Література рідного краю

Про матеріал
Ознайомлення учнів із творчістю оригінальних, самобутніх українських поетів, які творили на Харківщині в 20-30-Х роках ХХ століття: М.Семенка, В. Поліщука
Перегляд файлу

Тема. Література рідного краю. Поезія авангардизму: забуття             і повернення.

Мета: ознайомити учнів із творчістю оригінальних, самобутніх українських поетів ,які творили на Харківщині в 20-30-Х роках ХХ століття: М.Семенка, В. Поліщука,

І. Сенченка, О. Слісаренка.  На прикладі поезій членів об’єднання «Червона фіра» показати що поезія авангардизму живе, розвивається, продовжується , що неможливо зупинити політ фантазії ; розвивати інтерес до поетичного жанру у всій його різноманітності ; розвивати вміння декламації; поглибити знання про такі напрями в літературі як символізм, авангардизм, футуризм; учити спілкуватися, висловлювати свої думки.

Обладнання: портрети поетів-авангардистів(проектор), назви літературних об’єднань «Аспанфут»,  «Нова генерація», «Червона фіра»

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Епіграфи. ( Можна підписати портрети поетів).

О, ми жили не марно.

Не марно, ні,

вперед. Нехай минають дні

(В. Поліщук)

Все темне, все гидке я видушував з себе, з своєї душі. Хмари падали на мене , я струшував їх, щоб знову понести в життя моє любляче серце

(Г. Сенченко)

Я хтів би знань – що є життя?

(М. Семенко)

 

Хід уроку.

1. Актуалізація опорних знань учнів.

Слово вчителя.

-Сьогодні на уроці ми познайомимось із творчістю письменників-наших земляків.

Але спочатку пригадаймо, про кого з письменників-харків’ян ми вже говорили?

2. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми і мети уроку.

Слово вчителя.

-Сьогоднішня наша зустріч особлива, бо мова піде про дуже цікаве явище в нашій літературі, про поезію авангардизму, а конкретніше, про авангардистів, творчість яких пов’язана з нашою рідною Харківщиною.

Ми ознайомимось із творчістю М.Семенка, В. Поліщука, І. Сенченка,

О. Слісаренка. Ознайомимось із творчістю письменників, наших сучасників :

Ігоря Пилипчука, Сергія Жадана, Ростислава Мельникова.

Але почну я свою розповідь про український авангардизм із таких відомих вам письменників, як Ю. Яновський М. Бажан, П. Тичина, які починали з авангардизму, бо їх приваблювала можливість шукати себе у різних проявах форми, слова, теми. Незвичайний час, незвичайна епоха просились у незвичайні форми і викликали появу низки оригінальних поетів: В. Поліщука, О. Влизька ,

М. Драй-Хмари, Д. Фальківського і багатьох інших.

3. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

Питання до учнів.

  •               Що означають терміни: авангардизм, футуризм, символізм?
  •               Отже, митці, які творять у цих напрямах, не обмежують себе формою, ідеєю, композицією, тобто можуть експериментувати, писати «не за правилами». Саме це- «не за правилами»- у 30-і роки викликало шквал всіляких звинувачень. Ця сторінка в історії нашої літератури – одна з найстрашніших.
  •               Послухаємо сьогодні вірші цих незвичайних людей, які , інколи ціною свого життя, своїм талантом утверджували право на існування такої поезії.
  •               Спробуйте проникнути в таїну задуму автора, Адже, говорячи словами Ліни Костенко, «поезія – це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі».
  •               Тяжка доля випала цим людям, цим творцям. Але вони не поступилися совістю, не стали відступниками .Повернення до сучасного читача пролягло через колючі терни сталінських репресій.
  •               У молодого талановитого нашого земляка В. Верховеня є вірш, написаний в пам’ять про замучених, розстріляних, обмовлених. Прослухаємо уривок цього вірша.(Читає учениця на фоні «Реквієм» Моцарта.

     В. Верховень

           Пам’ятай!

Моменто морі

Тіні золоті

Упали на пожухле листя.

Нема нічого вічного в житті,

              але душа продовжує молиться.

Але душа

         не стала тлінню

            від стусанів,

               плювків, образ.

Посивіла,

      мов шлях осінній,

          римуючи – любов і час…

Ярій. Душе. Ярій, а не ридай.

У білій стужі сонце України.

Як боляче, як боляче!

Та знай:

Мине колись і ця страшна година.

-Які ваші враження від цієї поезії?

-У будь-які періоди історії у різних країнах диктатори намагались придушити, знищити прояви розвитку нового, незвичайного. Але це неможливо, бо життя – це розвиток. Звернімось до літературних об’єднань. Одне з них «Червона фіра».

Воно утворилось у 1991 році. До нього увійшли харківські поети Сергій Жадан, Ростислав Мельників , Іван Пилипчук. Ці молоді митці пишуть епатажні й пародійні вірші . Вважають себе неофутуристами.

Один із найяскравіших представників харківського угруповання «Червона фіра» - це Сергій Жадан. Він відомий не лише як поет, прозаїк та музикант, але й як активний громадський діяч і волонтер. Вірші С. Жадана незвичні, але наповнені глибокими почуттями , незвичними формами, поетичними експериментами.

…коли українець прийде до бога я знаю

що саме він

скаже йому

він скаже богові знаєш док

мене не кличе твоя труба

якщо я весь час боровся з собою

хто сказав що це боротьба

всі ці підлітки такі беззахисні проти

років

і їхні серця тверді наче грифель

Чи сподобалась вам поезія нашого сучасника? Які  ваші враження?

-Ми познайомились з  поезіями поетів – авангардистів. Оригінальність цього напрямку усвідомлювали ще її засновники .Зараз я зачитаю вам рядки В. Поліщука. Вони сповнені м’якого гумору, самоіронії. Це римування , яке ви почуєте, сам автор назвав «Футурйози», що можна розуміти як насмішку з футуристів. Не забуваймо, що він і сам до них належав.

Фу ти, ну ти,

Ну й панфути,

Як напишуть,

Не встругнути.

Як загрузнуть,

Не віпхнути –

Ей, куди вам, шалапути,

До майбуття підстрибнути?

От панфути, ну й панфути –

Підійти й коліном пхнути.

Сподобались вам «Футурйози? Ділимось враженнями.

4. Закріплення знань, умінь та навичок.

Запитання до учнів:

-Який же підсумок нашої зустрічі?  Що дала вона вам?

5 Підсумок уроку.

Висновки вчителя

  1.      Ми побачили, що не можна зупинити прагнення людини по–своєму осмислювати події, явища, навколишнє життя.
  2.      Принципи авангардизму близькі, співзвучні, актуальні у наш час.
  3.      Жанр постійно збагачується, з’являються нові автори , нові , оригінальні теми.
  4.      6. Домашнє завдання. Вивчити один вірш поета-авангардиста нашого земляка (на вибір).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 .

docx
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
14 січня 2023
Переглядів
289
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку