Компетентнісний підхід в освіті - це вимога сьогодення, динамічні зміни життя: постійне оновлення інформації, зумовлюють потребу у фахівцях, які здатні оперативно адаптуватись, навчатись протягом життя, безперервно розвиватись! Такий підхід змінює уявлення про оцінювання.
Освіта XXI століття – це освіта сучасної людини. Вчителі повинні по – іншому, по – новому подивитись на призначення навчання в житті дитини. Саме школа повинна готувати дитину до подальшої діяльності в суспільстві, тобто формувати певну систему компетентностей школяра.
Щоб знайти своє місце в житті треба бути успішним і активно засвоювати життєві і соціальні ролі, сучасний випускник має володіти такими якостями і вміннями:
бути гнучким і мобільним;
швидко адаптуватися до змінення життєвих ситуацій;
вміти планувати стратегію власного життя;
бути комунікабельним;
приймати виважені рішення;
вміти критично мислити,
бути відповідальним за своє майбутнє та досягнення свого життєвого успіху.
За допомогою конструктора LEGO вирішуються проблемні завдання освітньої діяльності початкової школи за наступними напрямами:
Розвиток дрібної моторики рук, стимулюючи в майбутньому загально - мовленнєвий розвиток і розумові здібності;
Навчання правильному і швидкому орієнтуванню в просторі
Отримання математичних знань про усний рахунок, форму, пропорції, симетрії.
Розширення своїх уявлень про навколишній світ, архітектуру, транспорт, ландшафт;
Розвиток уваги. Здатності зосередитися, пам'яті, мислення;
Навчання уяві, творчому мисленню.
Оволодіння умінням подумки розділити предмет на складові частини і зібрати з частин ціле.
Навчання спілкуванню один з одним, повага до своєї і чужої праці.
Завдяки використанню конструктора LEGO на заняттях, діти стають активними учасниками заняття, усвідомленими стають знання учнів, більш надійними навички.
1
«Компетентнісно- зорієнтовані задачі з використанням LEGO – технології на уроках
на уроках математики»
Підготувала:
Лисенко Галина Вікторівна,
вчитель початкових класів, спеціаліст
Запоріжжя
2019
Школа має бути не коморою знань, а середовищем думки.
Тоді предмет, що його викладає вчитель, стає не кінцевою метою
його діяльності, а засобом розвитку дитини
В.О. Сухомлинський
Компетентнісний підхід в освіті - це вимога сьогодення, динамічні зміни життя: постійне оновлення інформації, зумовлюють потребу у фахівцях, які здатні оперативно адаптуватись, навчатись протягом життя, безперервно розвиватись! Такий підхід змінює уявлення про оцінювання.
Освіта XXI століття – це освіта сучасної людини. Вчителі повинні по – іншому, по – новому подивитись на призначення навчання в житті дитини. Саме школа повинна готувати дитину до подальшої діяльності в суспільстві, тобто формувати певну систему компетентностей школяра.
Щоб знайти своє місце в житті треба бути успішним і активно засвоювати життєві і соціальні ролі, сучасний випускник має володіти такими якостями і вміннями:
Від сформованості цих умінь, залежить, чи буде людина готовою до вимог життя, чи буде успішною, чи досягне тих вершин, які спроможна досягти, чи відбудеться як особистість.
Актуальною проблемою сучасної школи має бути формування в учнів життєвих або ключових компетентностей.
Компетентність – вміння застосувати знання та навики у незнайомій життєвій ситуації. Це вміння вирішувати нові життєві проблеми. Це вміння адаптуватись у нинішньому світі, який стрімко змінюється.
Математична компетентність – це вміння бачити та застосовувати математику в реальному житті, будувати математичну модель, досліджувати її методами математики, інтегрувати отримані результати (за С.Раковим).
Існують складові математичної компетентності:
Однією із важливих математичних компетентностей є уміння розв’язувати задачі. Текстові задачі ще називають сюжетними, бо в них є словесний опис подій, явищ, дій, процесів. Сюжетні задачі- є моделями життєвих ситуацій, що виникають у довкіллі, які можна розв’язати математичними способами. Формуючи їх, молодші школярі вчаться на основі математичних знань певним чином діяти у ситуаціях, що виникають у повсякденному житті.
Розв’язування текстових задач спрямоване на формування математичних знань і навичок математичного моделювання та обчислення. Для побудови моделі задачі використовується знакова, символічна мова. У молодших класах використовується графічне, схематичне моделювання, за допомогою схем і малюнків
Етапи математичного моделювання задач:
Словесна Мисленнєва Знаково-сим-
модель модель волічна модель
Моделювання дає змогу швидко й легко досягати високих результатів у навчанні та математичному розвитку молодших школярів.
Графічне моделювання- допомагає не тільки засвоювати знання, а й застосовувати їх на практиці. Використовується, як правило, для узагальненого схематичного відтворення ситуації задачі.
Математична задача – це будь-яка вимога обчислювати, побудувати, довести що-небудь. Робота над задачею починається з опрацювання тексту задачі. Наголошується, що текстова задача складається з умови та запитання. В умові міститься опис ситуації, числові значення величин та вказуються залежності між ними.
Уявлення про процес розв’язування задачі формується як перехід від тексту (словесної моделі), до схематичної (короткий запис, схема), далі – до математичної (знаково-символічної) - вираз.
Щоб вирішувати завдання самостійно, молодший школяр повинен засвоїти різні види моделей, для цього потрібно навчати способам вибору потрібної моделі, переходу від однієї моделі до іншої.
Обґрунтування учнями своїх дій у процесі побудови моделі сприяє активізації розумової діяльності, розвитку вміння міркувати, вчить послідовно й аргументовано викладати власні думки.
Отже, моделювання задач, допомагає розвивати вміння дітей міркувати, учить їх послідовно доводити власні думки. Досвід доводить, що широке застосування методу моделювання в початкових класах створює надійну основу для вивчення математики в подальшому.
Окрім традиційних методик навчання останнім часом в психолого- педагогічному процесі все ширше використовуємо LEGO –технології.
Однією з них є використання «Методики 6 цеглинок» - це конструктивно- ігровий засіб ЛЕГО ДУПЛО, що володіє рядом характеристик, які значно відрізняють його від інших конструкторів, насамперед – великим діапазоном можливостей. Вітчизняні та зарубіжні педагоги відзначають, що використання в роботі LEGO дозволяє за більш короткий час досягти стійких позитивних результатів у навчанні та вихованні.
Сенс LEGO для освіти – у візуалізації багатьох процесів.
За допомогою конструктора LEGO вирішуються проблемні завдання освітньої діяльності початкової школи за наступними напрямами:
Завдяки використанню конструктора LEGO на заняттях, діти стають активними учасниками заняття, усвідомленими стають знання учнів, більш надійними навички. Учні дуже люблять ці заняття. Навіть маленький набір будівельних елементів відкриває дитині новий світ. Дитина не споживає, вона творить: створює предмети. Світ, життя. Маніпулюючи з елементами LEGO – дитина вчиться добра, творчості і радості.
Злагоджена і організована робота з LEGO – має великий виховний потенціал: допомагає виробляти певні якості особистості як : посидючість, терпіння, взаємоповагу, охайність.
Приклади моделювання простих задач різними способами:
На дачі росло 4 дерева смородини. Посадили ще 6 дерев. Скільки всього стало дерев на дачі?
Малюнок ?
Умовний малюнок
Схема 4д
Росло – 4 дерева ? Росло – 4 дерева
Посадили – 6 дерев Посадили – 6 дерев
Короткий запис
Росло |
Посадили |
Стало |
4 дерева |
6 дерев |
? дерев |
Стало – ?
Таблиця
У вазі лежало (було) 10 яблук. 6 яблук з’їли. Скільки яблук залишилось у вазі?
Залишилося – ? ? 6 ябл.
Щоб прикрасити лісову ялинку, білочка принесла 9 шишок, а зайчик – на 3 морквинки більше. Скільки всього прикрас принесли звірятка?
Білочка – 9 ш.
Зайчик -- ? , на 3 б. ?
?
?
На свято родина Софійки приготовила 14 л вишневого соку,16 л яблучного соку й 10 л персикового соку ?Скільки всього літрів приготовила соку родина Софійки на свято?
В. – 12л
Ябл. –15л ?
П. – 10 л ?
Маша і Леся ходили до лісу та назбирали листочків: у Маші є 8 кленових листочків,а у Лесі на 2 дубових листочків більше. Скільки всього листочків у дівчат?
Кл. – 8 л
Д. - ?, на 2 л б. ?
Кл
Д.
?
В магазині на полиці в наявності 17 іграшок: мячів -7, ляльок нам невідомо. Яка кількість ляльок лежить на полиці?
7 ?
17
˗˗
У відрі - ? р
Біля відра – 6 р
САМОСТІЙНА РОБОТА УЧНІВ 2 КЛАСУ
Список використаної літератури
Юлія Нікітіна, Ірина Ковалевська // Початкова освіта. – 2009. – № 44 (524).С. 6─7.