КВК: «Математика в історії»
Мета: підвищити рівень математичної та історичної культури учнів; розвивати кмітливість та пам'ять учнів.
Усе навколо мене відбувається математичним шляхом
Р. Декарт
Хід КВК
I. Вступне слово ведучого.
У кожній школі є учні, для яких історія та математика - улюблені предмети. Можливо, це тільки тимчасове захоплення, а може, воно стане у майбутньому метою їх життя. Допомогти цим учням розвинути свої здібності, поглибити знання з історії та математики можуть бінарні КВК з математики та історії, де необхідно одночасно показати свої знання з цих предметів. II. Представлення команд.
II. Представлення команд.
Ведучий запрошує дві команди.
Команди представляють назву, девіз, емблему, а також вітають команду суперників і жюрі.
III. Розминка „Чотири плюс чотири”
Кожній команді згідно з жеребкуванням пропонують дати відповіді на чотири запитання з математики і чотири запитання з історії.
Кожна правильна відповідь оцінюється 1 балом.
Запитання першій команді з математики
Герон, Архімед, Піфагор, Іпатія.
(Піфагор (5ст. до н.е.), Архімед (3 ст. до н.е.), Герон (імовірно 1 ст.), Іпатія (4 ст.)).
(День народження - 31 грудня, а розмова відбувається 1 січня)
3. Який зріст людини, яку називали "колам енською верстою"?
(Під час царювання Олексія Романова вздовж дороги від Москви до Коломенського були розставлені на відстані 500 сажнів один від одного верстові стовпи з орлами висотою у 2 сажні, 1 сажень=2,16м; 2 сажні=2,16*2м=4,32м. Отже зріст такої людини понад 4 м.)
4. Відкиньте зайве: прямокутник, трикутник, ромб, квадрат,паралелограм.
(Трикутник)
з історії
(Марата у Франції)
2. Хто першою з російських жінок здобув учений ступінь?
(С.Ковалевська)
3. Український математик, який був обраний членом Петербурзької, Паризької, Римської і Туринської академії наук. Хто це?
(М. Остроградський)
4. Яка подія кінця ХХ ст. стала для України, на вашу думку, доленосною?
(16 липня 1990 року - Декларація про державний суверенітет України; 24 серпня 1991 року — Акт проголошення незалежності України)
Запитання другій команді
(1 верста=1,08км; 7 верст=1,08*7=7,56км)
2. Римський імператор Август народився у 63 році до н.е., а помер у 14 році н.е. Скільки років він прожив, якщо в рік смерті він встиг справити свій день народження?
(76 років)
3. Про дуже розумну людину кажуть ,"сім п'ядей во лбу". Чи існує
людина, що має таке чоло?
(1 п'ядь=18см; 7 п'ядей=18*7=126см; такої людини не існує).
4. З п'яти термінів виберіть два, які найповніше визначають поняття
„координата": площина, абсциса, вісь, ордината, пряма.
(Абсциса, ордината)
з історії
1. Кого і де в історії називали "непідкупним"?
(Ребісп'єра у Франції)
2. У якій країні жили шалені?
(У Франції)
3. Хто першим з російських мандрівників описав Центральну Азію і Tібет?
(М. Преживальський)
4. Часто історичні події одержували назви, зв'язані з кольором (наприклад: війна Червоної і Білої троянди, повстання Жовтих пов'язок). Яка подія періоду незалежності України одержала назву, пов'язану з яскравим кольором?
У. Математичний конкурс " Чорний ящик".
Ведучий ставить учасникам команд 9 запитань-підказок, щодо предмета, який знаходиться у ящику. Максимальна кількість балів – 9. Ціна запитання після кожної підказки зменшується на 1 бал.
Ящик 1.
Давня старовинна назва „чатуранга”
Короли вели полки.
Нет для боя у полков
Ни патронов, ни штыков."
Цікавий історичний факт.
16 грудня 1776 р. відбулася велика битва біля Тринстона між британською армією на чолі з генералом Ролем і повстанцями північноамериканських полоній. Генерал Роль забув прочитати донесення від своїх розвідників, оскільки був захоплений грою в шахи. І битва була програна.
Багато відомих людей любили гру в шахи. Це Л.Толстой, І.Рєпнін, І.Тургенєв, Д Менделеєв та інші.
Шахи — це символ мудрості і справедливості. Нині ведеться суперечка,
що таке шахи — мистецтво, спорт чи гра? Однак очевидно, що для гри в шахи потрібні воля. Наполегливість у досягненні мети, міцна пам'ять, логічне
мислення, математичні здібності і, звичайно, талант.
Ящик 2
1. (10 б) Рік народження гри - 1974.
2. (9 б) Винахідник – архітектор, викладач ВНЗ.
3. (8 б) Якщо грати без системи, то для досягнення мети потрібні мільйони років.
4. (7 б) Використовуючи певну систему, можна досягти мети за 23 секунди.
5. (6 б) Ця гра – наочність з алгебри, комбіностарики, програмування.
6. (5 б) II називали «трою століття». Нею можна розважатись в дорозі.
7. (4б) Зовнішній вигляд - правильний многогранник.
8. (3 б) Складається з 26 різнокольорових кубиків шести кольорів.
9. (2 б) Гра названа ім'ям автора.
10. Ця гра – кубик Рубика.
Цікавий історичний факт
Викладач архітектури з Будапешта Ерне Рубик придумав цю гру для
розвитку просторової уяви студентів. Водночас захоплення кубиком Рубика було загальним. У 1982 році навіть проходив чемпіонат світу зі збирання кубика Рубика. Кращий час швидкості збирання кубика - 22, 95 с. Теоретично можна зібрати кубик з будь-якого положення не більше як за 23 ходи. Винахідник цієї гри прославився на весь світ.
УІ. Історичний конкурс «Білий конверт».
Ведучий пропонує командам на вибір завдання у білих конвертах.
Команди за 3 хвилини повинні дати відповідь на запитання «Про кого йдеться?»
Максимальна кількість балів — чотири
Конверт для першої команди
Правління її збіглося з періодом промислової та колоніальної гегемонії
країни.Її ім'ям названо:
(Королева Вікторія (1819-1901), Англія).
Конверт для другої команди
У майбутньому про нього скажуть: «Його ім'я асоціюються з безмежним
честолюбством, з деспотичною владою, жорстокими кривавими війнами, жадобою до завоювань; це ім'я асоціюється з жахом Сарагоси, пограбуванням Німеччини, вторгненням до Росії. Але це саме ім'я нагадує про відвагу і міливість, виявлені у битвах, про талант, про людину, що вміє ризикувати, про державного діяча, який завдав ударів старій рутинній Європі». На той час його називали і про нього говорили так: «генерал Вандем' єр», «товстий італьяшка»,
«маленький капрал»,
(Наполеон Бонапарт (1769-1821), Франція) УII. Конкурс уболівальників «Ваш вибір».
Уболівальникам кожної команди пропонується на вибір завдання або з математики, або з історії. Кожна правильна відповідь оцінюється 1 балом.
Завдання з математики
1. Наука про числа, їх властивості та дії над ними.
(Арифметика)
2. Місце, яке займає цифра деякого числа.
(Розряд)
3. Скільки коренів має квадратне рівняння, якщо дискримінант його більший за нуль?
(Два)
4. Третій місяць літніх канікул.
(Серпень)
5. Як називається рівняння виду ах-в.
(Лінійне)
6. Хто ввів прямокутну систему координат?
(Рене Декарт)
7. Трикутник зі сторонами 3, 4, 5,
(Єгипетський)
8. Йому належать слова: «А все-таки вона крутиться»
(Г. Галілей)
9. Дати іншу назву незалежній змінній.
(Аргумент)
10. Твердження, яке сприймають без доведень.
(Аксіома)
11. Наука про властивості геометричних фігур.
(Геометрія)
12. Відрізок, який сполучає точку кола з його центром.
(Радіус)
13. У прямокутному трикутнику відношення протилежного куту катета до
гіпотенузи.
(Синус)
14. Назва графіка функції у=k/x.
(Гіпербола)
15.Розділ геометрії, який вивчає фігури на площині.
(Планіметрія)
Завдання з історії
1. У Франції їх називали норманами, в Англії датчанами, а як їх називали
на Русі?
(Варягами)
2. Римляни називали її «Альбіс», слов'яни — «Лаба», а як цю річку називали німці?
(Ельба)
3. Яке слово у перекладі з староанглійської означає «люди півночі»?
(Нормани)
4. Назвіть прізвище людини, що побачила своє відкриття уві сні?
(Д. Менделеев)
5. Скільки елементів у таблиці Менделєєва зараз?
(116)
6. Хто був ватажком селянських повстань на Україні кінця 17століття?
(Устим Кармелюк)
7. Хто був одним із основних засновників Кирило-Мифодіївського
братства?
(Микола Костомаров)
8. Що означає слово «козак»?
(Вільна людина)
9. назвіть українську жінку, яка своєю мудрістю і силою духу здобула найбільших висот в Османській імперії.
(Роксолана)
10. Назвати місто на Волині, де в період Національно-визвольної війни XVIIст.. відбулась битва українського козацтва з польським військом.
(м.Берестечко)
11. Він побудував багато замків на Волині, У Підляшші, Галичині. Зумів частково зберегти ці землі від монголо-татарських завоювань, був першим і останнім українським королем.
(Данило Галицький)
УП. Конкурс капітанів. Історичний кросворд «Теорема»
1. Видатний французький математик ХУІІ ст..
Вієт
2. Давньогрецький філософ, астроном і математик. Сформулював геометрії, яка була названа його іменем.
Фалес
3. На його честь названо найвідомішу теорему геометрії.
Піфагор
4. Його іменем названо формулу для знаходження площі трикутника.
Герон
5. Теорема – це твердження, яке потребує... доведення
6. Математик і механік Стародавньої Греції, був убитий при падінні Сіракуз.
Архімед
7. Видатний український математик, нащадок козацького роду, родом із Полтавщини. Остроградський
ІІ. Кросворд «С».
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
||
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Результат дії додавання.
Сума
2. Відношення протилежного катета прямокутного трикутника догіпотенузи.
Синус
3. Частина круга, обмежена дугою і двома радіусами.
Сектор
4. Грецькою означає «хитрість», «обман».
Софізм
5. Одиниця вимірювання часу, кутів.
Секунда
6. Геометричне перетворення.
Симетрія
7. Одна сота метра.
Сантиметр
1