Квест «У пошуках Нарнії»
Мета: познайомити учнів з Клайвом Льюїсом і його «Хроніками Нарнії», вчити аналізувати отриману інформацію, працювати в групах; формувати вміння мислити, самостійно робити висновки; розвивати культуру усного мовлення; сприяти вихованню моральних якостей.
Обладнання: портрет письменника, тексти творів, ілюстрації, мультимедійна презентація Prezi, роздатковий матеріал
Перебіг уроку
І. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Слайд 1
Учитель.
Моя душа стремится в сказку
От надоевшей суеты,
Где будет мир прекрасным,
Где оживут мои мечты!
Туда, где правит Лев великий,
Туда, где дети - короли.
Где не скрывают свои лица -
Где все наивны и чисты.
Там все живое без остатка
Имеет душу от Творца,
Где каждое мгновенье сладко,
И счастью нету там конца.
Однажды побывав в стране той,
Уже не будешь прежним ты.
Она сорвет с тебя оковы,
И обнажит твои мечты.
Ты станешь тем - кто ты на деле,
Предатель или же герой -
Ты должен в сказку лишь поверить,
Чтоб явью стал сей дивный сон.
Учитель. «Коли-небудь ви станете достатньо дорослими, щоб знову прочитати казки». Ці слова належать Клайву Льюїсу. Мені подобається цей вислів, адже я дуже люблю казки, вірю в них, вони відкривають мені цілий всесвіт, який існує десь поряд.
Бесіда.
- А ви полюбляєте читати казки? Чому?
- Що дає вам світ казки?
- Чи хотіли б ви опинитися в казці?
Слайд 2
Учитель. Так, я теж хотіла б потрапити у чарівний світ казки. Сьогодні у нас є така можливість. Допоможе нам у цьому англійський письменник Клайв Льюїс, який створив «Хроніки Нарнії». Років з шістнадцяти його переслідував один образ, який не виходив у нього з голови: фавн під парасолькою йде засніженим лісом з пакетами в руках. Він весь час хотів написати про цю історію. І ось, нарешті, коли йому виповнилося п'ятдесят, він приступив до неї, багато в чому завдяки бесідам з Толкієном. Вони з Клайвом вважали, що ніхто вперто не бажає писати ті дитячі книжки, які вони хотіли б читати і які хотіли б бачити самі діти, а раз так, треба спробувати скласти самим. Толкієн створив «Хоббіта» і «Володаря кілець», а Льюїс «Лева, Чаклунку і платтяну шафу». Льюїс завжди писав такою ручкою, яку потрібно опустити в чорнильницю, вивести чотири-п'ять слів і зупинитися, щоб знову вмокнути перо. Під час цієї зупинки з'являється шанс ще раз подумати над тим, що тільки що було написано, і над тим, що Ви збираєтеся написати. Його рукописи повні виправлень, і кожне слово в них, кожна фраза, думка, ретельно вивірені. І при такій праці «Хроніки Нарнії» так і не з'явилися б на світ, якщо б у той час Льюїсу не наснилися леви, і особливо один, величезний Лев Аслан, чиє ім'я він узяв з «Тисячі і однієї ночі». Як тільки до книги ввійшов він, все стало на свої місця. «Хроніки Нарнії» - це захоплююча історія про пригоди чотирьох маленьких англійців, яким пощастило потрапити в справжню чарівну країну. У цій країні розмовляють тварини і дерева, а править нею добрий і мудрий лев Аслан.
Сподіваюся, що у вас виникло бажання потрапити до дивовижних земель, то ж запрошую вас пройти квест «У пошуках Нарнії».
ІІ. Оголошення теми і мети уроку. Робота над темою уроку.
Слайд 3 Перегляд відеокліпу «Хроніки Нарнії»
Слайд 4
1. «Ефект присутності».
Уявіть собі, що зараз ви знаходитесь на квітучому пагорбі. Куди не кинеш оком – скрізь розкинулися дивовижні землі, населені строкатими народами, землі, де магія нікого не дивує, а добро бореться зі злом. У вас під ногами струменіють зелені потоки трави, яка вкриває підніжжя далеких гір. Там шелестить вітер. Прислухайтесь: про що він хоче вам розповісти? (Відповіді дітей) Погляньте уважно на пагорби. Здається, вони вкриті строкатим килимом із різноманітними яскраво-рожевими візерунками. Це квіти вересу. Приторкніться до нього, відчуваєте, як тоненькі струмочки життєдайної енергії передаються від них до вас? Спочатку торкаються кінчиків ваших пальців, потім все швидше і швидше біжать по вашому тілу, наповнюючи його силою, упевненістю, надією. Що ви відчуваєте? (Відповіді учнів) А там, далеко внизу, перетинаючи долину, тече Велична ріка. Її вода виблискує на сонці, переливаючись усіма кольорами райдуги. Оберіть свій колір, попросіть у нього натхнення, креативності, за допомогою яких ви зможете здолати перепони, що з’являться на вашому шляху. Там, де Велична річка впадає в Східний океан, стоїть замок Кер-Паравел, який був заснований як столиця ще першою королівською династією Нарнії. Ви чуєте? Здається, прозвучали якісь дивні звуки. Вони ставали все вищими і вищими і перетворилися у дивовижну пісню, слухаючи яку хотілося танцювати, або бігати, або лазити по деревах, або просто кричати від радості. Хто ж виконує її? Так-так, я зрозуміла. Це Лев. Він такий прекрасний, що неможливо відірвати від нього очей. Подякуйте йому за ті хвилини радості, які ви отримали.
Учитель. Настав час ближче познайомитися з фантастичною країною. Пропоную … Зачекайте, зачекайте, здається до нас гості.
Слайд 5
2. Рольова гра.
Ліхтар. Доброго ранку! Ап-ч-чхи! Як же холодно! Навіть я замерз. Аа-а-пчи! Вибачте, забув представитися: Ліхтар. Тобто, звичайно, не просто ліхтар, а Чарівний Ліхтар. Утім, ви, мабуть, це і так вже зрозуміли. Чому зрозуміли? Але ж ліхтарі не розмовляють. А я... я... а-а-а-пчи!... не тільки розмовляю, а навіть чхаю. Я живу тут, у лісі. Що? Так-так, ліс теж чарівний. Тут все чарівне - з цього боку, а з цього - звичайне. І я так - звичайний ліхтар, а так - чарівний. Скільки я тут живу? О-О-о-о, дуже довго! Я став зовсім старий, зовсім іржавий. Але, повірте мені, я ні хвилини не шкодую про те, що живу тут. Звичайно, інші ліхтарі стоять на красивих вулицях, на величезних площах, блищать і сяють, і натовпи людей щовечора пропливають під ними. Але ви і уявити собі не можете, скільки всього я побачив на своєму віку тут, у цьому лісі! Які незвичайні, надзвичайні, надприродні події розігрувалися на моїх очах і з цієї сторони, і з тієї. Ось послухайте, що я вам розповім. Зараз у нас в лісі всім командує Біла Чаклунка. До цього в лісі були і зима, і весна, і літо, і осінь. А тепер там, у Професора, буває і весна, і літо, і осінь, а тут, у Нарнії - завжди зима. І повірте мені, зовсім не чарівна, а дуже-дуже зла і холодна зима. Тшшш... Чуєте? Щось знову починається! Вчора я бачив у будинку Професора чотирьох дітей: Пітера, Сьюзен, Люсі та Едмунда, так, здається, їх звуть. А тепер я чую їхні голоси. Напевно, вони пішли гуляти. І, може бути, якщо їм пощастить, вони заблукають....і потраплять сюди..., на цю сторону. Чують мої скельця, щось трапиться... Треба себе запалити... Прощавайте!
Учитель. Допоможемо нарнійцям здолати Білу Чаклунку? Лише той, хто чистий серцем, зможе звільнити королівство і повернути владу його істинному правителю, благородному Аслану. Виконайте давнє пророцтво! Знищіть Білу Чаклунку, поверніть свободу Нарнії! Для цього об’єднайтеся у чотири команди, кожна з яких буде представляти одного короля чи королеву Нарнії: Люсі, Сьюзен, Пітера, Едмунта. (Діти об’єднуються у команди)
- Яка дорога веде в Нарнію?
Учитель. Один із шляхів, яким можна потрапити до Нарнії, є стара платтяна шафа. Саме там, за пухнастими шубами, ховається засніжена галявина, на якій завжди горить чарівний ліхтар. А неподалік, у дуплі величезного дерева, живе веселий фавн містер Тумнус.
Слайд 6 Перегляд відео «Платтяна шафа»
Слайд 7
Учитель. Але шафа відкриває свої таємниці тільки тому, хто не боїться труднощів. Ну що ж, почнемо.
Завдання 1. «Для найуважніших читачів». Розгадайте кросворд.
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
По горизонталі:
3. Кого із тварин діти зустріли в Нарнії першим? (Фавн)
4. Хто з дітей першим потрапив до Нарнії? (Люсі)
5. Як звуть начальника таємної поліції Білої Чаклунки? (Могрим)
7. Хто такий Дігорі Керк? (Професор)
По вертикалі:
1. Якими смаколиками заманила чаклунка Едмуна? (Рахат-лукум)
2. Як ім’я друга Люсі – фавна? (Тумнус)
6. Якого свята не було в Нарнії? (Різдво)
7. Бог лісів, полів, пасовиськ у грецькій міфології (Пан)
Слайд 8
Завдання 2. Розташувати повісті Клайва Льюїса в хронологічній послідовності.
