Тема. КРИЛАТІ ВИСЛОВИ З БІБЛІЇ
Лінгвістична гра ( для учнів 8- 9 класів)
Мета (формувати компетентності): навчальні: поглиблювати знання учнів про біблійні крилаті вислови, які стали найбільш уживаними; ключові: розвивати уміння мислити логічно, підготувати учнів до сприймання художніх текстів, у яких є крилаті вислови з Біблії ; інформаційні: формувати вміння використовувати різні джерела інформації, зокрема ІКТ, для особистого розвитку, опрацьовувати , систематизувати й презентувати опрацьований матеріал, оперувати технологіями та знаннями; загальнокультурні: виховувати прагнення зберігати і примножувати духовні цінності рідного народу, формувати мовленнєву культуру учнів;.
Перебіг гри
1. Декламування вірша Д.Білоуса «Здрастуй, Слово, Українська Мово!»
2. Вступне слово ведучого:
Молитва за рідну мову
Спочатку було Слово – це закон!
Так учень Твій, мій Боже, написав.
Зазнала Мова безліч перепон.
Від цього мій народ давно страждав.
З Тобою, Боже мій, лиш Мовою спілкуюсь
Свого народу, батьківщини та батьків.
Щоб не загинула у течії віків!
Завжди шануюся усіх твоїх святинь.
О Боже мій, і Син, і Дух Святий. Амінь.
3. Ознайомлення з правилами гри
Презентація команд, жеребкування
4. Розминка. Гра «Джерело»
Гравці команд одержують по 3 крилатих вислови, походження яких мають встановити. Команда, яка перша виконає завдання ( за 3 хв.) розпочинає перший тур.
Завдання для першої команди
Золота рибка («Казка про рибалку і рибку» О.Пушкіна)
Золоте руно (давньогрецький міф про аргонавтів)
Золоте теля (Книга Ісходу у Старому Заповіті)
Завдання для другої команди
Золотий ключик (однойменна казка О.Толстого)
Золотий дощ (давньогрецький міф про Дана і Зевса)
Золота лампада (Біблія)
5. І тур «Біблійна мудрість»
Правила
Ведучий оголошує запитання, по черзі звертаючись до кожної команди. Час обговорення запитань 1 хв., якщо відповідь правильна, команда отримує 5б., якщо неправильна – на запитання може відповісти команда суперників, але за 2 б.
Запитання
1. Імена цих біблійних персонажів стали називними: батькове йменя уособлює праведність, доброчесність, порядність, синове ж, навпаки, - грубу брутальність, невихованість. Назвіть ці імена. (Ной і син його Хам)
2. Слово «бедлам» на позначення безладдя, хаосу, невпорядкованості, походить від назви найдавнішої у світі божевільні в Лондоні. А як це слово пов′язане з Біблією? (Бедлам – просторічна англійська вимова назви цієї лікарні – Віфлеємський шпиталь, назва якої походить від міста, де народився Ісус Христос)
3. Про Івана Хрестителя у Святому Письмі сказано, що, проповідуючи в пустелі, він «живився акридами й диким медом». З того часу цей вислів використовується для позначення бідної, нужденної їжі. Що таке акриди - перша пожива Хрестителя?
(Акриди – сарана та інша комашня, яку Іван Хреститель збирав на траві й деревах)
4. Старослав′янською мовою цей вислів звучить так: «алчущі і жаждущі»; друге слово особливих пояснень не потребує: «жаждущі» - спраглі. А от що означає слово «алчущі?»
(Алчущі – голодні, саме так слід перекладати це слово, що входить до складу крилатого вислову, взятого з Нагірної проповіді Ісуса)
5. Який атрибут пекла, за християнськими віруваннями, є найголовнішим?
(Найімовірніше, смола, бо саме слово «пекло» походить від латинського picula – смола)
6. Українці довгий час не мали перекладну рідною мовою Святого Письма, а користувалися перекладами, здійсненими малозрозумілими для них мертвими мовами – старослав′янською і церковнослов′янською. Спробуйте пояснити, про яке явище йдеться у вислові, що ств крилатим, - «розверзлися хлябі небесні»
(Вислів, вжитий у Книзі Буття, він перекладається як «відкрилися всі джерела великої безодні» й означає велику зливу).
6. Поетична пауза
Читання гуморески П.Глазового «Кухлик»
7. ІІ тур «Образи – символи Біблії»
Правила:
Ведучий зачитує тлумачення, а командам по черзі потрібно відгадати образ – символ. За правильну відповідь 5 б.
Завдання:
1. Вживається як синонім до слова «тиран», деспот, жорстокий правитель, убивця невинних дітей (Ірод).
2. Це слово використовується на позначення цікавої жінки, деколи спокусниці (Єва).
3. Слово вживається на позначення особи, яка підмовляє когось на злий вчинок (Змій-спокусник).
4. Слово використовується на позначення особи, що здатна підняти руку навіть на рідного. Це слово може бути синонімом до слова «вбивця», «злочинець» (Каїн).
5. Це ім′я часто використовується на позначення матері, яка пожертвувала своїм сином заради людства. Цим ім′ям прийнято називати матір-страдницю (Марія).
6. Синонім до слова «велетень», «богатир» (Голіаф).
7. Ця назва вживається у значенні великого міста, повного спокус для будь-якої людини (Вавилон).
8. За Біблією, перший чоловік на Землі, патріарх (Адам).
8. ІІІ тур гра «Завершуй»
Правило
Кожна команда отримує віддруковані на окремих аркушах початкові частини десяти відомих крилатих висловів. Треба правильно завершити ці вислови. Час на гру – 3 хв. За кожну правильну відповідь – 1 б.
Завдання для першої команди:
Завдання для другої команди:
9 . IV тур Зі словника крилатих слів
Правило:
Командам даються по 1 словниковій статті, в яких пояснюється значення, походження і особливості функціонування крилатих висловів. Протягом 3 хв. Треба назвати крилатий вислів. За правильну відповідь команда отримує 2 б.
Завдання для першої команди:
Вислів походить з Євангелії від Святого Матвія, де в Нагірній проповіді Ісус Христос, зокрема, застерігає людей від фальшивих і радить: «По їхніх плодах ви пізнаєте їх». Цим висловом образно позначають лицемірну підступну і підлу людину, яка вдало приховує свою хижість і лихі наміри під маскою доброзичливості і порядності.
(Вовк у овечій шкурі)
Завдання для другої команди:
Вислів походить з Євангелії від Святого Матвія і повязаний з одним із епізодів життя Ісуса Христа. Ісус на прохання одного чоловіка зцілив його сина юнака, вигнавши з нього демона, якого не змогли здолати учні – апостоли. Коли учні спитали у Спасителя, чому їм не вдалося уздоровити хворого, то Ісус відповів: «Через ваше невірство. Бо по правді кажу вам: коли будете ви мати віру, хоч як зерно гірчичне, і нічого не матимете неможливого».
Вислів використовується для характеристики несхибної переконаності потрібності, правомірності і правильності якоїсь справи, що допомагає подолати всі труднощі й випробування, опір обставин на шляху до її здійснення.
(Віра горами рухає)
10. Підведення підсумків лінгвістичної гри. Визначення і нагородження переможців.