Тема. Література рідного краю. Поезія авангардизму: забуття і повернення.
Мета: ознайомити учнів із творчістю оригінальних, самобутніх українських поетів ,які творили на Харківщині в 20-30-Х роках ХХ століття: М.Семенка, В. Поліщука,
І. Сенченка, О. Слісаренка. На прикладі поезій членів об’єднання «Червона фіра» показати що поезія авангардизму живе, розвивається, продовжується , що неможливо зупинити політ фантазії ; розвивати інтерес до поетичного жанру у всій його різноманітності ; розвивати вміння декламації; поглибити знання про такі напрями в літературі як символізм, авангардизм, футуризм; учити спілкуватися, висловлювати свої думки.
Обладнання: портрети поетів-авангардистів(проектор), назви літературних об’єднань «Аспанфут», «Нова генерація», «Червона фіра»
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Епіграфи. ( Можна підписати портрети поетів).
О, ми жили не марно.
Не марно, ні,
вперед. Нехай минають дні
(В. Поліщук)
Все темне, все гидке я видушував з себе, з своєї душі. Хмари падали на мене , я струшував їх, щоб знову понести в життя моє любляче серце
(Г. Сенченко)
Я хтів би знань – що є життя?
(М. Семенко)
Хід уроку.
1. Актуалізація опорних знань учнів.
Слово вчителя.
-Сьогодні на уроці ми познайомимось із творчістю письменників-наших земляків.
Але спочатку пригадаймо, про кого з письменників-харків’ян ми вже говорили?
2. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми і мети уроку.
Слово вчителя.
-Сьогоднішня наша зустріч особлива, бо мова піде про дуже цікаве явище в нашій літературі, про поезію авангардизму, а конкретніше, про авангардистів, творчість яких пов’язана з нашою рідною Харківщиною.
Ми ознайомимось із творчістю М.Семенка, В. Поліщука, І. Сенченка,
О. Слісаренка. Ознайомимось із творчістю письменників, наших сучасників :
Ігоря Пилипчука, Сергія Жадана, Ростислава Мельникова.
Але почну я свою розповідь про український авангардизм із таких відомих вам письменників, як Ю. Яновський М. Бажан, П. Тичина, які починали з авангардизму, бо їх приваблювала можливість шукати себе у різних проявах форми, слова, теми. Незвичайний час, незвичайна епоха просились у незвичайні форми і викликали появу низки оригінальних поетів: В. Поліщука, О. Влизька ,
М. Драй-Хмари, Д. Фальківського і багатьох інших.
3. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
Питання до учнів.
В. Верховень
Пам’ятай!
Моменто морі
Тіні золоті
Упали на пожухле листя.
Нема нічого вічного в житті,
але душа продовжує молиться.
Але душа
не стала тлінню
від стусанів,
плювків, образ.
Посивіла,
мов шлях осінній,
римуючи – любов і час…
Ярій. Душе. Ярій, а не ридай.
У білій стужі сонце України.
Як боляче, як боляче!
Та знай:
Мине колись і ця страшна година.
-Які ваші враження від цієї поезії?
-У будь-які періоди історії у різних країнах диктатори намагались придушити, знищити прояви розвитку нового, незвичайного. Але це неможливо, бо життя – це розвиток. Звернімось до літературних об’єднань. Одне з них «Червона фіра».
Воно утворилось у 1991 році. До нього увійшли харківські поети Сергій Жадан, Ростислав Мельників , Іван Пилипчук. Ці молоді митці пишуть епатажні й пародійні вірші . Вважають себе неофутуристами.
Один із найяскравіших представників харківського угруповання «Червона фіра» - це Сергій Жадан. Він відомий не лише як поет, прозаїк та музикант, але й як активний громадський діяч і волонтер. Вірші С. Жадана незвичні, але наповнені глибокими почуттями , незвичними формами, поетичними експериментами.
…коли українець прийде до бога я знаю
що саме він
скаже йому
він скаже богові знаєш док
мене не кличе твоя труба
якщо я весь час боровся з собою
хто сказав що це боротьба
всі ці підлітки такі беззахисні проти
років
і їхні серця тверді наче грифель
Чи сподобалась вам поезія нашого сучасника? Які ваші враження?
-Ми познайомились з поезіями поетів – авангардистів. Оригінальність цього напрямку усвідомлювали ще її засновники .Зараз я зачитаю вам рядки В. Поліщука. Вони сповнені м’якого гумору, самоіронії. Це римування , яке ви почуєте, сам автор назвав «Футурйози», що можна розуміти як насмішку з футуристів. Не забуваймо, що він і сам до них належав.
Фу ти, ну ти,
Ну й панфути,
Як напишуть,
Не встругнути.
Як загрузнуть,
Не віпхнути –
Ей, куди вам, шалапути,
До майбуття підстрибнути?
От панфути, ну й панфути –
Підійти й коліном пхнути.
Сподобались вам «Футурйози? Ділимось враженнями.
4. Закріплення знань, умінь та навичок.
Запитання до учнів:
-Який же підсумок нашої зустрічі? Що дала вона вам?
5 Підсумок уроку.
Висновки вчителя
.