Принц Каспіан: Повернення в Нарнію
Племінник чародія
Остання битва
Лев, Чаклунка і Платтяна шафа
Срібне крісло
Підкорювач зорі, або Плавання на край світу
Кінь і його хлопчик
Слайд 9
Учитель. Ви молодці, довели, що достойні вирушити у подорож і здолати Білу Чаклунку, жорстоку, підступну володарку Нарнії, яка захопила владу, і в країні запанувала вічна зима. Щоб перемогти її, однієї сміливості недостатньо. Тому необхідно виготовити амулет, наповнити його доброю магією і з його допомогою здолати чари Білої Чаклунки.
Завдання 3. Виготовити амулет, користуючись необхідними матеріалами (картон, наклейки, фломастери, стрічки, підвіски, бісер, гудзики, квіти і т.д.) і пояснити його магічну силу.
Учитель. Думаю, що тепер Білій Чаклунці знадобиться виявити неабияку кмітливість, щоб не пустити вас до свого палацу. Нарнія, хоча й невелика країна, але, не знаючи місцевість, можна заблукати. А у вас не так уже й багато часу, щоб допомогти Аслану.
Слайд 10
Завдання 4. Ознайомившись із географією фантазійного світу, відновити втрачені назви на мапі Нарнії.
(Кожна команда отримує посилання на електронний ресурс, опрацювавши який зможе виконати завдання:
http://lipkina1980.blogspot.com/p/blog-page_8333.html
http://guide-to-narnia.narod.ru/atlas.html
http://www.mirf.ru/Articles/art1095.htm
Слайд 11
Учитель. Подорожуючи Нарнією, ви зустрілися з різними героями. Хто вони?
Завдання 5. Відгадай героя за описом.
(Діти отримують ілюстрації, на яких зображені герої твору і цитати – описи героїв. Потрібно до кожного малюнка підібрати відповідну цитату, правильно розмістивши їх на аркуші паперу).
|
«Верхняя часть его тела была человеческой, а ноги, покрытые черной блестящей шерстью, были козлиные, с копытцами внизу. У него был также хвост, но Люси сперва этого не заметила, потому что хвост был аккуратно перекинут через руку – ту, в которой это существо держало зонт, – чтобы хвост не волочился по снегу». |
|
«Настоящий человеческий Человек, по словам Фавна» |
|
«Это была важная высокая дама, выше всех женщин, которых знал Эдмунд. Она тоже была закутана в белый мех, на голове у нее сверкала золотая корона, в руке – длинная золотая палочка. Лицо у нее тоже было белое – не просто бледное, а белое, как снег, как бумага, как сахарная глазурь на пироге, а рот – ярко-красный. Красивое лицо, но надменное, холодное и суровое.» |
|
« Он издаст рычанье – победит отчаянье. Он оскалит зубы – зима пойдет на убыль. Гривой он тряхнет – нам весну вернет» |
|
«А на санях сидел… они догадались, кто это, с первого взгляда. Высокий старик в ярко-красной шубе с меховым капюшоном; длинная седая борода пенистым водопадом спадала ему на грудь». |
Слайд 12
Завдання 6. Розповісти про героїв, склавши діаманту.
(кожна група складає діаманти про двох героїв)
Аслан, Люсі Певенсі
Містер Тумнус, Пітер Певенсі
Біла Чаклунка, Едмунд Певенсі
Сьюзен Певенсі, Могрим.
Слайд 13
Завдання 7. «Якби я був…»
(Склавши пазли, розповісти від імені героя, зображеного на картинці, про події, що з ним відбулися. Розповідь розпочати словами: «Якби я був…». Також перевтілитися в героя, обравши із запропонованих речей і предметів тільки ті, які йому належать)
Слайд 14
Учитель. Дякую командам за креативне виконання завдань. Ви відчуваєте: щось змінилося навколо нас. Повітря стало теплішим, перший несміливий сонячний промінчик тихенько приголубив дерева, і з гілочки мені на долоню впала дзеркальна крапелька, за нею друга, третя … Так, я починаю розуміти: здається, Біла Чаклунка відступає, вона втрачає сили, і в Нарнії скоро настане справжня весна. Прислухайтесь: десь далеко переливаються дзвіночки, їх музика звучить все голосніше і голосніше. Хтось дуже поспішає до нас. Бачите, на галявину вибігли два північних оленя, запряжених у сани. На високому сидінні сидить поважна дама, яка закутана в біле хутро, на голові сяє золота корона, у руці - довга золота паличка. Обличчя в неї теж біле - не просто бліде, а біле, як сніг, як папір, як цукрова глазур на пирозі, а рот - яскраво-червоний. Красиве обличчя, але гордовите, холодне й суворе. Не бійтеся, ви сильніші за неї, ви обов’язково її переможете.
Завдання 8. «Родзинка».
У Нарнії Білу Чаклунку вважали жорстокою, безсердечною правителькою, яка карала своїх підданих за найдрібніший непослух. Ніхто її не любив, тільки боялися. Ваше завдання полягає в тому, щоб відшукати родзинку Білої Чаклунки, побачити те, чого не бачать інші, представити її з іншого боку.
ІІІ. Рефлексія.
Слайд 15
1. Рольова гра.
Ліхтар: Ви ще не забули про мене? Це я, чарівний Ліхтар. У нас, ось на цій, чарівній стороні, пройшов цілий рік. Який це був чудовий рік! Нарешті всі чотири трони в замку Кер-Первел були зайняті синами і дочками людини. У Нарнію повернулася весна, а з нею щастя і веселощі! Фавн побудував собі нове житло, ближче до замку Кер-Пэрвел, і щодня влаштовував чудові концерти. А Бобер з Бобрихою запрошували всіх на урочисті обіди на честь короля Пітера, короля Едмунда, королеви Сьюзен, королеви Люсі. Славний Кентавр стежив, щоб у Нарнії ніхто нікого не ображав, а дерева всі перейшли на наш бік і зацвіли. Навіть я ... чи повірите, соромно зізнатися, зацвів на старості років від радості. Утім, всього не розкажеш. Повірте, у Нарнії стало просто здорово!
Учитель. Отже, завдяки вам, мої любі герої, принци і принцеси, Біла Чаклунка переможена, і Нарнія засяяла різними кольорами, омита весняним теплим дощиком. А на небі з’явилася веселка.
Слайд 16
2. «Веселка».
Обравши колір веселки, висловіть думку про урок:
Червоний – «Тепер я можу…»
Оранжевий – «Я навчився ….»
Жовтий – «Було складно…»
Зелений - «У мене вийшло…»
Блакитний – «Було цікаво …»
Синій – «Мене здивувало…»
Фіолетовий – «Сьогодні я дізнався..»
Слайд 17
3. Твір-п’ятихвилинка «Дякую».
Подякуємо нарнійцям за те, що вони відкрили нам цей феєричний магічний світ, в якому добро завжди перемагає зло.
«Дякую Аслану за те, що він навчив мене…»
«Дякую Білій Чаклунці за те, що вона допомогла мені зрозуміти, що …»
«Дякую Едмунту за те, що переконав мене у тому, що …»
«Дякую Чарівному Ліхтарю за те, що він показав мені …»
Слайд 18
Учитель. Ось і закінчилася наша подорож світом гномів, сатирів, велетнів і лицарів. Але не сумуйте. Коли-небудь ви знову потрапите туди. Хто хоча б раз був королем у Нарнії, той назавжди залишиться королем Нарнії. Але не намагайтеся двічі йти одним і тим же шляхом. Взагалі не намагайтеся туди потрапити. Це станеться, але несподівано, коли ви найменше будете до цього готові. І не розповідайте нікому про Нарнію, поки не переконаєтеся, що у тих, з ким ви розмовляєте, були такі ж пригоди. Просто завжди тримайте свої серця відкритими, а очі розплющеними.
(Звучить пісня «Под небом голубым» у виконанні групи «Акваріум»)
IV. Домашнє завдання
Слайд 19
Написати фанфікшн «Мої пригоди в Нарнії», створити плейкаст, в якому висловити власні враження після прочитання твору або оформити електронну книгу «Магія Нарнії»*
Приклади плейкастів, створених учнями:
http://www.playcast.ru/view/10643112/0694a115ad8c76cd83da287094ddd5697ac2b1c6pl
http://www.playcast.ru/view/10634947/a9bee52668bdbb385fca98318b0946b3bd0cf8c1pl
Презентацію можна переглянути за посиланням:
https://prezi.com/ylyjwjdbr2gk/presentation/
Література:
1. К. С. Льюїс. «Хроніки Нарнії». «Контакт Медіа Груп». Москва, 2008.
2. А.І. Богосвятська. Як зробити смачний, ароматний, кольоровий урок літератури. Львів, 2015.
Інтернет-джерела:
http://chronics-of-narnia.diary.ru/p12452749.htm
http://dramateshka.ru/index.php/v/2858-yuvitkovskaya-lev-koldunjya-i-platinoyj-shkaf