Мандрівка в часі. Доба Середньовіччя

Про матеріал
Проект застосовується при вивченні історії середніх віків. Для вивчення тем учні здійснять подорож у Середньовіччя. Проект розрахований на 5 уроків в рамках програми по історії в 7 класі. Виконуючи завдання, учні набувають досвід дослідницької, навчально-інформаційний, творчої діяльності, роботи з довідковою літературою, роботи в команді. Результати роботи оформлюються в вигляді презентації, повідомлень, вікі-статті, творчого проекту. Заключний урок - відкритий захист проектів із запрошенням батьків, вчителів, учнів інших класів, в ході якої учні повинні продемонструвати знання, вміння і навички, розповісти про те, яким чином йшла робота і що було найбільше запам'ятався в ході роботи. Проект допомагає самостійно вивчити матеріал з використанням ІКТ і проявити творчість.
Перегляд файлу

Краснік Олена Миколаївна,  учитель зарубіжної літератури

Новогродівського  ЗЗСО І – ІІ ст. № 8   Донецької області

 

Навчально - інформаційний проект

 

 

Коротка анотація проекту.

Проект застосовується при вивченні історії середніх віків. Для вивчення тем учні здійснять подорож у Середньовіччя.

Проект розрахований на 5 уроків в рамках програми по історії в 7 класі. Виконуючи завдання, учні набувають досвід дослідницької, навчально-інформаційний, творчої діяльності, роботи з довідковою літературою, роботи в команді.

Результати роботи оформлюються в вигляді презентації, повідомлень, вікі-статті, творчого проекту.

Заключний урок - відкритий захист проектів із запрошенням батьків, вчителів, учнів інших класів, в ході якої учні повинні продемонструвати знання, вміння і навички, розповісти про те, яким чином йшла робота і що було найбільше запам'ятався в ході роботи.

Проект допомагає самостійно вивчити матеріал з використанням ІКТ і проявити творчість.

Ключове питання:

Чи дійсно Середньовіччя було занепадом в порівнянні з яскравою Античністю?

Мета проекту : навчання учнів самостійної діяльності в рамках проекту.

Завдання, актуалізувати знання учнів по темі "Середньовіччя", створити умови для розвитку вміння учнів організувати власну діяльність за проектом (визначати цілі і завдання дослідження), виховувати в учнів готовність до співпраці, взаємодопомоги, взаємозбагаченню.

План проведення проекту:

I етап. Робота над проектом починається з повідомлення учнів про майбутній проект. Потім учитель знайомить учнів з основними етапами роботи, спільно з учнями формулює проблемні питання, обговорюються критерії оцінювання, формуються групи з урахуванням інтересів учнів.

II етап. Обговорення плану проекту, формулювання цілей роботи і навчальних питань для кожної групи учасників.

III етап. Кожна дослідницька група збирає матеріал з різних джерел. Учитель проводить консультації, йде робота з дидактичними матеріалами. Робота учнів за темами проекту, відстеження та оцінка попередніх результатів кожної групи.

IV етап. Оформлення результатів дослідження у вигляді презентації, повідомлень, відгуків, вироби. Самооцінка, консультації вчителя. Захист навчального проекту на відкритому уроці з запрошенням учнів інших класів, вчителів, батьків.

Заключний етап. За підсумками проводиться рефлексія, що вдалося і що не вийшло зробити в ході роботи над проектом, які питання в майбутньому цікаво було б обговорити. Учні пишуть відгуки, проводиться нагородження учнів.

Плановані результати навчання.

Після завершення проекту учні зможуть знаходити шляхи вирішення проблеми, сформують навички самостійної роботи з джерелами інформації, поглиблять знання з історії; навчаться обробляти й узагальнювати отриману інформацію з застосуванням інформаційних технологій, розвиток креативних здібностей, критичного мислення.

 

 

 

Відомості про проект

Необхідні початкові знання, вміння, навички: знання хронології, понять, історичних фактів; вміння вивчати і систематизувати інформацію з різних джерел, працювати з доступним довідковим матеріалом.

Технічні навички: учень повинен мати власні навички роботи на ПК (текстової, графічний редактор, Power Point), вміти працювати в Інтернеті.

Тривалість проекту - 5 уроків.

1 урок - формування груп, планування роботи групи.

2 урок - пошук необхідної інформації для дослідження.

3 урок - самостійна дослідницька робота в группах.

4 урок - оформлення результатів дослідження.

5 урок - представлення результатів роботи групи.

Дидактичні материали:

1.     Гісем О. Всесвітня історія: підручник для 7 класу. Видавництво: Навчальна книга — Богдан, 2015.

