24 вересня о 18:00Вебінар: Використання елементів проєктної діяльності в умовах змішаного навчання

Л.І. Глібов байка «Коник-стрибунець»

Про матеріал
Мета: поглибити знання учнів про жанрові особливості байки, закріпити знання поняття "байка", "байкар", розширити знання учнів про життя та творчість Л.Глібова, вчити аналізувати та оцінювати вчинки персонажів і визначати мотиви їхньої поведінки; розвивати навички швидкого виразного свідомого читання; вдосконалювати навички передачі під час читання стану, характеру, настрою головних героїв; створювати умови для формування уміння висловлювати оцінні судження морального змісту щодо прочитаного; заохочувати учнів до вивчення байки напам’ять; формувати ціннісне ставлення до праці, виховувати повагу до праці та до людей праці. Тип уроку: комбінований.
Перегляд файлу

 

Урок літературного читання (3 клас)

 на тему:

Л.І. Глібов    байка          «Коник-стрибунець»

Мета: поглибити знання учнів про жанрові особливості байки, закріпити знання поняття "байка", "байкар", розширити знання учнів про життя та творчість Л.Глібова, вчити аналізувати та оцінювати вчинки персонажів і визначати мотиви їхньої поведінки;  розвивати навички швидкого виразного свідомого читання; вдосконалювати навички передачі під час читання стану, характеру, настрою головних героїв; створювати умови для формування уміння висловлювати оцінні судження морального змісту щодо прочитаного; заохочувати учнів до вивчення байки напам’ять;

 формувати ціннісне ставлення до праці, виховувати повагу до праці та до людей праці.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

I. Організація класу

1. Привітання.

2. Установка на позитивний настрій.

На уроці «Бажано…»

                « Не можна…»

Чого очікуєте від сьогоднішнього уроку?

Щоб ваші очікування справились, пропоную працювати за таким планом …( Слайд 1)

 II. Вправи на розчитування та артикуляцію.

- Але перш ніж розпочати вивчати матеріал уроку, давайте зробимо розминку для наших ротиків, щоб вони були слухняними.

1. Артикуляційна зарядка. ( Слайд 2)

2. Чистомовка.   ( Слайд 3)

3.  Робота над скоромовкою. ( Слайд 3)

На річці Лука спіймав рака у рукав.

— Послухайте, будь ласка, скоромовку. Зверніть увагу на ім’я хлопчика.

— Що ви можете про нього сказати? (Це рідкісне українське ім’я.)

— Діти, що може трапитися, коли рак потрапить у рукав? (Він може ущипнути.)

Читання скоромовки кілька разів з прискоренням.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

    1.Сьогодні ми з вами на уроці поговоримо про, … розгадайте шифрограму – колограму. Ключ, читати за рухом годинникової стрілки через букву, починаючи з виділеної. Слайд 4

    2. «Асоціативний кущ»                                        ( На дошці напис – Байка)

- Які асоціації вам спадають на думку, коли ви чуєте слово байка?

3. Бліцопитування.

Діти, пригадайте, що таке байка?              Слайд 5

(Байка – це невеликий віршований або прозовий твір повчального змісту.)

 

Ознаки байки        Слайд 6

  • Невеликий обсяг
  • Часто  - віршована форма
  • Повчальний зміст
  • Наявність моралі
  • Ідеться по звірів, рослини, які поводяться як люди

* Автором висміюються людські вади                                                               

  • Хто найчастіше буває героями байки?

(Найчастіше героями байок бувають звірі і рослини.)

     -   З творчістю якого байкаря ми почали знайомитись на минулому уроці?

(Ми почали знайомитись з творчістю Леоніда Глібова)

  4.   Що цікавого ви дізнались про життя і творчість Леоніда Глібова?

     Перевірка домашнього завдання              Слайд 7

  1. Леонід Глібов народився у с. Веселий Поділ на Полтавщині.

  2. У дитинстві був веселим і жвавим. Найбільше він любив доглядати за

      квітами, за що його родичі називали «Льолик- квітчастий кролик»

  3. Навчаючись у гімназії, тринадцятирічний хлопчик так засумував за рідною домівкою, що всю тугу вилив у своєму першому вірші „Сон”. Друзям цей вірш дуже сподобався.

 4. Леонід Іванович дуже любив дітей. Деякий час працював учителем історії та географії. Про нього залишилися спогади, як про хорошого вчителя.

 5. Хвороба серця та астма підірвали здоров’я Леоніда Івановича Глібова.

 6. Втративши зір, він продовжував писати під лінійку з лупою.

 7. Глібов написав багато жартівливих пісеньок, віршованих загадок та      акровіршів для дітей. Друкував він їх під псевдонімом дідусь Кенир.

- Так, діти, Л.І.Глібов залишив після себе дуже великий спадок: байки,

  вірші - загадки, акровірші,які дуже подобаються дітям (звернути увагу на виставку книжок).

                                                                              

IV. Підготовка до сприймання нового матеріалу

- Сьогодні ми продовжимо знайомитись з байками Леоніда Глібова, і познайомимось ще з однією байкою. Закресліть букви які повторюються, та прочитайте назву байки.

 Кззонззикзз-стрззибззунззеззць      слайд 8,  9 

1. Відгадування загадок.

- Герої нашої байки, на відміну від попередньої, мають спільну ознаку – вони комахи. А які – дізнаєтесь, відгадавши загадки.

а) Стрибає пружинка –

Зелена в неї спинка –

З трави на стебелинку,

З гілки на стежинку. ( Коник-стрибунець)  слайд 10

б) Серед лісу горбик-дім, 
Тисячі живуть у нім. 
Працелюбні ці комахи: 
Добрі, щирі, розумахи називаються …мурахи           слайд 10

2. Самостійна пошукова діяльність.

- Молодці! А чи доводилося вам бачити цих комах, спостерігати за їхньою поведінкою?

 - Де живуть мурахи? Що ви знаєте про цих комах? (повідомлення «ентомологів»)

Мурашок на нашій планеті налічується понад  12 тис. видів.  Зазвичай вони живуть великими колоніями.  Вже через декілька днів після виходу мурахи з кокону перед  робочою мурахою виникає можливість вибору професії. Одні мурахи стають няньками, а інші беруть участь у будівництві мурашника, треті чистять мурашник та інше. Значна частина мурах може майже все життя залишатися при виконанні одних і тих обов’язків.

- А що ви знаєте про коників? Де вони живуть?

Коники добре чують. Їхні "вуха" розміщені на ніжках. За допомогою вусиків коники дізнаються про те, що відбувається навкруги. Відчувають запахи. І вдень, і вночі можна почути, як голосно цвіркоче коник. Це він тре одне крило об інше. Так коники перемовляються між собою.

За зовнішнім виглядом коники схожі на листки, тому помітити їх у траві не зовсім просто. Коники – одні з найкращих стрибунів на далекі відстані. Ці комахи найбільш активні наприкінці дня та вночі.         

V. Сприймання нового матеріалу.

1. Слухання байки. Перевірка первинного сприймання.

- Мураха і Коник-стрибунець є персонажами нашої байки.  

- Прослухайте її і скажіть, з яким проханням звернувся Коник до Мурахи?

- Хто з них був працьовитим? А хто – безтурботним?

Аудізапис байки «Коник-стрибунець».       Слайд 11                                 

- Хто з них був працьовитим?  А хто – безтурботним?

2. Словникова робота.         Слайд 12

  •                               Досхочу – багато;
  •                               розкошував – вів багате, розкішне життя, жив у достатку
  •                               не вгаваючи, співав – не перестаючи;
  •                               непереливки тому – скрутно, дуже погано;
  •                               гопак – народний танець.
  •                               проворний – швидкий
  •                               байдуже – не звертав уваги ні на що

- Прослухайте як правильно читаються ці слова. Почитаємо слова «дощиком». – Поясніть значення слів.

3. Встановлення логічної послідовності поведінки Коника  слайд 13

— Байка близька до казки, тому дійові особи подібні до казкових. Читаючи байку, потрібно намагатися передати голосом ставлення автора до подій, що зображені. Зараз ми будемо читати, як і чому змінювався настрій Коника.

 Діти, давайте згадаємо, який Коник на початку байки, яким він став у кінці байки.

Читання карток: веселий, вдатний, співучий; порятуй, порадь, згину я. слайд 13

— Отже, на початку байки Коник веселий, безтурботний, тому початок байки треба читати бадьорим голосом, у пришвидшеному темпі.

Зверніть, будь ласка, увагу на незавершеність думки, позначену крапками. Тут потрібно зробити довшу паузу, щоб зацікавити читача наступними подіями.

4. Аналіз змісту байки. Вибіркове читання

— Знайдіть і прочитайте, яким було його життя  Коника влітку.

— Прочитайте, як змінилася його поведінка. З чим це пов’язано?

— Про що Коник просив Мурашку? Прочитайте.

— Якою була відповідь Мурашки? Прочитайте. Як ви зрозуміли його слова?

5. Читання байки за особами

Попробуємо передати ці зміни голосом, перечитаємо байку в особах.

Фізкультхвилинка.

4.Мовчазне читання. Робота в групах.      слайд 14

І група - знайдіть опис коника.

ІІ група  Робота над ілюстрацією.   Підберіть до кожного малюнка текст байки.

слайд 15

ІІІ група - серед записаних слів знайдіть ті, які характеризують Мураху, Коника?    слайд 16  - 17           

Розумний                   веселий
байдужий                розсудливий
поміркований         лінивий
гультяй                  працьовитий

  •                   Кого схвалює автор, а кого засуджує?
  •                   Кого мав на увазі байкар Л. Глібов, розповідаючи про Коника і Мураху?
  •                   Від чого застерігає байка?

— Які слова є мораллю байки?    слайд 18

Байкар гостро й дотепно висміює ледарів, коників-нероб, що ведуть паразитичне життя.

Дуже мудро, по-народному дотепно, без жалю відповідає Мураха Конику :

Проспівав ти літо Боже,
Вдача вже твоя така,
А тепер танцюй, небоже,
На морозі гопака.

Справді народ осуджує гультяїв та нероб, часто висміює їхню легковажність та бездіяльність.

  1. Творча робота.              

Байка "Коник-Стрибунець" була написана в ті часи (1890 р.), коли у селі кожен господар ще з осені дбав про урожай, робив запаси на цілий рік, щоб вистачило до нового хліба. Адже магазини, як зараз, тоді були тільки у містах, куди не завжди хазяїн мав змогу поїхати.. А прийняти на зиму чужу людину, це означало наразити своїх рідних на небезпеку злиднів або й голоду.

 Зараз часи інші. Голод нікому не загрожує. Чи змінилось наше ставлення до Коників-Стрибунців?

 Подумайте і скажіть, як би вчинили ви на місці Мурахи? (Міркування дітей).

  •                              Чого міг навчити Мураха Коника-Стрибунця?     
  •                              А що міг перейняти Мураха у веселого співунця?     

VI. Підсумок уроку.

- Які недоліки людського характеру засуджує байкар?

(Байкар засуджує лінь, легковажність.)

- Які прислів’я передають основну думку (мораль) байки?     слайд  19    

(Бджола мала, а й та працює.

Хочеш їсти калачі, не сиди на печі.

Маленька праця краща за велике безділля.

Хто як скородить, так йому і родить.)

Ми вже знаємо, що в байках засуджувалися негативні риси людей.

  • Чого навчила вас ця байка?
  • Чи справдились ваші очікування?

VII. Домашнє завдання.   слайд 20   

А) Вивчити байку напам'ять.

 Б) Скласти казку "Як Мурашки перевиховали Коника-Стрибунця". 

 

doc
Додано
20 травня
Переглядів
185
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку