За даною розробкою уроку лабораторна робота „Вивчення руху тіла, кинутого горизонтально” може проводитися в кабінеті інформатики за відсутності комп'ютерів в кабінеті фізики використовуючи педагогічний програмий засіб «Віртуальна фізична лабораторія 7-9 кл."
Урок
удосконалення знань і формування експериментальних умінь
Лабораторна робота
„ Вивчення руху тіла, кинутого горизонтально ”
9 клас
Тема уроку. Лабораторна робота № 4 „Вивчення руху тіла, кинутого горизонтально”.
Мета уроку. Під час проведення лабораторної роботи поглибити знання учнів про рух тіла під дією сили тяжіння. Навчити їх вимірювати початкову швидкість, надану тілу в горизонтальному напрямі, під час його руху під дією сили тяжіння.
Перевірити ступінь засвоєння попереднього матеріалу.
Формувати навики використання інформаційних технологій на уроках фізики.
Розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять (зорову і слухову).
Виховувати почуття потреби в знаннях, цілеспрямованість.
Тип уроку: урок удосконалення знань і формування експериментальних умінь.
Обладнання: комп’ютери, ППЗ «Віртуальна фізична лабораторія 7-9 кл.».
Методичні інновації: комп’ютерні технології, робота в парах.
Місце проведення: кабінет інформатики.
Хід уроку.
І. Організація класу до роботи
1.1. Привітання.
1.2. Перевірка присутності учнів.
1.3. Перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
2.1. Фізичний диктант
– Рух тіла у вакуумі під впливом земного тяжіння називається… (вільним падінням).
– Яке числове значення прискорення вільного падіння, та в яких одиницях воно вимірюється? (g=9.81 м/).
– Якщо тілу надати горизонтальної швидкості, то воно буде рухатися по… (параболі).
– За якою формулою визначається дальність падіння тіла s для рівномірного руху зі швидкістю протягом часу t? ().
– Запишіть теорему Піфагора для визначення модуля швидкості у будь-якій точці траєкторії? ().
– Як позначається вертикальна складова швидкості? ().
– За якою формулою можна обчислити вертикальну складову швидкості? ().
2.2. «Фізичний двобій»
Учні задають питання один одному. Якщо відповіді немає, або ж відповідь неправильна, відповідь дає той учень, який задав питання.
ІІІ. Основна частина
3.1. Мотивація теми і мети уроку.
3.2. Інструктаж з техніки безпеки (робиться відповідний запис в журналі реєстрації інструктажів з ТБ).
3.3. Підготовчі етапи виконання лабораторної роботи.
– Клас об’єднується в 2 групи.
– Учні двох груп сідають за комп’ютери, завантажують ППЗ «Віртуальна фізична лабораторія, 7-9 класи» (для економії часу, перед початком уроку комп’ютери необхідно ввімкнути).
Хід роботи:
Номер досліду |
h |
l |
lc |
V0c |
1. |
|
|
|
|
2. |
|
|
||
3. |
|
|
||
4. |
|
|
||
5. |
|
|
T |
0 |
0,05 с |
0,10 с |
0,15 с |
0,02 с |
X |
0 |
|
|
|
|
Y |
0 |
0,012 м |
0,049 м |
0,110 м |
0,190 м |
Паралельно лабораторна робота виконується за допомогою фізичного обладнання.
Після того як лабораторна робота була виконана повністю, учням 1-ї групи пропонується виконати тестові завдання на комп’ютері та повідомити про результат вчителя. 2-а група в цей час розв’язує задачу.
Задача. З висоти 20 м над поверхнею землі кинули кульку зі швидкістю 10 м/с у горизонтальному напрямі. На якій висоті над землею буде кулька через 1 с? За який час вона впаде?
ПРИМІТКА. Максимальний бал за віртуальну лабораторну роботу – 9. До цього балу додається кількість балів, отримана за виконання 3 тестів (правильна відповідь – 1 бал, максимальна кількість балів за виконання тестів – 3).
Перевірка тестів здійснюється за допомогою комп’ютера.
IV. Підведення підсумків уроку.
V. Домашнє завдання.
Повторити §§ 36-38.