КОНСПЕКТ УРОКУ
УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ У 9 КЛАСІ
Тема: Лірика Тараса Шевченка періоду арешту, заслання і після повернення з нього. «Доля», «Росли укупочці, зросли…». Риси автобіографізму в образі ліричного героя. Ностальгія за ідилією родинного життя, висока філософія життя людини на землі.
Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, мультимедійна презентація, тексти програмових віршів.
Хід уроку
Коли б мені прийшлося одним словом
схарактеризувати поезію Шевченка,
то я сказав би: се поезія бажання життя.
Іван Франко
1.Організаційний момент. Оголошення теми, мети уроку.
Сьогодні ми попрацюємо із невеликими за розміром, але суттєвими за своїм змістом поезіями Тараса Шевченка останнього періоду творчості. Також закріпимо свої знання із попередніх тем, поспілкуємось на цікаві теми. Запишіть будь ласка у зошитах тему року та вислів Івана Франка, який слугуватиме нашим епіграфом.
3.Актуалізація опорних знань .
Оскільки ми працюємо із постаттю Тараса Шевченка вже упродовж декількох уроків, я пропоную перевірити ваші знання.
4.Сприяння і засвоєння учнями навчального матеріалу.
Слово вчителя. Поезія «Росли укупочці, зросли…» написана 1860 року, і її зараховуємо до творчості останніх років життя Тараса Шевченка. Історія написання цього вірша дуже романтична. Знаємо, що Тарас Григорович упродовж життя так і не зміг одружитися, хоча взаємних симпатій вистачало. І от 25 червня 1860 року Шевченко познайомився з Ликерією Полусмаковою на дачі у Н. Забіли (Білозерської) в Стрєльні. У перші дні закоханості в Ликеру поет пише вірш «Росли укупочці, зросли», у якому знайшли художнє втілення його мрії про особисте щастя в родині. На середину літа 1860 року було призначене сватання, однак між парою стався розрив. Згодом Ликерія одружилася з перукарем Яковлєвим і жила в Царському селі. Після смерті чоловіка (1904) залишила дітей в Петербурзі та переїхала до Канева, де провела решту свого життя, часто навідувалася на могилу Шевченка. 1989 року на її могилі поставлено новий пам'ятник із зазначенням: «Тут поховано наречену Тараса Шевченка Ликерію Іванівну Полусмакову (1840-1917)».
Хвилинка художнього мистецтва. Зверніть увагу на портрет Ликери Полусмак, який намалював Т. Шевченко.
Виразне читання поезії «Росли укупочці, зросли..».
Росли укупочці, зросли;
Сміятись, гратись перестали.
Неначе й справді розійшлись!..
Зійшлись незабаром. Побрались;
І тихо, весело прийшли,
Душею-серцем неповинні,
Аж до самої домовини.
А меж людьми ж вони жили!
Подай же й нам, всещедрий Боже!
Отак цвісти, отак рости,
Так одружитися і йти,
Не сварячись в тяжкій дорозі,
На той світ тихий перейти.
Не плач, не вопль, не скрежет зуба —
Любов безвічную, сугубу
На той світ тихий принести.
Слово вчителя. Вірш складається із двох частини. У першій ліричний герой розповідає про етапи життя люблячої пари: від дитинства аж до смерті. А другу частиною можемо назвати своєрідною молитвою, адже він звертається до Бога, просить такого ж шляху із коханою людиною.
Запитання до класу:
Робота з підручником. Вірш «Росли укупочці, зросли…» за жанром є ідилією. У ваших підручниках на ст. 253 є визначення ідилії як літературного жанру. Зачитаймо.
Запитання до класу:
Слово вчителя. Інша поезія, з якою ми сьогодні попрацюємо має назву «Доля» (1858 р.). Вона є складовою триптиху автора «Доля», «Муза» та «Слава», а ще, як і попередня поезія, належить до особистісної лірики.
Виразне читання поезії «Доля»:
Ти не лукавила зо мною,
Ти другом, братом і сестрою
Сіромі стала. Ти взяла
Мене, маленького, за руку
І в школу хлопця одвела
До п’яного дяка в науку.
— Учися, серденько, колись
З нас будуть люде, — ти сказала.
А я й послухав, і учивсь,
І вивчився. А ти збрехала.
Які з нас люде? Та дарма!
Ми не лукавили з тобою,
Ми просто йшли; у нас нема
Зерна неправди за собою.
Ходімо ж, доленько моя!
Мій друже вбогий, нелукавий!
Ходімо дальше, дальше слава,
А слава — заповідь моя.
Запитання до класу:
Робота з підручником. За жанром вірш «Доля» є ліричною медитацією. Крім того, тут виразно простежується внутрішній психологізм автора. На ст. 154 у підручнику зачитаймо визначення ліричної медитації та ліричного героя.
Мікрофон.
- Чи вірите ви у фатальність долі?
- Чи можете людина вплинути на свою долю?
- Чи завжди все виходить так, як бажає того людина?
5. Домашнє завдання.
1) Вивчити поезію «Доля» напам’ять;
2) Заповнити таблицю:
|
«Росли укупочці, зросли…» |
«Доля» |
Тема |
|
|
Ідея |
|
|
Основна думка |
|
|
Жанр |
|
|
Художні засоби: повтори: риторичні оклики: звертання: епітети: |
|
|
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ: