на цьому шляху  неповторний. Кожен день життя по-своєму унікальний; тому було б зовсім неправильно вважати, що є дні, якими можна не дорожити. Іноді ми вважаємо, що якесь справжнє життя ще попереду, а зараз — своєрідна прелюдія до нього. Це не так, будь-який відрізок життя — також життя, що не повторюється. Тому, думаючи про майбутнє, ми недооцінюємо день сьогоднішній, про що нерідко пізніше доводиться жалкувати. Якщо життя кожної людини по-своєму неповторне, то, отже, воно й по-своєму цікаве, незвичайне, безцінне. Кожна людина має цілковите право на свою неповторність, її найрізноманітніші прояви, а значить, і на свій вільний розвиток. І треба вміти сприймати людей такими, якими вони є, не нав’язуючи їм силоміць свої уявлення про життя. Слід поважати в кожній людині її неповторність, навіть якщо вона здається нам іноді якоюсь чудернацькою. І не можна іншу людину міряти тільки власною міркою, бо кожний є мірою насамперед для самого себе. Звичайно, в житті кожної людини є різні — світлі й темні боки. Не буває так, щоб людина була тільки доброю або тільки злою, абсолютно справедливою або несправедливою, досконалою або порочною. Все це найчастіше в людині взаємопов’язане і має свої причини. Тому, якщо в іншій людині щось не сподобалось, не слід поспішати її засуджувати. Треба спочатку зрозуміти: чи могла б вона бути іншою або чи могла б повестися інакше? Якби всі люди засвоїли ці прості правила і дотримувались їх, то життя кожного з нас було б набагато легшим і приємнішим, у ньому б стало менше прикрощів та образ, яких ми часто завдаємо іншим, не намагаючись або не вміючи зрозуміти одне одного, а іноді й простити. Вміти розуміти і прощати іншу людину, залишаючись водночас вимогливим до самого себе, — велике мистецтво життя, яким необхідно оволодівати з ранніх років.

 

1. Емоційний настрой (установка-тренінг)

Вдихніть глибоко повітря в легені, розправте плечі. Розкрийте  долоні:  ви готові сприймати інформацію, щиро висловлювати власні думки, із повагою ставитись до думок інших.

Слово вихователя:      (під музику)

День, вечір, ніч, ранок – і знову день..

Літо, осінь, зима, весна – і знову літо…

Народження, розквіт, змужніння, старість, смерть – і знову народження…

      Колообіг світу, природи, життя – усе рухається по колу, але кожного разу день є новим, несхожим на  попередній, адже ми самі плануємо його, відповідно до  наших бажань, настроїв, емоцій, знань, принципів.

Психологи стверджують, що людина, як особистість, також розвивається по колу… Уявімо це подивившись коротку інсценівку:   (інсценівка)

 

Я – сонечко! (маленька дитина)

     А інші навколо – ніби планети, тільки й обертаються, бігають навколо мене. Цілують, голублять, виконують усі бажання. Тільки крикну – і всі до мене.

Я – школяр! (першокласник)

     Перший клас, у-у-у, здається, мене обдурили, бо нічого приємного я не бачу. Сидіння якісь жорсткі, уроки довгі, ручка зовсім неслухняна і палички страшенно криві.

     А я хочу ловити метеликів, бо коли виросту, то стану працювати біологом. Цікаво, а якщо добрий тигр зустріне знайому антилопу – з’їсть? Завтра запитаю про це у вчителя.

Я  і боюся, і вчуся! (учень 5 класу)

     Боюся лікарів, темряви, самотності, зачиненої кімнати, що вчитель сваритиме, а однокласники насміхатимуться…  Але цікаво визначати площу трикутника, разом із Робінзоном Крузо вижити на острові і відміняти складні числівники!   Хочу швидше стати дорослою!

Я – підліток! (13-14 років)

     Мені страшенно набридли ваші поради, це безглузде постійне опікунство. Я хочу дізнатися, який смак забороненої цигарки, що буде, як я поб’ю свого кривдника. Я хочу все вирішувати сама! Я – доросла!

Я - любов! (учениця-випускник)

     А Коля вже й не такий поганий хлопець, хоч і вчиться не дуже. Але які у нього блакитні очі… Він – сильний,  і хлопці його поважають!  З ним я почуваю себе захищеною. Здається, ми дві половинки майбутнього.

Я – джерело! (учитель)

     Джерело, яке передасть свої знання, свій досвід маленькій квіточці, зеленій травичці, а головне – своєму сонечку. Я буду вислуховувати, розуміти, допомагати, направляти і … тихенько підказувати. Ти – моє сьогодення і моє майбутнє. Ти ж моє сонечко!

    Вихователь:  Ви побачили уявну модель розвитку дитини як особистості. На жаль, ідеалу досягти важко, майже неможливо. На шляху до досконалості стоїть безліч перешкод, які не завжди вдається подолати без втрат.

Уявімо світ, у якому ми живемо, морем ( інколи спокійним, інколи бурхливим, навіть загрозливим), а ваше життя – корабель. Сьогодні наш круглий стіл–зустріч присвячено життю підлітків у сучасному світі, щоб надати вам, шановні діти, педагогічну підтримку та психологічну допомогу в усвідомленні цінності життя, розвитку пізнавального інтересу до унікальності людини як живої істоти, до унікальності ресурсів організму людини, здоров’я.  Сьогодні  буде розмова про можливі труднощі та завдання, які доводиться розв’язувати підліткам. Ми разом обговоримо той ризик, який може  загрожувати вам упродовж життя, про наслідки, до яких можуть призвести ваші вчинки. І не випадково епіграфом нашої зустрічі є слова:

«Все залежить від нас самих! Нічого в світі немає такого, що не підвладно було б нам!». 

Під музичний супровід учні зустрічають гостей круглого столу

Представлення гостей круглого столу: гостями та учасниками круглого столу є люди, які завжди готові вам допомогти і підтримати, люди, які за побажанням долі оточують вас більшу частину вашого життя це Світлана Йосипівна – директор і головна мама дитячого будинку, Алла Володимирівна – практичний психолог, лікар наших душ, приємний співрозмовник, завжди готова надати психологічну допомогу та підтримку, Алла Ельдарівна - лікар-педіатр, турбується про здоров’я діток, вже стала для декого справжнім другом; мами-вихователі: Мар’яна Іванівна, Людмила Василівна, Анжеліка Габорівна, Магдалина Василівна, Ганна Іванівна (перераховую всіх присутніх вихователів)

(на екрані – корабель, що пливе морем, відповідний музичний фон)

2. Очікування. Вправа «Веселка».

Мета: визначити сподівання та очікування учасників від роботи в групі.

Існує легенда, що в кінці веселки стоїть горщик із золотом, і кожному, хто його знайде, доля дарує щастя і багатство. Тож пригадайте, будь ласка, ті почуття, які охоплювали вас, коли ви заворожено вдивлялися в різнобарв’я веселки, яка створена сонцем і дощем для того, щоб радувати людей. А тепер подивіться на нашу веселку. Нехай ті місця, де вона опирається на обрій, позначають ваш сьогоднішній настрій та очікування від заняття. Свої ж сподівання, будь ласка, запишіть на стікерах-ромашках і прикріпіть до нашої веселки. Озвучте сподівання.

3.Визначення теми години спілкування

(На дошці записана тема години спілкування, а в кінці речення різні розділові знаки.

Капітани корабля свого життя !)

Вихователь:  Коли проходять міжнародні конференції, дипломатичні переговори, то їх учасники сідають за круглий стіл, щоб не було суперечок з приводу того, хто сидить на почесному місці, а кому дісталося непочесне. Вислів «сісти за круглий стіл» означає почати доброзичливий обмін думками, миролюбні переговори, де кожен голос є важливим, прислухаються до усіх думок.

     І у нас сьогодні є нагода сісти за наш імпровізований круглий стіл для серйозної розмови з теми: Капітани корабля свого життя !

 Вихователь:      Отже, наше життя – корабель, а кожен корабель має місце, де його збудували, та порт, із якого він вирушає у плавання.

 

  • Перед вами три вази з квітами. Вони символізують три різні родини. А квіти це діти, що виховуються в цих родинах. Що ви могли б розповісти про ці родини  умови виховання та розвиток дитини в них як особистості, дивлячись на квітку, її забарвлення та форму?  (Сьогодні ми оперуємо образами, символами)

1. У вазі Квітка велика, з різнокольоровими пелюстками, яскраві нитки, папірці різного кольору.

- Чому квітка має пелюстки різного кольору (дитина росте в оточенні де всі дбають про всебічний розвиток: фізичний, моральний, духовний, творчий… розвиває образність, пам’ять…)

2. Квітка велика, але пелюстки одного кольору. Нитки сірі, темно-сині, де-не-де яскраві. (немає тісної близькості в оточенні дитини, на першому місці матеріальне, а не духовне збагачення. Але дитина спілкується з іншими людьми, пізнає світ, ходить у дитячий садочок, дивиться телебачення – тому кольори квітки хоча й однотонні, але яскраві).

3. Квітка не повністю розкрита. Чорні нитки, трохи червоних, квітка червона, але пелюстки не повністю розкриті (асоціальні сім’ї, батьки не цікавляться дитиною, ігнорують, принижують. Але присутні й червоні нитки – любов до батьків і від батьків.

 - Ось на такому прикладі квітів, ми змогли розглянути яке має значення оточення в якому живе дитина, пливучи кораблем свого життя

4.Вправа «Циферблат життя».

А зараз пропоную пофантазувати . На отриманих вами паперових циферблатах напишіть цифри, які позначатимуть не час, а роки вашого життя. Спочатку ми народились – ставимо цифру «0», потім росли, дорослішали – стрілка рухалась від цифри до цифри, і зараз зупинилася на позначці, рівній вашому нинішньому віку. Малюємо далі стільки позначок, скільки б хотіли років прожити. Проте не забувайте, що дуже головне не скільки ти прожив, а як ти це зробив. Якими ви бачите себе через 5 та 10 років? Продовжить фразу «Через 5(10) років я хочу бути…» Відповіді запишіть на зворотній стороні годинника. Отже, у кого які плани на майбутнє?

Вихователь: Особистість підлітка – доволі складний феномен. А чи знаєте ви скільки вікових категорій у людини? Які межі має підлітковий період? 

5. Творча група вихованців: Лакатош М., Звірич М., Чеботарь А. - демонструють проект «Вікові періоди людини». 

Марічка: Е. Еріксон виділив 8 стадій у розвитку людини:

1.       немовля (з моменту народження до одного року),

2.       ранній вік (1 - 3 роки),

3.       дошкільний вік (3 - 6, 7 роки),

4.       підлітковий вік (7-12 років),

5.       юність (13 - 18 років),

6.       рання зрілість (третє десятиліття),

7.       середній вік (четверте і п'яте десятиліття життя), 8. пізня зрілість (після шостого десятку років життя).

Вихователь: Підлітки й дорослі люди живуть, так би мовити, у різних часових вимірах, а звідси – розбіжності в оцінюванні тих самих подій, явищ, питань (з приводу одягу, зачіски, моди та ін.). Підлітки не завжди спроможні усвідомити зміст тих змін, що відбуваються з ними. Як допомогти собі?  Запитаємо у практичного психолога?

До Слова запрошуємо Аллу Володимирівну.

Практичний психолог:  Юнацький вік, тобто перехід від дитинства до дорослості, триває, на думку американського психолога Арнольда Геззелу, від 13 до 21 року. Десять років, за його словами, – це золотий вік, коли дитина врівноважена, легко сприймає життя, довірлива, спокійна у взаєминах із батьками, мало бентежиться через свою зовнішність. Від 11 років починається перебудова організму, дитина стає імпульсивною; проявляється негативізм, часта зміна настроїв, сварки з однолітками, бунт проти дорослих. У 13-річному віці така проблема частково минає, ставлення до світу стає позитивнішим. Зростають незалежність підлітка від родини й одночасно – вплив однолітків. Провідна властивість цього віку – «погляд усередину». Підліток схильний до занурення в себе, він самокритичний і чутливий до критики; починає цікавитися психологією; критично ставиться до дорослих; стає перебірливим у друзях; настрій постійно змінюється. 

У 14 років підліток стає товариським, виявляє інтерес до інших людей і різниці між ними. 

Провідною діяльністю 11–15-річних стає спілкування в системі суспільно корисної діяльності – таких її видів, як спортивна, художня та трудова. Під час цієї діяльності підлітки опановують здатності будувати спілкування, свідомо підкорятися нормам певного колективу. 

Соціальний статус підлітків мало чим відрізняється від статусу дитячого. Психологічно цей вік украй суперечливий: йому притаманне так зване «почуття дорослості» в підлітків – це новий рівень домагань, який спричиняє типові вікові конфлікти та їх відбиття в самосвідомості підлітка. У цілому це період завершення дитинства й початку «виростання» з нього. 

Як ваш друг, хочу допомогти вам навчитися володіти собою.  Пам’ятайте: найкращий спосіб боротьби з душевним неспокоєм – постійна зайнятість. Щоб забути свої напасті, намагайтеся зробити приємне іншим. Пам’ятайте: кожна людина – така ж яскрава й унікальна індивідуальність, як і ви, приймайте її такою, якою вона є. Намагайтеся знайти в людині позитивні риси, вмійте бачити її достоїнства і в стосунках з нею спробуйте опиратись саме на ці якості.

Вчіться володіти собою! Виховуйте в собі терпіння. Людина має необмежені можливості самовдосконалення, причому в усіх галузях СВОЄЇ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ.

Вихователь: - уявіть собі, що ви заблукали в густому лісі. І ось перед вами три дороги. Кожна може вивести з лісу за певних умов.

1. Першою дорогою підеш – велике багатство знайдеш, та здоровя втратиш.

2.  Другою дорогою підеш – половину багатства знайдеш і половину здоровя втратиш.

3. Третьою дорогою підеш – нічого не знайдеш, але здоровя збережеш.

Покажіть номер дороги, якою ви підете. Поясніть своє рішення.

                      ( учні прикріплюють номерок на намальовану дорогу).

Що є найдорожчим у цьому світі? Що потрібно кожній людині - сьогодні, завтра, завжди?! Без чого немає  сенсу в житті? Відповідь одна – здоров’я. Вислухаймо будь-ласка точку зору лікаря-педіатра, яка з медичної сторони охарактеризує підлітковий вік.

Лікар-педіатр: Підлітки віком від 10 до 19 років – це особлива група населення. Крім суто психологічних особливостей цих людей існують численні особливості організму, здоров’я та потреб для розвитку. На жаль, багато з них наражаються на труднощі та перешкоди на шляху до здорового розвитку, включаючи негативний вплив паління, вживання алкоголю, недостатні фізичні навантаження, схильність до насилля, раннє статеве життя.  Щоб бути здоровим ви повинні запам’ятати 7 простих правил здорового способу життя:

Правило № 1. Найважливіше при здоровому способі життя – це харчування. Правильне харчування! Більше фруктів і овочів, продуктів, наповнених корисними для нашого організму речовинами. Ніяких гамбургерів, коли, чіпсів та іншої гиготи. Правило № 2. Будьте активними, життєрадісними і відкритими до світу. Загартовуйте свій організм. Прогулянки н свіжому повітрі, ранкова пробіжка, зарядка вранці. Ходіть більше пішки, гуляйте у парках. Прагни рухатися якомога більше. Рух – це життя! Частіше ходити пішки: ходьба активізує кровообіг. Кілька разів за день потягуйтеся всім тілом, напружуючи м’язи спини і ніг.

Правило № 3. Здоровий спосіб життя жодним чином не сумісний з шкідливими звичками: куріння, вживання алкоголю і тим більше наркоманія. Адже це основні чинники, які погіршують здоров’я.

Правило № 4. Правильний розпорядок дня. Це, перш за все, 8-ми годинний здоровий сон. Потрібно привчити свій організм лягає і прокидатися в один і той же час, не залежно від того, який день тижня: будній чи вихідний.

Правило № 5. Одне з найважливіших правил здорового способу життя – це позитивний настрій! Не зациклюйтеся на невдачах і промахах.

Правило № 6. Для хорошого фізичного стану необхідне, глибоке і спокійне дихання. Старайся частіше провітрювати приміщення в якому знаходитеся.

 Правило № 7. Здоровий спосіб життя – це так само дбайливе ставлення до себе! Себе треба любити, про себе потрібно піклуватися.

Дотримуйтесь всіх цих правил і будьте здоровими!

(Учні переглядають кадри з мультимедійної презентації «Основні правила здорового способу життя») 

Обговорення. У ході круглого столу учні задають питання

-Що робити якщо я зробив помилку?

-Чи не занадто я переймаюсь своєю зовнішністю?

6. Робота в підгрупах

Вихователь: Час плине з неймовірною швидкістю. Ще зовсім недавно ви були зовсім маленькі, а незабаром дехто з вас уже буде випускником. Ви починаєте розмірковувати, як жити далі. Кожен хоче жити добре, красиво. Безперечно матеріальна сторона у сучасному світі не мало важить. Так уже склалося, що багатство , добробут , статки переважили, і ми зовсім забули, що людині дано ще і духовний світ та життєві цінності.

Життєві цінності – це те, що люди вважають важливим для свого життя, про що вони мріють ,до чого прагнуть

 

 

7. Вправа «Шкала цінностей».

- Наступна вправа називається «Шкала цінностей», у цій вправі будуть брати участь дві підгрупи круглого столу: вихованці та дорослі.

Кожна підгрупа отримує однакові набори з переліком життєвих цінностей, з яких має вибрати тільки 5 і виписати  їх на листках за ступенем значущості:

Цінності

1. Самостійність як незалежність у судженнях та оцінках

 

2. Упевненість у собі (незалежність від внутрішніх протиріч і сумнівів)

 

3. Матеріальна забезпеченість (відсутність матеріальних труднощів у житті)

 

4. Здоров’я (фізичне й психічне)

 

5. Задоволення (життя, сповнене задоволень, приємного про­ведення часу, безліч розваг)

 

6. Цікава робота

 

7. Любов (духовна й фізична близькість із коханою людиною)

 

8. Свобода й незалежність у вчинках і діях

 

9. Краса (відчуття прекрасного в природі й мистецтві)

 

10. Гарні й вірні друзі

 

11. Пізнання (можливість самоосвіти, розширення кругозору, інтелектуального розвитку)

 

12. Щасливе сімейне життя

 

13. Творчість (можливість творчої діяльності)

 

14. Суспільне визнання (повага з боку інших людей, колекти­ву, товаришів)

 

15. Активне діяльне життя

 

16. Рівність (братерство, рівні можливості для всіх)

 

 

Після виконання вправи один із учасників групи  підлітків і групи дорослих по черзі презентує, шкалу важливих життєвих цінностей. Після завершення вправи варто попросити представників команд ознайомити всіх із результатами командної роботи і розповісти про те, як проходила дискусія.

Вихователь: Часто повторюю такі слова ми з вами одна родина, хоч як вам цього не хочеться сприймати, та так слалося, що всі ви опинились тут і люди які вас оточують стали для вас сім'єю. Кожен з вас у цій родині неповторний та унікальний.

 Пропоную вашій увазі слайд шоу та згадати миті свого життя  де ви такі різні і такі класні! «Життя дітей в Чинадіївському дитячому будинку»

До слова запрошується мама-жінка, яка з великою турботою відноситься до вас, завжди рада допомогти та вислухати, дати слушну пораду, директор дитячого будинку Софілканич С.Й.

Софілканич С.Й.: Усіх батьків турбує те, що і як слід зробити, щоб їх діти виросли достойними людьми, здоровими, вихованими, добрими,          чесними,          правдивими,     працьовитими, отримали якісну освіту, стали шляхетними. Сучасне життя,    з одного боку, надає вам, діти, свободу для вибору свого соціального простору й засобів спілкування, способу і стилю життя, а з другого – процес адаптації і самовизначення, що ускладнився, висуває високі вимоги до рівня самосвідомості, самоконтролю як з боку дорослих, так і з боку підлітків, робить вас незахищеними від можливих втрат в соціально-психологічній рівновазі. Почуття невпевненості в правильності своїх вчинків спонукає вас вдаватися до підтримки й допомоги дорослих.                Сьогодні ми разом маємо навчитись контролювати вашу агресію. Тому є актуальною проблема щодо вироблення моральних законів родинного проживання та обговорення питань духовно-морального виховання дітей, культури спілкування дорослих і дітей, попередження аморальної поведінки та скоєння аморальних вчинків дітьми.  . Вкрай важливим є залучення наших вихованців якщо не до всіх, то до переважної більшості видів діяльності, що дозволяє дитині почувати себе значущою особистістю, розвивати свої лідерські якості, проявляти ініціативу, розвивати уміння знаходити та приймати нестандартні, оригінальні рішення, реалізувати себе в теперішньому та подальшому житті.

 

Вихователь: В наш час майже кожен комп’ютер підключений до мережі Інтернет. Молодь вільно володіє можливостями Інтернету та мобільними телефонами, а діти, можливо, не розуміють, як без цього жив світ 20 років тому. Сьогодні Інтернетом користується 710029070 людей.

У всьому світі діти та підлітки є найбільшими користувачами інформаційно-комунікативних технологій (ІКТ). Вони широко користуються мобільними телефонами, включаючи пересилки ММS і SМS, шукають інформацію на Інтернет-сторінках, спілкуються «онлайн» в соціальних мережах, створюють свої блоги, спілкуються в чатах, обмінюються музикою та фільмами, обговорюють проблеми на форумах, використовують веб-камеру, skype та грають в онлайнові ігри.

Ніколи раніше не було так легко, швидко та зручно знайти людей будь-якого віку, соціального статусу, статі, національності, рівня досвіду й дискутувати з ними на які завгодно теми, що є цікавим для певних груп інтернеткористувачів.

 

Роздуми про зміст віртуального світу

Повідомлення від НеВіДоМоЇ

Сьогодні, сторінка В контакті, Facebook чи Інстарам іншої соціальної мережі сприймається чимось на кшталт свого другого Я. Але тільки на відміну від життя, цю віртуальну особистість можна редагувати за мить, чим штучно підвищити свою самовпевненість: покращити світлину в фотошопі, написати драматичні цитати «Страждая, я розважаюсь», зробити декілька альбомів «Моя любов», створити статус «всі навколо вівці», послати всім кому треба і не треба «привет!))))))как дела?:))))», намалювати графіті із купою сердечків та цьомиків, і підняти свій рейтинг до 100000 і написати я «VIP-чік» або «Мажорчик с района» і відчувати себе найкрутішим з усіх. Останнім писком моди стали відеозвернення по типу «Ви всі ніхто, а я така популярна, що навіть не пробуйте добавлятися до мене в друзі». Адже, як правило, більшість із тих «VIP-чіків» і «Мажорчиків із району», коли виходять з мережі, виявляються, так би мовити, «сірими мишками», яких ніхто не любить і не помічає, а їхня сторінка на сайті виявляється своєрідним «самозахистом» перед високою загальною конкуренцією, яку диктує суспільство. Такі люди неприємні. Цілком зрозуміло, що сказати в очі образливе слово, збрехати і т.д., особливо тому, кого ти психологічно сприймаєш як кращого за себе - набагато важче, ніж це написати в електронному вигляді і натиснути кнопку «вийти». Отож, давайте бути вихованими і людяними! Будемо собою, без використання масок і штучно створеної  популярності!

 

Питання. Чи знайоме вам слово «Нік»? Відповіді. «Нік» – це вигадане ім’я, прізвисько, яке вживають користувачі Інтернет-форумів, не називаючи своє справжнє ім’я.

Запитання для обговорення.

  1. Навіщо потрібен Нік?
  2. Що може приховувати Нік?
  3. Чи є переваги у використання Ніку? Які?

8. Вправа «Колаж»

Зараз ви поділитесь на дві підгрупи: хлопці і дівчата. Пропоную вам зробити колаж за темою, пов’язаною з соціальними мережами. Наприклад: «Соціальні мережі – «ЗА» і «ПРОТИ», «Соціальна мережа сьогодні» та  написати якомога більше назв соціальних мереж.  Учні презентують свої колажі на ватманах.

 

Інформаційне повідомлення про небезпеки, які існують в соціальних мережах ми почуємо від фахівця з охорони праці в дитячому будинку.

Фахівець з ОП: Віртуальне середовище настільки глибоко увійшло в життя сучасного суспільства, що воно безпосередньо накладає свій «відбиток» на процес соціалізації особистості. Сьогодні ви ліпше розумієтеся у використанні комп’ютера та Інтернету зокрема, ніж ваші старші й досвідченіші в інших життєвих питаннях люди, що вас оточують. Та це має й негативні наслідки. Надмірне перебування дітей за комп’ютером може призвести: до ізоляції сором’язливих дітей, відволікання від інших видів діяльності, таких як виконання домашньої роботи, заняття спортом, сон, спілкування з іншими дітьми, поширення нецензурної лексики.

В соціальних мережах швидко розвивається злочинне спілкування. Агресивно налаштовані особи у своїй діяльності розповсюджують віруси, торгівлю людьми та дітьми через онлайн, розповсюджують фільми, що пропагандують насильство та жорстокість, порнографію, зокрема, дитячу, залякування та приниження. Намагаються залучити неповнолітніх дітей до наркотичних засобів, суїциду, втягнути в міжнаціональну та релігійну ворожнечі, расизм, фашизм, молодіжну агресивну течію, ігрову залежність з негативним змістом.

І нарешті не можна забувати про те, що надмірне та невиправдане використання ІКТ негативно відбивається на вашому здоров’ї. 

Існують певні правила користування соціальними мережами:

1. НЕ ПОВІДОМЛЯЙ ПРО СЕБЕ ПРИВАТНУ ІНФОРМАЦІЮ (домашню адресу, номер домашнього телефону, назву й адресу школи), НЕ ВИСИЛАЙ НЕЗНАЙОМИМ ЛЮДЯМ ФОТО.

2. НЕ ВІР ВСЬОМУ, ЩО КАЖУТЬ ПРО СЕБЕ ВІРТУАЛЬНІ ЗНАЙОМІ.

3. НЕ ПОГОДЖУЙСЯ НА ЗУСТРІЧ З ВИПАДКОВИМ ЗНАЙОМИМ.

4. ОБМЕЖУЙ СВІЙ ЧАС ПЕРЕБУВАННЯ В СОЦІАЛЬНІЙ МЕРЕЖІ.

5. ДОРОСЛІ МАЮТЬ ЗНАТИ, ЧИМ ТИ ЗАЙМАЄШСЯ, КОЛИ СИДИШ БІЛЯ КОМП’ЮТЕРУ!

6. НЕ ОБРАЖАЙ ІНШИХ, НЕ ЛАЙСЯ, БУДЬ ЧЕМНИМ.

7. ЯКЩО ОПИНЯЄШСЯ В СКЛАДНІЙ СИТУАЦІЇ ПОГОВОРИ З ДОРОСЛИМИ, ЯКИМ ДОВІРЯЄШ!

9. Вправа «Позитивне мислення». Робота в групах.

Інструкція: Кожному під силу розірвати ланцюг самопідтримки стресу, зменшивши негативні думки на позитивні. Позитивне (оптимістичне) мислення послаблює емоційне напруження, допомагає знайти ефективне рішення і діяти відповідно до обставин.

Вам потрібно змінити негативні думки на позитивні.

 

Негативні думки, які поглиблюють стрес:

Позитивні думки, які допомагають зберегти самоконтроль:

  •          «У мене нічого не вийде»;

 

  •          «Я зроблю все, що в моїх силах, а коли не вийде, я це переживу»;
  •          «Усе пропало»;
  •          «Це не кінець світу»;
  •          «Я дурень»;
  •          «Я помилився», «Я – успішна людина!»;
  •          «Мені обов’язково треба мати це»;
  •          «Мені б хотілося мати це, але я не обов’язково матиму те, що хочу»;
  •          «Я повинен бути першим»;
  •          «Мені б хотілося стати першим»;
  •          «Вони мають це зробити»;
  •          «Сподіваюся, вони це зроблять»;
  •          «Це безнадійно»;
  •          «Ще не все втрачено»;
  •          «Не варто й починати»;
  •          «Треба хоч спробувати»;
  •          «Я не зможу»;
  •          «Я ніколи не переймаюся через дрібниці»;
  •          «Я безнадійна людина»;
  •          «Я дивлюся на світ з оптимізмом»;
  •          «Усе втрачено».
  •          «Варто спробувати ще раз».

 

Вихователь: на жаль, не усі мають високі знання, займаються спортом, не мають, як вони думають хисту до музики, малювання, не мають, зрештою й бажання щось в собі змінити. Але кожен хоче проявити своє «я», щоб на нього звернули увагу. Привертати до себе увагу можна як позитивно, так і негативно

«Ви нічого не зможете вдіяти із довжиною вашого життя, але ви можете щось зробити із його шириною і глибиною» (Терані Шире)

 

Закінчивши школу, ви вирушите у самостійне плавання: хто продовжить навчання, хто обере робітничу професію, хто реалізує себе у створеній сім’ї…, не будемо висувати погані передбачення.

      Одне із призначень людини – продовжити свій рід. Ми замикаємо наше коло думок. Колись ви теж будете татами й мамами, і пустите у світ корабель нового життя.

  • як би ви допомогли своїй дитині стати капітаном свого корабля? (пропозиції учнів)
  • який напрямок розвитку особистості був би пріоритетним у вашому вихованні (фізичний, розумовий, моральний, трудовий,  творчий…)
  • вам не подобаються друзі вашої дитини: ваші дії?
  • Відчули, що дитина курила?
  • Син просить проколоти вухо і вставити сережку, а дочка у 13 років із брюнетки хоче перефарбуватись в блондинку? Ставить вас перед фактом? Які ваші дії?

     -      Хто поставив би себе за приклад своїй дитині? Чому?

 

Підсумок

Вихователь: У житті є багато різних ситуацій, у яких опиняється та чи інша людина. Тому треба бути розсудливим, розумним, не квапитися із рішеннями і висновками. Наближається до кінця наша година спілкування – і повернемося до теми і мети, яку ми поставили на початку: залишити тільки один розділовий знак.

  • ваші рішення, який розділовий знак залишаємо (підвести до думки, що одностайності немає: скільки людей, стільки й думок, тому жоден знак не прибираємо. Життя саме розсудить.)

Вихователь: Не знаю, чи були ви щирими, відвертими, але сподіваюсь, що ви замислилися над питаннями, які сьогодні обговорювались. Хочу, щоб ви зрозуміли, що людина може і повинна бути капітаном свого корабля.

Вчитель:  закінчується наше кругосвітнє плавання і насамкінець хочу подарувати вам пам’ятки, які можливо, стануть вам у  пригоді декілька прохань, порад і побажань (записи у пам’ятці)

Прохання: ☺ не покладайтесь на інших, майте свою голову на плечах, будьте капітанами свого корабля.

Порада:  ☻ не бійтеся помилок , просто треба їх своєчасно виправляти;

                ☻ чесно визнавайте неправоту, пам’ятайте, що впертість – самозахист людини слабкої;

                ☻ не виходить задумане – не кидай, а починай робити все спочатку. Неможливо перемогти один раз назавжди, треба перемагати щоденно!

Побажання: частіше повторюйте ♥Я можу, хочу і досягну, чого бажаю.

                                 ♥ Я безстрашний, я нічого не боюся.

                                                          ♥ Я люблю всіх людей, мені комфортно серед них.

Кожен твій подих, і кожен твій порух –

Ти сам собі приятель, сам собі ворог.

Тож ворогу не здавайся без бою –

                  Стань другом собі і злети над собою.                            

 

 

     Пропоную всім і дорослим і вихованцям пройти психологічний тест і визначити хто ви є у житті: Капітан? Рульовий? Чи Пасажир?

        10. Психологічний тест:    Капітан? Рульовий? Пасажир?
1. Я завжди відчуваю відповідальність за все, що трапляється в моєму житті.
2. У моєму житті не було б стільки проблем, якби деякі люди змінили своє ставлення до мене.
3. Я вважаю за краще діяти, а не розмірковувати над причинами своїх невдач.
4. Іноді мені здається, що я народилася ( народився ) під « нещасливою зіркою ».
5. Я вважаю, що алкоголіки самі винні у своїй хворобі.
6. Іноді я думаю, що багато за що в моєму житті несуть відповідальність ті люди, під впливом яких я стала ( став ) такою ( таким ), як я є.
7. Коли я застуджуюсь, вважаю за краще лікуватися самостійно, а не звертатися за допомогою до лікаря.
8. Я вважаю, що  у  моїй сварливості та агресивності, які так дратують, найчастіше винні інші люди.
9. Вважаю, що будь – яку проблему можна розв’язати і не дуже розумію тих, у кого вічно виникають якісь життєві труднощі.
10. Я люблю допомагати людям тому,  що відчуваю вдячність за те, що інші зробили для мене.
11. Коли трапляється конфлікт, то, розмірковуючи, хто в ньому винний, я,  звичайно, починаю з себе.
12. Якщо чорна кішка перейде мені дорогу, я переходжу на іншу сторону вулиці.
13. Я вважаю, що кожна людина, незалежно від обставин, повинна бути сильною і самостійною.
14. Я знаю свої недоліки, але хочу, щоб оточуючі ставилися до них поблажливо.
15. Звичайно, я мирюся з ситуацією, вплинути на яку не здатний.

Підрахунок результатів.  (Так. Ні. Не знаю)
« Так » на запитання  1, 3, 5, 7, 9, 11, 13 – по 10 балів.
« Ні » на запитання  2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 15 – по 10 балів.
« Не знаю ». на будь-яке запитання – по 5 балів.                

100 – 150 балів.  Ви – капітан власного життя. Ви почуваєте відповідальність за все, що з вами відбувається, багато берете на себе, долаєте труднощі, не перебільшуючи їх і не зводячи до рангу життєвих проблем. Ви бачите перед собою завдання й думаєте над тим, як його можете розв’язати.
50 – 90 балів.   Ви охоче буваєте рульовим, але можете, коли необхідно, передати штурвал у вірні руки. При оцінці причин власних труднощів ви цілком реалістичні. Гнучкість, розсудливість і чутливість завжди бувають вашими союзниками. Трапляються ситуації, що ніяк вас не стосуються, ви не несете за них ніякої відповідальності, і все ж , коли це потрібно, берете відповідальність на себе. І ви, звичайно, знаєте, коли це треба зробити. Ви вмієте жити в добрі і злагоді з іншими людьми, не порушуючи внутрішньої злагоди з самим собою. 
До 49 балів.   Ви часто буваєте пасажиром у своєму житті, легко підкоряєтесь силам, говорячи: так склалися обставини, доля тощо. У своїх труднощах ви звинувачуєте кого завгодно, весь білий світ, але тільки не себе. Справжня незалежність здається вам недосяжною і неможливою. Все ж ви вмієте мирно співіснувати з іншими, не роблячи різниці між тим, які це люди і як вони ставляться до вас.

10. Скринька побажань.

Вихователь: Дехто вважає, що труднощі, неприємності загартовують. Але мені жаль таких підлітків, які стикаються із жорстокими реаліями життя. Як  уберегти? Як вчасно зупинити? Попередити?

Кажуть – поінформований, отже озброєний.

Шановні гості запишіть на листочках короткі побажання для наших  вихованців, зачитайте і розмістіть у скриньку побажань.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Бубряк Тетяна
Додано
5 листопада 2019
Переглядів
1138
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку