Мова - скарбниця духовності народу.
КВК для учнів 5-го класу
Мета: розвивати творчі здібності дитини, активність мислення, творчу думку, виховувати любов до рідної мови, літератури, сприяти гармонійному розвитку дитини.
Любов до Батьківщини неможлива без любові до рідного слова.
В.Сухомлинський
Мова - то цілюще джерело, і хто не припаде до нього устами, той сам всихає від спраги.
В.Сухомлинський.
Мова - струн золотих перемова,-
В ній і подвиги, й слава, і труд.
Ніжне слово, гартоване слово,
Серцю юному піснею будь!
П. Усенко
Вона - людська совість, душевна окраса
І ніжність , сповита в сіянні святім.
В ній Лесині мрії і голос Тараса,
В ній скарби віків , що належать усім.
В.Вихрущ.
Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну,
Красу її вічно живу і нову,
І мову її солов’їну.
В. Сосюра.
(Звучить пісня «Ми починаємо КВК»)
Гостинно просимо вас до свята рідної мови!
Вона , як ніжна пісня колискова,
Заходить піснею в душу з ранніх літ.
Це мова, наче пташка світанкова,
Що гордо лине в свій стрімкий політ.
Велична, щедра і прекрасна мова!
Прозора й чиста, як гірська вода.
Це України мова барвінкова,
Така багата й вічно молода.
Вимовляємо кожне слово,
Кожне слово – наче спів .
Найдорожча рідна мова,
Мова наша і батьків.
Назви команд: «Найрозумніші», «Найкмітливіші».
Девізи команд: «Хто мову вшановує свою, хай той переможе в бою» ,
«Свого научайтесь і чужого не цурайтесь»,
«Ми разом усі, бо ми - команда, весела, сильна і незламна»
«Один - за всіх і всі - за одного - ось наш девіз, додержуємося його»
«Завзято з вами позмагаємось і труднощів ми не злякаємось».
-Більше діла/ менше слів/
-Слово не стріла, а/ глибоко ранить/
-Не говори, що знаєш, а / знай, що говориш/
-Краще гірка правда, ніж/ солодка брехня/
-Важко в навчанні, але/ легко в бою/
-Скажи мені, хто твій друг,і/ я скажу, хто ти/
-Праця чоловіка годує,/ а лінь марнує/
-Брехнею весь світ пройдеш, а / назад не вернешся/
-Шабля ранить голову, а /слово душу/
-Людей питай, а /свій розум май./
-Маленька праця краща за / велике неробство/
-Правда у вогні на горить і у / воді не тоне/
-Вік живи,/ вік учись/
-Хочеш їсти калачі, не/ сиди на печії/
-Шануй батька й неньку, то буде тобі/ скрізь гладенько.
-Без праці жити – тільки / небо коптити.
-Робота - не ведмідь, до лісу/ не втече.
-Не послухаєш батька - матері, то навчить тебе / лиха година.
-Сталь гартується в огні , а людина/ - у труді.
Говорити на украінській мові- говорити українською
Протягом трьох днів- на протязі трьох днів
Проведені заходи- проведені міроприємства
Відношення до людей- ставлення до людей
Брати участь- приймати участь
Написати об’яву- написати оголошення
Закрити очі – заплющити очі.
Слідуюча зупинка- наступна зупинка.
- Чесати язиком
- Води в рот набрати
- Тримати камінь за пазухою
- Водити за ніс.
4.Відгадай загадку
За горами, за лісами золота діжа встає/ Сонце/
Як живе, то летить, як помре, то біжить/Сніг/
Ніхто її не лякає, а вся тремтить/Осика/
І не дівка, а червоні стрічки носить/ Калина/
Розфарбоване коромисло через річку повисло/Веселка/
Червоний Макар по двору скакав, а в борщ потрапив/Півень/
Коло носа в’ється, в руки не дається/Туман/.
Сидить Марушка в семи кожушках, хто її роздягає, той сльози проливає/Цибуля/
Не звір, а з ногами, не птах , а з пір’ям, не людина, а в одязі/Ліжко/
Влітку одягається, а взимку одягу цурається/Дерево/.
-Довгі вуха, куций хвіст, невеличкий сам на зріст.
На городі побував, там капусту попсував.
Довгі ноги- скік та скік…/Заєць/.
-Дуже довга в нього шия
І смугаста, як у змія.
Нею він через паркан
Заглядає, наче кран./Жираф/
-В мене шубка з колючок,
В мене чорна спинка.
Ніс, як чорний п’ятачок.
Очі- намистинки /Їжачок/.
-Має вуса, пишний хвіст,
Має гарну звичку:
Спершу гарно він поїсть,
Потім миє личко/Кіт/.
5 .Поетична пауза, декламування віршів мовної тематики
Павло Глазовий
Заморські гості
Прилетіли на Вкраїну
Гості із Канади.
Мандруючи столицею,
Зайшла до міськради.
Біля входу запитали
Міліціонера:- Чи потрапити ми можем
На прийом до мера?-
Козирнув сержант бадьоро:
Він якраз нові будинки на Дарниці приймає.
Здивуванням засвітились
Очі у туриста
І вимова чиста.
А у нас там у Канаді,
Галасують знову,
Що у Києві забули
Українську мову.-
козирнув сержант і вдруге
Розбиратися у людях перше діло наше.
Я вгадав, що ви культурні,
Благородні люди,
Бо шпана українською розмовлять не буде.
6. «Фразеологічний аукціон»
-Назвіть якнайбільше фразеологізмів зі словом «язик»/ гострий на язик, прикусити язика, язик, як помело, мати довгого язика, проковтнути язика, язик без кісток,язик заплітається, добре підвішаний язик…./
-Назвати якнайбільше фразеологізмів зі словом «ніс»/зарубати на носі, комар носа не підточить, не бачити далі власного носа, водити за ніс, лишитися з носом тримати ніс за вітром…/.
7. «Юні діловоди» - перекласти українською вислови ділового мовлення.
Брать препятствия - долати перешкоди
Брать под сомнения – брати під сумнів
Быть осведомленным - бути обізнаним
Быть полезным - стати в нагоді
Ввести в обиход - впровадити в ужиток
Ввести в состав – увести до складу
Обратить внимание - привернути увагу
Уделять внимание – приділити увагу
Получить возможность - одержати змогу
Неограниченные возможность - необмежені можливості
Имеет смысл изучать - варто вивчати.
В течение всего года- протягом цілого року
Вне сомнения- поза сумнівом.
8. « Аукціон епітетів»- до поданих слів підібрати епітети.
Мова -/чиста , солов'їна, велична, чарівлива, джерельна, жива, сердечна, лебедина, материнська,багата, душевна, золота, калинова,найсвятіша, ніжнотонна. …/
Слово -/мудрее, крилате , дзвінке, вічне , єдине , полум'яне, величне, безсмертне, майстерне, ніжне, всепереможне,урочисте…/.
9.Поетична пауза-декламування вірша мовної тематики
Здраствуй ,Слово Українське!
Дмитро Білоус
Здраствуй, Слово, Українська Мово,
Здраствуй на межі тисячоліть!
Квітни калиново й барвінково,
Запашна вічнозелена віть!
Слово - брила, слово- крила, диво,
У незнане зоряний політ .
Через мову щиро і правдиво
Одкривається нам білий світ.
Любо й мило людям щастя зичить,
Бачить. Як сузір'я, мов зорить.
Знати, як усім народам личить
Мовою своєю говорить.
Мовна зоряна світобудова,
Ворог твій- шовіністична тьма.
Зникне десь одна-єдина мова-
І уже гармонії нема.
Тож несімо естафету гідно:
В ріднім слові мир та благодать.
Ми як скарб нетлінний мову рідну
Мусимо нащадкам передать.
Йди в тисячоліття, ріднна мово,
До сердець і душ людських доходь.
Квітни калиново й барвінково,
Бо на те й благословив Господь.
10 «.Знавці географії України»- в назвах цих міст не вистачає декілька перших літер- допишіть.
…сон/Херсон/
…каси/Черкаси/
…овоград /Кировоград/
…тава/Полтава/
…нігів/Чернігів/
…омир./Житомир/.
11. « Орфографічний дуель»-завдання на повторення орфографії.
Повторення правопису апострофа- запишіть слова без помилок.
Солов/ їний, сузір/ я , р/ ясний , , моркв/ яний ,з/ ясувати, під/ їхати, арф/ яр, мавп/ячий, медв/ яний, без/ язикий, під/ юджувати, духм/ яний, над /яр /я.
Повторкння відомостей про звертання та розділові знаки при ньому- знайдіть та виправте помилки в знаках при звертанні.
Зоре, моя вечірняя зійди над горою!
Повій , вітре , на Вкраїну, де покинув я дівчину.
Благословенні будьте мамо, я чую ласку ваших рук.
Земле ріднна, скільки буду житии, стільки і любитиму тебе.
Україно, моя, моя матір, єдина ти в очах постаєш у загравах пожеж.
12. «Знавці фонетики»- пригадати, які літери в українській мові завжди позначають два звуки, за яких умов літери «я», « ю», « є» означають два звуки. Підрахуйте кількість звуків у словах.
Яма, джерело, їжак щастя, ялина, дзеркало, щеня , з’явитися,олія, юнак, моє,маля, синє.
13. «Аукціон синонімів»- запишіть якнайбільше синонімів до слів.
Йти-/ прямувати, крокувати, ступати, просуватися, чимчикувати, пертися,сунути, шкандибати, чапати…/
Думати-/ гадати, мислити, вважати, міркувати, метикувати, мізкувати, кумекати…/
14. «Знавці лексики»- до іншомов них слів доберіть синоніми – власне українські слова.
Аргумент-/доказ/
Контроль- / перевірка/
Процент- /відсоток/
Лінгвіст-/ мовознавець/
Адвокат-/ захисник/
Лайнер-/літак/
Пілот-/ льотчик/
Лаконічність-/стислість/.
15. «Український народний театр»- інсценізація командами українських пісень «Несе Галя воду», «Ой у вишневому садку».
16. «Відгадай слово». Учні отримують шаради, завдання полягає у відновленні слова.
Завдання для команд:
-Корінь не важко в путівці знайти,
Префікс побачиш у сутінках ти,
Знайдеш у збірнику суфікс умить,
Разом навколо планети летить/ Супутник/.
-Корінь в слові вихідний,
Там і перший префікс мій,
Другий в слові набуття,
Разом родич відкриття /Винахід/.
-Перша частина слова- займенник другої особи однини. Друга частина- назва ноти, разом-розділовий знак./Тире/.
-Корінь мій стоїть в ціні,
Префікс дай від оклику мені,
Суфікс від лінійки чи від зірки,
Разом- результат я перевірки./Оцінка/.
-Корінь - як в іменнику ставлення , префікс-як у дієслові навчати,суфікс -як у іменнику керівник, а разом – порадник, учитель./Наставник/
Перша частина-дрібна шкідлива комаха, друга частина - одиниця виміру довжини в англомовних країнах, разом-назва великого числа./Мільярд/.
17. «Загадки для кмітливих» .
-На неї птах сідає, вона його гойдає, а букву Г ви замініть, рудим малим звірятком стане вмить./Гілка, білка/.
-Люблять нас усі збирати після дощику в ліску, а як букву Г відняти -будем плавать у ставку./Гриби, риби/.
18 Гра « Відповідність» .Учні добирають відповідники до крилатих висловів.
-Дамоклів меч –складне, заплутане питання.
-Гордіїв вузол- постійна загроза.
-Фільчина грамота-купити прощення.
-Купити індульгенцію - гучний голос.
-Єрихонська труба- безвартісний папірець.
-Ахілесова п’ята-зникнути безслідно.
-Канути в Лету-слабке місце.
19.Конкурс « Я Шерлок Холмс». Команди називають літературних героїв, яким належать названі речі.
-Знайдено діжу з блакитною фарбою, кому вона допомогла врятуватися від небезпеки? /Лис Микита із казки І.Франка «Фарбований Лис»/.
-Знайдено три яблука і маленьку земну кулю, кому Доля їх хоче подарувати?/Близнята із оповідання І.Липи «Близнята»/.
-Знайдено двадцять бочок смоли і двадцять возів конопель, кому ці речі допомогли побороти Змія?/Кирило Кожум’яка із казки «Кирило Кожум’яка»/.
-Знайдено 100 карбованців, пара коней з коляскою та з кучером, хто і за яку роботу їх отримав./Небіж за те, що вгатив греблю із казки «Про правду і кривду»/.
-Знайдено коня наполовину золотого.,наполовину срібного ,хто його хазяїн?/Молодший брат із казки «Про жар-птицю і вовка»./
-Знайдено горобця, санчата, зайця, цапа,кому ці речі і звірі допомогли перемогти пана?/Марусі із казки «Мудра дівчина»/.
20.Конкурс «Юний казкар» .Гравці кожної команди складають казку-мініатюру, використовуючи слова: книга, скарб, подорож, фея, чаклунка, летючий корабель, мудрість.Перемагає той у кого казка цікавіша.
21.Гра «Казка за підказкою». Завдання команди полягає в тому, щоб відгадати назву відомої української народної казки, спираючись на підказки ведучого. Якщо команда називає казку за першою підказкою, то одержує 5 балів. За другою- 4 бали,за третьою- три бали,за четвертою- 2 бали, за п’ятою-1 бал.
Перша казка
4.З попелу переможеного і спаленого змія завелися мошки, комахи і мухи.
5.Головний герой мав прізвисько за своїм фахом.
/Кирило Кожум’яка/.
Друга казка
1.Головний персонаж цієї казки захоплених змієм сестру і брата.
2.Головний герой мав за зброю булаву, яку він підкинув і вона упала з неба на дванадцяту добу.
3.Про головного героя сказано , що « він росте не по годинах, а по хвилинах».
4.Головний герой народився, коли його мама з’їла горошину, яка колилася по дорозі.
5.Помічниками головного героя були Вернидуб, Крутивус, Вернигора.
/Котигорошко/.
.
22.Підведення підсумків журі.
23.Поетична хвилинка.
Сьогодні КВК- це не розвага,
КВК- не просто гра.
Це джерельний ключ наснаги,
Свято гумору й добра.
Скінчився час випробувань,
Нам до душі ваш рівень знань,
Та ще багато треба знати,
Щоб «Школу майбутнього» збудувати.
Ми врахували всі ваші старання.
Ви гарно пройшли всі випробування.
Тож вас журі вітає,
Результат повідомляє.
18. Оголошення результатів гри.