  1. Коцур В., Балух О. Історія середніх віків. У 2 томах. Том 1. Раннє Середньовіччя.Видавництво «Наші книги», 2010.

3.     Крижановський О., Хірна О. Історія середніх віків: Підручник для 7-го классу. Видавництво: Оріяна-Нова, 2007.

4.     Подаляк Н., Лукач І., Ладиченко Т. Підручник «Всесвітня історія» для 7 класу. Видавництво: Генеза, 2015.

5.     Середньовічні ілюстрації https://www.pinterest.ru/fintya0103  (дата звернення 21.06.2019)

Технічні засоби: комп'ютер, проектор, екран

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

I. Організаційний етап (3 хв)

Привітання вчителя і учнів.

II. Мотиваційно-орієнтовний етап.

Визначення теми уроку.

Учитель: сьогодні у нас не зовсім звичайний урок, ми почнемо роботу над навчальним проектом. Вам ця діяльність знайома, проектами ми займалися, запрошую вас в новий проект.

Ви все любите дивитися кіно. Я пропоную вам подивитися уривок з кінофільму і відповісти на питання: який історичний період в ньому представлений?

(https://www.youtube.com/watch?v=Ukfps-UWkYI)

C:\Users\user\Downloads\qrcode (3).png

(Середньовіччя)

Учитель: за якими ознаками ви це визначили? Висловіть своє ставлення до цього періоду.

Учні: світ людей, в якому велася нескінченна боротьба за виживання. У ньому дивним чином поєднувалися такі різні речі, як дика пристрасть до війни і глибока релігійність, аморальність і прагнення до вищих цінностей, культ чоловіків і трепетне шанування жінок, турніри лицарів, дама серця, одяг, предмети побуту.

Учитель: Як жили люди в Середньовіччі, а головне, як вижили?

Виступ підготовленого учня: Середні століття охоплюють період часу між древнім світом і новим часом. Коли мова йде про такий часовий відрізок, важко назвати точні дати його початку і кінця. Одна епоха поступово переходила в іншу. Початком Середньовіччя прийнято вважати 476 рік. Закінчилося середньовіччя приблизно в 15-му столітті, коли на зміну йому прийшло Новий час. Слово «середньовіччя» придумали лише тоді, коли ця епоха хилилася до свого занепаду.

Де ж, правда про Середньовіччя?

В уяві наших сучасників по сусідству уживаються два абсолютно протилежних уявлення про середньовіччя:

- перше - похмуре середньовіччя;

-друге - світле середньовіччя.

Ті, хто вважає середньовіччя похмурим часом, міркують приблизно так: «Були світлі часи Стародавньої Греції і Стародавнього світу, коли панували освіту, культура, розум. У наш час ми знову стаємо культурними й освіченими. А що посередині? Посередині лежать похмурі століття дикості, загального занепаду Європи, торжества всяких забобонів. Даремно зниклого часу». Прихильники уявлення про середньовіччя - як про світле часу представляють цей час як кращу епоху історії. Адже тоді гроші ще не правили світом, не стирчали всюди труби заводів, люди не володіли настільки смертоносним зброєю, як нинішнє. Вони вважають, що середні століття були часом, коли вміли цінувати шляхетність, мужність, гідність. Це був час лицарів. Все було разом - і добре і зле, і погане і хороше, і світле і похмуре. Тисячолітня епоха не може бути тільки «поганий» або тільки «хорошою». Вона може нам здатися або «поганий», або «хорошою», лише якщо ми погано з нею знайомі.

III. Актуалізація опорних знань.

Учитель: повертаємося до визначення історичного періоду "Середні століття темні століття", чи можемо ми однозначно прийняти це твердження?

Учні: немає

Учитель: чому?

Учні: В середньовіччі відбувалися різні події погані і хороші, вони мали різні наслідки.

Розминка для учнів.

На ватмані зображений лицар. За кольчугою ховаються запитання:

  1. Змагання середньовічних лицарів (Турнір)
  2. Відрізок часу, рівний 100 років (Століття)
  3. Творці слов'янської азбуки (Кирило і Мефодій)
  4. Церковний суд в середньовіччі (Інквізиція)
  5. Володіння римського папи (Ватикан)
  6. Під чиїм керівництвом було знято облогу англійців міста Орлеана? Жанна Д'Арк
  7. Хто був винахідником друкарського зграйка? Йоганн Гуттенберг
  8. Хто перший з європейців морським шляхом досяг берегів Індії? Васко да Гама
  9. Кому з учених приписують слова: «А все-таки вона крутиться!»? Галілей
  10. Хто і перед стратою був сповнений віри в свою правоту і сказав слова: «Вимовивши мені вирок, ви тремтіть від страху більше ніж я, що йде на вогнище!» Д. Бруно
  11. Хто зробив безліч грабіжницьких походів в Іспанію і Італію і підкорив волелюбні племена саксів? Карл Великий

Постановка проблемного питання.

Учитель: Чим нам запам'яталися середні віки?

Учень 1. Багато що змінилося в житті людей в середні століття. Люди стали більше обробляти землі і збирати великі врожаї. У Європі стали вирощувати

рослини, - яких раніше не знали: рис, чай і кава, картопля, апельсини, помідори. В середні віки у людей з'явилася порцеляновий посуд, мило, окуляри, гудзики, механічний годинник. Але в середні століття з'явилися не тільки ці речі. Головним винаходом було книгодрукування. А відкрив цей спосіб німець Йоганн Гуттенберг. 1445 рік вважається роком народження друкарства. Йоганн Гуттенберг запропонував використовувати розбірний шрифт. У складальної касі містилися металеві букви- літери.

Учень 2. Мореплавці відкрили Америку та Австралію. Утворилися багато міст: Берлін, Амстердам, Москва, які існують і понині. Саме з Середньовіччя прийшло до нас прекрасне слово лицар. Слово лицар буквально означає вершник. Спочатку так називали небагатих кінних воїнів. Згодом лицарями стали називати всіх сеньйорів, оскільки їх головним обов'язком було несення кінної військової служби. Поступово слово лицар початок символізувати звання сеньйора.

Учень 3. Будинком феодала і одночасно його фортецею був замок (вираз «Мій будинок - моя фортеця».) Споруджені на пагорбі або на скелі, зроблені з каменю, замки здавалися неприступними. Пам'ятниками середньовічного лицарства залишаються замки XII-XIV ст. Замок - це палац і фортеця знатних людей, графів, герцогів. Замки Європи, Близького Сходу, Кавказу, Середньої Азії зводилися в добре захищених місцях: головна вежа оточувалася валами, ровами, стінами. Вони повинні були, перш за все, забезпечити захист своїх мешканців від ворогів. Замки відрізняються великою різноманітністю: є водні, баштові, скельні, верхні і інші. Перші замки не мали стекол у вікнах і водопроводу. У них було сиро, холодно, гуляли протяги. Приміщення висвітлювали смолоскипами з гілок дерева або пучків очерету. Господар замку полював, приймав гостей, влаштовував бенкети і турніри. У кожного замку своя історія, у більшості є своя легенда, з дуже багатьма пов'язані важливі історичні події.

 

IV. Визначення теми проекту і міні-досліджень, постановка задач і вибір методів для досліджень.

Учитель. Звідки наші знання про середньовіччя?

Середньовіччя не так вже далеко від нашого часу. Збереглися собори і церкви, стіни і башти міст і замків. Навіть назви вулиць часом ті ж, що і півтисячі років тому. Мало не в кожному музеї є середньовічні речі - від простого горшкові черепки - до чудових творів мистецтва. Деякі з цих речей дбайливо передавалися з покоління в покоління і так дійшли до нас, інші ж були знайдені археологами в ході розкопок середньовічних міст і замків. У спеціальних сховищах документів - архівах зберігається безліч рукописів і грамот середньовіччя. У середні століття жило багато істориків, поетів і письменників. Вони залишили нам дуже важливі твори: історії, в яких, описувалося минуле одного якогось народу, хроніки, літописи, а також біографії видатних людей. Вірші, романи і повісті відкривають нам світ почуттів людей середньовіччя.

Учитель: але чи достатньо ми знаємо про життя в середньовіччя, щоб сперечатися з істориками? ні

Учитель: як нам дізнатися більше про середньовіччя? вивчити його.

Учитель: що ми будемо вивчати в ході цього проекту? життя середньовічного суспільства.

Учитель: яка тема нашого проекту?

Учні: особливості життя середньовічного суспільства.

 

V. Ознайомлення учнів з варіанетами проекту.

ВАРІАНТ № 1: СТВОРИТИ СЕРЕДНЬОВІЧНИЙ ЗАМОК

За часів середньовічної Європи замки були важливі для безпеки і захисту людей. Були люди, які управляли замками і люди, які працювали в замках. Повсякденне життя кожного залежала від того, хто все робить свою роботу і частина. Як житло замок не був ні привітним, ні затишним - від потужних кам'яних стін тягнуло холодом і вогкістю. Чи не відрізнялися комфортом і зручністю внутрішні приміщення, які висвітлювалися лише відблисками камінного вогню.

Школярі розглядають зображення середньовічних замків, що збереглися до наших днів в країнах Європи. Називають і показують (використовувати підручник історії ) складові частини замку:


1. - стіна;

2. - донжон;

3. - підйомний міст;

4. - господарські будівлі;

5. - будинок феодала;

6. - в'їзні ворота;

7. - дворик замку.


Похожее изображение

 

Завдання проекту № 1.

  • Вивчіть, як виглядали замки, які частини вони мали і для чого використовувалися.
  • Створіть міцний замок з не менш ніж з 10 частинами.
  • Ви також повинні написати пояснення  те, чому вам знадобиться кожна  з 10 частин, які ви вибрали для свого замку.
  • Учням  пропонується подумати, які події, пов'язані з життям і побутом феодалів, могли відбуватися в замку.
  • Ваше пояснення і цитовані джерела записати , т.б. які сайти ви використовували для пошуку інформації.

 МАТЕРІАЛИ: картон, будівельний папір, нитки, паперові рушники, пінополістирол, дерево.

РОЗМІР: База повинна бути не менше 12 x12 см.

Приклади замків:

Картинки по запросу средневековый замок своими руками   Картинки по запросу средневековый замок своими руками     Картинки по запросу средневековый замок своими руками

 

ВАРІАНТ № 2: СТВОРИТИ СВІЙ ВЛАСНИЙ ЩИТ

За часів середньовічної Європи лицарський щит був унікальним. Він використовувався як форма ідентифікації і захисту. Кольори на щиті (геральдика) мали значення для власника щита. Щит був у кожного лицаря. Були поширені щити каплевидної форми, що закривали всю фігуру воїна. Щити робили зі шкіри, зовні були злегка опуклими. Вони надійно переховували від стріл, а меч і спис, якщо їх пробивали, могли застрягти або зламатися, варто було тільки прийняти удар на виступ-умбоном.

  1. Перед вами різні символи. Використовуйте їх при складанні герба на щиті.

Червоний - "мужність", "пристрасть".

Зелений - "велич, краса, ясність".

Срібло - "чистота і скромність", "благородство".

Золото - "багатство, сила, вірність", "знатність".

  1. Символіка зображень на щитах:

А саме зображення тварин, рослин походить родом з Римської імперії, і означало воно гладіатора, який бився на арені з дикими звірами.


 лев - відвага, сила, гнів, великодушність;

 журавель - пильність і обережність;

 лілія - ​​розквіт і успіх;

 єдиноріг - непереможність,

 гриф - безстрашність і лютість;

 кішка - незалежність;

 вовк - злість, жадібність;

 кабан - безстрашність;

 півень - войовничість;

 павич - хвастощі;

 троянди - чистота, святість;

 лілії - розквіт;

 ключі - відкритість.


  1. Форма щитів:

https://urok.1sept.ru/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%8C%D0%B8/412756/Image2636.gif   варязький (норманський)

https://urok.1sept.ru/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%8C%D0%B8/412756/Image2637.gif – іспанський

https://urok.1sept.ru/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%8C%D0%B8/412756/Image2638.gif – німецький

https://urok.1sept.ru/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%8C%D0%B8/412756/Image2639.gif  французький

 

https://urok.1sept.ru/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%8C%D0%B8/412756/full.h1.jpg – італійський


  1. Внизу щита містився девіз - короткий вислів.

Наприклад: "Виконати або померти", "Іду своєю дорогою", "Іншим не стану".

Завдання проекту № 2:

  • Дослідіть колір і зображення на середньовічних щитах і створіть свій власний, унікальний для вас!
  • Створіть акуратний, міцний щит з 2-3 квітами і мінімум 3 символами або зображеннями.
  • Вони не можуть бути надруковані з Інтернету. Ви повинні намалювати або вирізати, т.б. створити їх самостійно.
  • У 2-3 абзацах ви повинні пояснити, що представляють ваші кольори і символи (або зображення) і як вони представляють вас.
  • Ваше пояснення разом з вашими джерелами повинні бути приклеєні до задньої частини вашого щита.

МАТЕРІАЛИ: пінопласт, міцний картон (він не повинен бути гнучким), дерево і т. п.

 РОЗМІР: Щит не повинен бути меншим за 12 x 12 см.

Приклади :

Картинки по запросу рыцарский щит своими руками   Картинки по запросу рыцарский щит своими рукамиКартинки по запросу рыцарский щит своими руками

 

 

 

 

 

ВАРІАНТ № 3: Створить ПОСТЕР

про історичних діячів Середніх віків "Людина загадка"

В середні віки люди прагнули осмислювати те, що їх оточувало, зрозуміти себе, людське життя і смерть. Люди олюднювали природу. Їм здавалося, що вона сповнена якихось таємничих сил, які правлять світом і долями людей.

Середньовіччя було дуже цікавим і важким періодом часу.

Виберіть будь-яку середньовічну постать, яка вас цікавить, щоб глибше дослідити і зібрати те, що ви дізналися, на плакаті.

  • Є список можливих тем на вибір, але ви можете придумати власну тему, якщо її немає в списку.
  • Ваш постер може бути намальован від руки або мати зображення з Інтернету.
  • Наведіть ваші джерела.
  • Ви також повинні мати рукописну інформацію на своєму постері.

МОЖЛИВІ ТЕМИ:


Людовик XIV (король Сонця)

кардинал Рішельє

Генріх IV (Король Франції)

Єлизавета I Тюдор (королева Англії)

Жанна Д'Арк

Карл I Великий

Король Артур і лицарі круглого столу

Річард I Левове серце

Філіп II Габсбург (король Іспанії)

Чингісхан

Христофор Колумб

Джордано Бруно

Мікеланджело Буонаротті

 Ієронім Босх

Джованні Боккаччо

Данте Аліг'єрі


 

ВАРІАНТ № 4: ДИЗАЙН ЦИФРОВОЇ ПРЕЗЕНТАЦІЇ

Середньовіччя було дуже цікавим і важким періодом часу. Виберіть будь-яку середньовічну тему, яка вас цікавить, щоб глибше дослідити і зібрати те, що ви дізналися, в якийсь цифровій презентації.

  • Пропонуються для використання програми PowerPoint, Glogster, Prezi.
  • Ваша цифрова презентація повинна  узагальнити тему та відпоідати на питання: «Хто? Які? Коли? Куди? Навіщо? Як?».
  • Ви можете зробити її більш цікавою, якщо додасте ілюстрації  або відеокліпи з поясненнями.
  • Включіть слайд або розділ в кінці презентації, який розповідає про використануі джерела інформації.

МОЖЛИВІ ТЕМИ: Середньовічна зброя, будь-який король , середньовічна мода, Чорна смерть (чума) , феодальна система, середньовічна медицина або наука, Карл Великий, середньовічна музика і мистецтво, релігія і собори, Жанна д'Арк, лицарство, хрестові походи.

 

VІ. Формування груп для реалізації проекту.

Учитель: необхідно об`єднатися у певні групи, тема якої вам сподобалась.

Визначити мету роботи групи, вона виходить з основної мети проекту. До кожного проекту вам  поставлені певні завдання, виконавши які, ви розкриєте тему свого дослідження.

(вчитель коригує, спрямовує учнів)

Учитель: ми намітили завдання для дослідження. Дайте відповідь на питання:

- Якими джерелами ви будете користуватися при вивченні теми? (Спільно з учнями визначаємо приблизний коло джерел).

- Які методи для вирішення задач ви будете використовувати?

Учні знайомі з методами роботи, спільно з учителем визначають їх (пошук інформації і систематизації матеріалу).

 

VІІ. Підведення підсумків уроку. Рефлексія.

Учитель: чи вдалося нам сьогодні підготуватися до роботи над проектом ?

Що було легше на уроці: сформулювати тему, мету або завдання роботи?

Які труднощі з'явилися особисто у вас?

Що сподобалось?                         (відповіді учнів)

VІІI. Коментар домашнього завдання.

Підготувати інформацію за темою свого міні-дослідження.

Використана література:

1.     Гісем О. Всесвітня історія: підручник для 7 класу. Видавництво: Навчальна книга — Богдан, 2015.

  1. Коцур В., Балух О. Історія середніх віків. У 2 томах. Том 1. Раннє Середньовіччя.Видавництво «Наші книги», 2010.

3.     Крижановський О., Хірна О. Історія середніх віків: Підручник для 7-го классу. Видавництво: Оріяна-Нова, 2007.

4.     Подаляк Н., Лукач І., Ладиченко Т. Підручник «Всесвітня історія» для 7 класу. Видавництво: Генеза, 2015.

5.     Середньовічні ілюстрації https://www.pinterest.ru/fintya0103  (дата звернення 21.06.2019)

 

1

 

docx
Додано
26 липня 2019
Переглядів
3206
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку