Збірник завдань для контролю знань та вмінь учнів з української мови

Про матеріал
Збірник містить завдання для контролю знань та вмінь учнів за курс 10 класу з української мови. Завдання складені відповідно до чинної програми з української мови і «Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти». З метою забезпечення об’єктивної перевірки навчальних досягнень учнів у збірнику пропонуються два варіанти завдань до кожної теми різних рівнів складності. Розробка містить тестові питання для оцінювання знань і вмінь початкового, середнього та достатнього рівнів . Завдання високого рівня мають творчий характер і надають можливість учневі продемонструвати вільне володіння матеріалом. Виконання завдань всіх рівнів забезпечує об’єктивну перевірку знань та вмінь учнів. Збірник завдань призначений для якісної підготовки учнів до проходження зовнішнього незалежного оцінювання, а також усіх, хто цікавиться та вивчає українську мову
Перегляд файлу

Державний навчальний заклад «Буцький політехнічний професійний ліцей»

 

Шимуда Олена Анатоліївна, викладач української мови та літератури, спеціаліст вищої категорії

 

Назва матеріалу:

Збірник завдань для контролю знань та вмінь учнів з української мови.

 

Анотація:

Збірник містить завдання для тематичного оцінювання навчальних досягнень учнів за курс 10 класу з української мови. Завдання складені відповідно до чинної програми з української мови і «Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти». З метою забезпечення об’єктивної перевірки навчальних досягнень учнів у збірнику пропонуються два варіанти завдань до кожної теми різних рівнів складності. Розробка містить тестові питання для оцінювання знань і вмінь початкового, середнього та достатнього рівнів . Завдання високого рівня мають творчий характер і надають можливість учневі продемонструвати вільне володіння матеріалом. Виконання завдань всіх рівнів забезпечує об’єктивну перевірку знань та вмінь учнів.

Збірник завдань призначений для якісної підготовки учнів до проходження зовнішнього незалежного оцінювання, а також усіх, хто цікавиться та вивчає українську мову.

 

Розглянуто і схвалено на засіданні  методичної комісії викладачів суспільно-гуманітарної підготовки

Протокол № 8 від 4 березня 2019 року

Голова методичної комісії: О.А.Шимуда                                        

ЗМІСТ

 

1.   Поняття норми в сучасній українській літературній мові .................................. 4

2.   Практична риторика .............................................................................................. 10

3.   Орфоепічна норма ................................................................................................. 15

4.   Орфографічна норма ............................................................................................. 19

5.   Контрольне читання мовчки ................................................................................ 23

6.   Контрольне аудіювання ........................................................................................ 28

7.   Контрольні диктанти ............................................................................................. 34

8.   Список використаних джерел .............................................................................. 36

 

           

ПОНЯТТЯ НОРМИ В СУЧАСНІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ЛІТЕРАТУРНІЙ МОВІ

І варіант

Завдання 1-8 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді. Завдання 1-8 оцінюються 0,5 бали

1.   Лексичну помилку допущено в рядку:

А освітній заклад;

Б освічене перехрестя;

В освітянська спільнота;

Г освітлювальний приклад.

2.   Позначте, який словник пояснює значення слів, що вживаються в певній місцевості: А діалектному;

Б термінологічному;

В історичному;

Г фразеологічному.

3.   Лексичну помилку допущено в рядку:

А учбовий процес;

Б виховний момент;

В навчальний корпус;

Г дидактичний прийом.

4.   Позначте, який словник подає особливості вимови та наголошення слів:

А орфографічний;

Б орфоепічний;

В перекладний; Г морфемний.

5.Лексичної помилки немає в реченні:

А Представники делегації заключили договір про співпрацю.

Б У виставі приймали участь актори різних театрів.

В Естрадна пісня не відповідала репертуару співачки.

Г Викладач попросив позначити вірну відповідь у бланку.

6.       Позначте рядок, у якому подано правильне тлумачення фразеологічної єдності танцювати під чужу дудку:

А завдати лиха;

Б перебувати під чиїмось впливом;

В зазнати багато горя; Г мати досвід.

7.       Позначте рядок, у якому подано пароніми:

А дівоча коса, морська коса; Б хижа ласка — материнська ласка;

В авторитетний, авторитарний;

Г підбивати клинці, стріляти очима.

8.       Позначте рядок, у якому подано синонім до фразеологізму собак ганяти:

А гулі правити;

Б не варив баняк;

В топтати ряст;

Г шукати вітра в полі..

 

9.       Установіть відповідність між фразеологізмами та правильним їх тлумаченням.

1 Бути неслухняним

А Відбитися від рук

2 Жалкувати за чимось

Б Кусати лікті

3 Нервуватись

В Забивати баки

4 Обманювати

Г Виходити з себе

 

Д Ні в тих ні в сих

2   бали

 

10.   До кожної фразеологічної одиниці доберіть антонімічну пару.

1 Кров з молоком

А Смішки справляти

2 Ридма ридати

Б Вибитися з колії

3 Хоч греблю гати

В Мастити п’яти салом 

Г Як кіт наплакав

4 Входити в колію

Д Як з хреста знятий

2   бали 11.Потребує редагування речення:

А Екскурсоводи розкажуть про музеї Переяслава-Хмельницького німецькою, польською та іспанською мовами.

Б Щоб оглянути якнайбільше пам’ятних місць Харкова, заздалегідь знайдіть та ознайомтеся з переліком екскурсій.

В Під’їхавши до Кам’янця, ми побачили обриси середньовічного міста й почули шум сучасної автостради.

Г У кожному екскурсійному бюро Львова з гостями міста працюють досвідчені та комунікабельні гіди.

1 бал

12. Складіть і запишіть невелику розповідь (8-10 речень) з поданими фразеологізмами (поясніть їхнє значення):

Ні за цапову душу; як кров з молоком.

3 бали

           

ПОНЯТТЯ НОРМИ В СУЧАСНІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ЛІТЕРАТУРНІЙ МОВІ

ІІ варіант

Завдання 1-8 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді. Завдання 1-8 оцінюються 0,5 бали

1. Позначте, у якому словнику з’ясовано походження слів:

А термінологічному;

Б тлумачному;

В етимологічному; Г діалектному.

2.Лексичну помилку допущено в рядку:

А зважати на правила;

Б являється прикладом; В скасувати конференцію; Г непридатний до вжитку.

3.Синонімом до слова збагнути є:

А розгубитися;

Б зібгати; В розбагатіти; Г зрозуміти.

4.Вкажіть порушення лексичної норми:

А співпадіння обставин;

Б коштувати;

В доба;

Г виходить.

5.   Позначте речення, у якому неправильно вжито слово «приймати»:

А Сергію, швидше приймай рішення.

Б Юрко приймає участь у змаганнях з футболу.

В Юнаки приймають присягу на вірність Батьківщині.

Г Їв би очима, та душа не приймає.

6.   Позначте рядок, у якому подано правильне тлумачення фразеологізму тримати камінь за пазухою:

А голодувати;

Б мати досвід;

В приховувати недобрі наміри;

Г накинутись з докором на когось;

7.   Позначте рядок, у якому подано пароніми:

А міх борошна — ковальський міх;

Б як кіт наплакав, на макове зерня;

В ефектний, ефективний; Г горизонт, небокрай.

8.Помилку допущено в рядку:

А усвідомити своє покликання;

Б читати фантастичний роман;

В листати сторінки журналу;

Г написати останню главу.

 

9.       Установіть відповідність між фразеологізмами та їхнім правильним тлумаченням.

1 Відставати

2Червоніти

3Сподобатися

4 Посваритися

А Пекти раків

Б Розбити глека

В Пасти задніх

Г Плутатися під ногами

Д Впадати в очі

2   бали

 

10.   До кожної фразеологічної одиниці доберіть антонімічну пару.

1   За тридев’ять земель

2   Збити з пантелику

3   Міцний горішок

4   Не нюхати пороху

А Навести на розум

Б Під носом

В Стріляний горобець

Г Ні риба ні м’ясо

Д Як рукою подати

2   бали

11.   Потребує редагування речення:

А Щодня, зустрічаючись із людьми, ми вітаємося.

Б У другий раз ми продовжимо цю розмову. 

В Вибір вітального слова залежить від різних обставин.

Г Є в нашій мові коротке, але напрочуд тепле слово «дякую».

1 бал 12. Складіть і запишіть невелику розповідь(8-10 речень) з поданими фразеологізмами (поясніть їхнє значення).

Яблуко розбрату; ні  в які ворота не лізе.

3 бали

           

ПРАКТИЧНА РИТОРИКА І варіант

Завдання 1-8 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.

Завдання 1-8 оцінюються 0,5 бали

1.     Риторика — це:

А відповідь, заперечення, зауваження одного з учасників діалогу іншому;

Б наука про правильну вимову та наголошення слів;

В теорія ораторського мистецтва;

Г емоційне ствердження або заперечення якогось факту.

2.     Батьківщиною красномовства вважають:

А Давній Єгипет;

Б Стародавній Китай;

В античну Грецію; Г Давній Рим.

3.     Батьком риторики називають:

А Арістотеля; Б Платона;

В Демосфена; Г Цицерона.

4.     Тема виступу — це:

А основний шлях, завдяки якому через мовлення інформація доходить до слухача;

Б роз’яснення, тлумачення, інтерпретація подій та фактів;

В основна галузь роздумів оратора, у межах якої він добирає явища та факти, що розглядаються у виступі;

Г уміння оратора виступати без підготовки.

5.     План лекції — це:

А повний письмовий виклад змісту виступу;

Б слова та звороти, які означають поняття та явища певної галузі знання; В узагальнюючі думки, що мають лаконічну, відточену мовну форму;

Г послідовність і взаємозв’язок тематичних частин виступу, зафіксований у вигляді переліку ключових понять або суджень.

6.     Ясність мовлення — це:

А насиченість виступу новими фактами, актуальними проблемами;

Б смислова прозорість виступу, що забезпечує його зрозумілість, доступність у засвоєнні слухачами;

В якість мовлення, що відбиває здатність оратора спонукати слухачів до творчої діяльності;

Г якість мовлення, яка полягає в його мелодійності, плавності, інтонаційній виразності. 7. Гумор — це:

А добродушне осміювання чиїхось вад;

Б різке висміювання чогось негативного;

В особливо дошкульна викривальна насмішка, що виявляє ненависть і презирство до зображуваного;

Г приховане глузування, засноване на називанні супротивного, коли про щось говориться ніби в позитивному плані, але підтекст засвідчує протилежне.

8. Кульмінація публічного виступу — це:

А частина виступу, спеціально відпрацьована оратором лексично, стилістично тощо;

Б спосіб закінчення виступу, коли кожна наступна фраза емоційно підсилює попередню;

В частина виступу, яка полягає у роз’ясненні, тлумаченні подій та фактів;

Г розвивання, металізування, поглиблення раніше висловлених оратором думок. 9. Наведіть 3-4 приклади звертань до слухачів для встановлення контакту.

2   бали 10. Що таке топос, етос, меморія?

3   бали

 

11. Напишіть текст міні-виступу «Я хочу миру…»:зробіть вступ, доберіть аргументи, приклади, сформулюйте висновок

3 бали

           


ПРАКТИЧНА РИТОРИКА ІІ варіант

-8 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один

правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.

Завдання 1-8 оцінюються 0,5 бали

1.   Найвідомішу проповідь «Слово про закон і благодать» написав:

А І.Прокопович;

Б  Ілларіон; В Г.Сковорода;

Г К.Туровський.

2.   Образність мовлення оратора — це:

А ясність, точність, логічна переконливість публічного виступу;

Б уміння говорити ясно, без ускладнень, надуманих образів і туманних зворотів;

В наявність у виступі живих картин, які дають змогу не лише осмислювати почуте, а ніби сприймати його всіма почуттями — бачити, чути тощо;

Г якість виступу, що відбиває здатність оратора розглядати конкретні факти і явища, давати їм чіткі наукові та політичні оцінки.

3.   Лаконічність мовлення відбиває:

А словниковий запас оратора;

Б нормативність, літературність мовлення оратора;

В здатність оратора говорити стисло, залишаючись максимально зрозумілим; Г емоційність, натхненність і піднесеність мовлення.

4.   Види читання вказано в рядку:

А ознайомлювальне, вивчальне, вибіркове;

Б безпосереднє, опосередковане, вивчальне;

В систематичне, епізодичне, вибіркове; Г ознайомлювальне, вивчальне, критичне.

5.   Види слухання вказано в рядку:

А ознайомлювальне, вивчальне, вибіркове;

Б безпосереднє, опосередковане, вивчальне;

В систематичне, епізодичне, вибіркове;

Г ознайомлювальне, вивчальне, критичне.

6.Основні думки виступу потрібно повторювати:

А завжди тими самими словами;

Б щоразу варіюючи їхнє мовне оформлення; В пропонуючи слухачам повторити їх хором; Г пропонуючи слухачам їх записати.

7.Найчастіше в публічних виступах на суспільну тему вдаються:

А до ораторського підстилю публіцистичного стилю;

Б до науково-навчального підстилю наукового стилю;

В до белетристичного підстилю художнього стилю;

Г до розмовно-побутового стилю.

8.Зразком іронії є така фраза:

А Теорія, мій друже, сіра, зеленим є лиш дерево життя. (Г. Гейне.);

Б Цитування — дослівне передавання чужого висловлювання.;

В Древо мислі вродило — цитати, цитати, цитати. (Л. Костенко.);

Г Молодим оратором рекомендується не топити в цитатах власні думки. 

9. Наведіть 3-4 приклади звертань до слухачів для встановлення контакту.

2                    бали 10. Що таке логос, елокуція, інтенція?

3                    бали 11. Напишіть текст міні-виступу «Я розмовляю українською…»: зробіть вступ, доберіть аргументи, приклади, сформулюйте висновок.

3 бали

 

           

ОРФОЕПІЧНА НОРМА

І варіант

-6 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один

правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.

Завдання 1-6 оцінюються 0,5 бали

1.Орфоепічна помилка

А порушення норм творення граматичних форм; 

Б неправильне написання слів;

В вживання слів у невластивому значенні;

Г відхилення від норм літературної вимови.

2.   Яке явище впливає на милозвучність української мови?

А Правильне творення слів; Б чергування у/в, і/й;

В правильний запис слів; Г чергування [д]/[дж].

3.   Позначте рядок слів, у якому наголос падає на перший склад:

А новий, дочка, донька, фартух;

Б завдання, читання, кохання, люблю;

В спина, разом, випадок, олень;

Г арахіс, грошовий, близький, бесіда.

4.   Позначте рядок слів, у якому наголос падає на другий склад:

А задовго, далеко, циган, експерт;

Б одинадцять, обмін, ремінь;

В ненависть, грошовий, дихання, вимога; Г задовго, допізна, експерт, мізерний.

5.   Позначте рядок слів, у якому наголос змінює значення слова.

А галка, Галка, за те, зате;

Б батьків, сестри, помилка;

В поля, замок, кидати;

Г мука, замок, характерний.

6.Перший склад наголошений у слові:

А жаркий;

Б дочка; В дрова;

Г жалюзі.

7. Спишіть, обираючи У чи В, І чи Й:

 Ольга (і, й) Йосип, сидимо (у,в) вагоні, жила (у,в) Чернівцях, читав  

(у,в) саду, (у,в) теплі дні, літо (і, й) осінь, зустрітися (у,в) аудиторії, Оксана (і, й) Орися, червоні (і, й) сині.

2 бали 8. Зробіть транскрипцію даних слів:

  Євгеній, вогко, нігті, розцвітають, відправляється, персоніфікація, людськість, продається, репортаж, незабудка, тепер, зелень. 

2 бали

9. Поставте наголос у словах:

 Контролер, помилка, кулінарія, металургія, випадок, чорнослив, припис, пишу, ношу, отаман, вітчим, Гюго, наполягання, листопад (місяць), в’яжу.

2                    бали 10.  Складіть і запишіть десять речень на тему «Сенс життя». У кожному реченні використовуйте слова іншомовного походження, поставите в них наголос. 

3                    бали ОРФОЕПІЧНА НОРМА

ІІ варіант

-6 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один

правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.

Завдання 1-6 оцінюються 0,5 бали

1.     Орфоепічна норма

А вивчає систему графічних знаків;

Б регулює наголошування слів, а також вимову голосних і приголосних звуків;

В вивчає можливості використання слова відповідно до його значення; Г визначає правильне написання слів.

2.     Який зі словників регулює правильну вимову звуків, звукосполучень і наголосу в словах? А тлумачний;

Б орфографічний;

В орфоепічний; Г діалектизмів.

3.Підкреслені літери позначають той самий звук у всіх словах рядка

А шістсот, Тбілісі, метелиця;

Б свято, осінній, просьба; В доріжка, миєшся, широкий; Г будинок, бджола, Дніпро.

4.   У якому рядку в усіх словах слід писати літеру г?

А..оробенятко, ..умка, ..уля, ..орщик, ..рунт;

Б..орох, ..азда, ..осподар, ..отувати, ..удзик;

В..анок, ..валт, ..удзь, ..уральпя, ..ніт;

Г..остювати, ..ердан, ..острий, ..отовність, а..рус;

5.   У якому рядку в усіх словах наголос падає на перший склад?

А Покровителька, порожній, правда, праска, працювати;

Б Портфель, правдоподібний, прибудова, примайструвати, принесений;

В Посуд, правосуддя, праслов’янський, приневолений, приносити;

Г Практика, прати, парта, принцип, приятель.

6.   У якому рядку в усіх словах буквосполучення дж і дз позначають один звук?

А Підземний, віджити, відзоріти, дзвонар, джунглі;

Б Підзолистий, піджарити, дзвеніти, дзбан, дзенькіт;

В Дзюркіт, джміль, джерело, дзьоб, дзеркало; Г Підживлення, джаз, кукурудза, відзвучати, джем;

7.   Спишіть, обираючи У чи В, І чи Й:

Літак (у,в залишимо (у,в) будинку, покласти (у,в) кишеню, зібрав (і,й) пішов, батьки (і,й)  діти, жив (у,в) Львові.) небі, ресторан (у,в) Києві, не лізь (у,в) воду,                                                                   2 бали

8.   Зробіть транскрипцію даних слів:

  Дивишся, смієшся, дивиться, тітчин, розжарено, вокзал, матч, боротьба, неперевершено, зозуля, фестиваль, кожух.

2             бали

9.   Поставте наголос у словах:

Сантиметр, міліметр, пюре, парі, бюро, авеню, Байрон, автострада, центнер, авеню, випадок, листопад (дія), перепустка, перепис, ненавидіти.

2             бали 10. Складіть і запишіть десять речень на тему «Природа і людина». У кожному реченні використовуйте слова іншомовного походження, поставите в них наголос. 

3             бали

           


ОРФОГРАФІЧНА НОРМА 

І варіант

Завдання 1-7 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.

Завдання 1-7 оцінюються 1 бал

1.Літеру е треба писати в усіх словах у рядку:

А мисл..ння, пал..во, п’ят..ро;

Б попередж..ння, учит..ль, промов..стий;

В ім…на, утвор..ний, міл..на;

Г зв..личений, озелен..ння, зам..сти.

2Літеру и треба писати в усіх словах іншомовного походження у рядку:

А кр..терій, д..летант, д..алектика;

Б марц..пан, код..фікатор, пр…оритет;

В нейтр..но, д..версія, прес..нг;

Г д..станційний, ідент..фікація, конф..денційний. 

3.   М’який знак треба писати в усіх словах у рядку:

А порт..єра, віз..міт.., пул..с;

Б здебіл..шого, слиз..ко, волин..ський;

В діл..ниця, емал..ований, просиш..; Г щіл..ний, їдал..ня, інтер..єр.

4.   М’який знак не пишеться в усіх словах у рядку:

А міл..ярд, ойкан..ня, мен..ший

Б Уман..щина, Поділ..ля, Бат..ківщина

В Пан..ченко, змагаєш..ся, віс..сю

Г ін..ший, жен..шень, спіл..чанський.

5.   М'який знак не пишеться в усіх словах у рядку:

А рибал..ство, погод..ся, прип'ят..ський, голівон..ці

Б вигул..кнути, конс..єржка, зат..марити, нац..кувати

В кан..йон, ковз..кий, мал..ва, локал..ний

Г консул..ський, обвін..чати, відгад..ко, крад..кома

6.М’який знак не пишеться в усіх словах у рядку:

А кур..йоз, ласун..ці, піс..ня; Б наймен..ший, куз..ня, рибал..ство;

В кін..цівка, близ..кість, у вишиван..ці; Г громадян..ство, камін..чик, різ..ба.

7.   У всіх словах потрібно писати буквосполучення ьо в рядку:

А т..охкати, шістдесят..ох, буль..он, сер..озний;

Б л..отчик, давн..ого, братн..ого, самотн..ого;

В бад..орий, згор..ований, ра..он, л..он;

Г пол…овий, вір..овка, ску..овджений, л..ох.

8.   Перепишіть слова, вставляючи, де треба, апостроф. Поясніть написання. В..ється, роз..єднати, роз..двоїти, матір..ю, над..ярний, кор..явий, В..єтнам, плем..ям, м..яч,       п..єса,          роз..ораний,         возз..єднання,      цв..ях,         Лук..янівка, моркв..яний,     тьм..яний,   валер..янка,          повітр..я,    мавп..ячий, пуп..янок, об..єктивно. 

2   бали

9.   Складіть твір-мініатюру «Рідне слово». У кожному реченні використовуйте слова з апострофом або м’яким знаком.

3   бали ОРФОГРАФІЧНА НОРМА

ІІ варіант

Завдання 1-7 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.

Завдання 1-7 оцінюються 1 бал

1.Літеру е треба писати в усіх словах у рядку:

А віддал..ний, сут..ніти, з..рнинка; Б безп..чально, вел..чальний, вим..сти; В вин..сений, вис..ленець, розсудл..вий; Г залиш..ний, к..шеня, зач..рствіти.  

2.Літеру и треба писати в усіх словах у рядку:

А вдал..ну, освіч..ний, відбр..ніти;

Б кр..вавий, м..стецтво, виконав..ць;

В наполегл..вий, виперед..ти, закост..ніти; Г виш..на, нетр..валий, сем..літній.

3.Літеру и треба писати в усіх словах у рядку:

А зап..сник, зах..щати, л..вада;

Б забр..ніти, п..ріг, дерев..на;

В кр..витися, закост..нілий, мереж..во; Г задушл..вий, кр..шталь, кр..мезний.

4.М’який знак треба писати в усіх словах у рядку:

А безціл..ний, бряз..кіт, вітал..ня;

Б гаван..ський, доціл..ний, близ..ко; В на ред..ці, дзен..кати, вісім..десятий; Г виход..те, заміс..кий, ковал..ський. 

5.М’який знак треба писати в усіх словах у рядку:

А бліден..кий, готуют..ся, поцв..яхувати, батен..ко;

Б ковал..ство, повід.., смугастіст.., близ..нюк;

В піт..ма, бахмац..кий, творять..ся, близ..кий;

Г піл..говий, вуз..кий, бояз..кий, ковал..ський.

6.М’який знак треба писати в усіх словах у рядку:

А війс..ко, апел..синовий, півден.., дитинон..ка;

Б пил..ніст.., архітектор.., вітал..ний, скрипон..ка;

В без жал..ний, підзвітніс..т.., їдал..ня, кул..ка;

Г півден.., ангел..с..кий, безсил..ля, навчал..ний.

7.М’який знак треба писати в усіх словах у рядку:

А міл..ярд, н..юанс, медал..йон;

Б у скрин..ці, князівс..кий, галуз..зю;

В близ..кість, Ул..яна, залізниц..;

Г віз..міть, людс..кість, рибал..ство. 

8. Поставте замість крапок, де треба, апостроф.

1.    Св..ято шанує український народ пам..ять свого улюбленого поета 

Т.Г. Шевченка. (Фед.) 

2.    Міць землі навік не роз..єднати клеветою й вибухом війни. (Мал.)

3.    І з небес на все узгір..я розпустив розкішне пір..я різнобарвний фейєрверк.

(Бажан.) 

4.    Троянда в..яне й ронить пелюстки, додолу ронить, як багр..яні сльози. (Сос.) 5. І сп..янілий до нестями вечір квітами пропах, солов..їними піснями заливається в кущах. (Сос.) 

6. Під снігами спіє урожай, рута-м..ята сходить під снігами. (Мал.)

2 бали

9. Складіть твір-мініатюру «Мій життєвий вибір». У кожному реченні використовуйте слова з апострофом або м’яким знаком.

3 бали КОНТРОЛЬНЕ ЧИТАННЯ МОВЧКИ

Остання дорога

4 вересня 1860 року на річних загальних зборах Академії Мистецтв у Петербурзі конференц-секретар під звуки труб і литавр урочисто оголосив імена новообраних академіків. Серед них було ймення Тараса Шевченка. Академія «…за вправність і знання в гравіювальному мистецтві визнає і вшановує його своїм академіком» і «він має право, носячи це звання, на чин титульного радника».

Визнання прийшло в той час, коли Шевченко переживав тяжку особисту драму – розрив з нареченою, – і не принесло багато радості. Сум, туга, невдоволення життям, невдоволення собою все більше давалися взнаки. Він ставав похмурим, уникав дивитися в вічі. Самотність душила.

Але біля нього нікого рідного, нікого близького. Не могло розігнати почуття безпритульності й те, що він став тепер знаменитістю, за його власним виразом «модною фігурою». Обіди, вечірки, раути, де кожен старався висловити йому свою прихильність і любов, влаштовувалися один за одним. Але все це робилося в порівняно вибраному колі інтелігенції, а щоб поета могли вітати маси, Товариство допомоги бідним літераторам запросило його виступати на спеціальному вечорі 12 листопада 1860 року.

Велика зала була переповнена. Публіка заповнила не тільки усі місця, але й усі проходи. Наелектризована юрба нетерпляче чекала. Ось на естраду вийшов Тарас. Це була не колишня міцна, здорова й сильна людина, що її всі знали на портретах. У його очах не було вже вогню. Лице втратило вираз живого гумору.

Зігнулася спина, безсило висіли руки.

Для всіх було ясно, що перед ними не тільки великий поет, але й замордована, хвора людина, що вийшла на волю після довгих років заслання, які одібрали в неї все – молодість, силу, здоров'я, майбутнє. Страшенний ентузіазм охопив аудиторію. Крім оплесків і вибухи захвату потрясли стіни залі, що ніколи не чула таких овацій. Тарас Григорович, розгублений, приголомшений, несміливо вклонявся і нарешті не витримав – ридання підступили йому до горла.

Тремтячими руками затулив він обличчя і кинувся з естради. Трохи заспокоївшись, він повернувся й почав читати.

Так, до Шевченка прийшла і слава, й пошана, але занадто пізно. Здоров'я хутко підпадало. Докучав біль у грудях, було важко дихати. Лікарі радили берегтися, не виходити з хати. А він все ще поривався бачитися з друзями. Незадовго перед Різдвом казав Черненку: «Колядувати до куми хоч на чотирьох вилізу». На святки він справді бував у гостях. І відразу ж наступило різке погіршення. Новий 1861 рік зустрів Шевченко прикутим до ліжка. «Погано я зустрів цей поганий новий рік», – писав він 22 січня Варфоломієві, троюрідному братові й своякові, і квапив його з купівлею землі під Каневом. Згодом трохи покращало, Шевченко дещо малював.

14 лютого, вперше за два місяці, береться Шевченко за перо і пише свою останню поезію, сповнену гіркого передчуття.

24 лютого, напередодні іменин, Шевченка відвідав Костомаров. Шевченко сидів за столом, навкруги лежали недокінчені роботи. Поет хвалився, що почуває себе набагато краще. Між іншим показав золотий годинник, що його недавно купив. Це перший раз в житті він завів собі таку розкіш, і показував той годинник з чисто дитячою втіхою.

А через дві доби, о пів на шосту ранку Шевченка не стало.

Газета «Северная пчела» писала 26 лютого: «З убогої кімнати небіжчика розійшлася страшна звістка по Академії, ширилася далі й далі, летіла по місту, розшукуючи друзів і братів, наносячи кожному рану в серце». Безповоротна втрата сушила тугою, налягала тягарем на груди.

28 лютого вранці відправляли похоронну службу. Весь університет, вся Академія проводжали його домовину, лавровими вінками вкриту. Студенти не дали її коням везти, а самі несли аж до самісінької ями. Багато людей усякого чину йшло за домовиною. Університетська набережна від Двірцевого до Миколаївського мосту була буквально загачена народом.

Понад півтори тисячі проводили Шевченка до Смоленського цвинтаря. Було б, мабуть, і ще більше, якби поліція дозволила надрукувати повідомлення про смерть Шевченка відразу, а то воно з'явилося в газеті лише в день похорону. Лапатий сніг падав і падав, вкриваючи землю, екіпажі, людей, коней. Жодні похорони, які я бачив з того часу, – Терпигорєв, – не мали тієї щирості й простоти, безпосередності й не надуманості, як ці Шевченкові.

Як поетична діяльність Шевченка надовго залишиться серед найкращих сторінок українського письменства, так і сам день похорону назавжди залишиться знаменним в історії української громадськості.

(За О. Соловей; 642 слова)

Запитання до тексту

1.       Звання академіка Шевченкові було присвоєно у:

а) 1860 році;

б) 1861 році;

в) 1859 році;

г) 1858 році.

2.       Особиста драма, яку переживав в той час Шевченко:

а) смерть матері;

б) смерть батька;

в) смерть дідуся;

г) розрив з нареченою.

3.       Мета, з якою Товариство допомоги бідним літераторам запросило Шевченка виступити на спеціальному вечорі: а) щоб його могли вітати маси;

б) щоб прослухати нові поезії;

в) щоб проголосити академіком;

г) щоб познайомити з молодими літераторами.

4.       Коли на естраду вийшов Тарас, публіка побачила, що це:

а) сповнена сил і здоров'я людина;

б) широкоплечий велетень;

в) кремезний чоловік;

г) не колишня міцна, здорова й сильна людина.

5.       Роки відібрали в поета:

а) молодість, силу, здоров'я, майбутнє;

б) близьких людей;

в) рідню;

г) наречену.

6.       Новий 1861 рік Шевченко зустрів:

а) у колі друзів;

б) прикутим до ліжка;

в) у колі сім'ї;

г) у дорозі.

7.       Т. Г. Шевченко хотів купити землю:

а) під Києвом;

б) під Каневом;

в) під Полтавою;

г) під Черкасами.

8.       Напередодні іменин Шевченка відвідав:

а) Жуковський;

б) Брюллов;

в) Сошенко;

г) Костомаров.

9.       Шевченко помер:

а) о пів на сьому ранку;

б) о пів на шосту ранку;

в) о пів на шосту вечора;

г) о пів на восьму ранку.

10.   Про смерть Т. Г. Шевченка повідомила газета:

а) «Северная пчела»;

б) «Северная звезда»;

в) «Вестник»; 

г) «Московские ведомости».

11.   Повідомлення про смерть Шевченка з'явилося:

а) за день до похорону;

б) у день похорону;

в) після похорону;

г) за два дні до похорону.

12.   У день похорону:

а) ішов град; 

б) була ожеледиця;

в) падав лапатий сніг;

г) ішов дощ.

           

КОНТРОЛЬНЕ АУДІЮВАННЯ                      Атлантида – таємничий острів

Першим про Атлантиду написав великий старогрецький філософ Платон, на творах якого і грунтуються сьогоднішні дослідники і шукачі затонулого острова. Все, що Платону було відомо про таємничу Атлантиду, розказано в двох його діалогах «Критій» і «Тімей». У них предок Платона Критій згадує про бесіди давньогрецького мудреця Солона з неназваним єгипетським жерцем. Розмова відбувалася у VI столітті до н. е.. Єгиптянин розповідав, посилаючись на священні єгипетські тексти, про те, що існувала велика країна Атлантида, що лежала за Геркулесовими стовпами, яка загинула в результаті жахливої катастрофи.

«... Існував острів, що лежав перед тим протокою, який називається на вашій мові Геракловими стовпами. Цей острів перевищував своїми розмірами Лівію і Азію, разом узятими . На цьому острові, що іменувався Атлантидою, виник великий і гідний подиву союз царів, чия влада простягалася на весь острів, вони оволоділи Лівією аж до Єгипту і Європою аж до Тірренія. Але пізніше , коли прийшов термін для небачених землетрусів і повеней Атлантида зникла, поринувши у вир. Після цього море в тих місцях стало аж до цього дня несудноплавним і недоступним через обміління, викликаного величезною кількістю мулу, який залишив після себе острів »(«Тімей»).

  «Дев'ять тисяч років тому була війна між тими народами, що мешкали по той бік Гераклових стовпів, і всіма тими, хто жив по ту сторону. На чолі останніх стояла наша держава (тобто Афіни), а на чолі перших - царі острова Атлантиди; як ми вже згадували, це колись був острів, що перевищував величиною Лівію і Азію, нині ж він провалився внаслідок землетрусів і перетворився на непрохідний мул, в'яжи шлях мореплавцям» («Критій»).

Ще в давнину з'явилися прихильники і противники існування Атлантиди. Гіпотезу підтримували Пліній Старший і Діодор Сицилійський, противниками були Арістотель і географ Страбон. Суперечки тривають донині - число опублікованих праць з проблеми Атлантиди перевалила за 5000, а версій про місцезнаходження Атлантиди перевищило десяток. До цього слід додати масу окультно-теософських спекуляцій на тему Атлантиди, і велику кількість «досліджень» любителів - «атлантологів», чия діяльність, як пише О. Гореславський, «принесла більше шкоди, ніж користі, оскільки їх стараннями цікава проблема стародавньої цивілізації повністю перейшла в розряд наукових курйозів ». Як тільки не куражилися «фахівці з Атлантиди»: приписували всім народам світу походження від атлантів, називали їх прибульцями з космосу, вважали атлантів «стародавніми русами», наділяли їх якоюсь небувалою мудрістю і «таємним знанням» і так далі. Що ж, «нещасні люди! - Можна повторити вслід за маркізом де Кюстіна. - Їм потрібно марити, щоб бути щасливими».

 До речі, Платон іменує Атлантиду островом, і з його тексту аж ніяк не випливає, що це був цілий континент. З тексту Платона цілком очевидно також, що цивілізація Атлантиди - така ж архаїчна цивілізація бронзового століття, як цивілізації Стародавнього Єгипту, хетів, Мікен, долини Інду, Месопотамії. Атланти що мали царів і жерців, приносили жертви язичницьким богам, вели війни, їх армія була озброєна списами. Атланти займалися зрошенням полів за допомогою каналів, будували морські судна, обробляли метали: мідь, олово, бронзу, золото і срібло. У широких масштабах залізо, ймовірно, вони не застосовували. У всякому разі, Платон про нього не згадує. Тому вигадки про якісь «високорозвинені» цивілізації атлантів можуть викликати лише співчуття.

Сумнівно й те, що Атлантида могла існувати в 9000 році до н. е. Давно і справедливо відмічено, що в ті часи ще «не було ні єгиптян, які могли б залишити записи про ці події, ні греків, які нібито здійснювали свої подвиги»

Перші сліди неолітичної культури в Нижньому Єгипті відносяться приблизно до V тисячоліття до н.е. а народи, що говорять грецькою мовою, з'явилися в Греції лише в II тисячолітті до н. е. Отже, атланти не могли в 9600 до н. е. воювати з греками, так як останніх ще не існувало. Вся сукупність фактів, наведених в оповіданні Платона, не дозволяє віднести час існування цивілізації Атлантиди далі II тисячоліття до н. е.

  Відповідно до вказівок Платона, Атлантиду поміщали за Геркулесовими стовпами - Гібралтарською протокою, в середині Атлантичного океану. Невеликі архіпелаги - Азорські, Канарські і Багамські острови - називалися залишками потонулого материка. Тріумфування викликало подія 1898 року, коли під час прокладання телеграфного кабелю між Європою і Америкою французьке судно в 560 милях на північ від Азорських островів підняло з дна океану камінь, що при ближчому розгляді виявився шматком склоподібної вулканічної лави. Ця лава могла утворитися лише на суші при атмосферному тиску. Методом радіовуглецевого аналізу вдалося встановити, що виверження вулкана загадкового мало місце приблизно за 13 тисяч років до н. е.. Однак крім лави на цьому місці більше нічого виявити не вдалося.

У 1979 році радянський науково-дослідне судно «Московський Університет» зробило ряд фотознімків підводної гори Ампер. На них були відображені залишки якихось штучних споруд. Але ця таємниця так і залишилася нерозкритою. Крім того, з'явилися серйозні сумніви щодо правильності тлумачення зображень на фото - швидше за все, це міг бути природний рельєф морського дна.

Після відкриття Америки з'явилися припущення про те, що цей материк і є легендарна Атлантида. З такою гіпотезою, зокрема, виступав Френсіс Бекон.

X. Шультен в 1922 році виступив з ідеєю про те, що під Атлантидою слід розуміти відоме в давнину місто мореплавців Тартесс, що знаходився в Іспанії, в гирлі річки Гвадалквівір, і пішов під воду близько 500 року до н. е.

У 1930 - ті роки А. Геррманн висловив гіпотезу про те, що Атлантида знаходилася на території сучасного Тунісу і виявилася засипаною пісками Сахари. Французький учений Ф. Гідон припускав, що в легенді про Атлантиду наведена історія занурення в море північно-західного узбережжя Франції. У 1997 році цю гіпотезу відродив і розвинув російський учений-член Географічного товариства В. Кудрявцев висловив гіпотезу про те, що в результаті цієї події затопленим виявився так званий Кельтський шельф - дно сучасного Північного моря між Францією і Південною Англією. Шельф цей неглибокий і має деяку подобу затопленої берегової лінії. Майже в центрі цієї затопленої території знаходиться банк Літтл Сол - визначне підводне узвишшя, на якому, як вважає Кудрявцев, і знаходилася столиця Атлантиди: «місто, що знаходиться на пагорбі з урвищем у бік моря». Щоправда, за гіпотезою Кудрявцева, Атлантида постає не островом, а частиною Європейського континенту, але автор дослідження вважає, що в давньоєгипетському мовою не було окремих слів для передачі понять «земля» і «острів».

У період закінчення льодовикового періоду в результаті підвищення рівня океану пішла під воду значна територія на заході Європи, на якій перебувала Атлантида, колишній центр високорозвиненої культури. Спроби зв'язати загибель Атлантиди з підвищенням рівня Світового океану після танення льодовиків завжди зустрічали серйозні заперечення. Вважається, що це підвищення було поступовим і відбувалося з різною швидкістю протягом декількох тисяч років. Критики цієї гіпотези стверджували, що затоплення, пов'язане з цим підвищенням, не може відповідати за катастрофічністю описаному Платоном: «Атлантида загинула ... в один жахливий день і одну ніч».( За В.Наулко, 908 сл.)

 

Запитання до тексту

1.Про Атлантиду першим писав філософ

а) Сковорода;

б) Платон;

в) Плутарх;

г) Арістотель.

2.   9000 років тому була війна між

а) царями острова Атлантиди і народом Афін;

б) народом Афін і жителями острова Тімея;

в) царями острова Атлантиди і єгиптянами;

г) лівійцями й ізраїльтянами.

3.   Число праць, з проблем Атлантиди перевалило

а) за 3000;

б) 4000;

в) 5000;

г) 6000.

4.   Атланти не могли воювати з греками, бо

а) греків тоді ще не існувало;

б) не бажали війни;

в) не любили війн;

г) їм забороняла віра.

5.   Відповідно до вказівок Платона Атлантида знаходилася в середині а) Тихого океану;

б) Індійського;

в) Північно-Льодовитого;

г) Атлантичного.

6.Припущення про те, що материк є Атлантидою, з’явилося після відкриття а) Африки;

б) Америки;

в) Азії;

г) Аргентини.

7.       Спроби зв’язати загибель Атлантиди з підвищенням рівня Світового океану зустрічали

а) підтримку;

б) непорозуміння;

в) серйозні заперечення;

г) занепокоєння.

8.       Про те, що «Атлантида загинула в один жахливий день і одну ніч» стверджує а) Платон;

б) Аристотель;

в) Плутарх;

г) Кудрявцев.

9.       Цей текст належить до стилю

а) художнього;

б) публіцистичного;

в) наукового;

г) розмовного.

10.   Заголовок тексту розкриває

а) тему й основну думку;

б) тему;

в) основну думку;

г) проблематику.

11.   Більшість власних назв є

а) назвами населених пунктів;

б) географічними;

в) назвами релігійних понять;

г) псевдонімами.

12.   Тип мовлення цього тексту

а) опис;

б) роздум;

в) розповідь з елементами опису;

г) розповідь.

           

КОНТРОЛЬНІ ДИКТАНТИ

Українська пісня

Українська пісня! Хто не був зачарований нею, хто не згадує її, як своє чисте, прозоре дитинство, свою горду юність, своє бажання бути красивим і ніжним, сильним і хоробрим?

Виринають із сивини століть і проходять гордою ходою перед нашими воїнами славні прадіди Байда-Вишневецький, Дорошенко, Нечай, Богун, Богдан і славний Морозенко, козаки Швачка і Голота — всі вони кличуть до бою за Батьківщину.

Який трудівник — ой у лузі та ще й при березі, чи у полі на роздоллі, чи серед степу широкого, чи на морі глибокому, чи у шахті під землею, чи на заводі за верстатом — не почував легкості і бадьорості від її геніального ритму?

Яка мати не співала цих легких, як сон, пісень над колискою дорогих дітей своїх?

Яка дівоча весна не приносила кохання на її крилах?

Українська пісня — це геніальна поетична біографія українського народу. Це історія українського народу, народу-трудівника, народу-воїна, народу, що цілі віки бився, як лев, за свою свободу, що цілі віки витрачав усю свою силу, свою кров, своє життя, як казав великий Шевченко, «без золота, без каменю, без хитрої мови» на виковування в боротьбі свободи, права на повноцінне життя, на виявлення в житті всіх своїх здібностей! (За О. Довженком, 186 слів).

           

Материні очі

Материні очі. Начебто на золотавому липовому меду настояні, вони дивляться весь час за тобою. їхній густий погляд вливається у твій погляд, переливаючись у самісіньку душу. В такі короткі миті ти відчував особливу близькість, особливу спорідненість із матір'ю.

У материнському погляді не було ні фальші, ні лукавості, ні хитрування. Не було в ньому і тієї прямої й важкої, мов камінь, гостроти, за якою подеколи ховаються недоброзичливість і байдужість. Очі її, постійно освітлені зсередини м'яким живим сяйвом, були видимим вираженням душі. Це погляд самої щирості, самого добра, самої зичливості. Навіть тоді, коли мати гнівалась чи просто боліло їй щось усередині, вони жили й сповнювали тебе любов'ю і довірою. Ні щирість, ні доброта, ні зичливість не пропадали остаточно з її погляду. І завжди ти відчував його чарівливу цільність, його животворний магнетизм. Материнський погляд був начебто сповнений якоїсь цілющості, він проникався тим здоров'ям, яке передавалось тобі. І ти усвідомлював, як дужчаєш завдяки матері, стаєш певний себе, твої сумніви чи вагання зникають.

У такі миті особливо гостро відчуваєш близькість. І те, що вона твоя мати, відчуваєш кожною клітинкою тіла, свідомістю і підсвідомістю, що нічого дорожчого нема за ці відчуття спорідненості (За Є. Гуцалом, 187 смів).

           

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

1.     А.Ворон. Українська мова. 10 клас – К: Видавничий дім «Освіта», 2018р.

2.     Г. Онуфрієнко. Риторика. Центр навчальної літератури, 2016р.

3.     М.Плющ. Українська мова. 10 клас .Видавництво «Освіта», 2010р.

4.     О. Заболотний. Українська мова. 10 клас. Київ «Генеза», 2010 р.

5.     О.Авраменко. Українська мова. 10 клас. – К: Грамота, 2018р.

6.     О.Авраменко. Українська мова: збірник тестових завдань для підготовки до ЗНО. 10 клас.

7.     Р.Кацавець. Ораторське мистецтво. Алерта, Правова єдність, 2014р.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                         Контрольний переказ                           Найбільша святість

  Немає в людини нічого милішого над Батьківщину, над свою рідну землю! Де хто народився, де провів безтурботні дитячі роки, до тієї землі прив’язується він усією душею своєю на ціле життя. А хто змушений буває відірватися від Батьківщини, той мріє завжди про неї, як про святість найбільшу. І багато людей, помираючи на чужині, просять покласти їм у домовину бодай грудочку рідної землі зі святої Батьківщини.

  Рідний народ наш має свою землю. Цю землю ми зобов’язані любити всією душею й берегти її всіма силами. Бо ж рідна земля - це те найкраще й наймиліше, що тільки має окрема людина чи окремий народ. Щастя народу, його добре життя й розвиток - тільки на рідній землі. Вона ніколи не забувається, а туга за нею все збільшується, коли нас доля заносить далеко й надовго від неї. Рідна земля - це матінка рідна, що вміє потішити й приголубити нас.

   От чому ми свою Україну звемо ненькою й любимо понад усе! Ніколи не забуваймо свого рідного, українського. Де б ми не перебували - чи то вдома, чи на чужині, - мусимо скрізь свято зберігати все рідне, зобов’язані не цуратися нічого свого. 

  Найперше виховання - то в сім’ї. Ось тільки так, належно виховуючи дитину в родині й навчаючи її від малечку своєї віри, своїх звичаїв і своєї мови, можна виховати українську дитину, щоб вона стала правдивим сином чи донькою українського народу, щоб вона стала повновартісною людиною. А вже до того, що дитина одержить у родині, додадуть свого і школа, і церква. Але найперше виховання завжди буде те, чого навчиться дитина в сім’ї своїй. Що одержить удома, те й понесе із собою на все життя. 

   Пам’ятаймо, що кожен, хто пристає до чужого, своїм там ніколи не стане і щасливим у чужому ніколи не буде.

   Кожна українська родина має бути сповнена великої відповідальності за виховання своїх дітей. Має віддати всі свої сили на те, щоб зробити нашу молодь українцями!

Національна прикраса оселі має велике й основне значення у вихованні всієї родини, а особливо дітей, молоді взагалі. Це обов’язок усіх батьків, а найперше - кожної матері. Мусимо завжди дбати, щоб дім наш оздобою виглядав по-українському. Українські вишивки нехай прикрашають усе, як було в нас у рідному краї: наш одяг, постіль, подушки, столову білизну тощо. Вони овівають душу родини теплом і спокоєм. А спокій - то правдиве щастя. Розумна й свідома мати, яка пильнує за всім цим, скоро бачить наслідки такого національного утримання дому - родина її міцна, а діти свідомі свого. А це - найбільше щастя для кожного батька чи матері.            Обов’язок кожної матері - по-українськи проводити в своєму домі        свята - Різдво, Великдень та інші. І нічого не забути зі свого національного, щоб свято справді заговорило по-рідному теплом до всієї родини, а особливо до молоді. (436 слів)                За І. Огієнком 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Тарасенко Светлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Додано
21 березня 2019
Переглядів
3988
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку